Visa fullständig version : Vantar?
Någon som testat neoprenhandskar? Börjar bli kallt nu, speciellt om man blir lite blöt om händerna.
Jag fiskar med fleecehandskar där långfingret, pekfingret och tummen har "halva fingrar".
Problemet är att de blir grymt kalla när de är blöta.
Funderade på neoprene, för det kör ju dykare och vindsurfare med och borde funka fint för oss fiskare. (Om man hittar en tunn modell som man klipper fingrarna av)
Alessandro
2003-10-19, 21:14
Undvik Ron Thompsons neopren handskar, mina sprack fort i sömmen. Samma sak som med deras neoprenvadare (tur att jag inte provade dom, utan lät mina kamrater vara försökskaniner!)...
ofodrade neoprenhandskar blir jävligt kalla att ha på sig om du sätter på dig dem när själva handksarna är kalla. Tar bra lång tid innan de blir varma.
Riktiga lovikavantar eller tumvantar mellan det aktiva fisket och utan under aktivitet är susen
Jag kör med neopren, för jag har inget val.
Blir man iskall så blir man, så det är bara att man vänjer sig.
Se bara till att dem är tajta...
jag kör också med neoprem handskar som man kan böja bak topparna på funkar primma förutom att det blir svårare att kasta med haspel
Har inte testat neoprene men så vitt jag förstår är de vattentäta. Då undrar jag hur trevliga de är att bära när handsvetten börjar lägga sig på insidan. Skulle nog hellre välja fleecevantar med en avtagbar vattentät yttervante.
esoxlucius74
2003-10-20, 09:35
R-T's gamla svarta neoprene fingerhandske med vikbar tumme och pekfinger fungerar jättebra!
Jag håller med om att de blir fuktiga på insidan av svett men inte så kalla......
jäkla veklingar !!! man kör ju utan vantar!!!
Jerka: Ja, det kanske du gör om du sitter och pillar på dig själv vid nån skånsk insjö under varma Julidagar.
Men vi som fiskar gädda i skärgården och på öppna fjärdar i November-December behöver faktiskt bättre kläder.
Jag fiskade i går, stack ut kl. 7 och då var det minus 7 grader. Is och frost i båten, blåste kallt.
Hade du varit med och inte haft handskar så fick nog mamsingen hämta hem lillgubben efter ett par timmar, med endast små svarta stumpar kvar!
MastaPike
2003-10-20, 11:36
Jag har neopreon handskar, dom funkar kanon både för fiske och crosskörning! Jag tycker inte att det blir speciellt kallt heller, om du börjar frysa ta fram en liten burk då och fyll den med lite kylarvatten från motorn, stoppa sedan ner händerna i vattnet så kommer du att bli varm och temperaturen kommer att hålla sig.
Det finns ju vantar med möjlighet att stoppa in värmekuddar. Finns i välsorterade jaktaffärer. "Kudden" håller värmen i ca. 6 timmar.
Ingen som provat det?
Tjacka ett par Glacier-Gloves! Bellar väl bortåt 500 bagis, men de är helt enkelt bäst.
Flisfodrad me bra känsla i fingertopparna så att man tom kan fluga me'rom och de har inte tyg på utsidan.
Handskar med tyg utanpå neoprenet är ett otyg eftersom krokarna fastnar i det.
Jag vet inte om G-G har bättre eller sämre kvalitet än de andra märkena, men mina brukar hålla i två till fyra år innan de pajar.
”Tjacka ett par Glacier-Gloves! Bellar väl bortåt 500 bagis, men de är helt enkelt bäst.”
Låter inte så illa ändå. Fryser man om händerna - eller fötterna eller huvet - fryser snart resten också och då blir fisket inget nöje.
Jag fiskar med bara händer men sätter på mig vantarna vär det är dags att ro en bit för att få upp värmen.
Glaciervantarna borde ju funka vid pimpel också. Kan vara kallt om fingrarna på laknätterna
Originally posted by Zeke
Tjacka ett par Glacier-Gloves! Bellar väl bortåt 500 bagis, men de är helt enkelt bäst.
Flisfodrad me bra känsla i fingertopparna så att man tom kan fluga me'rom och de har inte tyg på utsidan.
Handskar med tyg utanpå neoprenet är ett otyg eftersom krokarna fastnar i det.
Jag vet inte om G-G har bättre eller sämre kvalitet än de andra märkena, men mina brukar hålla i två till fyra år innan de pajar.
De är ok men går sönder rätt snabbt de också. Dessutom tycker jag inte de är särskilt varma men jag har nog rätt dålig cirkulation. Bäst är nog en uppsättning av flera vantar som man byter ut under dagen.
//K
cico, jag håller med dig att de kanske är lika varma som mormors hemmastickade lovikavantar, men tillräckligt varma för att man ska få behålla alla fingrar.
Jag moddar även mina G-G:s genom att klippa bort karborrebandet kring handleden som annars stryper av en del välbehövligt uppvämt blod.
Har haft neoprenhandskar som spruckit i sömarna som tidigare nämts och som sagt är dom kalla. Kör med så kallade torgvantar under fisket och ett par rejäla stickade tumvantar när det blir för kallt.
Originally posted by Zeke
Jag moddar även mina G-G:s genom att klippa bort karborrebandet kring handleden som annars stryper av en del välbehövligt uppvämt blod.
Japp, det är ett måste. De stryper inte bara blod utan är även allmänt irriterande vid på och avtagning av handsken.
//K
saizen jr
2003-10-20, 19:06
Jag kanske har missuppfattat detta, men är det inte så att neopren ska hålla kroppstemperatur när det blir blött, alltså börja med att doppa händerna i vattnet.
Jag har Glacier-Gloves, och dem är sämre än mina gamla Sölvekroken för 110 kr.
Att det är hål i dem påverkar inte tycker jag.
saizen...
Jr, doppa inte handskarna i blötan, eller jo gör det, men ha då ett par torra att byta till efteråt. ;)
Alessandro
2003-10-21, 09:40
Tycker nog att neopren är överlägset varmast som blöta jämfört med andra handskar, synd bara på hållbarheten på RT, annars nöjd.
Får nog bli ett par GG nästa gång...
Hej
Jag kör med Glacier-Gloves och är nöjd med dem, vid båtfiske blir det också ofta ett par riktiga arbetshandskar som överdrag.
En annan sak jag gör är att jag lindar spöhandtaget med tejp för innebandyklubbor eller cykelstyren så att jag kommer i kontakt med så lite "hårt" material som möjligt (hårt= rullfästet och rullen). Det gör susen vid HÖ-fisket i januari :-)
cheers / Fisho
Hag har Sundridge Handskar som är avklippta i fingrarna och fodrade innuti... Skitsköna! Lätt värda 149:-
Alessandro
2003-10-22, 19:58
Köpte ett par Abu-garcia neopren idag, nån som provat dom (alltså likadana inte mina!). Jag letade efter glacier glove, bland
alla Ron Thompsons, men icke!
Alessandro (AlexMF?), i ditt första inlägg i denna tråd om RT-vadare stämmer precis in med mina erfarenheter.
Jag hade ett par 5mm neoprenare som sprack upp någonstans i grenen efter någon månad.
Trots att jag kletade tätninglim överallt så sipprade det envist in 0 gradigt vatten.
Jag körde en hel vinter med dem trots läckan. Konstigt att man lyckades bli far efter det.. ;)
Lyckligtvis är Fjollträsks bästa hökare min huvudleverantör, så jag fick byta dem till ett par ABU Wadergear (tror att det är samma grejor som Canadians vadare) istället som har hållit tätt i flera år.
Alessandro
2003-10-23, 10:47
Stämmer bra, jodå, Krokko (olivfishing) , Lång-Krokko och Nicka gick på RT-neopren vadarna, sprack sen. Krokko (hans gick sönder först) blev förvånad när han reklamerade dom och hökaren inte ville ha tillbaka vadarna för att kolla vad som var fel,
utan skickade ett par nya direkt.
Sömmen på Abu-Garcia handskarna ser klart bättre ut än RT´s
handskar, vi får se om dom håller bättre också...