Visa fullständig version : Fyller år idag!
Mikespike82
2003-07-09, 18:48
och har fått en massa pengar som kan användas till fiskegrejor, jag är ruggigt sugen på ett jerkfiskspö och en rulle, men har inte den blekaste va man ska köpa, tänkte att rulle och spö får gå på ungefär 1500-2000:-
Har ni något bra förslag av egna erfarenheter?
Var föresten och kikade lite på ett spö Bios slider med kastvikt 20-80g är det bara skräp eller?
sen minns jag inte namnet på rullen, får kika efter en gång till vad den hette.
Men som sagt, vore trevligt om ni kom med era synpunkter å förslag!
El Crapone
2003-07-09, 19:05
Grattis kan jag ju iaf säga =)
Kan ingen om jerkfisket, men aven jag funderar på att börja med det..
grattis!
Ska önska mig presentkort på kurres när jag fyller år...men fan vänta ända tills oktober :(
Mikespike82
2003-07-09, 19:34
Originally posted by Cad
grattis!
Ska önska mig presentkort på kurres när jag fyller år...men fan vänta ända tills oktober :(
Varför vänta så länge, jag brukar önska mig i förskott, riktigt värt!!
MastaPike
2003-07-09, 22:15
om det var jerk spöt som hade gram vikten 20-80 så tycker jag absolut inte att du ska köpa det, ett jerkspö behöver vara rejält mycket styvare än vad man tror, gärna upp mot 1-20-140 gr.
Ett annat tips är också att du inte köper set grejer, köp dig istället grejerna separat eller ett bra paket som butiken själv har plockat ihop.
En bra rulle för jerk fiske och allmänt gädda, gös, havsöring är Ambassadeur EON, köp gärna den om du har pengar.
Mikespike82
2003-07-09, 22:31
ok ett styvare spö alltså, något förslag?
Vad ligger en ambassadeur eon på för pris?
Är riktigt ruskigt sugen på att börja jerka!
Mikespike82
2003-07-09, 22:52
ok, något mer förslag på rullar och spön?
Allt är givetvis välkommet då jag är rätt "grön" på
området.
Mikespike82
2003-07-10, 14:43
ingen som har något förslag?
Kanske inte så många som kör jerkfiske?
Gå in på www.lundgrensfiske.com och kika runt lite. De har ett paket som är finemang för jerkfisket....kostar 1695 inkl P-pro 0.28
Mikespike82
2003-07-10, 18:38
har varit in där å kikat lite, tänkte mera höra vad ni tycker är bra, rekomenderar åså!
Man vill ju inte gå å köpa nå skräp när det kostar en hel del.
Någon som har nå bra tips på beten oxå?
Salmo sliders är väldigt lättfiskade. Finns i både flyt o sjunk. Inte så dyra heller. Det set som Lundgrens säljer är bra. Har själv detta kit och har bara lovord. Spöt är ett "medium" men det finns även i light och heavy-variant.
Mikespike82
2003-07-10, 18:44
Det var ett riktigt bra pris måste jag säga, men då man är grön på området så kan man lura på mig vad som helst nästan.
Rullen som följer med då? är den bra också?
Att inte så många gett tips om utrustning kan ju bero på namnet på tråden. "Fyller år idag" är kanske inte den man läser först.
Men en 4600 Rulle är väl utmärkt, möjligen lite dålig linkapacitet men troligen fullt tillräcklig om man inte kör med grövre lina än 0.28.
Själv har jag en 5601JB som känns gedigen och bra, mitt spö är samma RST som i setet. Men priset på setet är ju oslagbart, linan kostar ju en del också. Köp!:)
Beten finns ju mängder av. Jag har själv lyckats bäst med Pig JR. Slidern är ett bra köp, vettigt pris på den också. Salmo Fatso är också bra och billig för att vara ett jerkbait.
Mikespike82
2003-07-10, 22:01
Tackar för svaret Cello, det blir nog det dära paketet trots allt.
Kommer att bli småjobbigt att veva med vänstern, på haspel vevar jag alltid med högern, men det är tydligen fel om man är högerhänt!?
Jo, man ska hålla spöt i starkaste handen. Jag har kört både höger och vänstervevat. Det går fort att ställa om sig till vänstervevat. Egentligen är det ju mer naturligt att inte byta hand efter utkastet. Men setet fanns i både och. 4600 är höger 4601 är vänster.
Mikespike82
2003-07-11, 11:13
det blev med vänster vev, beställde igår kväll!
Köpte the pig och en manta, nu längtar jag sååå grymt mycket efter paketet, hehe!
Ser att du redan beställt. Såg ett jerkbaitset på www.sporting.se. Finns på förstasidan.
Frågan är bara vad det är för spö i Sportings set? Rullen är ju helt okej.
skicka pm till william. han är den enda här i trakten som kan nått om jerk. fast han skriver bara på engelska