handdator

Visa fullständig version : Ännu en ismete hållare

Quivertip
2004-01-13, 08:19
Här är en lätttillverkad Ismete hållare...

Bergman
2004-01-13, 08:41
Den där verkar jäkligt sjysst ! Bara bocka till ju men de kommer ju ta lite plats om man har 3-4 stycken med sig.

Quivertip
2004-01-13, 08:42
Kan det vara värt om dom fungerar bra. Jag skall tillverka en nu i veckan och prova. Återkommer med funktionsinformation senare.

Bergman
2004-01-13, 08:46
Nackdelen med denna är ju "vippan" ... vart fäster man den ?

Rasmus
2004-01-13, 09:01
Originally posted by Bergman
Nackdelen med denna är ju "vippan" ... vart fäster man den ?

Med klämma eller i rörbit på toppen av spöt.

m@
2004-01-13, 09:06
Bergman, använd bromsrör från en bil som du fäster i spötoppen. Kläm in den ände som du stoppar in vippan i så sitter det tajt. F ö gillar jag mer idén att skala av allt onödigt bjäfs, man har att släpa på ändå :-) Bilbatteriklämma/bromsrörsfäste är klart smidigast och mest lätttransporterat samt att man inte behöver behöver ta av klämman när man byter hål...

carpfenmazter
2004-01-13, 10:36
Nackdelen med att ha vippan i spötoppen finns ju också... som att motståndet ökar när man har spöt i en vinkel upp från isen? Hur fungerar det om det blåser fasligt mycket? Är det inte lätt att spöna fryser fast i hålet där man trycker ner dem i för att de ska stå upp..?

Annars är det nog en bra ide att ha vippan i spötoppen... men själv kommer jag köra med träklossar och vippa på, tills motsatsen är bevisad

Bergman
2004-01-13, 10:47
Vippa i spötoppen tycker jag är värdo ... spöt ska vara fritt från krimskrams när man lyfter upp det

m@
2004-01-13, 13:02
Kör med bromsröret så är det bara att plocka bort vippan vid mothugg, nemas problemas. Alt. Batteriklämman med demonterbar vippa eller om man vill ha fast det är hugget som stucket. Lätt att plocka bort klämman vid mothugg... Tänk på att skydda klingan mot klämmans vassa kanter, jag har tejpat på bensinslang som finns på OK på mina spön. Själv alternerar jag olika riggningar beroende på vilken art jag fiskar efter.

Quivertip
2004-01-13, 13:27
Det finns en klämma i metall som man skall ha till och klämma ihop papper med. På den löder man fast sprätten och klämmer fast klämman på spötoppen. Är spöt försmalt lindar man isoleringstape tills diametern stämmer för klämman, när den sedan fällt så är det bara att lossa klämman och spöt är fritt från "krims krams".

m@
2004-01-13, 13:36
Batteriklämmorna som finns på Biltema är perfekta! Dom har en hålighet i gapet som passar perfekt på en klinga som är försedd med t ex bensinslang! Sitter hårt och stadigt som helskotta men är lätt att ta av ändå :-)

Quivertip
2004-01-13, 13:38
Hur gör du så att inte haspelrullen lutar mot isen då med batteriklämman ? Batteriklämman är nog bra till multirulle men jag envisas med att tycka att halpelrullen är min grej. Då blir det inte bra med en batteriklämma.

Dinsdale Piranha
2004-01-13, 14:24
Vaddå..Ere nå fel på den hära då??

http://www.geocities.com/strikesback1/

m@
2004-01-13, 14:46
Eeeeh, jag för haspel funkar det givetvis inte. Men varför haspel?

limnos
2004-01-13, 14:51
Lugn m@, han kommer nog bara köra med haspel tills den dras ned i vattnet.. :)

Quivertip
2004-01-13, 16:31
Dras ner i vattnet säger ni. Jag har ismetat i flera år med haspel. Har inte märkt något negativt med det. Förklara vad ni menar. ?