handdator

Visa fullständig version : Var är abborren nu??

Dudden
2009-10-22, 16:22
Hej,

Fiskar med jigg i Baggensfjärden och inåt Grisslingen efter abborre. Hela sommaren fram tom september fick jag bra med fisk (i mitt tycke), Dock inga stora. Sen tvärdog "sommarplatserna" och jag kollade på jiggfilmer och läste en massa om stor höstabborre. Så jag har provat med mörka jiggar med tunga jiggskallar på djupbranter där jag sett på ekolodet att det stått fisk. De tre senaste turerna har gett 0 fiskar så läget börjar bli desperat. Det är väl nu det ska vara som bäst? Var ute ca 5 timmar senast idag, men sedan kalendern slog över på Oktober så har jag kammat noll. Nåt fel måste jag ju göra, men frågan är vad....

Är det 10-15 meter, djupbranter eller grynnor? Snabbt/långsamt? Ljust/mörkt? Öppna fjärdar eller instängda flader som gäller nu i Oktober/November?

Tacksam för alla tips. Knäckande när fisket helt plötsligt tar tvärstopp.....

/Petter

alleborg
2009-10-22, 18:02
Tråkigt att höra när man bestämt ett abborrpass imorgon pga att gäddfisket går trögt.. hade tänkt köra precis det du nämner med mörka jiggar och vid branter som på sommarn brukar vara stenhett!

prylis
2009-10-22, 19:01
Hej,

Fiskar med jigg i Baggensfjärden och inåt Grisslingen efter abborre. Hela sommaren fram tom september fick jag bra med fisk (i mitt tycke), Dock inga stora. Sen tvärdog "sommarplatserna" och jag kollade på jiggfilmer och läste en massa om stor höstabborre. Så jag har provat med mörka jiggar med tunga jiggskallar på djupbranter där jag sett på ekolodet att det stått fisk. De tre senaste turerna har gett 0 fiskar så läget börjar bli desperat. Det är väl nu det ska vara som bäst? Var ute ca 5 timmar senast idag, men sedan kalendern slog över på Oktober så har jag kammat noll. Nåt fel måste jag ju göra, men frågan är vad....

Är det 10-15 meter, djupbranter eller grynnor? Snabbt/långsamt? Ljust/mörkt? Öppna fjärdar eller instängda flader som gäller nu i Oktober/November?

/Petter

Vissa perioder är dom snudd på hopplösa att få att hugga.. Bara att nöta på.

Holme
2009-10-22, 19:35
Hej,

/Petter

i helgen hade jag abborrar i halvkilosklassen som följde jerken, dels vid vassen som ligger bredvid sjömacken i saltis samt vid vassen vid ringvägshamnen. vilka platser brukar du få bra med borre på sommaren?

BBRF
2009-10-22, 20:04
Hej,

/Petter

Hmm, försök hitta lite djupare stenskravel på 7-10 meters djup. Fiska med mörka/svarta jiggar på botten. Långsam intagning är mitt tips..

prylis
2009-10-22, 20:47
Hmm, försök hitta lite djupare stenskravel på 7-10 meters djup. Fiska med mörka/svarta jiggar på botten. Långsam intagning är mitt tips..

Känner du någon som har haft bra abborrfiske med svarta jiggar i skärgårdsfjädarna? :)

Dudden
2009-10-22, 20:54
i helgen hade jag abborrar i halvkilosklassen som följde jerken, dels vid vassen som ligger bredvid sjömacken i saltis samt vid vassen vid ringvägshamnen. vilka platser brukar du få bra med borre på sommaren?

På sommaren brukar jag kunna få bra med borre dels runt inloppet till kolströmmen, dels innanför Furuholmen mot Vårgärdssjön till.

Dudden
2009-10-22, 20:59

Jo, det är precis det jag försökt med, dock kanske snarare på 8-12 meter...Tungt jigghuvud och mörka jiggar och verkligen draggat botten och försökt göra så mycket oväsen som möjligt (enligt vad jag läst). Men men, det är kanske som prylis säger, ibland är det omöjligt?

En annan sak jag funderat på är att de senaste 2 månaderna har jag uteslutande fiskat mitt på dagen (är sjukskriven och hemma och rehabiliterar mig :-) )och åtminstone sommarfisket är ju markant mycket bättre framåt kvällen/solnedgång. Det kanske också har betydelse? Är själv från Göteborg och är (eller var) framförallt havsfiskare och då har tiden aldrig varit så viktig som det känns som att det är här.......

cyrill
2009-10-25, 11:02
Tycker också att oktober satte stopp. Det går att få dem att nafsa men de hugger inte över jiggen. Måste tyvärr förlita mig på djupa ställen som nås från land. Gamla Stan var bra men arbetet med citybanan har gjort allt grumligt och fiskfattigt...

PederE
2009-10-25, 14:05
Hej,

/Petter

Just nu sitter abborren hemma och fixar med sina tackel...

cyrill
2009-10-26, 16:01
Idag vaknade de tillfälligt. Fick en hel del i gamla stan på en kort stund. De var så pass aktiva att de simmade efter till ytan. Tror de att det är vår, kanske?

cyrill
2009-10-28, 16:51
Hittade en hot spot idag och fick en i varje kast och fick sluta för att händerna blev kalla...

Buzz
2009-11-02, 09:03
Platåer 10 -15m, utanför större vikar eller öar.Fisken lämnar grundområdena för lite behagligare vattentemp. Mörka huvuden och kroppar, svarta och lila, 20g med 2/0 krok, kroppar 5-9cm. Abborrfisket blir ännu bättre, när vattnet blir kallare, abborrarna stimmar upp sig. Området skall vara platt eller bara svagt sluttande, mycket sakta inspinning, släpas på botten,.precis som du skriver Har haft bra fiske i området under Oktober.

Buzz
2009-11-25, 09:09
Abborrfisket har varit rätt bra senaste tiden, fisken har stått på 13-14m. Kasta i samma riktning flera gånger, för att samla fisken, drilla de två första lite långsammare, sprattlet triggar,jakten börjar inget uppehåll!!! Fiskar i Ingaröfjärden, i lite skydd för alltför mycket vind, betesfisken trivs där inte vattnet rör sig för mycket, den här årstiden.

BBRF
2009-11-25, 10:32
Känner du någon som har haft bra abborrfiske med svarta jiggar i skärgårdsfjädarna? :)

Ja, P-U och "Hiss-Åke"..

Dudden
2009-11-25, 10:34
Tack för tipsen! Gav dock upp förra helgen och tog upp båten.... Men det var riktigt matnyttig info! Får bli nya försök nästa år. Hur länge beter sig aborren på det sättet förresten? Upp till någon viss vattentemp?

cyrill
2009-12-11, 09:13
December funkar också. Fick ett gäng på drop shot från land i Gamla Stan igår...

Buzz
2010-05-01, 16:34
Abborren är nu tillbaka på 10-15m djup, under vintern har den varit spridd lite här och där.(djupt och grunt) När isen försvinner, strömmar värme från vattnet upp i atmosfären, fisken går djupare.Blåser det, ankra med så kort lina som möjligt så att inte båten driver fram och tillbaka över fisken. Tag riktmärke mot något, träd klippa eller sjömärke, så att kasten kommer i samma riktning hela tiden. När första fisken hugger rusar resten efter en bit detta sker varje gång, därför samlas stimmet nära båten efter 3-4 abborrar. Korta kasten när stimmet är samlat,(längre bort är det inga borrar kvar) ungefär dubbel längd mot djupet, för att hålla igång jakten. Vevar i början, när betet ligger på botten max tre vevtag mycket sakta, efter halva sträckan två vevtag, vid båten ett, vinkeln gör att betet annars lämnar botten. Abborren stannar på djupet tills ytvattnet är varmare än bottenvattnet,då sprider den sig igen, under sommaren finns dom både grunt och djupt. Stimmen står inte stilla nu på våren, utan är i rörelse, på djupet. Bara att börja abborrfisket. Samma beten som i höstas. Sommartid fiskar jag helst efter grundabborrar 1-4m, vackra och ettriga, det är ett helt annat fiske,

cyrill
2010-05-02, 11:15
Fick en på 1665gr igår. Drop shot med 5 cm vertikaljigg. Går att fiska extremt långsamt vilket ger fisk nu. Med jigghuvud går det nog för snabbt fram där nere...

Buzz
2010-05-02, 12:46
Björn, grattis till den fina abborren, dom hugger bra redan nu på jigg, om man spinner långsamt.

Joltan
2010-05-04, 18:11
Tänkte kolla ifall någon hade några bra tips på vart man kan meta abborre från land. Någonstans mellan skärholmen och inåt stan. Ja alla tips är ytterst uppskattade. Hur djupt behöver man gå? jigg eller mask?

Tack!

Lozz
2010-05-30, 12:58
Du metar inte med jigg...

cyrill
2010-05-30, 13:52
Det finns massa ställen. Min erfarenhet säger att de bästa ställena är runt Gamla Stan, Slussen, Strömmen. Mälaren är bra den årstid då vi resurssvaga är jämställda med de som har båt - nämligen från isen!

Maakus
2010-05-30, 18:09
Jag fick en abborre som tog i en älvmynning på min buster jerk 2 skitmörten. Borren vägde ca 500g, hungrig rackare.

Joltan
2010-08-15, 18:39
Jag mena sjävklart maggot...

Tack för dom bra svaren för övrigt!