Visa fullständig version : Kan man ändra ett spös aktion genom att lacka det?
Här kommer ännu en klurig fråga från Brownie.
Har ett 11-fots haspelspö av märke Fenwick som har helaktion.
Det är lite för sladdrigt i min smak. Jag gillar lite styvare spön.
Jag läste för en jäkla massa år sedan att man skulle se upp med lackningen
av spöet för det kunde ändra dess aktion. Nu är ju det precis vad jag vill.
Tror ni det är en bra idé? Vilken lack rekommenderas? Lacken måste ju vara
så följsam att den inte spricker vid drill men ändå så stark att den inte
repas så lätt.
Tror ni det förändrar spöets vikt nämnvärt?
De som bygger spön får gärna tillägga det i sina svar så att jag vet vilken erfarenhet som ligger bakom.
Wreckbender
2008-01-20, 19:28
Tjenis, jag har byggt spön ett antal år, ca 25-30st om året. Lackning av klingan ändrar inte aktionen men du får mer vikt på klingan så den känns ändå sladdrigare. Är det tunga ringar på spöt gör det att spöt känns sladdrigt, då kan man byta till mindre lättare ringar. Men är klingan sladdrig från början så kan man inte göra något åt det. Det går att styva upp en klinga med längre lindningar och tvåbenta ringar som inte flexar så mycket, men då blir det tyngre och klingan känns ändå sladdrig. Mvh
Du kan ju alltid fylla klingan med plast från buttändan!
Blir nog lite styvare då! nä skojar bara svårt att ändra en färdig klinga dock kan du kolla upp var "ryggen" ligger på den och kanske ändra ringarnas placering om du orkar nog enda sättet det kollar du genom att snurra respektive del något böjt mot en bordsskiva i ett visst läge kommer du känna att den är betydligt styvare bara kolla ringarnas placering i förhållande till detta läge lycka till
Tjenis, jag har byggt spön ett antal år, ca 25-30st om året. Lackning av klingan ändrar inte aktionen men du får mer vikt på klingan så den känns ändå sladdrigare. Är det tunga ringar på spöt gör det att spöt känns sladdrigt, då kan man byta till mindre lättare ringar. Men är klingan sladdrig från början så kan man inte göra något åt det. Det går att styva upp en klinga med längre lindningar och tvåbenta ringar som inte flexar så mycket, men då blir det tyngre och klingan känns ändå sladdrig. Mvh
Okej, tack grabbar. Såg att du använde ett så kallat EVA-grepp till ett jerkspö.
Coolt! Har aldrig fattat varför dom slutade tillverka EVA-greppen.
Wreckbender
2008-01-20, 21:18
Okej, tack grabbar. Såg att du använde ett så kallat EVA-grepp till ett jerkspö.
Coolt! Har aldrig fattat varför dom slutade tillverka EVA-greppen.
EVA tillverkas fortfarande, det får du förklara närmare
EVA finns att köpa.
Angående ditt Fenwick troligen är det ett "Steelhead spö" avsett för betesfiske i älv kallas ofta noodle rods har haft några helt värdelösa för kast med wobbler och skedar alldeles för mjuka 1/3 till 1/4 aktion är rätt enligt mitt tycke
EVA finns att köpa.
Angående ditt Fenwick troligen är det ett "Steelhead spö" avsett för betesfiske i älv kallas ofta noodle rods har haft några helt värdelösa för kast med wobbler och skedar alldeles för mjuka 1/3 till 1/4 aktion är rätt enligt mitt tycke
Det är det där Golden Eagle eller Eagle Claw II eller vad det heter. Gillar det inte speciellt men min havsöringsfiskekompis är helfrälst i det och övertalade mig att köpa det. Nu ångrar jag mig.
Angående EVA så hörde jag för några år sedan att dom inte tillverkades längre. Men tydligen finns dom fortfarande. Kul! Jag gillar dom skarpt. Hade ett Abu Atlantic kustspö på 80-talet med EVA-grepp. Undrar varför dom inte används av de stora spötillverkarna längre? Dom var ju hur bra som helst.
Wreckbender
2008-01-21, 00:34
Det är det där Golden Eagle eller Eagle Claw II eller vad det heter. Gillar det inte speciellt men min havsöringsfiskekompis är helfrälst i det och övertalade mig att köpa det. Nu ångrar jag mig.
Angående EVA så hörde jag för några år sedan att dom inte tillverkades längre. Men tydligen finns dom fortfarande. Kul! Jag gillar dom skarpt. Hade ett Abu Atlantic kustspö på 80-talet med EVA-grepp. Undrar varför dom inte används av de stora spötillverkarna längre? Dom var ju hur bra som helst.
Vi har nog en liten förväxling här. Det jag pratar om när jag säger EVA är foamhandtag, många stora spötillverkare använder det fortfarande.
EVA används la på massor av spön? speciellt som del av handtag där andra delen är kork.
Vi har nog en liten förväxling här. Det jag pratar om när jag säger EVA är foamhandtag, många stora spötillverkare använder det fortfarande.
Det är möjligt att jag blandat ihop begreppen. Jag tänkte på nedsänkt spöhandtag.
Flodström
2008-01-21, 14:17
John, för att göra ett mjukt, "sladdrigt" spö snabbare krävs at man styvar upp buttdelen, hällst utan att addera vikt till spöt. Det man då kan göra (göres på bl.a. flugspön vet jag) är att man kapar toppen en bit (hur mycket får man testa sig fram till) och sen förlänger man buttbiten motsvarande med glasfiberrör eller ennu bättre, kolfiberrör.
Kruxet är att man måste veta vad man gör, bl a. så måste man kunna arbeta i glasfiber, typ att veta hur man skarvar spödelar, typ av lim o.s.v.
det här är mest förekommande bland flugspöbyggare, men också innom utveckling av nya modeller där en prototyp inte blivit vad man önskat.
Har själv byggt et "nytt" SAGE tvåhands på det viset genom att förlänga ett enhands med en extra sektion (butt), göra en holk för det och kapa toppen en passande bit. Spöet blev en 15 fotare i linklass #7.
Annars var det så förr att om man la på för mycket lack på ett bambuspö så blev det så långsamt att man kunde ta fikapaus mellan bak och framkast, :beer: hehehe.
mvh
Verkar ligga en del kunskap bakom ovan liggande inlägg. Kapa en top
klarar jag nog av men förlänga med glasfiber ... det vete 17.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.