handdator

Visa fullständig version : High Speed 25a?

Rudan
2007-07-27, 22:37
Den här frågan är väl mest riktad till UT eftersom jag misstänker att han är den som sitter inne med det bästa svaret.
Jag har en Amb 25 med rullfotsnummer 070008.
Jag skulle gärna använda den som "standardrulle" för mitt havsöringfiske, men den låga utväxlingen gör att jag får veva som en besatt för att få fart på betet.
Detta är väl mest jobbigt på hösten och sensommaren då man i princip måste ha högt tempo på invevningen.
Finns/fanns det någon 25a med högre utväxling än den som min har. Jag är själv tveksam eftersom jag tror (vet) att det sitter en 5,3:1 på min.
Hoppas jag har fel...
Tack på förhand

//Stefan

BBRF
2007-07-27, 22:47
Den här frågan är väl mest riktad till UT eftersom jag misstänker att han är den som sitter inne med det bästa svaret.
Jag skulle gärna använda den som "standardrulle" för mitt havsöringfiske, men den låga utväxlingen gör att jag får veva som en besatt för att få fart på betet.
Detta är väl mest jobbigt på hösten och sensommaren då man i princip måste ha högt tempo på invevningen.
Finns/fanns det någon 25a med högre utväxling än den som min har. Jag är själv tveksam eftersom jag tror (vet) att det sitter en 5,3:1 på min.
Hoppas jag har fel...
Tack på förhand

//Stefan

Hmmm, kan inte låte bli att svara...Nu kanske det är så att du är multifantast men varför inte övergå till haspel? Trots min ringa höerfarenhet begriper jag inte varför man ska använda multi till det fisket. Med en haspelrulle är det bla betydligt lättare att få högre fart på betet.

_StoraLe_
2007-07-27, 22:52
Jag trodde att det var 4,7:1 på High speed modellerna men du har säkert rätt. :)

Rudan
2007-07-27, 23:03
Hmmm, kan inte låte bli att svara...Nu kanske det är så att du är multifantast men varför inte övergå till haspel? Trots min ringa höerfarenhet begriper jag inte varför man ska använda multi till det fisket. Med en haspelrulle är det bla betydligt lättare att få högre fart på betet.

Känsla! Slå upp det ordet. ;)

//Stefan

Rudan
2007-07-27, 23:06
Jag trodde att det var 4,7:1 på High speed modellerna men du har säkert rätt. :)

Ok, en liten miss i rubriken från min sida.
Min rulle är inte en "High Speed", men jag skulle vilja få lite mera High Speed i den.
Jag vet att 25orna fanns med 4,3:1 samt 5,3:1. Jag hoppas på att det i en obskyr världsdel på andra sidan planeten såldes några 25or med ytterligare en högre utväxling.
Den som lever får se...

//Stefan

Edit; Eller var det 4,7:1....?

BBRF
2007-07-27, 23:13

//Stefan

Känslan sitter i funktionen...;)

KG?
2007-07-27, 23:18
Detta är väl mest jobbigt på hösten och sensommaren då man i princip måste ha högt tempo på invevningen?
Hoppas jag har fel...
Tack på förhand

//Stefan

Nej, du har rätt. Det är mest jobbigt på hösten och sensommaren.

Rudan
2007-07-27, 23:21

Hmm. Det borde ha stått senvåren/försommaren där...
Har du varit inne och editerat mitt inlägg?

//Stefan

Rudan
2007-07-27, 23:22

Och ett rätt fett syftningsfel fanns det också, vilket du antagligen syftade på...

//Stefan

KG?
2007-07-27, 23:28
Och ett rätt fett syftningsfel fanns det också, vilket du antagligen syftade på...

//Stefan

Nja, gillar bara nonsenssvar. Känner mig lite som John Cleese då...fast utan humorn förstås...

Rudan
2007-07-27, 23:32
Nja, gillar bara nonsenssvar. Känner mig lite som John Cleese då...fast utan humorn förstås...

Vad skönt det låter.
Själv skyller jag på fulölen.Prisvärt i allafall.

//Stefan

Hippo
2007-07-27, 23:38
Tror inte det finns högre utv. än 5,3...åtminstone inte vad jag sett, hört, läst...drömt..

UT
2007-07-27, 23:47

//Stefan

Du har den högsta utväxlingen som ABU har levererat i 25orna hittils, så en enkel fundering:
- Vad har Du för vev?
Jag växlar mellan en 25a och en 65a som "standardrulle" för HÖ, mest beroende på betets storlek. På 25an har jag den vanliga äldre enkelveven med 35mm slaglängd, och då tycker jag farten är OK, annars tar jag 6500an med 1:5,3 och 40mm vev.

prylis
2007-07-28, 00:03

//Stefan

Jo, en jäkla känsla att pilla skatbo med guidehandskar, +2 grader och snöglopp.
(erkänner att jag också har gjort det)
Ska du ta steget fullt ut och bli en öringlallare på riktigt? :btt3:

BBRF
2007-07-28, 00:12

Det är känsla, inte funktion...

Alessandro
2007-07-28, 00:15
Haspel är bättre när det är kallare i vattnet då man har den blöta linan längre ifrån händerna, annars är det väl en smaksak. Själv är jag för tafflig för att
vada och kasta med multi samtidigt, men det är jag det..

KG?
2007-07-28, 00:30
Det är känsla, inte funktion...

Så det är därför du trasslar? För känslan...

BBRF
2007-07-28, 00:31
Haspel är bättre när det är kallare i vattnet då man har den blöta linan längre ifrån händerna, annars är det väl en smaksak. Själv är jag för tafflig för att
vada och kasta med multi samtidigt, men det är jag det..

Haspel är alltid bäst vid hö-fisket..Sen vadar man väl inte och kastar samtidigt? Jag vadar i alla fall ut till lämplig kastposition och står still när jag kastar..:rolleyes:

KG?
2007-07-28, 00:36
Haspel är alltid bäst vid hö-fisket..Sen vadar man väl inte och kastar samtidigt? Jag vadar i alla fall ut till lämplig kastposition och står still när jag kastar..:rolleyes:

För dig är alltid haspel det minst dåliga...Annars kör vi riktiga män uteslutande med multi.

Alessandro
2007-07-28, 00:43
Många är valen. Nja, Krokko brukar köra både och för att spara ryggen, förmiddan multi och haspel eftermiddan.

prylis
2007-07-28, 00:48
För dig är alltid haspel det minst dåliga...Annars kör vi riktiga män uteslutande med multi.

Jag har nog sett din guldglänsande glamourrulle, fast det är klart, det är ju en multi. Ovanligt söt dessutom... : )

BBRF
2007-07-28, 00:55

Det är bara vid uerfisket som multi behövs...

BBRF
2007-07-28, 00:56
Många är valen. Nja, Krokko brukar köra både och för att spara ryggen, förmiddan multi och haspel eftermiddan.

?? I så fall spara man väl ryggen bäst med haspel hela dagen?

BBRF
2007-07-28, 00:58
Så det är därför du trasslar? För känslan...

Nej, det är för att ge dig chansen att komma ikapp i fångststatistiken, brukar i o f s inte hjälpa men visar på min goda vilja...:catfight:

BBRF
2007-07-28, 01:01

Var det resultatet av din USA-importerad shimanomulti för HÖ-fiske?

BBRF
2007-07-28, 01:02
5 i rad på FS, måste vara rekord?

prylis
2007-07-28, 01:44
Var det resultatet av din USA-importerad shimanomulti för HÖ-fiske?

Näe, en lömsk gammal amba.

Rudan
2007-07-28, 12:21
Du har den högsta utväxlingen som ABU har levererat i 25orna hittils, så en enkel fundering:
- Vad har Du för vev?
Jag växlar mellan en 25a och en 65a som "standardrulle" för HÖ, mest beroende på betets storlek. På 25an har jag den vanliga äldre enkelveven med 35mm slaglängd, och då tycker jag farten är OK, annars tar jag 6500an med 1:5,3 och 40mm vev.

Jag har 35mm-veven.
Föredrar rullar med högre utväxling då det ( för mig ) är lättare att veva sakta med en högutväxlad än att veva fort med en lågutväxlad.
Ibland kan farten vara den utlösande faktorn, gäller iofs allt fiske.
Det är äl bara när jag ska bränna spinnerbait och vobblers med lång underläpp som jag föredrar lågutväxlat.

//Stefan

Rudan
2007-08-25, 11:01
Problem solved.
Det var enkelt. Bara att hitta en ny, oanvänd Mörrum sx3601c i kartong.
Det är den jag letat efter ett bra tag.
ABUs bästa?

//Stefan