Visa fullständig version : Åland i vår - när och var är bäst för gädda?
Rubriken talar väl lite för sig självt. Jag planerar att sticka iväg med en polare och dra lite gröna på Åland nån gång i vår. Viking lines fiskepaket verkar enklast men billigare tips tas tacksamt emot!
Men framförallt vill jag ha tips angående när det är bäst att planera sin gäddtur till.
Bonaparte
2008-01-30, 15:58
Sökte, men hittade inte "viking lines fiskepaket", måste vara blind.. men vad kostar det?
På länken under finns deras fiskepaket som pdf
pdf (http://www.vikingline.se/pdf/fiske_2008.pdf)
här är länken till Viking lines sida om man är pdf-rädd som jag (http://www.vikingline.se/pagesSE/alandAttgorailandFiske.asp)
Även annan info är intressant, hur man tar sig mellan färjan och stugorna, stugorna och båten osv. Jag var väldigt liten när jag var på Åland sist så jag har dålig koll på infrastrukturen. :-)
Hallå..
ålänning är man, och isen lyser med sin frånvaro här än, får se hur det går med isläggningen.
Men månadsskiftet mars -april (ibland vid kall vinter lite senare)drar gädd/örinsgfisket igång på allvar, hela april är alltid riktigt bra för gädda och öring.
Vet inte var ni tänker bo men rekommenderar eckerö ( överlag sydvästra åland för öringsfisket).
Gäddfisket kan jag inte uttala mig om i de trakterna, men det är definitivt inte de bästa gäddvattnena. Som isläget ser ut nu kan mars men främst april ( som vanligt) ge bra med gädda. Mitt tipps är mitten av april.
Kolla läget om ålandsfisket kan du göra på
www.sportfiskealand.com
Perx
Rubriken talar väl lite för sig självt. Jag planerar att sticka iväg med en polare och dra lite gröna på Åland nån gång i vår. Viking lines fiskepaket verkar enklast men billigare tips tas tacksamt emot!
Men framförallt vill jag ha tips angående när det är bäst att planera sin gäddtur till.
Tack för länken. Som det är nu har vi ett exempeldatum helgen vecka 16 (fred. 18->) så förhoppningsvis bör inte isläggningen vara något problem.
Det är främst, eller bara, gäddfisket vi är ute efter. Var är det bäst att försöka hålla till då?
Min ursprungliga plan var att ha en dag med guide och en för oss själva men som det ser ut nu så kommer vi ha två dagar för egen maskin och försöka fråga oss fram till resten. I vilket väderstreck bör vi söka oss som gäddnoobs på Åland?
Tack på förhand
/andy
Flodström
2008-01-30, 18:27
Andreas,
kolla med Ålands kommun, dom har en sportfiskeverksamhet och där skall du försöka att få tag på Ingmar Eriksson, han kan fisket på Åland på sina fem fingrar. Kanske han kan guida också, eller vet nån som kan.
Ålands kommun satsar enormt på sportsfisketurismen, för den är guld värd för kommunkassan, hehe.
Tyvärr så har jag inget tel.nr eller länk att visa till, du får själv göra ett research
mvh
Boka dessa boys en dag. De kan nog hjalpa er med allt http://www.mapafishingteam.com/
Rättar dig lite bara...
Åland har 16 kommuner, mariehamn är vår enda stad och där ligger ålandsturistförbund, som har tips om guider mm...
www.visitaland.com
Under rubriken "göra" hittar du fiske...
Finns många guider här och endel väldigt populära, du hittar säkert länk till tex.www.mapafishingteam.com
Fiska själv utan guide är inget problem , men du måste få fram lite lokala tips och fakta förstås.
Men runt och nära mariehamn finns mycket bra gäddvatten, små avstånd på åland så att åka till ngn plats är inget problem. Finström, Geta, Lumparland, lemland, jomala är kommuner det fångas bra med gädda i ( med flera)..som ex.
Kollar du topplistor och annat på åländska fiskesidor som ( länkade tidigare) så hittar du iaf datum och kommun var storgäddan är fångad och släppt förhoppningsvis...
Perx
QUOTE=Flodström;332859]Andreas,
kolla med Ålands kommun, dom har en sportfiskeverksamhet och där skall du försöka att få tag på Ingmar Eriksson, han kan fisket på Åland på sina fem fingrar. Kanske han kan guida också, eller vet nån som kan.
Ålands kommun satsar enormt på sportsfisketurismen, för den är guld värd för kommunkassan, hehe.
Tyvärr så har jag inget tel.nr eller länk att visa till, du får själv göra ett research
mvh[/QUOTE]
Flodström
2008-01-30, 20:05
Tack Perx, var inte helt klar över det. Var väl Mariehamn jag tänkte mest på men vet inte om också det är kommunens namn?
mvh