handdator

Visa fullständig version : Första isfisket till fjälls. Råd vore på sin plats!?

timo
2004-04-06, 23:33
Halloj!

I helgen drar jag till fjällen, för första gången på isfiske. Har fiskat till fjälls många år sommartid, fluga mestadels.

Nu ska kompisgänget och jag till Tänndalen. Medan dom andra åker snowboard och skidor ska dom släppa av mig på isen och jag kommer hela veckan få tillgång till Tänndalssjön - en rätt stor sjö som jag bara sett en gång tidigare. Och det var i somras. Då vakade det något enormt. Största öringen som är 100% dokumenterad väger 11kg+!

Jag har väldigt dålig erfarenhet av röding- öring- och harrfiske vintertid och känner att jag inte alls har någon plan för hur jag ska börja fisket där - om mindre än en vecka. Stora och små blänken är inhandlade, liksom abborrpirkar och balansare. Dessutom kommer 500 maggots i röd och vit färg få följa med.

Frågan är hur jag ska börja leta efter fisken. I första hand är det röding jag är ute efter, men även - såklart - öring och harr. Min första tanke är att leta efter djupaste hålorna (har motorborr så är flexibel), men jag vill gärna ha åsikter från folk som är erfarna av vinter-isfiske.

Jag är ganska säker på att den relativt långsmala Tänndalssjön är djupt, just eftersom skidbackarna sluttar rakt ner mot dalen/sjöarna.

Har du/ni något tips om hur man kan bedriva framgångsrikt fiske i den hrä typen av vatten vintertid? Oavsett art - öring - röding - harr...?

MVH Timo Olsson

Flygfisken
2004-04-07, 02:22
Börja fiska grunnt typ 1,5 m -4m å prova dig fram, störst chans har du nog på rödingen å harren, prova alltid heta ställen, sund, öar, vikar, osv, har du tur så är det fler som fiskar där, som du kan fråga om tips! det är alltid lite lurigt med nya vatten. försök få tag på en djupkarta över sjön via länsstyrelsen! lycka till