handdator

Visa fullständig version : Fiskesnack´s kostnader

Bergman
2003-10-19, 12:48
Halloj allesammans !

Eftersom det är en del som undrar så tänkte jag förklara vad som kostar pengar för att hålla sidan igång.

Först och främst kostar det lite pengar att ha en .COM-adress och priset för www.fiskesnack.com varierar lite. Om man skulle förnya den nu så skulle det kosta $19.95 för ett år. Iom att den redan är förnyad ganska nyligen så måste inte det göras igen förrän i Augusti 2004. .TK-adressen är däremot helt gratis men då får man stå ut med reklamrutan som poppar upp ibland.

Den största kostnaden för tillfället är forumet och det kostar $85 per år eller $160 för en köpt licens. Iom att jag inte visste hur poppis sidan skulle bli så har jag endast hyrt forumet och licensen går ut 2004-03-27 då den måste förnyas eller köpas.

Med andra ord ska det inte kosta något förrän en bit in på nästa år.

En grej som kommer dyka upp är ett serverbyte då jag ska byta jobb och förmodligen inte kan ha websidan kvar hos WM-data. Jag jobbar på att hitta en ersättningsserver och har förmodligen en på gång redan men skulle det strula till sig av någon anledning så tar jag tacksamt emot tips om alternativa servrar. Bör helst inte kosta något ...

Kravspec på server:
+800Mhz processor
+512Mb internminne
+2Gb ledig disk
10/100Mbit uppkoppling mot internet
MySQL + PHP-stöd

Hoppas detta reder ut en del frågetecken.

Svinga lugnt / Bergman

Lazinko
2003-10-19, 13:13
hmm...
www.fiskesnack.has.it kan du ha gratis utan reklam också!
eller www.fiskesnack.kicks-ass.org

CDan
2003-10-19, 13:43
Bergman, menar du att hitta en server hos en firma för att ha sidan publicerad på eller att du behöver en dator som skulle användas som server?

Och förresten: ingen reklam, tack! Jag blir så förbannad på all reklam som poppar upp hela tiden på vissa sidor att jag skulle ha det svårt att stå ut med reklam på fiskesnack också.

ljohan
2003-10-19, 14:49
Angående reklambannern hos .tk.
Om du inte ska använda popups på förstasidan så går det säkerligen att med någo javascript neka popups.

Angående diskutrymmet. 2 GB, datan som fiskesnack omfattar är väl ändå mer än 2 GB?

Max
2003-10-19, 15:22
Man kan ställa in om man vill stödja .tk i nån optionsmeny.. alltså ställa bort popup:en

cico
2003-10-19, 15:56
Inga budgetadresser nu Bergman. Dot-com ger sidan ett bra kvalitéts intryck. Dags att öppna denna igen? :)

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?s=&threadid=760&highlight=sponsor

Bergman
2003-10-19, 19:42
.COM-adressen ska såklart vara kvar och .TK-adressen är endast en reservadress så känns onödigt att betala för den bara för att få bort pop-upen. Man kan ta bort den med ett javascript som johan säger men upptäcker dom det så kan dom spärra adressen ... står i avtalet har jag för mig.

Johan, för tillfället är det nog runt 2Gb men växer ju hela tiden med alla bilder och filmer.

Cico, behöver inte öppna den förrän det är dax att förnya forumet eller .COM-adressen

Lazinko, nää det får räcka med de två adresserna vi redan har

Bergman
2003-10-19, 20:58
CDan, missade att svara dig.

En del av en redan befintlig server är ju smidigast om det är möjligt.

Håller med ang reklamen också men lite "reklam" i övre högra hörnet får vi nog stå ut med.

CDan
2003-10-19, 21:48
Jag accepterar banners och sånt. Det är inte det som stör mig. Jag har det svårt att acceptera popup-fönster som stör hela tiden.

Jag har ganska många datordelar. För en bilig peng jag kan skafa en hel fungerande dator med 650 Mhz PIII, 256-512 Mb PC100 minne, 8-20 Gb, nätverkskort och allt annat som behövs. Utöver moderkort, hårddisk och processor jag kan nästan donera resten mot att jag får betald för fraktkostnader. Du, Bergman, vi kan prata om detta genom PM.

Och apropå forumet kanske det skulle vara bra med en styrelse, ledning eller nåt sånt. De kan hjälpa Bergman med vissa saker. Jag tycker att han gör så mycket att det kan vara bra med nån/några som hjälper till. Och då forumet kan bli som än förening. Jag vet inte! Det var bara lösa tankar.

Bergman
2003-10-19, 23:31
CDan, man får tacka för erbjudandet och hoppas det står kvar om det inte löser sig på smidigare sätt.

En person här på forumet har kommit med ett mycket bra erbjudande. Vet inte om han vill att jag skriver ut infon så därför gör jag inte det ännu.

Just nu ser det alltså mycket just ut att få en snabb server framöver. När exakt det blir vet jag inte men jag meddelar såklart när det är dax. :)

coffe
2003-10-20, 09:08
Bergman:

skulle det inte vara smidigare med ett webhotell ?? frågan e hur stor plats tar fiskesnack ? hur stor data transport sker varje månad ? jag har ett antal konton på vissa webhotell och kanske har något över som jag kan dela med mig av. dessa ligger oftast på väldigt bra uppkoppling med starka servers, ja självklart e det php och mysql.

du vet att dom flesta forum får man anv gratis om man låter länk till tillverkaren finnas kvar .. jag har samma forum som du har här på en annan site och där kostar det mig int ett öra= en besparing e ju aldrig fel.

//Coffe

BTW bergman väntar fortfarande på det där mailet DS

Bergman
2003-10-20, 10:26
Coffe, har två alternativ som är riktigt bra för tillfället och antagligen så kommer sidan bli avsevärt mycket snabbare när vi väl kan genomföra serverbytet.

Bandbredden som går åt nu ligger runt 1-2Gb data per dag med högre toppar när någon film läggs upp.

Ang forumet så finns det en "Light"-version av vBulletin som är gratis men den saknar funktionalitet som jag vill ha och då måste man betala. Vill inte byta forumsmotor heller då jag är grymt nöjd med denna. Det är ju småpengar det handlar om så jag tycker vi kör vidare som det är.

Sorry ang mailet men jag funderar på hur allt ska se ut. Så fort jag klurat ut hur det borde se ut så ska jag skicka förslaget. Frågan är hur mycket detaljer vi kan ha med ... kan bli riktigt ballt om man kan få in diagram och grejer. Vet inte hur mycket tid du är villig att lägga på det hela heller.

CDan
2003-10-20, 11:30
Det alternativet som Coffe har föreslagit är det bästa, tycker jag. Men då kanske krävs att det är flera som hjälper till. En kanske blir för lite.

Det skulle vara underbart! Och då skulle jag kunna tänka mig att acceptera reklam men i gengäld att få ett snabb forum hela tiden. Deras linor är mkt snabba och deras servar likadan.

Webhotell har min fru på jobbet och det är suveränt. De är ett konsult bolag och är på resande fot hela tiden. De har inte tid med underhåll av servern och sånt. Allt går mycket smidig.

coffe
2003-10-20, 13:03
Bergman:

Ja du nu när man inte kanfiska så mycket så har jag tid ver du vet progga e ju oxå min hobby så när mailet e klart å får vi se men det borde inte vara några problem. och paintball året börjar ju lite imot sitt slut oxå så det e bara lungt just nu

ljohan
2003-10-20, 13:49
Originally posted by Bergman

Så fort jag klurat ut hur det borde se ut så ska jag skicka förslaget. Frågan är hur mycket detaljer vi kan ha med ... kan bli riktigt ballt om man kan få in diagram och grejer. Vet inte hur mycket tid du är villig att lägga på det hela heller.

Var det här statistiken där man kunde anmäla fisk till?

Faktorer skulle kunna vara:
Vikt
Bete
Väder
Vindriktning
Vindstyrka
Lufttemp
Vattentemp
Vattentillstånd
Plats
Datum & Tid
Metod
Fångstman
C & R
Bild

erik81
2003-10-20, 17:44
Bergman:Säg bara till när det är dax att öppna plånboken och sponsra igen =)

Max
2003-10-20, 21:46
man behöver inte alls ett script för att få bort popupen.. gå in på dot.tk, logga in.. tryck Dot TK Linker Promo och välj rätt domän.. markera no banner vilket resulterar i att ingen popup med en banner kommer upp... ex www.ozzan.tk

Crubbster
2003-10-20, 22:32
Mr B du vet att ja e en fattig student men skriv upp mig på minst en femhundring när de e dax...

BeBest
2003-10-20, 22:48
Ska väl också kunna få en slant över....