handdator

Visa fullständig version : Israpport?

Martin_G
2003-12-15, 16:41
Det blir kallare och kallare i vårt avlånga land. Långtidsprognosen säger att det kommer en ordentligt köldknäpp strax före julafton och över julen.

Det skulle vara intressant med lite israpporter så man vet när det börjar bli dags att åka ut och provborra.

Hur långt söderut har isen kommit i dagsläget?

/Martin

Quivertip
2003-12-15, 16:48
Inte i Alingsås ialla fall. suck !!!

Rasmus
2003-12-15, 17:40
inte i stockholm

Bergman
2003-12-15, 17:44
Isen börjar lägga sig på sjöarna nu men är på tok för tunn för att gå på ännu. Jag pratar nu om Tumba/Södertälje

Fiskmix
2003-12-15, 18:28
isen la sig nu senast när det va minugrader i sollentuna men har gått upp nu i plusgraderna

Askungen
2003-12-15, 18:38
Vattnet är så kallt nu. Så fort det blir en halv minus eler liknande så lägger sig isen på Stockholms smösjöar, den går ju upp så fort det blir plus. Men om det kan bli 10- i tre dagar i rad så lär den nog få ett bra grepp.

Gjedda
2003-12-15, 18:39
Men i Norge derimot..

kråkan
2003-12-15, 18:42
Vem fan vill ha is när gäddorna hugger som galna i det kalla vattnet..på jerk alltså ;)

Fiskmix
2003-12-15, 18:46
jo men sen när båten e upptagen så längtar man bara på att isjävlarna kan lägga sig.

ljohan
2003-12-15, 18:51
Originally posted by fiskmix
jo men sen när båten e upptagen så längtar man bara på att isjävlarna kan lägga sig.
Du får försöka luska ut ett ställe att fiska från land.

korten
2003-12-15, 18:52
här böjar isen lägga sig nu. men den är fortfarande väldigt tunn och man kan inte gå på den. håller tummarna för riktig kyla så man kan ta premiärturen i helgen

kråkan
2003-12-15, 18:53
Originally posted by fiskmix

I med den igen...när du får såga runt den äre dags att ta upp den :)

Trolling
2003-12-15, 18:56
Isen 20 cm i Luleå

Stizo
2003-12-15, 19:20
Jag tog upp båten i Lördags, då hade isen lagt sig i den grunda viken. (mälaren) Den var ca 1 cm tjock. Men den lär inte vara kvar längre. Nu får det gärna bli -10 grader i några dagar så man kommer ut och kan ismeta!

fiskejuha
2003-12-15, 19:26
Har tillgång till några privata fiskevatten, det är då sjöar jag talar om. På en av dem ligger det 2 - 3 cm tunn is, räknar med ispremiär till helgen under förutsättning att det är en 2 -4 minus fram till helgen, och då lär isen vara en 6 - 7 cm i alla fall. Jag pratar om vatten runt Södertäljetrakten. Men det är klart man önskar sig några nätter med -10 :)

Skrikande bjällror & Böjda vippor
FiskeJuha

Du kan läsa om kommande ismetepass på min hemsideadress nedan:
- - - - - - - - - - - - - - - -
www.fiskejuha.cjb.net

ljohan
2003-12-15, 19:44
Originally posted by Stizo
Jag tog upp båten i Lördags, då hade isen lagt sig i den grunda viken. (mälaren) Den var ca 1 cm tjock. Men den lär inte vara kvar längre. Nu får det gärna bli -10 grader i några dagar så man kommer ut och kan ismeta!
Då kan du gå på den tydligen!
Åtminstonde om isen är jämt och inte innehåller luftfickor. Chansen att den är så i Mälaren är visserligen minimal :)

Stizo
2003-12-15, 20:03
Originally posted by fiskejuha
Har tillgång till några privata fiskevatten, det är då sjöar jag talar om. På en av dem ligger det 2 - 3 cm tunn is, räknar med ispremiär till helgen under förutsättning att det är en 2 -4 minus fram till helgen, och då lär isen vara en 6 - 7 cm i alla fall. Jag pratar om vatten runt Södertäljetrakten. Men det är klart man önskar sig några nätter med -10 :)

Skrikande bjällror & Böjda vippor
FiskeJuha

Du kan läsa om kommande ismetepass på min hemsideadress nedan:
www.fiskejuha.cjb.net

Jasså!! Det låter inte helt fel... Jag skulle nog vänta ett tag till med att gå ut på isarna, men du är väl en galen finländare. ;) Själv är jag nog den fega typen av finnar! Hehe...

Du kanske är intresserad av en gemensam tur senare i vinter. Jag tror att Bergman skulle också vara intresserad? Eller? Han bor ju nästan i Södertälje.

Jag skulle kunna tänka mig att åka ändå dit bort för en gemensamm ismetepass...
:) :) :)

ljohan
2003-12-15, 20:06
stizo, jag är varken finne eller galen :)
Ger mig nog inte ut på 1 centimetersisar ska du se.

Jag tycker vi tar flera gemensamma ismetepass i vinter. Vi kan ju hålla koll på småsjöarna, där isarna lägger sig först.

Stizo
2003-12-15, 20:28
Originally posted by ljohan
stizo, jag är varken finne eller galen :)
Ger mig nog inte ut på 1 centimetersisar ska du se.

Jag tycker vi tar flera gemensamma ismetepass i vinter. Vi kan ju hålla koll på småsjöarna, där isarna lägger sig först.

Yes det kan vi alltid göra. Så länge det är tillåtet med angel så är jag med på ett pass med ismetespöna! :)

Martin_G
2003-12-16, 12:10
Originally posted by Quivertip
Inte i Alingsås ialla fall. suck !!!

Det tar väl ett tag innan Mjörn lägger sig kan jag tro. Hur är det med Anten - brukar den lägga sig relativt tidigt?

/Martin

fiskejuha
2003-12-16, 13:06
Stizo>> Vore trevligt med ett gemensamt ismetepass, vi kan väl höras lite närmare så bestämmer vi datum mm. Hoppas som sagt på komma ut i helgen redan, men det får vädrets makter bestämma denna gång :)

//FiskeJuha

www.fiskejuha.cjb.net

Stizo
2003-12-16, 13:14
Originally posted by fiskejuha
Stizo>> Vore trevligt med ett gemensamt ismetepass, vi kan väl höras lite närmare så bestämmer vi datum mm. Hoppas som sagt på komma ut i helgen redan, men det får vädrets makter bestämma denna gång :)

//FiskeJuha

www.fiskejuha.cjb.net

Absolut... Personligen kommer jag att åka bort över julen och nyår (nyårskryssning:)) men efter det så är jag helt klart med. Då borde även isen ha lagt sig ordentligt. Får man hoppas i alla fall.

Bergman: Du är väl också med på några ismetepass i vinter???

Bergman
2003-12-16, 13:29
Jag ska inte ut på "några" ismetespass utan "många" ! :)

Hoppas vi blir ett gäng som drar storgädda.

korten
2003-12-16, 17:24
dom mindre sjöarna går nu att gå på medans dom stora fortfarande är osäkra med öppet vatten där det är ltie strömt

FetOst
2003-12-16, 17:27
man kan gå på de flesta småtjärnarna runt Forshaga-deje i värmland

qvarnis25
2003-12-16, 18:10
Var och kollade 4 stycken (mkt små) sjöar i går i Jönköpigstrakten, där låg de 3 cm känslig is....

Rasmus
2003-12-16, 22:22
Nu ska det bli varmare fram åt helgen:( 0-5 grade här i sthlm. Fast mej gör det inte så mycket då jag drar till Tunisien för en vecka på fredag och där är det ju som namnet antyder. Men förhoppningsvis är det +10cm när jag kommer hem.

Stizo
2003-12-16, 23:25
Just nu är det -5,4 grader på min digitala mätare. Som kallast har det varit -6,9 grader. Jag hoppas och ber att det inte blir varmare...

Martin_G
2003-12-17, 11:57
I Göteborg är det "skållhett" idag.

Men långtidsprognosen ser nu ännu mer lovande ut. Från 23-27 ser det ut att bli hyfsat kallt. Kanske is till nyår på sjöar en bit inåt landet?

/Martin

Alexander Strid
2003-12-21, 19:15
Här ligger ett liteHär ligger lite..smälter lite i plusgraderan men försvinner inte helt..och nu ska det bli 10-13 minus..så snart får det ett bra grepp, jag talar om Katrineholmstrakten..

gangaren_87
2003-12-21, 20:58
Ser inte så bra ut för isen här i söder.. har ingen is här i trollhättan.. men i deje där jag bor å studerar låg det 11 cm när jag var ute å pimplade i torsdags..

Andreas Andersson
2003-12-22, 00:49
Imorgon (Måndag) ska jag och Alexander Strid åka och titta hur det ser ut på en sjö i närheten.
Vi får vell se om det är någon is :D

minken
2003-12-22, 09:41
nu blire snart is!!-8 gr!!

Kurre
2003-12-22, 11:26
Va ut o pimplade lite i Lördags då va isen 1 dm ungifär. Fast nu kom det ju massa snö på isen o de va inte så bra. :(

Martin_G
2003-12-27, 16:23
På julaftons förmiddag låg det hållbar is på småsjöar in bit inåt landet i Göteborgstrakten. Det var ca 4-5cm tjock kärnis.

Men efter allt blåsande och regnande under julen försvann den tyvärr snabbt... Och ingen riktig kyla på gång heller :(

/Martin

Fiskmix
2003-12-27, 16:30
kurre jag tror det kan vara bra med is på sjön nu när det är plusgrader tror snön skyddar isen

Kurre
2003-12-27, 16:34
Fiskmix jo fast nu har har det vart massa plusgrader så att snön e borta, och snart isen också.

korten
2003-12-27, 17:14
nejdå Kurre var inte så negativ. blir kallt nästa vecka igen. så då blir det ismete!

kenta_85
2003-12-27, 17:21
Var på en liten sjö där isen lägger sig tidigt :) Och även i år la den sig tidigt .. Isen var från runt 13 cm fast då var det ca 3-4 cm lite halvskum is sen kärnis.. Som minst var den i mitten där var den runt 5-6 cm :) lite halv ruggig att gå på man såg rätt igenom isen :D
Fisket var väl inte på topp men jag fick 7 abborrar iaf den största på kanske 1-1.5 hg :)

Kurre
2003-12-27, 18:21
Jodå korten kollade precis på vädret, på måndag blir det kallt! :) tisdag, 0 gradit och på onsdag ska de bli minus. Kanon då kan vi åka ut o ismeta i början av nästa vecka o pimpeltävling på onsdag. Sen får man hoppas att vädret nästa år blir bra.

korten
2003-12-27, 19:17
du kommer åka på pisk på tävlingen

Kurre
2003-12-27, 19:33
vi får väll se :)

Martin_G
2003-12-31, 14:19
Jag var idag ute och kollade på Sisjön i Göteborg. Denna sjö ligger nära havet och lägger sig normalt senare och långsammare än sjöar ngn mil inåt landet.

Idag var det ca 2.5cm is på Sisjön, vilket givetvis inte bär. Men det bör innebära att det imorgon är bäraktig is på mindre sjöar inåt landet.

Tänkte försöka ta min premiär imorgon (om man orkar...)

/Martin

kenta_85
2003-12-31, 15:10
Var och kollade isen på en större sjö isag som heter vällen och ligger i norra uppland :D

Vi kollade bara vid bron som ligger vid stora vägen och där e det lite stömt.. Men det var runt 15cm is dock var det ca 5-10 cm halvtaskig is snöis som håller på att frysa tror den lätt håller till helgen för där det inte var snö var det genom fruset men där det låg ett par cm var den lite små porös .. Såg en som var längre ut på isen också såg yt som en fiskare fast jag vet inte ...

Blir ismete premiär där i helgen nästan garanterat :D

BeBest
2003-12-31, 16:12
Grabben det blir i morgon! Det spelar ingen roll hur ett gammal begangnat och slutkört år tar slut, ett gott nytt år börjar med ett pimpelspö i näven. I kväll ska redskapen gås igenom och putsas upp! I morgon är det dags att skrida till handlig på riktigt!

pimpelkungen
2003-12-31, 17:20
Kollade isen den var nästan bärande....

3-4cm ca

kenta_85
2003-12-31, 17:20
Jo skulle det inte va för att vi har tävling på vällen på söndag så skulle jag nog ut på den i morrn eller på söndag :) Men regelerna säger att inget fiske på sjön en minst en vecka förre tävling :D Ska kolla upp vilken sida av bron vi ska fiska på och fråga om man inte kan få doppa pilken på andra sidan :D

kenta_85
2003-12-31, 17:21
Ops menade i morrn eller fredag :D

BeBest
2003-12-31, 18:15
Jag är inte med i er klubb! ;) Men ni får gärna använda mina gamla hål! :)

kenta_85
2003-12-31, 18:46
haha ok :) Se till att borra dom på nått bra ställe så man får nå fisk också :D

patricskoog
2003-12-31, 19:26
Ser bra ut med isen.. var och kollade på en liten sjö/damm idag hade ca 3,5 cm.. men sen har jag hört att det låg ca 2 cm på Gravlången som är ganska stor(10km lång). Ska upp i dalsland imorron och försöka komma ut på isen!

kenta_85
2003-12-31, 20:35
Ser inte ut att va nån stor sjö :D Skulle kunna knäppa lite kort på sjöarna jag fiskar i :D Filma lite ismete kanske om det inte är för kallt.. Vet ej hur kameran reagerar på 15 minus :D

patricskoog
2003-12-31, 21:18
Nä.. hehe.. men det kan ligga bra is på ganska stora sjöar i dalsland.. ska upp till några sjöar som ligger nära ånimmen(som någon kanske läste om i fiskejournalen). Men det har tagits gräskarp på över 6,5 i den där lilla dammen och det finns större. Det har också tagits mört på ca 5 hg och 150 abborrar på en 2-timmars pimpeltur är inte omöjligt. Så det är en ganska hyffsad liten håla.

Mvh/ puLLe

Kurre
2003-12-31, 21:22
Metarkungen fy fan va litet de såg ut att vara.

kenta_85
2003-12-31, 21:31
Har en sjö här uppe som är jätte stor :) Den e med på typ alla kartor Erken heter sjön :) Du behöver inte leta för att dra hem 4kg små abborre på en tävling " 3tim" ( ca 150-200st abborrar ) Dom gamla veternerna som brukar vara med e helt otroliga dom kan komma och väga in 10-12 kg små abborre :) Den är inget direkt omöjligt i den sjön den är fan förpestad med små abborre e nog hur bra som helt att det tas upp lite!!

Fiskmix
2003-12-31, 21:40
kenta på fisketävlinagrna i mälaren så brukar det vara jävligt höga vikter oxå, har för mig att som bäst förra året så va segervikten runt 16kg små aborre,

BeBest
2004-01-01, 01:08
I Erken började man först i Sverige sätta ut signaler. Det finns en forskningsstation där.

Martin_G
2004-01-01, 13:17
Var ute idag på två olika sjöar, men tyvärr var isen för tunn. Trodde den skulle vara mer än 5-6 cm.

Det var stjärnor för varje steg man tog och ett kraftigare hopp innebar att isen brast :(

Fick packa in allt i bilen och åka hem istället. Synd på denna fina vinterdag.

/Martin

kenta_85
2004-01-01, 14:22
Jo jag vet jag har varit på erken labb :) Var rätt kul vi studerade kräftor och instekter och fiskat en hel skoldag.. Var skönt att slippa skolbänken då!!

Jo tror på dom riktigt stora tävlingarna på erken brukar seger vikten ligga minst p 10kg iaf det var säkert 16kg förrra året fast då har man hittat dom på grunt vatten så man kan dra dom fort..

Sturgeon
2004-01-01, 17:00
Var runt ett antal sjöar kring Göteborg idag och kollade statusen. Trodde på bättre än vad det var, även om det sker snabbt nu om kylan håller i sig. De större sjöarna Mjörn, Sävelången, Aspen var öppet vatten. Mjörn började få hygglig istillväxt i vikarna, så om några dagar med -5-10 grader så kanske det bär.
Små skyddade sjöar bär nog, men hur roligt är det.

BeBest
2004-01-01, 18:43
Det ÄR roligare när isen bär än när den brister! Men när ryggen inte vill bära en då är det fan! :(

Hade räknat med att kunna vara ute i dag. Kom till brevlådan. Höll inte på att ta mig in igen. Surt! Fan så surt! :(

Nu blir det några dagar med Voltaren för hela slanten. :(

kenta_85
2004-01-01, 22:22
Låter inget vidare men jag kan rapportera om is rapporten i viken .

Kollade isen i båthamnen i hallsta idag trots en stort lastfartyg som åker förbi så höll isen runt 10cm men där kan man inte gå ut så långt för fartyget bryter upp rätt mycket is.. Ska nog kolla isen ute i skärgården där inga båtar går nu :) Borde ligga där !!

RedTag
2004-01-02, 15:38
Isläget runt Umeå och i vikarna längst kusten är bra i slöarna ca.15-20cm och i havsvikarna varierar det från 3cm till 15cm men där behövs det bara lite pålandsvind så krymper is kanten drastiskt. Men tillgången på sik är det inget fel på i alla fall.

limnos
2004-01-02, 16:00
Glöm inte att C&R är omöjligt i sådan här kyla...

Nikke
2004-01-03, 17:33
Här är min israpport.
Kollade läget i en mindre sjö i Norra Östergötland där jag bor.

18.5 cm kärnis med apelsinskals yta över hela sjön. Även fast det är rätt högt vattenstånd och en å som går igenom sjön.
1 cm pudersnö.

Härligt! På Måndag blir det ismete och invignig av mitt nya tillskott till spösamlingen, ett Okuma Scuba Booster 4,2 fot.
Plus mitt nya stativ till digitalvideo-kameran.
Hoppas jag kan filma lite action.

Hoppas temperaturen har blivit lite varmare så att C&R kan tillämpas.

Ps. Mitt första post här! :D Nu drar jag till Bergslagsrallyt.

Askungen
2004-01-03, 18:33
De sjöar jag besökt i sthlm´s området senste dagarna har det varit mellan 1-2 dm is, även skärgårdsvikarna har det varit mycket skridskoåkare på idag. Lakepremiär på Måndag kväll!!

Martin_G
2004-01-03, 18:52
Idag var jag ute på en mindre sjö ca 1.5mil inåt landet från Göteborg. Isen var ca 10cm spegelblank kärnis, alltså klart godkänd.

Sjön brukar normalt vara lättfiskad på vintern och mycket abborre finns, men idag var det skittrögt. En enda känning och inte en firre drogs upp på 3 timmar. Jag skyller på lågtrycket som svept in idag. :rolleyes:

/Martin

cruento
2004-01-03, 22:51
Israpport för sjö i skaraborg sökes:)

Martin_G
2004-01-03, 22:55
Skaraborg lär vara lugnt. Är det is nära kusten i Göteborg är det is i Skaraborg om inte det är strömt i vattnet eller en stor sjö. Gå ut ett par meter och provborra så vet du med säkerhet.

/Martin