handdator

Visa fullständig version : syresättare?

Cad
2003-07-24, 19:09
Tänkte höra om nån här använder sig av syresättare till betesfisken?

Fungerar det bra? Är det värt de pengarna (rapala syresättare ca 140kr..andra märken?)

eller är det bättre med en sump vid båtkanten?

Tacksam för svar

/Cad:sol:

Bergman
2003-07-24, 22:35
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av sånna pumpar men byter man vatten lite då och då i hinken klarar ju sig betesfisken ändå. Fast en batteridriven pump är ju såklart enklast ... bara inte vattnet blir för varmt i solen så du måste byta ändå.

Lazinko
2003-07-24, 23:43
Har du sett sånna där med en korg i med massor med hål som man har fisken i som man kan lysta upp ur en hink utan hål i?
man har vatten i den utan hål, sen bytar du lätt ut ALLT vatten istället för att använda det gamla förorenade av fiskslemm och liknande som flyter runt

Cad
2003-07-25, 00:34
låter som en bra grej..ska testa nåt sånt!

El Crapone
2003-07-25, 00:40
Du kan göra en sån själv..
Ta två lika stora hinkar,, gör massa hål i den ena men ett stort borr eller en stor spik, sen sätter du den i den andra och fyller på med vatten.. har du lock till hinken så kan du ju efter resan även använda den ena hinken (med hål oc'h lock) som sump...

Rapalas syresättare fungerar bra.. det finns ju även syre-tabletter att köpa.. tänk på att hålla vattnet så kallt som möjligt!

korten
2003-07-25, 00:42
hade en syrepump till ismete och sånt. fungerade bra ända tills den av någon konstig anledning hamnade ner i vattnet bland fiskarna. så nu kör jag byta vatten med öskar konceptet

Rasmus
2003-07-25, 01:25
Jag tror att jag har en lösning på dilemmat. Mitt förslag är att köpa en "frysbox" eller vad dom kallas (såna man har mat i annars för att hålla tempen nere), har man dessutom "frysklampar" i så är det ju suveränt när värmeböljan är som värst. Andra fördelar med en frysbox är att man kan ha dem ute på vintern utan att vattnet fryser nämnvärt (förutsatt att locket är på). Syrepumpen har jag fäst med stripes på locket och sedan borrat ett hål för slangen. Jag har inte rapalapumpen (köpte en "lågprisvariant" på sporting för ca70 spänn) men jag har hört att den skall vara tystare och dessutom så ser den ju lite "spejsig" ut, och 140 spänn för en sjysst syrepump e helt ok.

Cad
2003-07-25, 02:31
Tackar så mycket för svaren!!!

Lazinko
2003-07-25, 10:19
det går ju göra en sån själv som någon sa, men de rymmer ju bara 10 liter... dessa rymmer nog typ 30 l.
Så blir det ju väääldigt sällan vattenbyte och ingen pump som vibrerar

DanneStock
2003-07-25, 10:57
Som Rasmus sa är En frysbox helt suveränt. Rapalapumpen är billig (tror vi säljer den för 119kr) och riktigt bra. Baterierna räcker länge och den för inte så mycket oväsen. Värt varenda öre.

Cad
2003-07-25, 13:37
hopp..då ska jag handla mig en frysbox o en pump..
Tack så mkt :)

jst
2004-06-28, 13:45
Jag hörde av en säljare att det ofta är problem Rapala pumpen. Misstänker att det är ett säljtrick för att få mig att köpa en dyrare pump. Har ni hört om det är några problem med Rapala pumpen? Har ni en själva och vad är i så fall eran erfarenhet?

MangeM
2004-06-28, 15:25
Har också Rapalapumpen, den är guld värd :D Tummen upp för den.

Fryslbox eller kyllåda är att rekommendera både för vinter- och sommarfisket. Isoleringseffekten gör ju att den håller värmen på vintern och kylan på sommaren. Kallare vatten kan ta upp mera syre än varmt vatten, så därför är det viktigt att hålla vattnet kallt.

Lazinko
2004-06-28, 16:13
Du kan sätta ihop flera sugrör o blåsa ner syre :D gjorde jag i 6 timmar en gång, fiskarna överlevde.

Push-Up
2004-06-28, 17:11
Syrepump är tyvärr nödvändigt vd transport av fisk lite längre sträckor när vattnet inte är kallt, Rapalas är bra och drar lite batteri.
Väl vid sjön är hinkarna med sump så klart bra (om man nu inte glömmer att ta upp den när man yter plats och lägger gasen i bott:))

steffe
2004-07-06, 22:24
jag har en rapala pump,, krångla lite i vintras när det var riktigt kallt, men har funkat bra bara det är över 10 c

Flygfisken
2004-07-06, 23:37
Jag har kört mycket med rapalas pump och en har gått sönder... kanske har jag nött ut den... men den höll iaf länge:) den nya rapalan håller än! sen köpte jag en i vintras från laser fish och den funkade inte ens vid start försöket:( ska lämna igen den till affären snart... rapalan är nog den bästa i sverige som finns att köpa skulle jag tro!

Emil
2004-07-07, 09:10
Jag har en från pump från sporting för 99:-, är väll deras budget variant (finns en för 299:- av samma märke).
Den billiga har en hastighet och är inte vattentät medans den dyrare har 2 hastigheter och och klarar att få vatten på sig.
Har haft min i spöregn och den har klarat sig hittills men jag brukar ställa den under sätet på båten när det öser ner =)
Skulle motorn ändå ge sig av någon anledning kan man alltid köpa en ny och byta ut den gammla (finns säkert på claes ohlsson), alternativt köpa en ny pump.

BeBest
2004-07-07, 09:14
Vad som helst som ser till att vattenytan rör sig duger som syresättare kanske även sakta läckande en kolsyrepatron! Ingen luftpump i världen förmår att syresätta vattnet lika effektivt, som ytan där luft och vatten möts. Vill man sitta och blåsa luft ner i vattnet med hjälp av sugrör så är det helt OK. Det är de stigande luftbubblorna som sätter fart på ytvattnet och det är där som syresättningen sker inte vid bubblorna.
I princip räcker fiskarnas rörelser för att möjliggöra gasutbytet men fiskarna stressas i en hink och kräver då mer syre än vad vattnet innehåller. Därför är någon form av genomluftning av vattnet bra men en vattenstråle eller en paddel eller propeller som får vattnet att cirkulera är lika effektiv.
Det är av större vikt att hålla vattnet svalt än att pressa in extra syre i det. Skulle vattnet få för hög syrehalt berusas fisken och dör. Fiskarna kan även bli sjösjuka vid skvalpiga båt- eller biltransporter.
Varmt vatten förmår inte innehålla så stora mänder syre. Vid en temperatur av ca 25°C ligger balanspunkten mellan fiskarnas krav på tillgängligt syre och vattnets förmåga att tillhandahålla syre.