Visa fullständig version : Den nya fångsttabellen !
Mina damer och herrar !
Nu är det dax att introducera den nya fångsttabellen här på Fiskesnack.com
Iom att layouten inte är spikad till 100% ännu så avvaktar jag med att lägga upp den i menyn men den är fullt funktionell redan nu och ni hittar den under denna länk:
http://www.fiskesnack.com/tabellen/recordui.php
Funktioner:
- Lägg upp era fångster (nya som gamla)
- Sortera på alla möjliga och omöjliga sätt (fältrubrikerna är klickbara)
- Fritextsökning på vissa fält (drop-downmeny och textfält)
- Bifoga bildlänkar
Saker som kommer framöver:
- Ev mer arter (tipsa om vilka som saknas)
- Sidindelning med valbart antal fiskar
- En mer slimmad layout
- En länk till denna tabell i huvudmenyn på Fiskesnack.com
Tänk på detta:
- Framöver kanske det kommer tävlingar som baseras på denna tabell så om ni vill deltaga i dessa tävlingar se till att bifoga en bild där ett måttband syns väl. Inga Photoshoppade grejer nu ... ;)
- Om du vill bifoga en bildlänk så lägg gärna upp bilden i fotoalbumet först och använd den bilden i länken. Gör en "Copy shortcut" på "thumbnailen" i fotoalbumet och klistra in i länkfältet.
- Endast personer som är registrerade i forumet kan lägga upp sina (och kompisars) fångster. Dock måste man vara forumsmedlem för att deltaga i ev tävlingar.
Dåså, slit tabellen med hälsan ! Förslag, klagomål eller annat som rör tabellen postas med fördel i denna tråd eller mailas till fiskesnack@hotmail.com
Mvh Bergman
kanon! och vad som än händer kan du alltid säga att du haft minst två fiskar högst upp i rekordtabellen ;-)
bra jobbat!!!!
JonteJsson
2004-05-18, 21:35
Kan ju inte välja fjärsing eller torsk .. !
Snyggt.. Tänkte lägg in en björkna men den arten fanns visst inte med i listan *hint hint* :)
supratress
2004-05-18, 21:41
Hmmm, Koikarp finns med men inte kungen bland metefiskar, björknan! :)
supratress
2004-05-18, 21:42
Gretko, det måste vi vara en bra idé om vi båda postade den nästan samtidigt! ;)
Kanon... Bra jobbat Bergman. La in mitt första biddrag! :)
Hehe, jag kan lägga till fler arter imorgon så skriv vilka som saknas här i tråden så fixar jag.
Hoppas ni gillar tabellen iallafall ! Inte så många som kommenterat ännu. ;)
ALQ, jepp ... man toppar ju listan ordentligt för tillfället. Hehe !
MastaPike
2004-05-18, 23:22
Grymmt bra funktion! Men jag skulle gärna vilja ha med "djup" som faktor, det är den väsentligaste delen i en fångstrapport enligt mig.
pepp-robert
2004-05-18, 23:29
Tjabba, fan va coolt!! Storartat jobb!
Jag skall ju iväg till nordnorge snart och när jag kommer tillbaks så vill jag se torsk och sej så jag kan skryta lite .. lr ja .. så jag med lite tur får skryta :-)
ps. om det inte framgick gillar jag tabellen :-) ds.
Flygfisken
2004-05-18, 23:56
håller med mastapike!! kommer tabellen att finnas i samma rad som tex. fotoalbum, kalender?
Mikespike82
2004-05-19, 00:01
He blir ju kanon det här, nu måste man bara palla sig ut och fånga lite fisk så man har något att skriva in ju ;)
JonteJsson
2004-05-19, 06:06
Torsk
Makrill
Björkna
Rödspätta
Näbbgädda
Sej
Bleka
Trevligt! (Som alltid)
Om allt fungerar får jag snart en kamera, då blir det måttband med oxo.
Djup är en trevlig ide! Man kan oxo ha en kommentarer ruta för allt som man inte tänkt på. Men kanske kan det lösas med bildlänken.
En attach image funktion som resulterar i en bildlänk kanske?
Sedan kan det bli kul att nästa år göra en årsammanställning av fångster tider etc.
abus gamla huggtabell kanske blir justerad ordentligt.
Men DUU! Det här var ju störtskönt!
när man klickar på tex. vikt, så blir det alla fiska lite huller om buller. kan man ordna så att tex. alla gäddor listas viktmässigt med tyngst överst. så här ser det ut nu:
Gädda 2004-03-07 15:00 6000
Gädda 2017-05-04 19:15 3000
Gädda 2004-05-15 00:00 5120
Gädda 2004-05-15 00:00 3650
och så här tänkte jag:
Gädda 2004-03-07 15:00 6000
Gädda 2004-05-15 00:00 5120
Gädda 2004-05-15 00:00 3650
Gädda 2017-05-04 19:15 3000
är det någon som förstår? eller svammlar jag som vanligt?
detta kanske redan fungerar men att jag inte hajar hur.
Pepp-robert, jupps fler arter kommer. :)
MastaPike & Flygfisken, ska se vad vi kan göra åt "Djup"-et.
Flygfisken, jepp den kommer upp i huvudmenyn så fort som de sista modifieringarna är inne.
Esobus, går ju bra att lägga upp sina fångster även om man inte har bilder på dom. Vore skoj om alla lade upp sina PB:n i listan. En kommentarsruta tar nog lite för mycket plats tyvärr men det går ju att skriva hur mycket som helst i fotoalbumet. Statistik typ "Totalt antal gäddor unde 2004" kommer förhoppningsvis. :)
ALQ, mmm förstår vad du menar och ska kolla med Åke om detta. Det du kan göra redan nu är ju att klicka på tex "Gädda" sedan sortera efter vikt ... fast starttabellen borde nog också vara viktsorterad ...
fredde_89 måste ha en grym fångstkallender ;-)
kl 19.15 2017-05-04 kommer det att vara mulet över dreviken, och bra förhållanden för 3 kg´s gäddor. vi ses väl där?
;-)
Originally posted by Bergman
Esobus, går ju bra att lägga upp sina fångster även om man inte har bilder på dom. Vore skoj om alla lade upp sina PB:n i listan. En kommentarsruta tar nog lite för mycket plats tyvärr men det går ju att skriva hur mycket som helst i fotoalbumet. Statistik typ "Totalt antal gäddor unde 2004" kommer förhoppningsvis. :)
Statistiken kan bli riktigt kul.. Speciellt om man håller på några år. De 25 största / år kan ge en fin vink om beståndet i ett område. Om nu bara folk fyllder i fångstort, på ett ungefär iallafall.
Köpte faktiskt en våg för några veckor sedan, jag brukar inte väga men om det skall vara så får man väl gå med i det gänget.
Fast egentligen spelar det inte så stor roll fiske är skoj nog ändå.
Om listan inte skall bli väldigt 'torr' skall det väl till någon bild tycker jag.
Nu har jag lagt till några arter till. Är det några uppenbara som saknas så säg till är ni snälla.
Fredde_89, vad har du knappat in för datum egentligen ? Har du skrivit in datumen som det står eller har du använt något annat datumformat än tex 2004-05-19 ? Kanske är en bugg där ...
Gräskarp kanske skulle vara med också?
GösMicke
2004-05-19, 19:55
Kul och enkelt. Förhoppningsvis kommer det in någa firrar från mig efter morgondagens fiske. Hoppas på årets första gös.
Jag skulle önska fler data i tabellen och att man kan sortera efter väder och dyl.
Kräver dock att man får välja olika väderkombinationer från olika rullgardinsmenyer (fin datorsvenska va?) :)
Fler data som:
Vindriktning, vindstyrka, djup, fångstdjup, vattentemperatur, lufttemperatur, lufttryck.
Jag vet att skulle en för stor tabell då, men jag föreslår att man kan klicka på respektive art för att få detaljer.
grindpalm
2004-05-20, 08:02
Japp, gräskarp måste vara med.
ljohan: det där är bra ideer, men tror du inte det är risk att man drunknar i information. Skulle det verkligen komma till nytta?
Originally posted by grindpalm
Japp, gräskarp måste vara med.
ljohan: det där är bra ideer, men tror du inte det är risk att man drunknar i information. Skulle det verkligen komma till nytta?
Det tycker jag inte :)
Johan, du kan ju både sortera och fritextsöka efter väder redan nu. Att lägga till flera väderfält tror jag är overkill det går ju trots allt att skriva vad man vill i väderfältet. Sen tror jag inte så många har koll på just dom sakerna när dom är ute och fiskar även om det skulle bli spännande statistik om alla fyllde i det. Målet är att få in tabellen i en 800 pixels ram och då blir det klurigt att få in fler data. Det ska vara om det går att få varje fångst klickbar där man får mer info men jag vet inte hur lätt/svårt det är att fixa. Djup vill jag få in iofs
Gräskarp är nu inlagd också
Originally posted by Bergman
Johan, du kan ju både sortera och fritextsöka efter väder redan nu. Att lägga till flera väderfält tror jag är overkill det går ju trots allt att skriva vad man vill i väderfältet. Sen tror jag inte så många har koll på just dom sakerna när dom är ute och fiskar även om det skulle bli spännande statistik om alla fyllde i det. Målet är att få in tabellen i en 800 pixels ram och då blir det klurigt att få in fler data. Det ska vara om det går att få varje fångst klickbar där man får mer info men jag vet inte hur lätt/svårt det är att fixa. Djup vill jag få in iofs
Gräskarp är nu inlagd också
Fångstdjup också :) snälla? :)
grindpalm
2004-05-20, 09:46
Fångstdjup är ju bara intressant i förhållande till djup på platsen. Lägg in både djup och fångstdjup.
Originally posted by grindpalm
Fångstdjup är ju bara intressant i förhållande till djup på platsen. Lägg in både djup och fångstdjup.
Ja, det jag menade.
Seså, upp med lite fångster nudå ! :buga:
Ska väl hinna göra några först! :)
Skulle man inte kunna ha en draglist för metod?
Sen skulle jag gärna se att man hade ett fält för typ av bete samt ett för utförligare såsom färg och vikt. men som sagts tidigare så kanske det blir trångt men man kanske kan samla in datan iallafall för att sedan söka på eller dyl. i framtiden.
En till sak.
Länken vore kanske roligare att ha till fotoalbumet med kommentarerna än direkt till fotot.?
Flugspöviftaren
2004-05-21, 23:25
Blev konstigt när jag skrev ~1kg på min braxen, det kom upp som 0kg.
BeBest, ut och svinga då ... ;)
Ola, precis så tycker jag också men det är ju upp till var och en vad man länkar till. Om man kör "Copy shortcut" på den lilla "Thumbnailen" så får folk möjlighet att kommentera på bilden sedan.
Flugspöviftaren, ok ... ska be Åke ta bort ~-tecknet om det går. Kommer bli missvisande om man använder det om man sorterar kan jag tänka mig. Klicka på [E] och ändra värdet om det blev fel.
En annan grej som jag upptäckt är att länkar måste påbörjas med http:// annars blir det tokigt.
Man kanske skulle lägga till en "art" som heter "Bompass" ? Då skulle jag fått en fångst idag iallafall ... HAHA !
Nu haver jag svingat, nu haver jag svingat, nu haver jag svingat precis över allt ... och det blev bara en båge!
Den fisken lägger jag inte in. Det är lite som att jaga älg i brorsans stall. Den upplevelsen räknas inte på riktigt, även om det var fint fiske med mycket att se och höra! :)
Ni har väl inte glömt bort tabellen redan ?
Jag saknar fortfarande viktiga parametrar som gör statistiken användbar. Främst djup och fångstdjup. Något annat intressant är vad det är för typ av ställe (vik, udde, grynna, djuphåla, frivatten osv - givetvis valt från en rullmeny)
Datum upplagd och C&R tycker jag är totalt ointressant.
atterklev
2004-06-02, 23:59
Vi glömmer inte,
Precis haft ett sutarpass igen, trodde jag skulle förbättra mitt PB rejält men missade med håven och den gjorde ytterligare en rusning - & vipps så simmade den vidare i friheten.
Hur som helst en mindre kollega blev det iaf.
Kommer attt göra ett försök att använda krok 6 istället för 8 - har haft många som har gott loss med storlek 8 på sistone ;(
(2st idag)
FredrikB
2004-06-03, 09:12
Lägg upp den som en fast länk i spalten, så blir den lättare att komma ihåg.
Fasta metoder typ "mete" så det inte blir som i listan nu "flötmete" "matchmete" "bottenmete" bör noga vara fast värde på metod så att den blir enkel att söka på..
Men det är ju rätt relevant att skilja på flöt- och bottenmete ibland iaf...
Verkar vara en mindre bygg i sökningen. Söker man på tex "Mete" så hittar man inte "Flötmete" men detta ska försöka fixas.
Djup kommer så fort åke har tid. :)
Hur blev det av fångsttabellen?
Den har ju inte hamnat i menyn menar jag.
Den är utvecklad lite till men inte fulländad ännu så jag har avvaktat till den är klar helt enkelt. Men fortsätt registrera fisk i tabellen så kan ni lägga till ytterligare info senare om ni skulle vilja.
Så den är på gång med andra ord?
Ville bara meddela att Åke ska försöka fixa lite till inom de närmsta dagarna och när han gjort förändringarna så kommer "Ligan 2003" bytas ut mot "Tabellen" eller liknande.
Slit den med hälsan !
Är det någon fart på utvecklandet? :)
Har inte hört något från Åke på ett tag men uppdateringen kommer så fort han fått lite tid och ork över till detta.
Sen känns det som jag/vi måste lösa detta med webservern innan man utvecklar allt för mycket.
Ok.
Jo det har du såklart rätt i.
Trutta58 (TIM)
2004-09-03, 19:13
inte in tyvärr
Tror allt på denna sida är nedlagt förutom forumet.
Tabellen kommer upp med den nya servern då Tabellen och Fotoalbumet delar databas.
Nu har utvecklandet gått lite framåt men tabellen är inte helt klar ännu tyvärr.
Däremot vore det kalasskoj om folk använder den ändå. Fångsterna kommer ju ligga kvar oavsett om vi uppdaterar koden eller inte. Knappa in era rekord nu. :)
Jag la även till en länk i allas profiler som går raka vägen till användarens fångster. ;)
Härligt!
Jag repeterar mina gamla tips också.
Jag skulle önska fler data i tabellen och att man kan sortera efter väder och dyl.
Kräver dock att man får välja olika väderkombinationer från olika rullgardinsmenyer (fin datorsvenska va?)
Fler data som:
Vindriktning, vindstyrka, djup, fångstdjup, vattentemperatur, lufttemperatur, lufttryck.
Jag vet att skulle en för stor tabell då, men jag föreslår att man kan klicka på respektive art för att få detaljer.
Såg att det redan var fixat med detaljer, kanon!
En annan grej är att ha så få fritext-fält som möjligt också. Detta kommer göra att i slutändan så kommer alla hålla sig till samma format hela tiden och det kan man enkelt låta programmet räkna ut den bästa vindriktningen för att plocka gädda.
Nu finns möjligheten att lägga till fler fält så jag ska testa att göra det någon sen och mörk kväll. ;)
Bergman; är det för att jag är blind eller oregistrerad (gäst) som jag inte hittar fångstabellen?
Rödspätta, Skrubba och Sandskädda saknar jag i tabellen.
CW, den ligger inte i menyn ännu tyvärr men kolla högst upp i denna tråd så hittar du den.
Guten, lägger till dom också.
Glöm inte att fylla på era rekordfiskar i Tabellen. :)
Även fiskar som inte är rekord är ju välkomna också såklart. Kör hårt !
Jag tycker tabellen är ganska svåråtkomlig och det finns säkert dom som inte ens vet
att den finns.
Borde den inte vara länkad i menyn?