handdator

Visa fullständig version : Lätt jerk/Spin spö?

Luxen
2008-03-01, 15:51
Hej jag skulle behöva lite hjälp med val av utrustning. Jag letar efter kort lätt spö som kan användas till spinnfiske, väldigt lätta jerks och viktigast av allt till ytgående beten . Kastvikten borde vara under 50 gram så jag kan kasta lättare beten någolunda långt (fiskar ofta från land).

I en sjö jag brukar fiska i på sommaren finns det mest smågäddor och då känns det aldeles för tungt att köra med min vanliga jerkutrustning.

Så jag letar altså efter någon sorts UL/Jerkspö som jag skulle kunna skaffa en sån där slank lågprofilrulle till. Gärna ska grejerna inte vara allt för dyra (helst spö/rulle under 2,5).
Finns sådana spön i Sverige eller måste man beställa utifrån? :fiska1:

BFT
2008-03-01, 15:56
Bft walker kanske?
http://www.cwcab.com/walkerrods.htm

Flodebanan
2008-03-01, 15:58
Hej jag skulle behöva lite hjälp med val av utrustning. Jag letar efter kort lätt spö som kan användas till spinnfiske, väldigt lätta jerks och viktigast av allt till ytgående beten . Kastvikten borde vara under 50 gram så jag kan kasta lättare beten någolunda långt (fiskar ofta från land).

I en sjö jag brukar fiska i på sommaren finns det mest smågäddor och då känns det aldeles för tungt att köra med min vanliga jerkutrustning.

Så jag letar altså efter någon sorts UL/Jerkspö som jag skulle kunna skaffa en sån där slank lågprofilrulle till. Gärna ska grejerna inte vara allt för dyra (helst spö/rulle under 2,5).
Finns sådana spön i Sverige eller måste man beställa utifrån? :fiska1:

Testat Sjöbjörnen P-U som är modellat just till ytbeten ?, sedan finns det BFT Walker, några från Prologic och säkert en massa mera. Använd sökfunktionen.

engqvist
2008-03-01, 16:23
Har själv letat efter lätta spinnspön som en galning men är ute efter ändå lättare grejer än vad jag tror du är ute efter. Korta spön upp till 40-50 g borde inte vara så svårt att hitta men vill du ha riktigt lätta grejer så blir det värre. kolla med lundgrens de har privärda spön i sin lf serie som jag tror passar för ditt fiske..

Henrik Nordberg
2008-03-01, 17:10
BFT Walker Medium är ett sjukt roligt spö som passar perfekt till det som efterfrågas. Rekommenderas å det varmaste.

jerkbait-fiske
2008-03-01, 18:00
lf cobra allt walker spöt både två är bra spön i den lättare klassen

roach master
2008-03-01, 18:43
Walker medium har ja o är dretnöjd måste ja säga.
Dock har ja haspel modellen men ändå :)

El_Kebabo
2008-03-01, 18:59
skaffa dig ett push-up och en daiwa viento den kombinationen kör jag på funkar grymt bra med mina hemmagjorda beten som väger runt 45-50 gram, slider 10:an flyt är perfekt.

Luxen
2008-03-01, 23:07
Tack för alla snabba svar :appl:
När jag kollade på CWC:s hemsida för att spana in walker medium ser jag att det finns ett Walker Lite 30gram detta skulle nog bli perfekt till mina behov.
Hur mycket hämmas kasten av spöets korta längd? Och BFT:s spön ser robust byggda ut men gör det spöet tyngre i handen? vill gärna ha ett lätt och smidigt.
Tacksam för svar.

mcben
2008-03-02, 01:55
Tack för alla snabba svar :appl:
När jag kollade på CWC:s hemsida för att spana in walker medium ser jag att det finns ett Walker Lite 30gram detta skulle nog bli perfekt till mina behov.
Hur mycket hämmas kasten av spöets korta längd? Och BFT:s spön ser robust byggda ut men gör det spöet tyngre i handen? vill gärna ha ett lätt och smidigt.
Tacksam för svar.

Jag kör Walker Lite till mitt popperfiske samt småjerk och jag är toknöjd. Har också en sjö med mycket 2kilos gäddor och många större borrar. Och det är nästan så jag väljer Walkerspöt i den sjön framför mitt stiffspö till större gäddor i någon annan sjö.

Luxen
2008-03-02, 11:00
Ok, det verkar vara ett passande spö. Får ta och inhandla det till issläppningen. Tack för all hjälp :fiska1:

CX
2008-03-02, 12:41
Prologic Savage Gear Butch Light 6'9" 15-50 Gram - har selv lige bestilt et. Har i forvejen 10-30 gram og det er "top-dollar"!

engqvist
2008-03-03, 14:56
Håller med cx.. Butch light 15-50 är ett underbart spö. Använder det till lätt jerk med mindre jerks ex lilla freestylen, buster slider... Grymt kul att få fisk på. Alldeles utmärkt till vanligt gäddfiske med skeddrag vobbler spinnare. Dock ska du ha det till ytfiske efter abborre så blir det för styvt. Även den lättare varianten är för grovt för abborre tycker jag..

Luxen
2008-03-03, 16:14
Ok jag har kollat in Prologic Savage Gear Butch Light också och det verkar passande.Är dock lite dyrare. Jag får tänka på saken.

Mattias.A
2008-03-22, 09:56
Är inne på att skaffa ett spö till fisket med ytbeten, jiggar och lite lättare jerkar.
För tillfället har jag ett jerkspö -80g och känner att jag vill ha ett lite lättare spö till ytbetena.
Dom jag fastnat för är BFT walker medium och LF Cobra, vad skiljer dom åt i aktion, hållbarhet och liknande??
Rullen som ska sitta på spöet är en Revo S. kommer mest att kasta jiggar mellan 10-35g och ytbeten 12-40g.

Eller är det nån som kan tipsa om nåt annat spö?