Visa fullständig version : Bästa spinnaren
raketjohan
2008-01-24, 18:54
Vilken är den bästa spinnaren tycker du?? jag tycker Orange reflex o kpparsked är bäst!
En myran wipp med orange/svart kropp och med en sliten brun kopparsked.
Den äger !
andreas9
2008-01-24, 19:13
Jag fortsätter tjata om mina Reflexspinnare med vit kropp och svarta prickar med röd sked med svarta ränder. Har nog aldrig svikit mig!
fiske furre
2008-01-24, 19:16
Myran spinnarna håller mycket hög klass. Annars tycker jag vibrax i olika färger beroende på förhållanden är bra. När det gäller regnbåge (vilket jag oftast fiskar) är koppar med något rött/oranget inslag är genomgående effektivast men allt beror ju på omständigheterna.
Konkwista
2008-01-24, 19:25
vibrax 3:a med orange/röd kropp och koppar sked
sstorfiskaren
2008-01-24, 19:46
white reflex & mörrumspinnaren är bäst enligt mej!:cool2:
GärsFiskarn
2008-01-24, 19:47
Vibrax och myran
El_Kebabo
2008-01-24, 19:49
mepps fluo orange i storlek 2 har tagit grymt mycket fina borrar på den, mepps är de bästa spinnarna tycker jag funkar i alla lägen och hastigheter.
För mig har det funnits tre spinnare som get mig överlägset mest fisk.
På tredje plats Reflex röd med silversked har gett bra med både gädda och borre.
Droppen silver med blå spots. Har jag nog fått allra mest på.
Men etta blir sonett spinnaren. Levererar alltid fina stekaborrar.
Bästa spinnare har varierat över tiden. ABU Sonnete 7g var under ett par år suveränen tills ABU Collibri petade ner den från tronen. Nästa regent bland spinnarna var ABU Spin-Up som måste byta namn till ABU Spinn-Fin. Dessa spinnare var de som var beteslådans libero. Betenas Franz Beckenbauer! Sen kom Mörrumspinnaren att helt dominera sommarfisket efter gädda. Enn och annan abborre for också med av bara farten men det var en modda Mörrum som gjorde skillnad på att fiska och fånga fisk. På 1990-talets kung på abborrgrunden var tveklöst ABU Ultra Spinner. DEn var värre en minken att ta abborre och riktigt fin gädda också. När ABU på grund av patenträttigheter tvingades lägga ner den spinnaren kom en riktigt smaskig ersättare. ABU Active Spinner. Ett synnerligen säkert kort. Kungen av spinnarna. MEN vilken är då ässet?
Den här!
big catch
2008-01-24, 20:16
jag tycker att gul/vit wippspinnare är grym speciellt i mälaren
Wipp och reflex tycker jag är de bästa. Wipp - ädelfisk, Reflex - ALLT :D
Den äger !
Håller med, skeden spinner ju nästan även om spinnaren ligger still på botten.
engqvist
2008-01-24, 20:57
Myrans spinnare och särskilt wipp står i en klass för sig tycker jag. Sedan reflex och sonette. De ända spinnare jag använder.
The_Jerkman
2008-01-24, 22:14
Mepps Black Fury Strl 4.
Abu Garcia Reflex White K/Red Flash 18gr
Myran Wipp Gold 10gr
Bomber_5000
2008-01-25, 12:14
Myran agat 7g , gärna koppar sked
Den klart bästa spinnaren som finns
Mr-Jerkbait
2008-01-25, 12:20
Myran agat 10 gr med silver sked!
Wipp, Vibrax, Mepps Aglia och Lottospinnaren.
Alessandro
2008-01-25, 14:58
Jensen Insect.
Samma lika, fast strlk 4
Old Firehand
2008-01-25, 15:39
Vilken är den bästa spinnaren tycker du?? jag tycker Orange reflex o kpparsked är bäst!
Hej Raket-Johan; Mörrumsspinnaren är sedan massor av år tillbaka en av mina spinnarfavoriter vid fiske efter grov abborre och gädda. En fördel med Mörrumsspinnaren är att den spinner och lockar även när den sjunker mot botten. Andra favoriter är Mepps Aglia Comet och Aglia Long som roterar lätt och fint vid alla inspinningshastigheter och detta utan att de behöver ryckas igång för att börja spinna, vilket krävs hos många andra spinnare. Mepps Aglia finns i en mängd modeller, storlekar och färger för fiske efter varierande fiskarter ....från abborre och småöring till 20-kilosgäddor och monster muskies. Det gäller bara att hitta för dagen rätta färger och storlekar och nästa Rekordfisk kan bli din.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
lätt bästa! 4gr då.
funkar det inte med koppar så byter man bara till silver, drog mitt bäcköring pb på en silver. 55cm var öringen.
Mira! helt klart, har fångat mer fisk på den än någon annan spinnare. orange reflex med silversked är inte dum den heller.
Den äger !
Lägger jag till ABU Silverdroppen så är listan komplett. Åtminstone i mina hemmavatten.
Hibbahubba
2008-01-25, 22:20
...harr, abborre, gädda eller muskie ;-)
Myrspinnare, reflex å AB:s monsterspinnare är mina rekommendationer...men på abborre är jigg bäst likväl som att jag hellre tar jigg/swimbait på gädda!
/H
reflex och mörrum.Funkar när inget annat funkar.
Jag far aldrig ut och fiska utan ett gäng Vibrax Firetiger i 6 och 8 gramsvarianterna i draglådan. Har dessa som de mest framgångsrika av alla spinnare jag provat genom åren.
Naturligtvis är det så att man får anpassa färg och storlek på spinnaren efter färgen på vattnet, rådande väder och fisken man vill fånga men generellt sett har jag haft största framgången med Firetiger färgen på Vibraxspinnaren.
//Tantor
miraspinnaren i koppar och guld (gamlasvensktillverkade)
Agat och Akka, båda från Myran, i storleken 7 eller 10 gram och gärna med kopparsked, det är nog mina favoriter för abborre och ädelfisk. Annars gillar jag även Mörrumsspinnaren som är ett klassiskt gäddbete.
En 7g Myrans Panter med kopparsked för abborre.
Har egentligen ingen favorit i lådan, alla som spinner och har en het färg fiskar fisk.
Fiske-Feber
2008-02-28, 19:53
Reflex spinnarna är grymma! Orange kropp med grön-silvrig sked. Den är riktigt bra
Pellekarp
2008-02-28, 21:34
Röd reflex-spinnare med silversked 18g funkar ALLTID för nästan allt... röd/svart wipp-spinnare e grym på gädda.....
GösMicke
2008-02-28, 22:08
vibrax på ädelfisk och myrans spinnare toni på gädda och abborre
reflex 2&4g alla utom gul/silver, droppen silver 2-4-6g, droppen mässing 12g och 7g röd sonette beroende på årstid passar mina vatten.
Mörrum 7g grönt huvud/guldsked har levererat blandade firrar på försommaren.
Junior_Sanin
2008-02-29, 00:21
Myrran utan tvekan svart och vita prickar
helt klart den bästa=)
silverlining
2008-03-11, 14:42
ABU Sonette, eller ABU - Hi Fi som den hette innan det. Ojämförligt fångstgivande vad gäller först och främst aborre, men även gäddan sväljer detta bete glupskt.
markus_ax
2008-03-12, 17:53
röd vibrax 7g med silvrig sked.
det brukar fungera bra:rockbanan:
En spinnare är bara en plåtbit som roterar runt en kropp. Inte mer. Beroende på skedens utformning och kroppens tyngd går den på olika djup och roterar med varierande hastigheter. Bra bete, helt klart, dess största nackdelen är att den ofta tvinnar linan. Har kört mycket med mepps i yngre år, säkert kort. Men klassar mörrumsspinnaren och liknade konstruktioner som den bästa spinnaren..
Alla spinnare som fungerar, alltså att skeden snurrar runt axeln..fångar fisk..
Instämmer med Hemi i frågan. Den absolut bästa spinnaren är utan tvekan Murrumsspinnaren, Vipp och Spin-up (säljs inte längre).
Old Firehand
2008-03-13, 11:45
En spinnare är bara en plåtbit som roterar runt en kropp. Inte mer. Beroende på skedens utformning och kroppens tyngd går den på olika djup och roterar med varierande hastigheter. Bra bete, helt klart, dess största nackdelen är att den ofta tvinnar linan. Har kört mycket med mepps i yngre år, säkert kort. Men klassar mörrumsspinnaren och liknade konstruktioner som den bästa spinnaren..
Hej Fiskebroder Hemi; En Mörrumsspinnare börjar fiska i samma ögonblick den träffar vattenytan! Mörrumsspinnaren (Silver, Guld, Koppar eller Zebra) är en av de ytterst få spinnare som spinner och fiskar även när den sjunker mot botten. Trappstegsspinn utefter en sluttande sjöbotten eller över en grynna med Mörrumsspinnare är tidvis så otroligt effektivt vid fiske efter abborre och gädda att metoden borde förbjudas i vissa sjöar. Plockar man bort 3-kroken och ersätter den med en synålsvass 4/0 enkelkrok med krokspetsen uppåt och framåt samt trär en färsk löj- eller strömmingsfilé över kroken har man plötsligt gösmiddagen räddad för dagen....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
JONNIE ROCKER
2008-03-13, 11:54
För mig är det Vibrax 2an i hel koppar som gäller. ( abborre på 2196gr, 54 cm )
Jonas 37
2008-03-13, 11:56
Jag hade en gång i tiden en pärlemospinnare gjord av Frasse Fransson som var grym.Den simma som skit men den fångade fisk,bla två st rödingar på 5.2kg resp 5,1kg.Jag hade en annan pärlemospinnare som gick klockrent,jag har aldrig fått nån fisk på den.Misstänker att spinnarens konstiga rörelser lockade rödingen.Annars så tycker jag att Myran och Vibrax är helt ok.
Jag använder bara Mörrumspinnaren! 18 gram bgl har dragit otroligt mycket fisk.
Långa kast, även i motvind. Den fiskar från första kontakt med vattnet tills du drar upp den. Den tål lite ogräs på kroken. Den tvinnar inte linan. Ok, ibland funkar en svart myran med. Men jag blir så irriterad på att den bara "dör" ibland och tvinnar linan så pass mycket.
Yeswehavenobananas
2008-03-13, 13:35
Black bee är inte fel. Men det beror ju också på vad man fiskar. Har haft stor (nåja) framgång med ABU Sonette, guldfärgad.
fiskesebbe
2008-04-28, 22:47
mörrumspinnaren och stora mepps spinnare det fungerar alltid och ger oftast bara större fiskar
massive_man
2008-05-05, 11:33
ABU´s Bullet med färgen grön tycker jag är kung. :P
myran är kanon!!! dom flesta jag provat har gett fisk.
även reflex är en favorit... föd kropp- silver sked
ackeliba
2008-05-12, 23:02
En kopparfärgad mira och en mepps med samma färg
Saknar Båt
2008-05-18, 02:03
För ädelfisk: King, kropp i koppar och silversked. Överlägsen i norrlandsälvarna enligt mig.
Hej Johan, "Saknar Båt"
Såg ditt inlägg och kan inte annat än o hålla med.
Men var får man tag på King?? Koppar framförallt?
Säljs den bara uppe i norrland eller? Snälla kontakta mig.
Niklas.gustafsson@118100.se
Hej Johan, "Saknar Båt"
Såg ditt inlägg och kan inte annat än o hålla med.
Men var får man tag på King?? Koppar framförallt?
Säljs den bara uppe i norrland eller? Snälla kontakta mig.
Niklas.gustafsson@118100.se
Nu är jag lat och skriver här istället.
Här finns kingspinnare, finns över hela Sverige om du beställer via internet. ;)
http://regalmarin.shopsystem.nu/group.asp?group=354
Vibrax 3:a eller 4:a med orange/röd kropp och koppar,guld eller silversked beroende på väder,vind och vatten :radd:
Alaskahårt
2008-05-19, 22:59
För mig har det funnits tre spinnare som get mig överlägset mest fisk.
På tredje plats Reflex röd med silversked har gett bra med både gädda och borre.
Droppen silver med blå spots. Har jag nog fått allra mest på.
Men etta blir sonett spinnaren. Levererar alltid fina stekaborrar.
Undrar bara vad som hände med Droppenspinnaren, den var ju helt fantastisk, köpte 3 stycken för några år sedan, spinner ju som om de vore kokta i skit... var det när tillverkningen flyttade österut??
Toni orange/guldkropp helt klart den bästa!:cool2:
Wipp med silver sked och vit/gul kropp, Wipp med orange /svart kropp och koppar sked.
Grävlingen
2008-05-27, 15:46
Abu's spinnare som är helsvart med gula prickar på skeden!
Myran Panter
Myran Whip gul-vit med mässingsked.
Vibrax stl 4 med gul-orange kropp och gul-orange sked har gett mig mina största abborrar.
Mongoolid
2008-06-10, 16:51
Myran funkar alltid.
Classic Vibrax i färgen Hot Clown eller Firetiger
GäddJävel
2008-06-19, 14:30
Panther Martin - röd - gula prickar med kopparsked å röda prickar. Oräkneligt antal öringar tagna på den.
Wipp - gul-vit med guldsked, på våren för gädda.
Reflex - vit m svarta prickar å svart - guldsked. Mums för gädda
Ja finns ju en HEL DEL ANNAT i draglådorna men... dessa brukar jag använda när jag har slut på inspiration. :)
johan_83_
2008-06-19, 15:29
Helt klart Lottospinnaren!! fått i princip alla sorters fiskar på den och stora fiskar! och den kastar bra och spinner lätt.. Måste jag välja färg så är den med svart rygg och brun kropp bäst!
Har ni inte testat King? den är bäst!!!!!
VIBRAX koppar strl 3, är den spinnare jag nästan alltid börjar turen med.
Sudden095
2008-07-09, 00:24
Jag håller med om att Myrans spinnare äger!!!
Kan tipsa om en ny webshop som har hela Myrans sortiment av spinnare. Har beställt där i 2 omgångar och det har fungerat bra med snabb leverans.
www.fritidsmix.se
Ambassadeur5000
2008-07-09, 00:36
Myran´s Lax Tuna är ju Kungen bland spinnare när det gäller lite tyngre spinnare:winner:
Jag lägger min röst på:
http://www.myfishmap.com/media/images/baits/larges/16755.jpg
Myran Mira
smauel93
2008-07-12, 13:43
den bästa spinnaren till abbore och (även gädda) är abus reflex orange kropp med blått/grått och lite rött på
Reflex o Wippen äger!!
Var o fiskade i en å häromdagen, titta där hänger en spinnare i nyskick.....åhh, det är ju en Droppen.....längesen man hade en sådan ( typ 20 år sen), sen satte jag på den o kastade ett par ggr, sen kom jag ihåg varför jag inte har kvar några Droppen längre, skitet spinner ju aldrig, så nu ligger den där mina andra Droppen ligger......slängda rakt ut i skogen!
Såg att jag skrev att Vipp inte säljs längre. Måste haft feber. Klart den säljs. Glömde en superspinnare som jag inte får tag i lämgre. Det var Bomber spinnaren.
Mepps aglia 4, har fångat massor med gädda på dem.
Hade en spinnare för en massa år sedan som hette "ugly" fruktansvärt bra bete som jag inte sett på massor av år. (om någon skulle sitta på en sådan och vill bli av med den så vet ni vem som vill köpa den nu ) Andra favoriter är mörrumspinnaren och vibrax.
toflan123
2008-07-23, 12:34
balck bee är den bästa spinnaren av dem alla :P
Buster_Johnny
2008-07-27, 21:22
en black bee från Fig sportfiske äger =)
martin1991
2008-07-30, 11:13
abu mörumspinnare och myran wipp
Mepps koppar 3 gram för öring och röding i fjällen. Fiskat med detta drag i alla år och aldrig gått bet.
SimDan Trolling//Danne
2008-09-17, 15:49
DROPPEN!!!!!!!!!!!!!!!:love:
Gastronomi
2008-09-17, 17:04
Vibrax storlek 3 orange
wipp Gul/Vit,
reflex red
samt ett par riktigt flourescerande små kinetic spinnare i orange, grönt och blått,
vibrax o kinetic är hejjare på att väcka slummrande abborrar...
Mepps har det sista året blivit en klar favorit till lättare fiske. Både regnbågar, borrar och harrar hugger på meppsarna..
Har innan svurit mig till droppen, men fördelen med mepps är att den kan fiskas så mycket saktare vid behov än droppen som oftast behöver bra skjuts för att spinna fullt ut.
Gäddkäft
2008-10-23, 02:58
Mörrumspinnaren! Har fångat mycket och stor abborre i sthlms skärgård. Även bra för gädda och till och med gös.
näbbgädda
2008-10-23, 09:29
I mina "hemmavatten" har alltid Mörrum, 28gr, blå lr koppar färgat fiskat bäst:appl:
Aborre och gädda gäller det då...
mvh
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.