handdator

Visa fullständig version : Sugen på GHFK...

Sturgeon
2002-12-28, 01:38
Tänkte bara ta och genomföra lite i medlemsfiske till Göteborgs havsfiskeklubb (GHFK), behövs lite yngre medlemmar också.
Jag är ensam (nästan) om att vara yngre än 30 bast, de flesta är mellan 40 - 60 (= gubbar):).

Så är ni intresserade av havsfiske,"jojna" nu, blir ett antal fina klubbturer nästa år.

Har ni frågor så är det bara att ställa dem, sitter själv i styrelsen, så jag kan ge svar på det mesta.

Kristian Seth

oringen
2002-12-28, 09:25
Hur är det att va medlem om man bor ca 20 mil från Göteborg.
Tänkte mest på att det är roligt att åka på turer och träffa nya folk.
Vad är medlemsavgiften? Var brukar ni förläga era turer?

JD
2002-12-28, 10:36
Hittade hemsidan på http://w1.312.telia.com/~u31210843/ Det verkar inte som om man behöver någon egen båt för klubbturerna. Men hur är det med resorna till Lofoten m.m. Finns det möjlighet att hänga på en båt då? Finns det studentrabatt på medlemsskap?

Ha det.

Sturgeon
2002-12-28, 15:55
Medlemskap är för seniorer 400 kronor, juniorer 50 kr och pensionärer 150 kr. (inga stud.rabatter), men 15 % rabatt hos Tajtlajn i Kållered vid medlemskap.

Det flesta klubbturer sker från hyrda båtar, (alltså turbåtar).
Sidan som du (oringen) hänvisar till är under kraftig uppdatering, ganska skabbig förnärvarande.

Det är många medlemar som bor avlägset, Trollhättan, Varberg, Malmö etc. inget större problem, förstås svårt att vara på klubbträffar ("Rockhouse" ons. 18.00).

Klubbturer brukar vara allt möjligt, vrakfiske, plattisfiske, djuphavsmete osv. Vanligen 6-10 st om året, varit två turer till Gule rev det senaste två åren på klubbtursprogrammet.
Jubileumsturen nästa sommar tror jag är fullbokad.

På Onsdagarna brukar det vara föredrag, visningar av senaste utrustningen (spön, ekolod m.m.) eller annat matnyttigt.:)

JD
2002-12-31, 14:44
... har sambon och jag bestämt oss för att gå med. Kan vi komma på nästa klubbmöte?

Vad behöver man för utrustning vid havsfiske? Räcker en amb 6000? Vad ska man ha för lina? Fick ett bios challenger 62-spö, det står 30 lb på det. Skulle det duga? Tjejen behöver egen utrustning. Vad rekomenderar ni?

Ha det.

Sturgeon
2002-12-31, 15:24
Originally posted by JD
... har sambon och jag bestämt oss för att gå med. Kan vi komma på nästa klubbmöte?

Vad behöver man för utrustning vid havsfiske? Räcker en amb 6000? Vad ska man ha för lina? Fick ett bios challenger 62-spö, det står 30 lb på det. Skulle det duga? Tjejen behöver egen utrustning. Vad rekomenderar ni?

Ha det.

Klubben öppnar igen den 15/1 Onsdag kl 18.00, då är ni välkomna, jag kommer att vara där och öppna klubbstugan som vanligt.
Hittar ni dit? Redegatan 12B (gul villa) vid Påvelunds idrottsplats, telefon dit är: 031-298095.

Utrustningsmässigt så hänger allt på vilket fiske man tänker på, amb 6000 räcker till lättare fiske ner till 50-100 m, vid tyngre fiske och större djup är den för liten. 30 lbs spö räcker till det mesta, vet inte hur styvt det är, men pilk på 400-500g borde kunna användas. Enda som gäller är flätlina 30-50 lbs, gärna 300 meter eller mer, är det dryga hundra meter och linan skulle gå av vid ytan är det bra att ha så mycket att det är möjligt att fortsätta fisket.

Vid fiske efter plattisar i sundet så duger vanlig utrustningen för gäddspinn.

Vanligast använder jag en Amb 7500 C3 till lättarefiske och en shimano TLD 15 till tyngre fiske, i de flesta fallen duger mitt shimano 20-30 lbs "Steve Starling".

Köp inget innan ni varit på klubben och "sett er omkring", det finns många som "vet bäst" och gärna tipsar, annars kan Henke och Freddy (ordförande i klubben) som driver Tajtlajn i kållered ge goda råd vid köp.

Hälsningar Kristian Seth

rapala
2002-12-31, 18:58
Det verkar intressant, personligen har jag inte lagt mycket tid vid havsfisket hittils, har mest tagit ett par turer med fladen per år. Nu har jag i dagarna inhandlat ett Penn Combo ett Special Boat spö med en 320 GTi. Men iallafall, jag bor inte i GBG men sticker ofta(varannan vecka) upp till polarn som bor i förorten. Ska kolla sen när jag kommer tillbaka till Sverige. Hur länge är man junior förresten? Mvh/Max

JD
2003-01-01, 14:38
Sturgeon: Vi hittar nog, såg att 11:an går till Berga och sedan lär det inte vara några problem. Vi ses den 15:e.

Ha det.

JD
2003-01-02, 19:03
Hej igen.

På havsfiskespön står det * lb medan det på linor står * lbs. Vad menas med detta?

Sturgeon
2003-01-02, 21:49
Originally posted by JD
Hej igen.

På havsfiskespön står det * lb medan det på linor står * lbs. Vad menas med detta?

Samma betydelse, den korrekta förkortningen är nog egentligen "lb". Själv brukar jag skriva "lbs", vet ej varför.:rolleyes:

JonteJsson
2004-06-02, 21:17
Lite efter är man väll men jag kanske "joinar" klubben.. Sen angående lb och lbs är väll lb pound singular och lbs pounds plural alltså ..

kenta_85
2004-06-02, 21:54
¨Hade jag bott i närheten av göteborg hade jag lätt gått med. Har sätt GHFK Medlemmar fiskar när jag var på havskattfestival i varberg och dom krossade stora delen av de tävlande inklusive mig :D