Visa fullständig version : Förslag på flugfisketävling önskas
Jag har pratat lite med BROMANoDELL om att köra en flugfisketävling med fina priser här på Fiskesnack. Tyvärr har jag lite idébrist när det gäller tävlingsupplägg så jag behöver er hjälp.
Iom hösten är här så vet jag inte riktigt vad som är gångbart när det gäller flugfiske. Tävlingen ska helst kunna pågå under hela oktober. Eventuellt med 2-4 deltävlingar där man summerar ihop poängen för att kora vinnaren.
Tävlingen måste kunna hållas uppdaterad via webben och tävlingsbidragen måste kunna verifieras på något bra sätt.
Spåna på så vi kan köra ännu en fet tävling innan vintern är här. Prisbordet kommer vara bland de större vi haft här på Fiskesnack.com
Den som kommer med bästa idén kommer få en liten gåva som tack.
Största fisk på fluga? Bild ska vara med.
Spektakulärast fångst på flugspö, medlemmarna får rösta. SJälvklart ska bild upp då.
Flest godkända fiskar på flugspö. Tex. Havsöring över 50cm 2p, över 65 4p , gädda över 80cm 2p, över 100cm 4p osv. Givetvis ska det finnas bildbevis med tidning och alla såna detaljer ;)
Har dåligt med förslag men det skulle naturligtvis vara jätteroligt med en flugfisketävling =)
Största fisk på fluga? Bild ska vara med.
Spektakulärast fångst på flugspö, medlemmarna får rösta. SJälvklart ska bild upp då.
Flest godkända fiskar på flugspö. Tex. Havsöring över 50cm 2p, över 65 4p , gädda över 80cm 2p, över 100cm 4p osv. Givetvis ska det finnas bildbevis med tidning och alla såna detaljer ;)
Bra ide :appl:
tävlingsbidragen måste kunna verifieras på något bra sätt.
Det blir en svår nöt att knäcka.
Hur bevisar man med en bild att fisken fångats på flugspö ?
Minst ett vittne kanske kan vara en väg att gå....
Eller räcker det med risken att bli till allmänt åtlöje om man blir påkommen med fusk :radd:
Kul med dessa tävlingar iaf :appl:
BromanoDell, äre broman från fiskedrag?:P om inte vet nån vad som hände med denne person, varför slutade han i fiskedrag?=(
En idé till tävlingen: flest antal arter fångade på fluga?
Kanske bara behöver vara en del i tävlingen eller nåt, vet inte vad andra säger om de:)
Ett problem med en höst-tävling är att det i norra sverige lär ligga is på sjöarna rätt snart, hörde att det var omkring -7 i Pajala inatt, Kiruna har just nu -1 grad. Ur flugfiskesynpunkt kan det ju bli lite orättvist för de som bor i de norra delarna. Här i mellannorrland är det inga problem än så länge förutom att t.ex. abborren börjar gå ner på djupare vatten nu i och med att ytvattentemperaturen faller. Vete tusan hur man ska få rättvisa villkor för hela landet, om det nu alls är möjligt.
För att en tävling ska vara någorlunda rättvis med tanke på artförekomst så måste tävlingen inriktas på art(er) som är vanligt förekommande i hela landet. Det utesluter i princip alla arter som har en geografisk begränsning. Arter som finns i hela landet är därmed begränsande - abborre, gädda, mört etc.
Ska man genom detta resonemang göra det lätt för sig så återstår egentligen bara gädda enligt min mening.
En annan idé vore ju att Bergman ger en lista med vanligt förekommande fiskarter i hela landet och den första som fångar alla på listan vinner tävlingen. Som föregående talare sa är ju gädda och abborre vanligt, men även typ öring och regnbåge skulle väl kunna passa in på en sådan lista?
Sen kanske ytterligare någon fiskart =)
Efter att ha läst några tävlingsidér har jag tänkt lite.
Tre olika tävlingar.
* Störst fisk på fluga
* Flest antal arter
* Flest poäng. Ex Hö 50cm 2 p gädda 80cm 2 p osv……..
Och det finns bara en pallplats i varje kategori.
Det skulle väl kanske vara något?
* Störst fisk i en viss art.
* Högst antal fångade fiskar i en viss art
Dessa två ovan kan man ju trycka ihop så det blir en. Alltså högsta vikt oavsett antal fiskar i en viss art
Samt en Högsta vikt oavsett antal fiskar och art.
* Största fisk i en viss art i ett visst län eller region (Norra Sverige, Mittimellan, Södra sverige)
Att man ska få poäng för olika arter och storlek och sen så tävlar de som fiskar gädda mot de som fiskar harr tycker jag är ganska dåligt. Exempelvis: Är det lättare att få en gädda på 80cm eller en harr på 40cm? Du får 2 poäng för båda.
Nosefield
2008-09-25, 19:23
Dela upp det i 3. katerogier.
Kat 1 Störst fisk valfri fisk
kat 2 mest fångst
kat 3 bästa fiskebilden där medlemmarna får rösta på ett urval valt av Dommarn
Det borde ju räcka med ett pris i varje grupp och på det här viset har alla i hela sverige en chans.
Dela upp det i 3. katerogier.
Kat 1 Störst fisk valfri fisk
kat 2 mest fångst
kat 3 bästa fiskebilden där medlemmarna får rösta på ett urval valt av Dommarn
Det borde ju räcka med ett pris i varje grupp och på det här viset har alla i hela sverige en chans.
Håller med om bästa fiskebilden. Det är riktigt skojj.
Herr Bergman, något som verkar vara utav intresse? Oktober är snart här, även helgen för den delen. ;)
mm blir de nån tävling?;>