handdator

Visa fullständig version : Spö till Gäddtrolling ?

pasi75
2007-12-04, 20:24
Nu skall utrustningen uppdateras inför sommartrollingen , men jag vet inte riktigt vilka spön jag skall köpa. Kom gärna med tipps på sköna spön som ligger mellan 7-9 fot. De får inte vara för styva då jag tycker att de lossnar från krokfästet så lätt då.
Kom igen nu alla crankbaitsfanatiker ! Även Kjelle Lundberg får uttrycka sig i denna tråd , då jag hört han älskar trolling.

Henrik Nordberg
2007-12-04, 20:28
BFT Predator är ett trevligt spö. Ryggrad men inte påkigt.

martinh77
2007-12-04, 20:50
Spinn eller Haspelrulle?

Fördelar och nackdelar!!

trashmasta
2007-12-04, 21:01
Kör själv med några BFT Predator och tycker de är riktigt sköna!
Kanon att hålla med greppvänliga handtag och sköna att drilla med. 8,6 fot är de. Pallar alla tyngre beten utan problem.

Rp
2007-12-04, 21:05
kör också med några BFT Predator är också riktigt nöjd..

DavidL
2007-12-04, 21:12
Jag kör med 9' Dipsey diver inline. Tycker inline är överlägset. Dock är 9' onödigt långt. Är också inne på nya gäddtrollingspön nästa år. Savagear har havsfiskespön på gång, bla en 7' inline. Är dom fina blir det sådana. Tror också att Bios har 7'6" inline 20-30Ibs hälleflundraspön på gång till nästa år? Kan också vara ett alternativ? Har kännt på TICA inline 8', känns fina, men går tydligen av lätt enligt bekanta?

Kör 0,45mm nylon till paravantrolling istället för flätlina så släpper inte krokfästet, även om man kör styva spön.

dandark
2007-12-04, 21:29
jag har kört lite med RT armageddon inline 8,6 fot, funkar perfekt för paravanfiske, även kanon till djuprigg.

jag tycker med att inline är överlägset, jag har ganska trång båt så om det trasslar i öglorna så blir allt så krångligt, så inline underlättar för mig

Henrik S
2007-12-04, 22:50
David, 7ft är nog i kortaste laget om man ska pressa en fisk bort från riggar eller andra spön. Provade 7ft ett par gånger och tycket absolut att du ska ha 8,5-9ft fortsättningsvis med. Team Daiwa 90 DD är grymmefina och rekommenderas. Även BFT spöt är ok. Inline med bra tryck är annars Fairpoints 9ft DD om man vill köra inline. I övrigt instämmer jag med nylonen vid trolling.

team char
2007-12-06, 13:57
Mitt förslag är Ugly stick Tiger mycket fina spön mrd bra ryggrad och känslig topp. Använder dom både till Riggarna och paravanerna.

ALQ
2007-12-06, 14:32
ett trollspö!

KG?
2007-12-06, 14:53
Är också mycket nöjd med mina BFT Predator. Bara att slå till.

Old Firehand
2007-12-06, 16:12
Nu skall utrustningen uppdateras inför sommartrollingen , men jag vet inte riktigt vilka spön jag skall köpa. Kom gärna med tipps på sköna spön som ligger mellan 7-9 fot. De får inte vara för styva då jag tycker att de lossnar från krokfästet så lätt då.
Kom igen nu alla crankbaitsfanatiker ! Även Kjelle Lundberg får uttrycka sig i denna tråd , då jag hört han älskar trolling.

Hej Pasi; Helst fångar jag mina gäddor vid spinnfiske! Det är en helt annan känsla att fånga en riktigt stor gädda på kast jämfört med trolling. Skulle jag någon gång "få ett återfall" och få för mig att trolla med två spön efter riktigt grov gädda, då plockar jag fram mina 10-fots Shakespeare Ugly Stik Tiger BWD220010 "Sinappia". Idag heter de BWD3210 Ugly Stik Gold Tiger är 10 fot, linklassade 20-50 lb, väger 525 gram och har 7 års fabriksgaranti. Det finns inga andra spön som kommer i närheten när det gäller känsla och trygghet att drilla grov fisk, kvalitet, styrka och livslängd.
Go for the Ugly Stiks!
Old Firehand

pasi75
2007-12-06, 16:27
Som jag skrev tidigare är jag inte intresserad av 10 fots spön och jag skall inte ha de till spinn, där har jag redan spön !

Old Firehand
2007-12-06, 17:16
Som jag skrev tidigare är jag inte intresserad av 10 fots spön och jag skall inte ha de till spinn, där har jag redan spön !

Hej igen Pasi 75; Ursäkta om jag skriver otydligt! Shakespeare BWD3210 Ugly Stik Gold Tiger är absolut inga spinnspön utan rena trollingspön som ofta används även som Dipsy Diverspön. Det är för mig bättre att trolla med 10-fots trollingspön än 9-fots eftersom jag då får vardera spötoppen en fot (3 dm) längre ut från båten vid "flat-trolling". Jag täcker större yta och riskerar mindre trassel med långa trollingspön. Gå in på www.shakespeare-fishing.com och hitta dina fiskevänner för livet.
Old Firehand

Everflow
2007-12-06, 17:38
slår också ett slag för mina BFT predator Trolling, grymt trevliga spön som inte gjort mig besviken en endaste sekund.

LarsÖ
2007-12-06, 17:48

Kör BFT Predator spöna både till gädd och göstrollingen - säger som Ewerflow... har aldrig haft anledning att klaga?

*HELLHOUND*
2007-12-06, 19:11
Kör med BFT Predator =) Spön är sköna å kanonbra till Gädda & Gös,som jag kör med dom till trolling!!

Majtan
2007-12-06, 19:39
Även jag är på jakt efter spön till gäddtrolling. Det verkar som om många är nöjda med BFT Predator trolling-spöna. Var har ni köpt dem?

pasi75
2007-12-06, 19:49
Jag undrar också om de verkligen finns kvar på marknaden ?

jojje84
2007-12-06, 20:10
Jag undrar också om de verkligen finns kvar på marknaden ?

http://www.sportfiskecenter.nu/ verkar ha.

Klicka på trolling.

pe5
2008-08-05, 21:52
Om man vill köra lite mer budget, tror ni att detta spö funkar då?
http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=2792&page=1