Visa fullständig version : Verticaljigging tafs?
Vid verticaljigging har man tafs eller fäster man jiggen direkt på linan?Jag har 0.10 lina.isåfall vad har ni för tafs till abborre tex och till gös det måste vara olika
och vilket material är tafsarna gjorda av och tjocklek.Ny inom denna sorts fiske men vill lära mig.
EdgeCruzher
2008-05-05, 21:23
Jag kör med wolfram tafs, tycker det funkar bra. En del kör utan tafs och tycker det funkar bäst men man vet ju aldrig när gäddan tar allt..
jerklimpan
2008-05-05, 21:28
Vid verticaljigging har man tafs eller fäster man jiggen direkt på linan?Jag har 0.10 lina.isåfall vad har ni för tafs till abborre tex och till gös det måste vara olika
och vilket material är tafsarna gjorda av och tjocklek.Ny inom denna sorts fiske men vill lära mig.
Tja kör med softflex från savagear 15 ibs som man klämmer med låshylsor . Kanske låter lite klent men det blir ju billiagre än å köpa färdiga tafsar. .
Tjena !!
Vi brukar köra med en tafs från Spinval fishing tackle...den är helt färdig att fiska med och mkt fin enligt mig ,,,mjuk och följsam.kostar ca 10 kr för ett 2 pack 4 kg/20 cm .....här har du en länk till sidan
http://www.fishing-mart.com.pl/sklep/en/products.php?groups=5&assortment=56&producer=106&kind=579
Mvh Thomas/TeamHellhound :headbang:
...fluorcarbon 0,40, funkar jättebra...
Idarsson
2008-05-22, 22:46
Vi kör en halvmeter flourocarbon i tjocklek kring 0,28 till 0,30 mm. Det är en bra kompromiss. Kör inte 0,10 flätlina direkt ned till jiggen, då missar du garanterat många fina gösar. Kör du för grov tafs så får du mindre antal hugg. Även den gode Luc Coppens, kör alltid just fluorocarbon kring 0,25-0,30.
Enda anledningen till att gå upp till grövre eller wire är om det vimlar av gäddor.
Spinval har fina mjuka tafsar, har använt dem än så länge! Har funderat på att köra med fluorcarbon också!
bullenskompis
2008-06-08, 12:57
Vi har provat dyra softflex och billigare gäddmodeller. Det som varit viktigast hittills för oss är beteslåset. I början körde vi med små tunna rackare, och de hade en tendens att ge med sig. Senast i går vek sig låset vid drillning... som tur var låg gösen redan i håven... Finns kanske tips på lite grövre, men fortfarande små beteslås utan lekande?
Det kanske blir viktigare med "osynlighet" när det blir trögare fiske? Å andra sidan kanske vi skulle få mer fisk nu också, om vi syndes mindre... (som vanligt tusen frågor och få svar med fiske...)
Grundvalet beror på om det ibland smäller på någon grönprickig...
danbanan
2008-06-08, 18:37
Jag gillar inte alls spinval tafsarna, en snipa och den ser ut som en telefonsladd - ingen mer som upplevt detta?
jerkbait
2008-07-03, 13:49
Jag knyter bara dit ett beteslås direkt efter 0.08 fireline,
beteslåset klipper jag av precis efter den lekande delen
jag använder "interlock" från darts strl 12
får för det mesta alltid mest hugg och mest fisk när vi är ute iaf..
Det går att byta jigg fort iaf och när det funkar såhär bra så tänker inte jag
krabba med 30 cm nylontafs mm..
over n out
hellhammer
2008-07-07, 22:28
Proleader 5kg om det är mycket grov gädda annars 1meter nylon 0,35 .
Flodebanan
2008-07-07, 22:54
Jag gillar inte alls spinval tafsarna, en snipa och den ser ut som en telefonsladd - ingen mer som upplevt detta?
Är ju samma med FC och andra vajermaterial, en snipa och det är kasst om det fått smaka tänder.
Fluorcarbon verkar vara the shit... gösen är ju "tafskänslig" sägs det. Men vilken dimension är lämplig? 0.25-0.40typ?
osynlig_fisk
2008-11-30, 23:32
vart köper man Fluorcarbon?
Finns i de flesta välsorterade sportfiske butiker. Kan ibland ligga bland havsfiske grejorna har jag hört. Vi har Thor Fluorcarbon (Mustad) i lager i 0.46 mm på www.wallinsfiske.se den går att köpa per meter.
Är 0.46 för grovt till VJ?
Gösen är sällan känslig för tafsen enligt min mening, men de dagarna den är känslig för "allt" är FC/Nylon att föredra. Jag kör nu för tiden mestadels FC, men förr körde jag ALLTID med Canelle Supratress 8kg. Och vette sjutton om det är ngn skillnad öht utslaget på ett år?
Fundera mer på presentationen av betet än tafsen, presentation är alltd viktigast.
..."de dagarna de är känsliga för allt" Dem dagarna är inge kul. Kommer du ihåg vilken skillnad FC gjorde under de första tiden när vi riktade ismetet efter gös. Vi fick otaliga bevis på att FC var helt överlägset allt annat när gösen var trög... Tror att man kan utgå från samma resonemang när det gäller VJ. Fick också en indikation på att det stämmer vid gäddfiske sist jag o Linus var ute. Han drog fyra snabba gäddor, jag fick noll, enda skillnaden var tafs, jag hade cykeleker och han FC 0,90. Detta är förstås för lite info att dra säkrea slutsatser kring men jag kommer att byta ut mina stela tafsar mot min nyinköpta FC 0,90...
Gösen är sällan känslig för tafsen enligt min mening, men de dagarna den är känslig för "allt" är FC/Nylon att föredra. Jag kör nu för tiden mestadels FC, men förr körde jag ALLTID med Canelle Supratress 8kg. Och vette sjutton om det är ngn skillnad öht utslaget på ett år?
Fundera mer på presentationen av betet än tafsen, presentation är alltd viktigast.
Old Firehand
2008-12-01, 14:02
..."de dagarna de är känsliga för allt" Dem dagarna är inge kul. Kommer du ihåg vilken skillnad FC gjorde under de första tiden när vi riktade ismetet efter gös. Vi fick otaliga bevis på att FC var helt överlägset allt annat när gösen var trög... Tror att man kan utgå från samma resonemang när det gäller VJ. Fick också en indikation på att det stämmer vid gäddfiske sist jag o Linus var ute. Han drog fyra snabba gäddor, jag fick noll, enda skillnaden var tafs, jag hade cykeleker och han FC 0,90. Detta är förstås för lite info att dra säkrea slutsatser kring men jag kommer att byta ut mina stela tafsar mot min nyinköpta FC 0,90...
Hej Jan O.; Inte för att jag kan något om Gädd- och Gösfiske, men den där Linus verkar vara något att ha med sig i båten .... Med Linus i båten glömmer man inte att Gud ser till att inga träd blir så höga att de växer ända upp till himlen.
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com
Du har så rätt... den gode Linus är en hejjare... :) Förövrigt saknade vi dig på 50 års jubileumet...
Hej Jan O.; Inte för att jag kan något om Gädd- och Gösfiske, men den där Linus verkar vara något att ha med sig i båten .... Med Linus i båten glömmer man inte att Gud ser till att inga träd blir så höga att de växer ända upp till himlen.
Old Firehand
www.trumman.com
Old Firehand
2008-12-01, 16:52
Du har så rätt... den gode Linus är en hejjare... :) Förövrigt saknade vi dig på 50 års jubileumet...
Hej Jan O.; Undskyll, vi var nog ute vid Sparin sent på kvällen och pimplade Gös med Crappie Buster då! När vi kom iland och skulle sjunga irländska sjömansvisor för er på festen var det någon som redan hade blåst ut det sista ljuset. Jag hoppas att ni hade riktigt trevligt. Du får sätta upp Gös-Ulla och mig på listan till 100-årsjubileumet. Då ska vi sitta på "läktaren" och applådera ...
Old Firehand
www.trumman.com
Vilken tjocklek på fluorcarbonen,och hur lång skall tafsen vara,och hur skarvar ni mellan tafsen och flätlinan,jag har 0,10,detta gäller för gös fiske?
... tjockleken är upp till dig, 0,40 är ganska gäddsäkert längden jag använder är ca 60 cm...
ElCamino
2008-12-01, 22:00
Vilken tjocklek på fluorcarbonen,och hur lång skall tafsen vara,och hur skarvar ni mellan tafsen och flätlinan,jag har 0,10,detta gäller för gös fiske?
Jag använder 0.38 och använder Albright knut,har funkat bra hittils.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.