Visa fullständig version : Ambassadeur 5500cs pro rocket??
Någon som vet om en Ambassadeur 5500cs pro rocket är bra till havsfiske?
Någon som vet om en Ambassadeur 5500cs pro rocket är bra till havsfiske?
Javisst, om Du tror att linkapaciteten är tillräcklig. :D :D :D
Alessandro
2007-07-21, 15:57
Som sagt beror på vad du skall fiska, för rödspätt, makrill och näbbgädda så går det nog bra, för stor torsk, långa och andra större fiskar så är den nog för klen i linkapaciteten.
Wreckbender
2007-07-21, 19:07
Japp som alessandro säger. Perfekt till sundfisket.Funkar i Norge också om det är moderata djup.
Ambassadeur5000
2007-07-21, 19:10
Precis! Funkar fint för kustfiske och liknande där man inte är beroende av så stor linkapacitet.
Team:Ägget
2007-07-30, 20:48
men en 6500 då? den tar ju typ 255 m 0.35... Är helt grön på havsfiske...
Ambassadeur5000
2007-07-30, 21:10
Köpte en CS Rocket igår, 55a. Vilken vacker rulle:) Jag brukar köra på 5500-storlek på kustfiske. Men det är klart att man ibland kanske skulle köra 6500, men jag gillar 5500 storlek, smidig helt enkelt:)
5500 är ju oerhört smidig och allround.
Wreckbender
2007-07-30, 22:07
Vad är det för typ av havsfiske du syftar på. Finns ju lite olika varianter, berätta om vad för fisk, vad för djup och var.
Ambassadeur5000
2007-07-30, 22:22
Meta krabbor? då funkar en 10000 BG fint och blir över:)
Förlåt, jag skojade, Wreck är på tråden och då skojar man inte:)
Wreckbender
2007-07-30, 22:34
Jodå, skoja tycker jag man ska göra, men flana sig i varenda tråd blir bara tröttsamt!
Som Alessandro påpekat så är dessa rullar lämpliga för lättare havsfiske men inte gjorda för tyngre havsfiske efter t ex större torsk och sej. Investera i något mer lämpat är mitt råd...
Som Alessandro påpekat så är dessa rullar lämpliga för lättare havsfiske men inte gjorda för tyngre havsfiske efter t ex större torsk och sej. Investera i något mer lämpat är mitt råd...
En 6500 lär ju räcka och bli över för en torsk. Om ni inte fisket bedrivs på 700 meters djup förstås. Bromsmässigt lär ju en ABUMATIC 220 duga för att veva in havets disktrasa...
Wreckbender
2007-07-30, 23:03
En 6500 lär ju räcka och bli över för en torsk. Om ni inte fisket bedrivs på 700 meters djup förstås. Bromsmässigt lär ju en ABUMATIC 220 duga för att veva in havets disktrasa...
Nä nä, en sommartorsk på 20meter- djup är ingen disktrasa!
Linkan81
2007-07-30, 23:05
nä det håller jag me dig om wreck
Wreckbender
2007-07-30, 23:09
För att inte tala om vraktorskarna, men 6500 duger där med men man får byta ut bromsen mot smooothisar, det behövs mycket broms.
Nä nä, en sommartorsk på 20meter- djup är ingen disktrasa!
Jo, om det är KG?-storlek på den...
Wreckbender
2007-07-30, 23:13
Är han så liten? tycker han ser rätt biffig ut på bilderna.
Ambassadeur5000
2007-07-30, 23:13
Hur som helst så är dessa rullar jättefina, varesig det är 5500 eller 6500. Vet du med dig att du skall fiska eller trolla lite djupare - så varför inte köpa en 6500?
:cheers:
Är han så liten? tycker han ser rätt biffig ut på bilderna.
Det är han, dessutom är han expert på att drilla disktrasor, mattor och liknande....
Wreckbender
2007-07-30, 23:18
Ok, ja då räcker det ju med Abumatic 220
Hur som helst så är dessa rullar jättefina, varesig det är 5500 eller 6500. Vet du med dig att du skall fiska eller trolla lite djupare - så varför inte köpa en 6500?
:cheers:
Visst sjutton är dom fina! Men inte lämpliga för havsfiske....
Det är han, dessutom är han expert på att drilla disktrasor, mattor och liknande....
Så du tror att jag kan satsa på havsfiske framöver?
Bara för det så ska jag köra med mina 6500 LC i Norge när jag kommer dit. Dom nya bromsarna lär ju duga och linkapaciteten räcker ju eftersom jag inte fiskar djupare än 50 meter...
Ambassadeur5000
2007-07-30, 23:21
Hmmm? om jag inte glömt frågan helt så ville väl han ha rullen till lite allt möjligt? P.S Jag drillade en juste tröja igår, vid Tingstads tunneln, appråpå disktrasor etc.
Wreckbender
2007-07-30, 23:22
Men det beror på vad Hampee definierar som havsfiske, ger han oss en ledtråd är det lättare att ge råd.
Så du tror att jag kan satsa på havsfiske framöver?
Det tycker jag absolut att du ska...
Hmmm? om jag inte glömt frågan helt så ville väl han ha rullen till lite allt möjligt? P.S Jag drillade en juste tröja igår, vid Tingstads tunneln, appråpå disktrasor etc.
Till havsfiske var väl frågeställningen och det är klart kör han mest insjöfiske och vill prova på fisket på Västusten så fungerar den ju för det fisket men satsar du på riktat fiske efter större fisk så bör man om man har råd som jag ser det investera i en ny rulle. Man valet är ju fritt.
Till havsfiske var väl frågeställningen och det är klart kör han mest insjöfiske och vill prova på fisket på Västusten så fungerar den ju för det fisket men satsar du på riktat fiske efter större fisk så bör man om man har råd som jag ser det investera i en ny rulle. Man valet är ju fritt.
Man kan ju även använda slirbromsen. Ställer man den så löst det går så behövs det förstås en del lina...
Bara för det så ska jag köra med mina 6500 LC i Norge när jag kommer dit. Dom nya bromsarna lär ju duga och linkapaciteten räcker ju eftersom jag inte fiskar djupare än 50 meter...
Är det bättre bromsar på LC-rullarna än en normal ambis? 50 meter? Men om fisken står på 80 eller140-meter då? Sitta på bryggan och rulla tummarna? Får du ändan ur vagnen så får du låna en reservutrustning av mig...
Man kan ju även använda slirbromsen. Ställer man den så löst det går så behövs det förstås en del lina...
Men varför inte använda adekvat utrustning?....Det går ju att fiska abborre med en 30 lbs-havsfiskeutrustning också, men hur kul är det?
Är det bättre bromsar på LC-rullarna än en normal ambis? 50 meter? Men om fisken står på 80 eller140-meter då? Sitta på bryggan och rulla tummarna? Får du ändan ur vagnen så får du låna en reservutrustning av mig...
Det är nog inte bättre bromsar än på andra nya Ambassadeurer. Men carbon matrix bromsen är ju en bit bättre än den som fanns förut. Får väl på en 300 meter flätlina. Det räcker.
Wreckbender
2007-07-30, 23:35
Det är nog inte bättre bromsar än på andra nya Ambassadeurer. Men carbon matrix bromsen är ju en bit bättre än den som fanns förut. Får väl på en 300 meter flätlina. Det räcker.
Ja det är bara att testa. Har inte haft matrix bromsen så länge ännu så jag kan yttra mig om den, men smoothisarna räcker, det blir stenhård broms med dom i.
ja, dom funkar väl om man ger sig sjutton på det. Du får ändä låna en annan utrustning om du vill och jämföra funktionen....
Team:Ägget
2007-07-31, 17:03
tänkte väl mest ha med ambisen och gäddpåken som jigg/trolling spö på grundare vatten :) men de börde väl funka? Eller är jag helt ute och cyklar...
tänkte väl mest ha med ambisen och gäddpåken som jigg/trolling spö på grundare vatten :) men de börde väl funka? Eller är jag helt ute och cyklar...
Funkar fint. Vässa gärna bromsen på ambisen bara och se till att ha välfylld spole. =)
christer
2007-07-31, 20:09
köp en amb 7000 de tål mer stryk och bättre vev om du ska vincha upp och ner
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.