handdator

Visa fullständig version : 100 postgränsen, för köp&sälj samt omröstning i tävlingar?

Alessandro
2008-08-03, 16:38
Vore det bra med en gräns på 100 inlägg för att få skriva i köp&sälj samt få rösta i tävlingar?

Botrik
2008-08-03, 16:44
Som vanligt kommer du med kloka åsikter och förslag..

A4_TC
2008-08-03, 17:25
Jag antar att du vill åt oseriösa personer, vilket är bra.

Men 100 inlägg är nog lite mycket, det kan ju ta väldigt lång tid om man inte är så aktiv att skriva inlägg.

Men som sagt någon gräns vore bra, jag tycker att det kan vara lagom med 30-50 inlägg, det räcker ganska bra om man vill kolla vad det är för person man handlar med om vi pratar köp&sälj.

Alessandro
2008-08-03, 17:30
A4, kanske du skulle starta en egen omröstning. Under dom åren jag varit här så har det ofta varit dom som har mindre än 100 inlägg som blåst folk eller sålt suspekta saker (misstänkt stöldgods) och hållit en ganska låg profil iövrigt.
Botrik, du har vässat din argumentation, bra unge man, ditt första påhopp var inte vackert.
Gissar att det blir intressant för FS-moderator att kolla hur många med över 100 inlägg som röstar nej...;)

Henk
2008-08-03, 17:56
Jag röstar för, det kommer definitivt att gallra bort oseriöst folk.

Flodebanan
2008-08-03, 17:57
A4, kanske du skulle starta en egen omröstning. Under dom åren jag varit här så har det ofta varit dom som har mindre än 100 inlägg som blåst folk eller sålt suspekta saker (misstänkt stöldgods) och hållit en ganska låg profil iövrigt.
Botrik, du har vässat din argumentation, bra unge man, ditt första påhopp var inte vackert.
Gissar att det blir intressant för FS-moderator att kolla hur många med över 100 inlägg som röstar nej...;)

Kanske är det dags för folk att börja tänka lite, ifrågasätta saker man tycker verkar orealistiska och vara lite kritisk när man köper saker. Ngt jag tkr är SJÄLVKLART? Har gjort det varje gång jag varit osäker, och är det en seriös säljare förstår han det.

Annars kommer ni oavsett vart ni handlar bli "lurade" (mer eller mindre) flera gånger om i framtiden.

Framgick det att jag röstade NEJ?

Unconditional Hunter
2008-08-03, 18:02
Kanske är det dags för folk att börja tänka lite, ifrågasätta saker man tycker verkar orealistiska och vara lite kritisk när man köper saker. Ngt jag tkr är SJÄLVKLART? Har gjort det varje gång jag varit osäker, och är det en seriös säljare förstår han det.

Annars kommer ni oavsett vart ni handlar bli "lurade" (mer eller mindre) flera gånger om i framtiden.

Framgick det att jag röstade NEJ?

nej det gjorde de inte, bra att du sa de:regn:

Flodebanan
2008-08-03, 18:04
Glömde skriva det, men tror det är ett skitbra förslag om man vill ha fler meningslösa trådar och fler meningslösa inlägg.

Rudan
2008-08-03, 18:09
Jag tycker att det är bra att jag ska slippa oroa mig för allt som kan hända i världen. Perfekt att lägga över ansvaret på en webbmaster. Hur ska vi lösa liknande saker på tex Blocket?
Face it, man kan alltid blåsa någon om bara viljan finns. Och det är upp till dig själv om du ska låta dig bli blåst.
Lägg gärna en 100-posters spärr, mig gör det inget. Problemet kommer fortfarande finnas kvar. Dessutom så misstänker jag att en del bra annonsörer kommer att söka sig till andra fiskeforum. Har själv handlat av folk som lagt upp en annons som sitt första inlägg, bra dealer var det också.

//Stefan

Alessandro
2008-08-03, 18:15
Intressant att alla har åsikter kring just köp&sälj,inget om tävlingar typ vackraste bilden där man skall rösta.

Bigfisher
2008-08-03, 18:30
Alessandro alla skriver och kommenterar inte lika mycket som du...
Men tycker det är en smart lösning för att få bort oseriösa köpare och säljare som det varit så mycket diskution om. Det gör det svårare för bedragare att skapa nya användare. 50 inlägg tycker jag är en bra gräns, 100 är lite för mycket tycker jag.

Alessandro
2008-08-03, 18:36
Bigfisher, jag har ju lite fler inlägg än hundra..;)
Idéen är stulen/återanvänd ifrån ett par andra forum, där man inte får tillgång till hela sidan direkt utan måste gjort ett visst antal poster.
Rudan, tror själv tvärtom när det gäller annonsörer, dom har väl inget intresse att folk köper och säljer begagnande grejor utan dom vill väl mångla nytt, ju mer trafik (inlägg och nya medlemmar) som en sida genererar desto mer intressant för annonsörer. Frågan är om det minskar antalet nya medlemmar och frågan är om dessa medlemmar är intresserade och besöker sidan eller inte? Eller bara är här för att sälja nått dom har eller rösta på en kompis?

bj_orn
2008-08-03, 18:36
Kan ju vara typ minst 10 posts innan man får rösta i en tävling för att komma ifrån ev fusk där. Men på köp å sälj tycker jag kan vara på 100posts för man vill ju inte bli lurad där. Men tycker det borde vara en betydligt lägre gräns än 100 för tävlingar.

Jonas 37
2008-08-03, 19:05
Jag handlar MYCKET prylar av en kille som bara har typ 30 inlägg.

hobbyfiske.se
2008-08-03, 20:08
I skrivande stund har jag totalt 65 inlägg jag tror inte jag blir en annan person bara för att jag skriver 35 inlägg till.

Vid röstningar i tävlingar räcker det med att vara medlem innan tävlingen startar, man kan ju delta direkt. Givetvis så skall man inte få rösta på sig själv.

Misstänker man att någon är oseriös så får väl personen stängas av säljer dom stöldgods är det bara att anmäla.

Här själv en sida köp & sälj gällande djur där polisanmäler vi ca 2st i månaden för att man bryter mot gällande lagar, jag anser inte det vara svårt, den som bryter mot lagen på annans sida får ju stå sitt kast, vill dom agera kriminellt så kan dom starta egen sida.

Vi får regelbundet tips från användare vilka vi bör kolla upp.

prylis
2008-08-03, 22:16
Jag röstade nej. Ser ingen som helst koppling mellan antal inlägg och allmänt hyfs. :)

JONNIE ROCKER
2008-08-03, 22:36
kan ju kanske bli jävligt mycket skit inlägg, om alla ska upp i hundra,,,
( som det här inlägget tex, )

kockfrallan
2008-08-03, 22:37
Röstar nej... Har ju inte 100 inlägg men är seriös.
// Marcus

Ambassadeur5000
2008-08-03, 22:53
Det är kanske en kombination av tid man varit medlem och mängd inlägg som skall avgöra om man får sälja. Man ser ju många som vill sälja saker men som precis "reggat" sig. För mig personligen så ringer en varnande klocka över dessa säljare/medlemmar.

:fiska1:

BFT
2008-08-03, 22:54
Röstade nej. Visst finns det ett samband i vissa fall. Men det vore fel att utesluta många från en bra funktion som funkar för det mesta.

Sillen
2008-08-03, 23:50
Skulle man inte kunna göra någon sort registrering som man kunde fyllt i istället för att få starta en Säljes annons? innehållande person uppgifter m.m?
Jag är mest här inne för att kolla lite bilder tips och trix samt göra några köp om de faller mig in.
Inte mitt intresse a sitta o kommentera allt som andra säger finns tillräckligt många här som verkar tycka det är deras grej!
Tycker 100 inläggs gränsen är lite idiotisk vad säger att en som sitter och postar 100 inlägg är mer ärlig än en person under?
Nej som sagt en registrering för att starta en säljes annons borde vara det bästa tycker jag!
Det blir snarare en uteslutning av de som är seriösa om man nu inte väljer att vara så pass aktiv.
Vilket i sin tur leder till att seriösa säljare inte använder denna sidan för de ändamålen.
Men vad vet jag?Jag har ju bara 2 inlägg.

Ambassadeur5000
2008-08-03, 23:56
Skulle man inte kunna göra någon sort registrering som man kunde fyllt i istället för att få starta en Säljes annons? innehållande person uppgifter m.m?
Jag är mest här inne för att kolla lite bilder tips och trix samt göra några köp om de faller mig in.
Inte mitt intresse a sitta o kommentera allt som andra säger finns tillräckligt många här som verkar tycka det är deras grej!
Tycker 100 inläggs gränsen är lite idiotisk vad säger att en som sitter och postar 100 inlägg är mer ärlig än en person under?
Nej som sagt en registrering för att starta en säljes annons borde vara det bästa tycker jag!
Det blir snarare en uteslutning av de som är seriösa om man nu inte väljer att vara så pass aktiv.
Vilket i sin tur leder till att seriösa säljare inte använder denna sidan för de ändamålen.
Men vad vet jag?Jag har ju bara 2 inlägg.

Det låter som en bra idé. De som vill sälja bör registrera sig med pers nr etc. Vill de inte det så - Ja! Det blir inget.

Bra idé :elgura:

Rudan
2008-08-04, 00:57
Bigfisher, jag har ju lite fler inlägg än hundra..;)
Idéen är stulen/återanvänd ifrån ett par andra forum, där man inte får tillgång till hela sidan direkt utan måste gjort ett visst antal poster.
Rudan, tror själv tvärtom när det gäller annonsörer, dom har väl inget intresse att folk köper och säljer begagnande grejor utan dom vill väl mångla nytt, ju mer trafik (inlägg och nya medlemmar) som en sida genererar desto mer intressant för annonsörer. Frågan är om det minskar antalet nya medlemmar och frågan är om dessa medlemmar är intresserade och besöker sidan eller inte? Eller bara är här för att sälja nått dom har eller rösta på en kompis?

Med "annonsörer" syftar jag naturligtvis på de som lägger ut annonser under Köp/sälj/byt. För det är väl ändå det som tråden handlar om? Jag förutsätter att de kommersiella anonsörerna på Fiskesnack är seriösa. Eller har du en annan erfarenhet?

//Stefan

carter
2008-08-04, 01:52
Jag tror till största delen att dom affärerna där folk känner sig lurade är på grund av att dom inte gör upp affären över telefonen utan sitter o mail/PM:ar varandra, så lätt att glömma att fråga säljaren nått, alt säljaren glömmer att beskriva någon mindre defekt, eller hur grejorna ska skickas o betalas tex.

Dessutom så kan man "känna" om man får förtroende för säljare/köparen om man tar det via tele, vilket är omöjligt med mail/PM detta verkar dock mer tillhöra den yngre generationen att göra upp affärerna på det sättet.

Men vad vet jag.....jag har juh inte ens gjort hundra inlägg än!

Alessandro
2008-08-04, 10:27
Med "annonsörer" syftar jag naturligtvis på de som lägger ut annonser under Köp/sälj/byt. För det är väl ändå det som tråden handlar om? Jag förutsätter att de kommersiella anonsörerna på Fiskesnack är seriösa. Eller har du en annan erfarenhet?

//Stefan

OK, då förstår jag resonemanget, jag trodde du syftade på kommersiella annonsörer.

Bergman
2008-08-04, 11:51
Jag röstade också nej i denna omröstning. Det finns så klart både för och nackdelar med att ha en inläggsgräns. 100 inlägg känns lite väl högt om man nu inför en inläggsgräns. Risken är nog ganska stor att man tappar en hel del seriösa annonser samt att risken för "skräpinlägg" ökar dramatiskt bara för att folk vill upp till gränsen fort. En gräns på 5-10 inlägg vore kanske mer lagom? Då ser man ju om en person är fiskeintresserad genom inläggen.

Har också varit lite inne på att lägga till fält (som är dolda för gemene man) för personnummer, adress och telefon men då börjar man nog hamna i gråzonen för vad som är lagligt utan tillstånd.

Diskussionen tycker jag är kalasbra! Man ska inte behöva oroa sig för att bli blåst även om nu risken alltid kommer finnas oavsett vilken sida man köper/säljer saker på. Men man kan ju givetvis minimera risken genom att införa lite ändringar. Dock får det ju inte kännas jobbigt för användarna.

Jag vet att speciellt de lite äldre tycker forumet är lite knepigt som det är och ju mer man inför desto knepigare blir det. De som är lite yngre har oftast lite lättare för datorer så där ser jag inget problem.

CA
2008-08-04, 12:40
Det är kanske en kombination av tid man varit medlem och mängd inlägg som skall avgöra om man får sälja. Man ser ju många som vill sälja saker men som precis "reggat" sig. För mig personligen så ringer en varnande klocka över dessa säljare/medlemmar.

:fiska1:

Hej! Ja jag håller med om att tiden man varit medlem/ antal inlägg är varierande och samtidigt vad dessa inlägg har bestått av! Det finns vissa som skriver å svarar på allt möjligt men ändå sällan bidrer med nått kreativt eller ens nått vettigt svar i tråden? Typ bara " Kul" Oj" Ingen aning" Jag vet inte" .... Sådana svar i inlägg räknas ju in men var dom värt tiden att skriva ner ens??
Har sett att det oxå finns exempel på att en del bara reggar sig å sen använder forumens köp å sälj trådar och det beror väl på snålhet eller nått?

JONNIE ROCKER
2008-08-04, 12:44
Om man gör en tradera kopia med omdöme kanske kunde fungera, samt person uppgifter.

Bergman
2008-08-04, 12:44
Har lagt till ett extra obligatoriskt profilfält för "Efternamn" och ändrade "Riktigt namn" till "Förnamn". På så sätt kanske folk blir lite bättre på att fylla i sina riktiga namn och säkerheten höjs en anning.

Skriver en separat tråd om det också. :)

Bergman
2008-08-04, 12:49
Om man gör en tradera kopia med omdöme kanske kunde fungera, samt person uppgifter.

Mmm, det där är något vi varit inne på tidigare. vBulletin har faktiskt ett inbyggt system för "omdöme/betyg" av användare. Men då, när det var på tal förra gången, så valde vi att inte aktivera det.

Kanske är läge för det nu iofs?

roobin
2008-08-04, 13:28
Jag tycker inte att 100-postgränsen är ett bra förslag. Jag brukar inte skriva alls mkt i forum. Bara när jag känner att jag har något att tillföra.

JONNIE ROCKERS's idé är jag också inne på. Kanske inte behöver vara i lika stor skala med massa röster, omdömen hit o dit. Räcker kanske med en symbol/tecken vid namnet som visar att användaren är trusty/pålitlig. Och den kanske man förtjänar efter 3 lyckade affärer. En tanke bara....

Badfish
2008-08-04, 13:54
Jag röstade ja just för att jag tycker att det ska finnas en gräns av något slag.
Men 100 inlägg är lite i överkant.

För tävlingar tycker jag att det ska vara ganska så hög gräns. För annars är det lätt att fuska, som för den senaste tävlingen där prisbordet var ganska saftigt kan jag tänka mig att det är ganska lätt att be kompisar som inte ens fiskar att starta ett konto bara för att rösta åt sig.

Köp/sälj borde ha som många säger ett obligatoriskt personuppgift system.

Bra idé men skilj på köp/sälj och tävlingar.

roobin
2008-08-04, 18:34
Problemet är bara att personuppgifter är väldigt enkelt att komma över, på internet t.ex.
Det är bara för bedragaren att utge sig för att vara någon annan.
Ska personuppgifterna isf vara synliga (inte bra)? Så att man kan kontakta vederb. och fråga om de har ett spö till salu på fs?
Annars gör det väl inte någon nytta?.... Eller jo, om bedragaren skulle spåras och åka fast (osannolikt). Åker denna på "något fint ord" (personförfalskning, att man utger sig för att vara någon annan).

Plupp
2008-08-04, 18:43
Jag har handlat å sålt en massa prylar här på fiskesnack ... jag har inte nått 100 posts än, men e nån man kan lita på faktisk. Inget som helst koppling mellan antalet posts å oseriosa säljare. Funkar hur bra som helst med internetgirot.se - Skydda dig mot bedrägerier (http://www.internetgirot.se/betala)

roobin
2008-08-04, 19:00
precis plupp, snackade med en polare efter jag skrev förra inlägget så berättade han om internetgirot.
du hann dock skriva före. neckdelen är att det tar en ganska hög avgift(?) enligt honom.
det är ju inte så bra när det gäller billigare prylar. vet dock inte, avgiften kanske är procentuell.
får helt enkelt söka i det men har inte orken just nu...

odevetu
2008-08-04, 19:29
Köp och sälj tycker jag är ok att man får göra så fort man blivit medlem. Men för att förhindra fusk i tävlings-omröstningar skulle man kanske ha någon begränsning. Jag tycker att tid man varit medlem känns bättre än antal poster isf. Förslagsvis skulle man kunna ha en gräns på 1års medlemskap för att få rösta i pristävlingar...

hobbyfiske.se
2008-08-04, 20:04
Ett sätt att ha bättre koll på köp och sälj är att man bara godtar ett registrerat telefonnummer vi har detta krav på annonsering av djur som kräver speciella tillstånd. Vi kör stickprov på dessa annonser samt att köparen/säljaren kan kolla vem den andra parten är. Så dom enda som inte kan annonsera är folk med ej reggade kontantkort och har skyddad identitet.
Skulle någon ha skyddad identitet så löser vi det på annat sätt, men vi har bara råkat ut för det en gång på 5år.
Man kan göra samma sak med mailen bara godta mail som är registrerad tex till abbonemanget och inte godta hotmail m.m. där man kan vara anonym.

TommyMört
2008-08-18, 22:23
utökar mina inlägg....

trashmasta
2008-08-18, 22:58
Nej. Verkligen inte. Har handlat många gånger av folk på FS. Enda gången det vart problem var av en kille som vart med ett tag. Dessutom boende i samma stad = mindre smart.
Folk blir blåsta i mycket högre grad på blocket, tradera etc så fiskesnack är nog ganska säkert bara man tänker lite själv.

Pike
2008-08-18, 23:01
eller kanske att man måste varit regisrerad en viss tid?

andreas9
2008-08-19, 12:47
För tävlingar o dyl tycker jag att en postgräns är bra, för köp och sälj tycker jag inte om det. Folk väljer ju själv om de vågar handla av en nykomling och det framkommer ju rätt tydligt hur mycket man postat.

Nackdelen med en postgräns är att folk blir mer benägna att spamposta vilket är svårt att moderera så för tävlingar kanske en sammanlagd medlemskapstidsbegränsning och postantal borde sammanräknas.

larante
2008-08-19, 13:22
Ett tips är väl att gå in och kolla vad personen har skrivit i sina inlägg, utav det borde man få en uppfattning om man anser att användaren är pålitlig.
Sen är det ju ingen som hindrar en att låta bli att göra affärer med en som inte har kommit upp till 100inlägg, man kan ju till och med sätta en ännu högre gräns. Om man nu anser att 100inlägg behövs så är det ju bara att inte göra affärer med en person som har gjort till exempel 75stycken.
Jag själv stödjer lokala butiker, så vilket beslut som än fattas så påverkar inte detta mig ;)

Angående tävlingar så vet jag inte riktigt, jag har inte så stor koll hur dessa brukar vara. Men om det brukar vara mycket fusk och så är det kanske lämpligt med en gräns av något slag.

Dalle
2008-08-19, 17:13
Har varit medlem här på fiskesnack i drygt 3 år, men ändå bara skrivit 32 inlägg...

Köper man något över internet och bestämmer sig för att varan ska skickas, istället för att hämta upp varan. Så vet man ju att det är en risk med detta.

Tycker därimot att om man ska sälja något genom fiskesnack, så ska fiskesnack ha alla uppgifter om säljaren.

Så som personnr, adress, telenr .. utan dessa uppgifter så ska man inte kunna sälja något här..

Tror att om man ska ha en inläggsgräns, så kommer detta leda till många oseriösa inlägg, och det vill väl ingen ha?

Vore det bra med en gräns på 100 inlägg för att få skriva i köp&sälj samt få rösta i tävlingar?