Visa fullständig version : Flugfiske...
Alexander Strid
2003-12-22, 23:41
är jag ny på...Några personliga tips?
MastaPike
2003-12-22, 23:59
Släng dom vanliga spöna åt h-vete. Gå bara runt med flugspöt oavsett miljö och kasta, kasta och kasta. I början går det dåligt, sen kommer du märka vilken grym kontroll du har och vilket jäkla skjut du har i kasten, riktigt skön känsla.
Nästan alla fiskar går att få på fluga, fluga brukar dessutom kunna vara bättre än spinn på Abborre t.ex. Har dängat min brorsa i alla matcher detta år när det varit spinn vs. fluga.
MastaPike. Kör ni i båt då?
Hur fungerar det i sånt fall?
Sätter du inte flugan i brorsan hela tiden? :)
MastaPike
2003-12-23, 00:44
nä, brukar gå från land och fluga. Han brukar gå och dänga med sina fördömda jiggar och får alltid mindre med fisk både antal och storleksmässigt. Men det funkar bra från båt med, men man får akta sig om det blåser, har satt ett par flugor i bakhuvudet och nästan en i ögat.
Följaktligen måste en flugfiskare ha en väldesignad utrustning för självskydd! En vidbrättad hatt är helt rätt, samt polariserande solglasögon med skydd mot stickljus från sidorna.
Vinden kan med en enda pust göra den mest fantastiska kastfantom till en tilltrasslad sprattelgubbe.
Sun buster r
2003-12-23, 10:22
Man bör lära sig rätt teknik från början annars kan man få svårt att rätta till den.
Alexander Strid
2003-12-23, 16:50
Jo, det verkar ju mycket mycket trevligt..Men de andra spöna vill jag ha kvar..:D
Jonas .L
2003-12-23, 21:17
Alexander..Se till att skaffar bra grejor från början, VISION & LOOP har bra paket som inte kostar en förmögenhet.. Sen så är det bara att kasta å kasta å kasta...Sen så sitter det där... Good luck..
maryland
2003-12-23, 22:21
Alexander, ett gott råd (när du lärt dig kasta), ta aldrig med dig något annat spö på fisketuren.
Alla flugfiskare nya som gamla, ser ju själva kastandet som en konst/utmaning, man utvecklas snabbt till en god flugfiskare, om man bara ger sig den påt. :wow1: :D