Visa fullständig version : Popper i Mälaren?
Octavia RS
2008-05-26, 08:48
Tänkte införskaffa några popper till Gäddfiske i Mälaren, det är ju rätt grumligt men det ska väl inte spela någon roll vid popperfiske tycker jag, jag tänkte då mest på färgen men undrar ändå om det finns någon som kan tipsa om vilka färger man bör använda?
Papegoj färgad?
Storlek, så stor som möjligt?
Hej så länge..
Grävlingen
2008-05-26, 08:54
Vid popperfiske så är ju ljudet man producerar viktigt! Sen vad gäller färger s brukar jag tänka att man ska försöka skapa skarpa kontraster då det är grumligt!
Den bästa kontrasten blir av Svart! Om jag hade köpt tre nya och inte haft någon tidigare hade jag köpt följande:
-Svart (mörk)
-Abborre, eller annan fiskliknande färg typ mört
-Skrikig färg typ .röd, gul (papegoj)
Har kört rätt mkt popper och ytg jerkfiske i Mälaren och då har Färger som Firetiger helt utklassat andra färgvarianter. Det var dock i östra mälaren, våsfjärdens grumliga vatten kanske funkar annorlunda....
ozzzzzzzii
2008-10-09, 12:32
jag tycker att jag har testat de flesta färger när det gäller popperfiske i mälaren. om du frågar mig så spelar inte kontrasten in allt för mycket eftersom du fortfarande fiskar på hyffsat grunt vatten. drog en gädda på 8kg förra helgen på min rödvita popper där siktdjupet var på högst 15cm. inte en chans att kontraster spelade in där. när vattnet är grumligt spelar ljudet som popperna framkallar störst roll. min favorit är den klassiska rödvita färgen samt en firetiger. gäddan lokalicerar då först på ljudet och för att sedan se den starka färgen. det går inte att misslyckas!! lycka till
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.