Visa fullständig version : Flätlina kontra nylon?
Vad tycker ni är viktigt med flätlina kontra nylon?
Tex pris mot styrka, grovlek mot hållbarhet, färg osv....
Själv använder jag bara en lina (förutom när jag flugfiskar), power pro.
Jag anser att det inte finns någon bättre lina när man jämför olika egenskaper.
Den håller länge, fransar sig ej, den är rund, följsam i vattnet. Den enda nackdelen
med flätad är väl när man fiskar i strömmande vatten och ska ner mot botten,
den skavs av lättare än nylon.
BUT THIS IS JUST MY OPINION ;)
Jag förstår inte frågan riktigt :winner:
Fördelarna är ju uppenbara och likaväl är nackdelarna uppenbara !?
/ Henke
tintin_jkpg
2011-11-30, 19:53
Ja Power Pro är ju väldigt populär och det finns nog en anledning.
Till ismete använder jag någon nylon, märke kvittar helt. Tror jag har en 0.35 eller nåt på mina rullar men skulle helst vilja ha 0.40-0.45 och lär nog byta nån gång snart. Vid ismete har det ju inte stor betydelse om linan är tjock och då känns det som att nylonlinan kan ha dessa tjocklekar.
Till vanligt fiske är det för min del Fireline, just nu TracerBraid på alla mina rullar utan en. Den är det någon äldre Fireline som fortfarande håller jättebra efter säkert 4-5 år.
Jag gillar Fireline på grund av att den är stum, tunn och stenhård. Sist vi var och trollade kämpade jag upp en kabel från 7 meters djup som jag fastnat i med 0.15 Fireline TracerBraid.
Jag har inte sett något direkt fransande som många verkar säga att Fireline gör.
Den tappar ju färgen efter ett tag vilket inte ändrar hållbarheten så det gör mig ingenting alls.
Jag har kört med detta märke till och från sedan 90-talet i omgångar. Några gånger har jag gått över till andra märken för att jag haft dåligt med pengar, Fireline är ju rätt dyr och det var ännu större skillnad förr mellan den och andra flätlinor.
Kommer dock alltid tillbaks till detta märke för att jag upplevt den som mycket bättre i alla aspekter som jag anser är värda något.
Den har hållit ruskigt mycket bättre än andra märken som jag provat, man kastar långt med linan och det känns som att man kan lita på detta märke som är gammalt i gemet så att säga.
Inte vidare skavtålig däremot, men det är väl inte många andra flätlinor heller antar jag.
GbgRobin
2011-11-30, 19:54
Flätlina är väl rent generellt bra till det mesta inom spinnfiske, jigg, jerkfiske m.m. Vid "finlir", däremot, så föredrar jag nylon. 0.16-0.18 huvudlina, går inte på många kronor om man köper spolar om 300-500m. Brukar själv använda just nylon till allt mitt fiske - pimpel- och jiggfiske efter abborre, sutar-, brax-, id-, mört- och abborrmete, spinnfiske efter regnbåge, med mera med mera.
Det är nog personlig preferens vad man gillar, jag har användt flätlina förr och kan inte klaga på egenskaperna. Men nylonlinan passar mitt egna fiske bättre då den absorberar fiskknyckar på både kort och lång distans oavsett fiskart man riktar sig efter. :)
jorgen.mansson
2011-11-30, 20:20
Jag kör nylon till kust-fiske, abborre och sill, samt lax-fiske tror töjningen i linan som gör att jag tappar mindre fisk....
Ja, de flesta ser ju för och nackdelarna med både nylon och flät. När jag metar abborre använder jag tex bara nylon, max 0.15 och när jag fiskar
lax i strömmen skarvar jag alltid på en 0.40-0.50 nylonbit på flätlinan. Och det skulle ju bli förbannat konstigt om man använde flätad till flugfisket.
Ryser i den tanken.
Mina erfarenheter med fireline är att de fransar sig någe oerhört efter ett tag. Det var å andra sidan ett tag sedan jag använde mig av det
märket nu - så det kanske har blivit bättre. Men minnena etsar sig fast. Jag har också haft oturen att få knutbrott med fireline när jag drillat en riktig
drömfisk gädda, och då pressade jag den inte speciellt mycket. Jag testade efteråt att göra knuten och dra åt som vanligt, det resulterade i samma
sak. Det kan ha varit ett måndagsexemplar dock för det var bara en gång. Tråkigt bara att det var en riktigt fin gädda på våren.
Priset talar ju för sig självt med flätlinor. Man får trycka ur sig mellan 2-3 kr/meter för flätlinor. Man önskar ju att det var billigare... ska fan kolla upp detta.
Hur är det med trolling? Jag har varit med två kompisar i understen vid ett tillfälle och fiskat lax. Då hade bara en flätlina på sina rullar....
Det måste väl vara bättre med flätlina även inom trolling? Eller?
Haspel: Berkley Nanofilament utan tvekan. Gav Fireline ett försök men den lät som en rasp genom dem små spöringarna på mitt feederspö, gick inte ens att kasta med.
Multirulle: Power Pro.
Har varit en dyr sommar när det kommer till linor. Haft diverse problem med både Tracer Braid och för att inte nämna Spider Wire. Tog Gäddkungen Nr.1 Leif Engströms tips till mig och provade Power Pro och det finns nog en anledning till att han fiskat med den i X antal år.
Tufline XP var en grym lina men då jag tröttnat så mycket på mossgrön färg på linorna så bytte jag till 0.10 Gul Power Pro på lågprofilen och Röd Power Pro till jerkrullen. Vackert :)
Det jag sätter högst är nog linuppläggningen och hur linan beter sig i utkast. Är ju gött om det finns olika färger o välja på också då omväxling förnöjer. Försöker köra så tunnt som möjligt men det ska ändå kännas tryggt. En lina som skär genom vattnet lättare gör skillnad, och även längden på utkast.
Siktar på att inte behöva byta ut någon lina under nästa säsong.
Nylonlina, vad är det?
Jag använder spider wire och är riktigt nöjd. Fransar sig inte som fireline och den funkar bra på mina haspelrullar oxå. En annan lina jag gillar är surfix. Nylon använder jag inte alls för tillfället.
Vad saknar ni för färger då? Själv har jag många gånger tänkt att en hummusfärgad lina skulle passa till de grumliga dagarna.
jorgen.mansson
2011-12-01, 08:50
Skulle du inte kunna ta en typ av invisibraid lina och fiska ett tag i skitigt vatten , då får den en färg som kommer nära vad du är ute efter :oj:
Maki-Lures
2011-12-01, 10:47
En aspekt att tänka på är att flätlinorna samlar vatten mer än vad en nylonlina gör vilket gör det mer lämpligt att ha en nylonlina på vintern när det är frysgrader. Kör powerpro själv på haspeln och kör sällan under vintertid då det är för kallt.
Nylon, Stroft 0.20, till pimpelfisket. Har prövat tunnare nylonlinor men det är inget kul att förlora fisk och pimpel.
Till spinnfisket är det flätlina. På UL-haspelrullen sitter just nu Strikewire Extrem 0.10. Alla haspelrullarna skall säljas! Gillar inte bygelhaspel. De fungerar som de ska på alla vis men inte så som jag vill ha det.
Multirullarna och de gamla Syncro-haspelrullarna har alla Power Pro eller Spiderwire Stealth. Dimensionerna ligger mellan 30lb - 50lb.
Till det toppknutna metet har jag den första typen av Spiderwire Fusion 0.18. Har även haft den på Syncro-rullarna till mete och spinn. Gillar den linan men finns nog inte kvar i butik. Bäckmetespöet har en kombination av gul flätlina och 0.20 Stroft. Har även där prövat tunnare lina men de försöken höll inte.
Fluorocarbon ,Berkley Vanish, kommer aldrig mer att användas av mig till fiskelina. Den är för ömtålig och brister helt oväntat inte bara i knuten utan även linan kan gå av. Dessutom tål den inte nötning för fem öre!
För nylon har förhållandet mellan dragstyrka, knutstyrka och lindimension betydelse. Jag vill ha tunnast möjliga lina som tål dragstyrka 4kg och som tål att knytas. Stroft håller måttet!
För flätlinor är det främst dragstyrka och dimension som har betydelse. Jag vill inte ha en onödigt grov lina men det får inte gå ut över dragstyrka och nöttåligheten heller. Power Pro håller måttet.
Använde flät till allt fiske förut, men numera i stort sett bara till gädda. Tycker man bommar mer när linan är helstum. Fläten är ju kanon till att driva in stora krokar i hårda käftar, men till finfisket med lättdrivna krokar, är det inte fel att få lite extra knyckdämpning av en nylon eller FC lina. Klart bättre till rörligare och hårdhuggande fiskar typ lax & regnbåge.
snusdennis
2011-12-01, 22:34
Använder också bara flätlina till gädda.
Regnbågsfiske så föredrar jag nylon då den är lättare att knyta på ett flöte + att det syns mindre i vattnet.
Hehe, regnbågen är väl fan mindre kräsen än gäddan när det gäller diskretet ;)
engqvist
2011-12-02, 07:24
Använder flät till gädda. Till övrigt fiske som regnbåge, lax och abborre är nylon bättre. Men dock måste man hitta en bra nylon. De flesta som säljs är skräp..
Old Firehand
2011-12-02, 11:38
Använde flät till allt fiske förut, men numera i stort sett bara till gädda. Tycker man bommar mer när linan är helstum. Fläten är ju kanon till att driva in stora krokar i hårda käftar, men till finfisket med lättdrivna krokar, är det inte fel att få lite extra knyckdämpning av en nylon eller FC lina. Klart bättre till rörligare och hårdhuggande fiskar typ lax & regnbåge.
Hej Göran Wadman;
Du uttrycker dig bra och kortfattat! Låt mig få lägga till att en flätlina fungerar utmärkt vid vertikalt fiske från några meters djup till flera hundra...
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
www.trumman.com
EuroPike
2011-12-02, 12:00
Kör med flätlina till spinnfisket, Havsfiske, gäddmete och båtpimpel. På alla multirullar sitter det Tuf Line och på alla haspelrullar sitter det Sufix Performance Braid.
Till Kustfiske, match- och feedermete använder jag nylon. Jag använder även nylon till vinterns ismete och pimpel. När jag kör trolling är det också nylon som gäller.
Varför kör många trollingfiskare bara med nylon?
snusdennis
2011-12-02, 18:24
Varför kör många trollingfiskare bara med nylon?
I och med att nylon linan är töjbar så blir det som ett mothugg och därmed mindre risk att den skakar av sig.. Tror det var så men är inte säker!
I mitt huvud tycker jag det borde funka sämre än om man använder flät. Med tanke på att oavsett vilken lina du använder så blir det ju en båge som tar upp första "stöten". När den späns så måste ju flät vara bättre än nylon. Jag behöver ju inte gå in närmre på just det momentet. Jag behöver säkert någon annans syn på det hela. Är lite av ett asberger och snöar in mig på egna teorier lätt. Men till dess så har jag allt i huvet för vad jag TROR är bäst ;)
Men, trollingeliten kan ju inte ha fel. Den tanken är jobbig....
Skulle ju bli rätt dyrt med ~10st spön som alla skulle ha ett par hundra meter flätlina på. Sen håller man ju inte i spöt heller och kanske därför inte flätlina är lika viktigt då man inte direkt känner huggen och behöver göra mothugg, utan båten gör det åt en.
Sen skiljer det ju inte speciellt mycket mellan flätlina och nylon vid drillning förutom att rycken från fisken inte blir lika hårda med nylon på då den kan töjas lite.
Men att mothuggen skulle bli bättre med nylon som snusdennis sa håller jag inte med om. Då flätlinan är stum så ger den ju bättre direktkontakt med kroken och det lär blir hårdare och snabbare krokningar. Men alla har ju sina egna åsikter om hur fisken krokas bäst. Personligen har jag tappat mindre fisk sen jag började med flätlina iaf.
Här har vi en smart kille! ;) Vi tänker i samma banor :appl:
I och med att nylon linan är töjbar så blir det som ett mothugg och därmed mindre risk att den skakar av sig.. Tror det var så men är inte säker!Sen tvinnar sig nylonlinan inte lika lätt som flätlinan. Iaf min uppfattning vid bonna trolling
Stumma flätlinor kan ju vara bra när du spinn-/jerkfiskar, men sämre vid trollingfiske. En av anledningarna till detta är att fisken oftast tar ditt bete med en enorm kraft. Om linan då inte är töjbar utan helt stum, så är det lätt att fisken slits sönder eller att krokarna rätas.
Jag har alltid haft flätlinor som favorit vid spinnfiske mm, även haft dom i många år som favorit vid pimpelfiske, bara man har koll på linan så att den inte fryser på isen. För just detta och för en del andra användningsområden kommer jag att testa nya Nanofil, likt en nylonlina. Ska bli buskul att testa för speciellt vinterfisket... Kolla i +Mag där finns film och test...
http://www.magazinefisheco.se/
Jag förstår ditt argument med nylon men jag tycker inte att det håller åt bara ett håll. Att kompensera huggets kraft med nylonens flexibilitet är ju asbra men flätad går ju att använda på precis samma sätt - genom att inte dra åt sliren lika hårt. Effekten blir ju densamma?
Stumma flätlinor kan ju vara bra när du spinn-/jerkfiskar, men sämre vid trollingfiske. En av anledningarna till detta är att fisken oftast tar ditt bete med en enorm kraft. Om linan då inte är töjbar utan helt stum, så är det lätt att fisken slits sönder eller att krokarna rätas.
tintin_jkpg
2011-12-03, 15:04
Jag förstår ditt argument med nylon men jag tycker inte att det håller åt bara ett håll. Att kompensera huggets kraft med nylonens flexibilitet är ju asbra men flätad går ju att använda på precis samma sätt - genom att inte dra åt sliren lika hårt. Effekten blir ju densamma?
Jag förstår också tankegången men ser på det på samma sätt som du.
Med en flätlina ställer man bromsen lagom för att den ska ge efter vid mothugget, och samtidigt gör man inte en lika lång svepning i mothugget som jag tycker man behöver vid fiske med nylonlina. Speciellt om det är många meter lina ute.
Med flätlinans stumhet kommer kraften från mothugget direkt och blir spänningen för hög så går slirbromsen in och släpper lina tills spänningen inte kan slita av linan eller böja kroken.
Böjs kroken vid mothugg eller när fisken tar ett trollat bete så är det fel krok helt enkelt, så länge man inte har slirbromsen stenhårt dragen.
Spöet gör ju också sitt arbete med att ge ett mjukare mothugg så att en flätlina inte kan användas bra som trollinglina håller jag inte med om.
Fast sen är det som någon sa, att 10 spön med 150+ meter flätlina på varje blir ruskigt dyrt.
Klokt skrivet Tintin! Verkar finnas endel där ute iaf som vet vad slirbromsen är till för. Fiskelinan blir inte klenare än vad fiskaren har ställt in slirbromsen på.
Provade för skojs skull hur det skulle kännas om man drar med 1kg dragkraft och hur hårt man skulle behöva ställa slirbromsen. Och det var riktigt hårt, iaf i jämförelse till vad jag brukar ha. Blir roligare fighter med lös slirbroms med. Men är det riktigt varmt i vattnet ska man ju drilla in dem snabbt om man ska släppa tillbaka dem.
Lundblom
2011-12-03, 20:15
Jag läste förut i någon fisketidning om en laxtrollingfiskare och han hade nylonlina när han trollade i Vänern och Vättern och flätlina när han trollade i Östersjön. Jag kommer inte ihåg varför han valde det ena eller andra.
Med trollingfiske menade jag den fiskeform där en linutlösare oftast står för korkningen av fisken och inte spö & rulle:)
Finns i och för sig j-vligt fina linutlösare, men går väl knappast jämföra med en multis ofta avancerade slir:)
jorgen.mansson
2011-12-03, 21:09
Om man ställer sliren löst och fiske hugger så kan där väl inte bli något mothugg??? :oj:
tintin_jkpg
2011-12-04, 02:40
Om man ställer sliren löst och fiske hugger så kan där väl inte bli något mothugg??? :oj:
Inte om man ställer den JÄTTElöst, men det var det ingen som skrev eller hur.
En vass krok kräver väldigt lite tryck för att sätta sig i de flesta fiskars munnar. Inte ens gösens mun kräver värst mycket tryck, och ett lugnt mothugg går lika bra som ett mothugg som gör att spöets fogar knakar.
Mothugg så spöet ser ut att nästan gå av gör bara folk som inte vet hur man gör ett mothugg.
Som det kommit fram flera gånger i tråden så är det väldigt olika beroende på vilken sorts fiske man bedriver.
Trolling kan i vissa fall kräva en lite hårdare dragen slirbroms, och då verkar det som att många tycker nylonlina är den perfekta kompensationen för att inte fisken ska kunna stånga sig loss.
Gäddtrolling för oss vanliga dödliga (bonntrolling?) på mindre sjöar kräver inget vidare finlir.
Fisken behöver inte kroka sig i hugget eftersom man borde ha full koll på sina få spön ändå, då tar man tag i spöet och lyfter det med bestämdhet och så sitter fisken. Med en relativt mjuk slirbroms.
jorgen.mansson
2011-12-04, 09:16
Bra svar, jag fiskar inte gädda, men lax och Öring är riktigt hårda i käften, framför-allt Havs-Öringen som är min favorit att fiska tack vare jag bor där jag bor, byter alla krokar mot vassa tunna saker annars får man inte dit dom, måste även hålla ett konstant tryck mot fisken, annars skakar den bara lite på sig och är borta, där kör jag nylon-linor, vet inte riktigt varför men jag tappar betydligt mer fisk med flät-lina haspel och flät-lina är för mig det samma som massor av tappad fisk, vet inte varför...
En abborre krokar sig själv hur fint som helst precis som torsken så där behövs inga mothugg, förmodar gädda och borre är ganska lika i käften, jag har glömt hur det var att fiska gädda dom brukar halka med som oönskad bifångst vid havs-öring fisket i Lödde-Å
mobetahl
2011-12-04, 16:21
Jag upplever det som att jag tappar mindre fisk på nylonlina vid gäddtrolling, dessutom nöts nylon inte lika mycket av utlösarna på paravaner etc.
Sen är nylon billigt såklart! Man ska ha 2-300 meter på varje rulle och bra flätlina kostar mycket i jämförelse.
Vid laxfiske i älv är det samma sak, man tappar mindre fisk pga att nylonlinan "fjädrar" och nöts inte av lika lätt om fisken går i botten.
Jag har trilene sensation 0.40 - 0.50 till gäddtrolling och laxfiske.
Och flätlina till spinnfiske och jerk på gädda. Favoritlinan är fireline tracebraid som jag tycker är bäst i jämförelse med alla andra flätlinor jaag provat.
Jag upplever det som att jag tappar mindre fisk på nylonlina vid gäddtrolling, dessutom nöts nylon inte lika mycket av utlösarna på paravaner etc.
Sen är nylon billigt såklart! Man ska ha 2-300 meter på varje rulle och bra flätlina kostar mycket i jämförelse.
Vid laxfiske i älv är det samma sak, man tappar mindre fisk pga att nylonlinan "fjädrar" och nöts inte av lika lätt om fisken går i botten.
Jag har trilene sensation 0.40 - 0.50 till gäddtrolling och laxfiske.
Och flätlina till spinnfiske och jerk på gädda. Favoritlinan är fireline tracebraid som jag tycker är bäst i jämförelse med alla andra flätlinor jaag provat.
Vad kostar trilene sensation per/m?
Old Firehand
2011-12-04, 19:33
Tex pris mot styrka, grovlek mot hållbarhet, färg osv....
Själv använder jag bara en lina (förutom när jag flugfiskar), power pro.
Jag anser att det inte finns någon bättre lina när man jämför olika egenskaper.
Den håller länge, fransar sig ej, den är rund, följsam i vattnet. Den enda nackdelen
med flätad är väl när man fiskar i strömmande vatten och ska ner mot botten,
den skavs av lättare än nylon.
BUT THIS IS JUST MY OPINION ;)
Hej Mattias;
Båda typerna av lina har speciella egenskaper som skiljer dem väsentligt åt:
Några av nylonlinans fördelar är att den är nästan helt osynlig i vattnet och skrämmer därför inte fisken. Nylonlinan är relativt nötbeständig mot grus, grenar och sjögräs. Det går också att kasta långt med en nylonlina på rullen. Vid flerspötrolling med planerboards och sidoparavaner är nylonlina att föredra både vid drillning och håvning, eftersom nylonlinan tack vare sin elasticitet är mera förlåtande än stumma linor. Detta visar sig tydligast vid trolling efter snabbt huggande och rusande fiskar som Lax och Öring. Ytterligare en av nylonlinans fördelar gentemot många flätlinor är att om det blir trassel med andra linor vid trolling går det ganska lätt och snabbt att reda ut de trasslande nylonlinorna. Nylonlinan har ett jämförelsevis lågt pris/meter.
Nylonlinans största nackdel är att den töjer sig 15-23 % vid mothugg och den är därför inte lämplig vid vertikalt fiske på stora djup. En annan nackdel är att nylonlinan snabbt bryts ner i solljus. Nylonlinan är långt ifrån lika stark som flätlinan i motsvarande diameter.
Några av flätlinans fördelar av dyneema- spectrafibrer är att flätlinan är oerhört stark och nästan totalt stum med en elasticitet på 0,2 - 0,3 procent i jämförelse med nylonlinans elasticitet på 15 - 23 %. Det ger oanade möjligheter att kroka fiskar som hugger på stora djup långt under båten. Redan vid en diameter på 0,15 mm har en spectralina en dragstyrka på 9 kilo och motsvarande homogena nylonlina har en dragstyrka på 2 kilo. En 0,30 mm spectralina har en dragstyrka på 20 kilo och en 0,30 mm nylonlina har en dragstyrka på cirka 6 kilo. Både nylon- och spectralinor kan variera i dragstyrka från fabrikat till fabrikat.
Flätlinans nackdelar är det enormt höga meterpriset och den minimala nötbeständigheten. En annan påtagbar nackdel, som många flerspötrollare fått erfara, är att om du får trassel mellan flera flätlinor,då blir trasslet som en tät bomullstuss och totalt omöjlig att trassla upp. Då är det bara att ta fram kniven eller saxen...
Ett jämförande elasticitetsexempel: Du håller i två wobbler utan krokar, den ena wobblern med 15 meter 0,30 mm spectralina mellan dig och mig och den andra wobblern med 15 meter o.30 mm nylonlina mellan dig och mig. 1. Jag rycker till hårt i ett 2 dm-ryck med spectralinan. Wobblern slits direkt vid rycket ur din hand! 2. Jag rycker till hårt i ett 2 dm-ryck med nylonlinan. Ingenting händer! Du står där helt oberörd med nylonlinewobblern kvar i handen... Testa själv och övertyga dig!
Nothing is forever!
Old Firehand
www.trumman.com
snusdennis
2011-12-04, 19:48
Ingen som stödjer min teori om att det är mycket lättare att kroka fisk med nylon vid trollingfiske? I och med att den är töjbar. För när fisken hugger vid en fart av 2knop säger vi. Då lär ju nylonen stretchas ut till max för att sedan dras ihop igen? Som en fjäder typ. Eller är jag helt ute och cyklar ? :blah:
Sen tillkommer sättet att fiska.., å jag tror nog en bra flätlina är att rekommendera till alla som inte fiskar väldigt mycket.., bara det att den knappt åldras motiverar det, å klipper man bara bort nån meter i börja å har "hela" spöringar så håller sig en bra flätlina slät å fin rätt länge..
Men ju mer man fiskar ju mer kan man förfina metoderna, å då kan man börja laborera med linor.., bättre det än tro man blir en bättre fiskare genom att köpe en massa nya å dyra rullar å spön..,
en ny lina kan göra underverk med en gammal utrustning..
Ingen som stödjer min teori om att det är mycket lättare att kroka fisk med nylon vid trollingfiske? I och med att den är töjbar. För när fisken hugger vid en fart av 2knop säger vi. Då lär ju nylonen stretchas ut till max för att sedan dras ihop igen? Som en fjäder typ. Eller är jag helt ute och cyklar ? :blah:
Alla blir saliga på sin tro, å du har säkert rätt i vissa fall..., men jag håller nog på, att den som kan sitt fiskevatten är den som får mest med fisk.., oavsett utrustning..
Old Firehand
2011-12-04, 20:16
Hej Dennis Lehto;
Både en spectralina och en nylonlina sträcks vid trolling om du har en wobbler med stor sked som håller emot bakom båten. Däremot töjs inte linan nämnvärt av wobblerns motstånd i vattnet. Den töjningen kan nog inte räknas ens i procent. Däremot kan nylonlinan töjas när en stor, stark fisk har tagit din wobbler...men det blir aldrig någon återfjädringseffekt hos linan som krokar en nappande eller huggande fisk.
Krokar fisken gör du om du gasar till eller får tag i spöt i tid att göra ett kort och distinkt mothugg så att krokarna tränger in över hullingarna....
Go for the Big Ones Dennis!
http://www.trumman.com/fisketips/galleri_49.htm
Old Firehand
www.trumman.com
Old Firehand.
Tack för din utförliga syn på linor!
Jag har fiskat sedan barnsben och behöver ingen direkt genomgång om vad för tekniska egenskaper de olika linorna har när man jämför dem.
Jag vill bara bryta ner ämnet i molekyler, ge mina synpunkter/frågor i olika fiskemetoder osv. Och trolling råkar vara en metod jag alltid undrat
över med just flät kontra nylon. Det enda som för MIG motiverar varför trollingfiskare använder nylon istället för flät är fortfarande priset.
Jag kom och tänka på en sak dock, rätta mig om jag har fel.
Flätlinor är stumma vilket gör att en krok snabbare tränger in i käften vid mothugg, medans nylon ger en mer utdragen effekt i det skedet.
Därför borde det vara sämre med nyon i första skedet (mothugget)
När man drillar då? Vad händer? En stum lina har ingen flexibilitet vilket gör att en fisk rimligvis borde kunna skaka av sig ett drag lättare,
medans en nylonlina som är 15-23% elastisk vid drillning med största sannolikhet hela tiden håller tryck i käften.
Med dessa FAKTA(?) skulle jag vilja påstå att linorna kanske är lika bra, fast på olika saker. Jag föredrar ändå flät då jag har kontrollen
över mitt fiske. Inget annat gör mitt jobb när jag har en fisk på.
En sista sak. Om flät skulle vara lika billigt/dyrt som nylon, skulle trollare använda sig av det då?
jorgen.mansson
2011-12-05, 21:21
Vet inte med trolling men vid lax och Öringfiske skulle jag fortsätta med Nylon, även när jag pilkar sill skulle nylonen få va kvar.... Har tappar en del fisk tack vare jag haft flät-lina , vet inte varför det bara är så, mest märkbart vid sill-fiske där brukar ofta en liten del av munnen komma med på kroken men ingen fisk....
Barramundi
2011-12-05, 22:30
Månsson: Ett tips till sillafisket är att inte göra något som helst mothugg utan bara veva upp dem lite lugnt. Då funkar det med finlina även där. :)
jorgen.mansson
2011-12-05, 23:00
Jag tappar dom efter en 3-4 meters vevande (Båt-fiske):oj:
Har aldrig gjort mothugg vid silla-fiske man rycker ju hela tiden ändå :blah:
Old Firehand
2011-12-06, 13:24
Old Firehand.
Tack för din utförliga syn på linor!
Jag har fiskat sedan barnsben och behöver ingen direkt genomgång om vad för tekniska egenskaper de olika linorna har när man jämför dem.
Jag vill bara bryta ner ämnet i molekyler, ge mina synpunkter/frågor i olika fiskemetoder osv. Och trolling råkar vara en metod jag alltid undrat
över med just flät kontra nylon. Det enda som för MIG motiverar varför trollingfiskare använder nylon istället för flät är fortfarande priset.
Jag kom och tänka på en sak dock, rätta mig om jag har fel.
Flätlinor är stumma vilket gör att en krok snabbare tränger in i käften vid mothugg, medans nylon ger en mer utdragen effekt i det skedet.
Därför borde det vara sämre med nyon i första skedet (mothugget)
När man drillar då? Vad händer? En stum lina har ingen flexibilitet vilket gör att en fisk rimligvis borde kunna skaka av sig ett drag lättare,
medans en nylonlina som är 15-23% elastisk vid drillning med största sannolikhet hela tiden håller tryck i käften.
Med dessa FAKTA(?) skulle jag vilja påstå att linorna kanske är lika bra, fast på olika saker. Jag föredrar ändå flät då jag har kontrollen
över mitt fiske. Inget annat gör mitt jobb när jag har en fisk på.
En sista sak. Om flät skulle vara lika billigt/dyrt som nylon, skulle trollare använda sig av det då?
Hej Mattias;
Är du långsam med mothugget och inte tillräckligt stark i handled och underarm för att vid mothugget kunna driva in en stor 3-krok förbi hullingarna i en hård Gäddkäft, då är flätlina att föredra framför nylonlina...
Jag började använda flätlinor som dyneema- och spectralinor vid trolling när de introducerades på 1980-talet. Innan dess använde jag dacron- och spunna nylonlinor vid trolling efter Gädda och Gös.
När jag började använda flätlinor vid Lax- och Öringtrolling vid planerboards- och sidelinerfiske i mitten av 1980-talet insåg jag efter flera utdragna fighter med tappade Laxar och Öringar att nylonlinans fördelar övervägde flätlinans. Nylonlinans förlåtande egenskaper betydde färre rätade krokar och i övrigt många gånger flera hugg från Lax och Öring.
Vid spinnfiske efter Havsöring, Lax och vanlig Öring återgår de flesta haspel- och spinnfiskare från flätlina till nylonlina igen redan efter en säsongs fiske...
Att det är oerhört svårt för att inte säga omöjligt att trassla upp flätlinetrassel har jag redan påpekat....
Som svar på din fråga om linpriset kan jag säga att jag själv allltid köper både flätlina och nylonlina i bulkspolar och aldrig i småspolar. Då blir meterpriset inte det som avgör om jag väljer spectra- eller nylonlina vid mitt fiske. De stora kostnaderna förutom köp av nya beten, spön och rullar är båtförsäkring, båtplatsavgift, bensinkostnader och andra bikostnader som inte har med linpriset att göra.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
uppköparn
2011-12-06, 16:34
Frågan är om en flätlina eg blir dyrare än nylon, men byter ju nylon rätt ofta, medans flätlinan kan hänga med länge.., säkert 4-5 ggr längre än en nylon.., lägg till fler förlorade beten, tafsar å beteslås, så kanske det t.o.m blir billigare med en bra flätlina..
Hej Mattias;
Är du långsam med mothugget och inte tillräckligt stark i handled och underarm för att vid mothugget kunna driva in en stor 3-krok förbi hullingarna i en hård Gäddkäft, då är flätlina att föredra framför nylonlina...
Jag började använda flätlinor som dyneema- och spectralinor vid trolling när de introducerades på 1980-talet. Innan dess använde jag dacron- och spunna nylonlinor vid trolling efter Gädda och Gös.
När jag började använda flätlinor vid Lax- och Öringtrolling vid planerboards- och sidelinerfiske i mitten av 1980-talet insåg jag efter flera utdragna fighter med tappade Laxar och Öringar att nylonlinans fördelar övervägde flätlinans. Nylonlinans förlåtande egenskaper betydde färre rätade krokar och i övrigt många gånger flera hugg från Lax och Öring.
Vid spinnfiske efter Havsöring, Lax och vanlig Öring återgår de flesta haspel- och spinnfiskare från flätlina till nylonlina igen redan efter en säsongs fiske...
Att det är oerhört svårt för att inte säga omöjligt att trassla upp flätlinetrassel har jag redan påpekat....
Som svar på din fråga om linpriset kan jag säga att jag själv allltid köper både flätlina och nylonlina i bulkspolar och aldrig i småspolar. Då blir meterpriset inte det som avgör om jag väljer spectra- eller nylonlina vid mitt fiske. De stora kostnaderna förutom köp av nya beten, spön och rullar är båtförsäkring, båtplatsavgift, bensinkostnader och andra bikostnader som inte har med linpriset att göra.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com[/QUOTE]
Jag skulle väl påstå mig både stark och reaktionseffektiv. Men jag är ganska svag när det gäller flätlinor ;)
Alltså, jag bommar sällan en fisk som har huggit roligt nog. Och jag använder som jag sagt tidigare nästan
bara flätlina. Endast till flugfisket kör jag med nylon. Men där handlar det ju om en 9-15 fots tafs. Där därimot
har jag tappat långa vägar mer. Men jag vet att det är svårt att jämföra...
Classe71
2011-12-06, 17:29
Jag kör med flätlina ihop med relativt mjukt spö och lätt slirbroms, då funkar det bra. Men med kort lina och styvare spö så gäller nylon. Havsöringen nappar ofta nära land på kort lina och då är det lätt att tappa dom på flätlina pga av att de skakar loss kroken. Vid havsfiske är det en lång (10-20m) nylontafs mellan flät och bete som gäller för att utnytja bägge linornas fördelar
jorgen.mansson
2011-12-06, 19:36
Jag tycker flät-linorna börjar nötas betydligt snabbare en bra nylon gör, dom har också lättare att smälla av om man inte går upp på grova dimensioner men det är ju en smaksak som mycket annat, jag kan tänka mig flät-linor till fin-lir med lätta beten samt det riktigt tunga havs-fisket men där skarvar jag ändå på en bit grov nylon i slutet, dels för att ha en brytpunkt och dels för att spara armar och rygg vid långa pass..
Att slänga på en flät-lina som lyfter 5 ggr så mycket som rullens slir-broms tycker jag är lite meningslöst, ok att man behöver täcka upp för slitage och skador men man behöver inte överdriva för det, mer en dubbelt behövs väldigt sällan.....
uppköparn
2011-12-06, 19:53
Det går att disskutera linor i all oändlighet, men det är nog endast vid isfiske som en nylonlina uppvisar fler fördelar än nackdelar mot en flätlina..., jag har iaf helt slutat med nylon å kan inte tänka mig att pröva vanliga nylonlinor igen vid vanligt haspel/spinnfiske.., förstår inte heller alla som säger att flätlinorna nöts fort.., får en känsla att linorna inte sköts rätt.., klipp bort en en bit i början lite då å då, å håll koll på spöringarna så håller sig en bra flätlina slät å fin länge..
Ok.., det finns mycket dyrt skit ute i handeln, ofta är dom rejält ojämna, grova på ytan å dåligt flätade.., klart dom slits fort genom spöringarna då, så kolla ytstrukturen på linan å låt bli att köpa efter vad som står på förpackningen, så ska ni se att ni hittar en trevlig å hållbar flätlina..
engqvist
2011-12-06, 21:11
Jag var som du innan och tyckte flät var bättre till allt. Men hittar man en riktigt bra nylon alt fc så märker man fördelarna. Flät är bäst till visst fiske och nylon är bäst till annat.
Det viktigaste är att man köper linor av riktigt bra kvalité. Oavsett om man köper flät eller nylon..
Det går att disskutera linor i all oändlighet, men det är nog endast vid isfiske som en nylonlina uppvisar fler fördelar än nackdelar mot en flätlina..., jag har iaf helt slutat med nylon å kan inte tänka mig att pröva vanliga nylonlinor igen vid vanligt haspel/spinnfiske.., förstår inte heller alla som säger att flätlinorna nöts fort.., får en känsla att linorna inte sköts rätt.., klipp bort en en bit i början lite då å då, å håll koll på spöringarna så håller sig en bra flätlina slät å fin länge..
Ok.., det finns mycket dyrt skit ute i handeln, ofta är dom rejält ojämna, grova på ytan å dåligt flätade.., klart dom slits fort genom spöringarna då, så kolla ytstrukturen på linan å låt bli att köpa efter vad som står på förpackningen, så ska ni se att ni hittar en trevlig å hållbar flätlina..
Old Firehand
2011-12-07, 00:16
Hej Mattias;
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Jag skulle väl påstå mig både stark och reaktionseffektiv. Men jag är ganska svag när det gäller flätlinor ;)
Alltså, jag bommar sällan en fisk som har huggit roligt nog. Och jag använder som jag sagt tidigare nästan
bara flätlina. Endast till flugfisket kör jag med nylon. Men där handlar det ju om en 9-15 fots tafs. Där därimot
har jag tappat långa vägar mer. Men jag vet att det är svårt att jämföra...[/QUOTE]
Hej Mattias;
7½´är mina taperade Berkleytafsar och 9´ (2,75 meter) är mina Normark taperade flugtafsar som jag använder vid flugfiske efter Lax och Öring. 15´, dvs 4,56 meter långa flugtafsar har jag inte försökt använda trots att jag flugfiskat Lax i norska laxälvar under många år...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Old Firehand
2011-12-07, 12:18
Jag tycker flät-linorna börjar nötas betydligt snabbare en bra nylon gör, dom har också lättare att smälla av om man inte går upp på grova dimensioner men det är ju en smaksak som mycket annat, jag kan tänka mig flät-linor till fin-lir med lätta beten samt det riktigt tunga havs-fisket men där skarvar jag ändå på en bit grov nylon i slutet, dels för att ha en brytpunkt och dels för att spara armar och rygg vid långa pass..
Att slänga på en flät-lina som lyfter 5 ggr så mycket som rullens slir-broms tycker jag är lite meningslöst, ok att man behöver täcka upp för slitage och skador men man behöver inte överdriva för det, mer en dubbelt behövs väldigt sällan.....
Hej Jörgen Månsson;
Även om man går upp i grova dimensioner kan flätlinan smälla av!
Jag har vid mothugget ryckt av flätlinor på upp till 0,36 mm diameter när jag spinnfiskat efter Gädda med tunga jerkbaits och wobbler. Ibland har jag även fått rekordlånga kast när flätlinan skurit ner i underliggande linlager på rullspolen....och då har mina favoritwobbler eller sjunkande jerkbaits ofrivilligt offrats till Neptun....
Nothing is forever!
Old Firehand
www.trumman.com
jorgen.mansson
2011-12-07, 14:09
Jag vet att det kan hända, man är bara lite säkrare med grövre lina, själv ser jag inte meningen med att gå över 0:20 till spinn-fiske då är jag uppe på 3 ggr slir-bromsen på en 6500 CS Rocket.
Föredrar helt klart nylon till spinn bara det riktiga fin-liret jag har flät till, när det gäller allt annat fiske har jag återgått till nylon.....
Old Firehand
2011-12-08, 13:12
Jag vet att det kan hända, man är bara lite säkrare med grövre lina, själv ser jag inte meningen med att gå över 0:20 till spinn-fiske då är jag uppe på 3 ggr slir-bromsen på en 6500 CS Rocket.
Föredrar helt klart nylon till spinn bara det riktiga fin-liret jag har flät till, när det gäller allt annat fiske har jag återgått till nylon.....
Hej Jörgen Månsson;
Även om det idag är nästan 40 år sedan så har jag vintertid pimpelfiskat Torsk utanför din hemstad Trelleborg och norrut i Öresund upp mot Helsingborg med vanlig 0,70 mm nylonlina. Tänk om jag hade haft 0,36 mm PowerPro spectralina på min röda Ambasssadeur 7000-rulle på den tiden. Då skulle jag känt alla både små och stora Torskar som var där och provsmakade min "svenskpilk". Med nylonlina fick jag göra nästan meterhöga lyftryck för att känna om det var fisk på eller inte. Med PowerPro spectralina behöver jag idag bara lyfta spötoppen en dryg decimeter för att känna fisken där nere i djupet....
Dyneema- och spectralinor kommer allra bäst till sin rätt vid vertikalt fiske i stora djup.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
jorgen.mansson
2011-12-08, 13:43
Helt rätt igen, dock skarvar jag i bland på en grov nylon, detta för alla nät som ligger utan ägare runt landskrona, fastnar man i dom sitter man ordentligt, är det då också en tur-båt man är ute med finns ingen chans att göra mer en att dra och hoppas att något ger sig ev, kapa linan och då är det skönare att kapa en bit nylon :cool2:....
boman1979
2011-12-08, 18:32
nylonlina...? finns inga fördelar. inte ens priset
engqvist
2011-12-08, 19:17
Konstigt att världens bass elit i usa och japan till överlägset största del fiskar med nylon eller fc. Sponsrade proffsfiskare. Men de kanske inte förstår bättre eller vad tror du??
Old Firehand
2011-12-09, 13:01
Skämtare där! Apropå Åland, vet du att jag deltog i VM i Gäddfiske på Åland 1961 och blev diskad för att jag gick ut i vattnet med vadarstövlar på? Det var flera hundra deltagande Gäddfiskare som var och en fick en 10-meters inritad sträcka utmed stranden. Där jag stod var det långgrund sandstrand och därför vadade jag ut för att nå eventuella Gäddor på lite djupare vatten....
Memories....
Old Firehand
www.trumman.com
LazziLax
2011-12-09, 13:27
Hej OF! Att du blev diskad berodde på att du inte var Ålänning,sämsta platsen och inte Ålänning det var andra tider då.
uppköparn
2011-12-09, 13:50
Konstigt att världens bass elit i usa och japan till överlägset största del fiskar med nylon eller fc. Sponsrade proffsfiskare. Men de kanske inte förstår bättre eller vad tror du??
Inget konstigt alls, skulle jag bli betald för att använda en produkt så blir jag med största sannolikhet tvungen att hävda dess förträfflighet..., därmed inget ont sagt om nylon, den har sin kundkrets å sina fördelar, å det ska vi inte ta ifrån nylonen..
Dock så tror jag de flesta mindre vana fiskare kan hantera de mer förlåtande flätlinorna bättre, istället för att ge sig på tekniker som väldigt vana fiskare lärt sig under lång tid..
Alltså, man bör ta god tid på sig att lära sig sina/sitt redskap innan man ger sig på att använda de "svåraste" sätten att fiska.., i flugfiske så förordas alltid det, å samma bör gälla vid allt annat fiske åxå..
engqvist
2011-12-09, 13:59
Nu är det inte så att alla är sponsrade och de flesta linmärken har både nylon och flät. Så de kan nog välja vilket som!
Och som nybörjare borde nylon vara enklare att använda. Och särskilt vid borre och ädel fiske där man måste vara riktigt försiktig om man inte ska tappa fisken.
Problemet i Sverige är att folk fått för sig att nylon bara är för nybörjare och det ville jag påskina att så är inte fallet i övriga världen!!
uppköparn
2011-12-09, 14:01
Jag var som du innan och tyckte flät var bättre till allt. Men hittar man en riktigt bra nylon alt fc så märker man fördelarna. Flät är bäst till visst fiske och nylon är bäst till annat.
Det viktigaste är att man köper linor av riktigt bra kvalité. Oavsett om man köper flät eller nylon..
Ja det är ju det jag säger, att man ska välja bra kvalité, tyvärr gör de flesta inte det när det gäller flälinor, där väljer man märke å skiter oftast fullständigt i om dom är bra eller dåliga, vilket lätt kan konstateras på utbudet av flätlinor i Sverige.., de flesta som säljs är fortfarande dom tidigaste varianterna av flätlina, nya förbättrade med fler kardeler säljs nästan inte alls, vilket är otroligt märkligt.., som att hålla fast vid uppringt modem när det finns bredband..
Sen sa jag inte att flätlina är bättre till allt, vid isfiske så är dom oftast/alltid sämre än t.ex Carbotex isfiske linor som fått högsta bytyget av alla isfiskelinor.., åtminstone i USA.., å då måste det ju va rätt ;-)
uppköparn
2011-12-09, 14:06
Hej Jörgen Månsson;
Jag har vid mothugget ryckt av flätlinor på upp till 0,36 mm diameter när jag spinnfiskat efter Gädda med tunga jerkbaits och wobbler. Ibland har jag även fått rekordlånga kast när flätlinan skurit ner i underliggande linlager på rullspolen....och då har mina favoritwobbler eller sjunkande jerkbaits ofrivilligt offrats till Neptun....
Nothing is forever!
Old Firehand
www.trumman.com
Bara undrar, var har linan gått av, kan det ha varit på de 5-10 första metrarna? Dom metrarna är det lätt att ofrivilligt å omedvetet skada.., å av den anledningen klipper jag regelbundet bort dom..
jorgen.mansson
2011-12-09, 15:30
Jag vill nog påstå att Nylon fortfarande är den överlägset mest använda linan i Sverige och fler och fler återgår så riktigt dålig är den nog inte även om en del tycker det....
uppköparn
2011-12-09, 15:52
Jag vill nog påstå att Nylon fortfarande är den överlägset mest använda linan i Sverige och fler och fler återgår så riktigt dålig är den nog inte även om en del tycker det....
Den/nylonen är inte dålig, men som jag sagt tidigare är de flesta flätlinor som säljs samma gamla flätlinor som de första som kom, medans nylonlinorna oftast är av senaste snitt.., å forstätter det så, lär det snart komma monolinor som styrkemässigt är ikapp flätlinorna..
Men med mitt synsätt så är det helt galet, bra flätlinor av senaste snitt skulle få många att tänka om, men så länge ingen tillverkare/inget företag vill sälja de dyrare i tillverkning men bättre flätlinorna så får vi dras med dom i butikerna.., vinsten per meter är ju enorm på de gamla 4-strands linorna, å den halveras direkt på dom trevligare 8-strands linorna..
jorgen.mansson
2011-12-09, 16:01
En ny lina är på väg och har redan börjat säljas i Danmark, Nano-fil från Berkley så snart är vi väl av med dåliga flät-linor ......
engqvist
2011-12-09, 16:48
Tycker snarare det är omvänt. Hitta riktigt bra nylonlinor är riktigt svårt och det måste jag importera. Flät brukar de senaste komma hit. Vilken saknar du förutom samurai? Nanofil kommer snart, super slick8 ska komma till våren, sufix 832 finns. Och sen är problemet med flät samma som fördelen. Den är helt stum. Och till vissa metoder och vissa arter är det bättre med LITE töj. Inte som de flesta nylon som säljs här som har mycket töj..
Den/nylonen är inte dålig, men som jag sagt tidigare är de flesta flätlinor som säljs samma gamla flätlinor som de första som kom, medans nylonlinorna oftast är av senaste snitt.., å forstätter det så, lär det snart komma monolinor som styrkemässigt är ikapp flätlinorna..
Men med mitt synsätt så är det helt galet, bra flätlinor av senaste snitt skulle få många att tänka om, men så länge ingen tillverkare/inget företag vill sälja de dyrare i tillverkning men bättre flätlinorna så får vi dras med dom i butikerna.., vinsten per meter är ju enorm på de gamla 4-strands linorna, å den halveras direkt på dom trevligare 8-strands linorna..
En ny lina är på väg och har redan börjat säljas i Danmark, Nano-fil från Berkley så snart är vi väl av med dåliga flät-linor ......
Säljs redan här. Tror nog den mest kommer fightas med fireline och microfuse om haspelfiskarnas hjärtan:)
http://www.dogger.se/berkley-nanofil-0183mm-125m-p-17032-c-810.aspx
jorgen.mansson
2011-12-10, 13:47
Skall bli kul att att testa, blir till det allra lättaste jag har, en Record 40, har överhuvudtaget inte fiskat med den rullen så det ska bli spännande. skall även Prova på den Lilla Mörrum som också är ofiskad..... Blir 10gr jiggar och små-beten efter Abborre....
Fick ju en varning här i tråden av en vänlig fiskare som sa att den vill lyfta från spolen, så funkar den inte vid 10gr beten skall jag testa med Öringfisket där jag kör 27gr och uppåt, det borde funka med tanke på att beten i den vikten drar ut lina snabbare, men är självklart glad för alla råd och erfarenheter innan jag kör igång.... Sätter nog den på en Record 51 till öringen....
Vill komma ner lite i grovlek på linorna utan strul som det ofta blir med flät-linor,
Framför allt min Record 51 irriterar mig, den tar så pass lite lina att jag måste under 0:20 flät för att inte tömma den vid kast, samtidigt blir resultatet att det känns som att skjuta k-pist när jag kastar, flät-linan sjunker tillbaka samtidigt som den drar ut, det resulterar i att den lägger små U med lina som sedan rättas ut tack vare linan drar, detta ger små smällar som känns som en K-Pist och självklart sliter det på linan, Någon som har ett gott råd till mig när det gäller flät-lina som överhuvud-taget inte suger vatten men funkar på multi?????
OBS att jag får aldrig skatbo och den skär inte bara k-pist effekt.... kör 2 C-vikter och vill inte gå upp.....
uppköparn
2011-12-10, 18:40
Inte en chans, visserligen kommer nano-fil att sälja, men det beror enbart på att det är Berkley å inte ett okänt märke.., bra linor finns det massor av, men ingen vill ha dom, märkes-kåtheten är för stor i Sverige, så enda chansen för nya bra linor att få en stor kundkrets å ett genomslag, är endera att dom används i USA, eller om ett känt märke lanserar dom.., låter hemskt, men tyvärr helt sant..
uppköparn
2011-12-10, 19:02
Säljs redan här. Tror nog den mest kommer fightas med fireline och microfuse om haspelfiskarnas hjärtan:)
http://www.dogger.se/berkley-nanofil-0183mm-125m-p-17032-c-810.aspx
Du nämner enligt mig dyra linor, som inte uppvisar bättre egenskaper än många andra linor.., varför inte en NoName (överlägset bästa linan i förhållande till priset) eller en Platypus, Duel, Nogales, Sunline, Toray, Ygk Yoz-Ami, Sea Hunter, Robinhan (speciellt deras 8x Braid är riktigt bra), Rainbow/Kamatsu, RUZF, Hawk, Saratoga m.fl märken i hundratal?
uppköparn
2011-12-10, 19:10
Tycker snarare det är omvänt. Hitta riktigt bra nylonlinor är riktigt svårt och det måste jag importera. Flät brukar de senaste komma hit. Vilken saknar du förutom samurai? Nanofil kommer snart, super slick8 ska komma till våren, sufix 832 finns. Och sen är problemet med flät samma som fördelen. Den är helt stum. Och till vissa metoder och vissa arter är det bättre med LITE töj. Inte som de flesta nylon som säljs här som har mycket töj..
Det är möjligt, men föga troligt du har rätt ang flätlinor, vi har verkligen försökt hitta bra å billiga 8-strands linor i de svenska butikerna, men det finns inte.
Har jag fel vill jag du nämer några 8 eller 12 strands linor som går att köpa i butik.., 12-strands nämner jag för att du säger att de senaste snabbt kommer hit.., själv är jag övertygad om att det inte finns en enda 12-strands lina att köpa i Sverige, å 12:or är det senaste i grövre diametrar..
uppköparn
2011-12-10, 19:19
Om nån tycker jag tjatar å gnäller, så beror det på frustration.., jag fattar inte att ombudet för "Kjesarens nya kläder" får råda över vilka linor som ska säljas i Sverige.., är verkligen inte det viktigaste att ha en bra/den bästa linan viktigare än att följa reklamen?
Den här tråden börjar bli rätt lång nu, men än har ingen mer än jag/vi testat några linor, bara e massa påståenden om vad som är bra/bäst.., så kom igen nu.. fram med bevis varför den linan ni använder är bättre än nån annan.. :-)
jorgen.mansson
2011-12-10, 19:52
Jag är bara nöjd med nylon tills dom tagit fram en perfekt lina av annat material, och så länge dessa snack om flät-linor och vilka som funkar och inte funkar pågår tvivlar jag starkt på att den finns.... (multi-fiskare)
Old Firehand
2011-12-10, 20:04
Ursprungligen postat av Old Firehand
Hej Jörgen Månsson;
Nothing is forever!
Old Firehand
www.trumman.com
Bara undrar, var har linan gått av, kan det ha varit på de 5-10 första metrarna? Dom metrarna är det lätt att ofrivilligt å omedvetet skada.., å av den anledningen klipper jag regelbundet bort dom..
Hej Karl Hultman;
Trevligt och smickrande att du frågar just mig om detta. När jag ryckt av en flätlina vid mothugget händer det ibland att linan går av en bit in på rullspolen, kanske beroende på att flätlinan gräver ner sig i underliggande linlager vid det hårda rycket, som ett kort och hårt mothugg innebär. Just vid mothugget kan wobblern eller jerkbetet vara allt mellan 10 och 60 meter från spötoppen beroende på hur långt kastet var.
Ibland händer det att jag rycker av linan vid ett mothugg där jag tror att en Gädda tagit betet då betet i verkligheten kan ha skrapat i en sten eller kilat fast mellan två stenar.
Koncentrera dig totalt på varje kast!
Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig Gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en
Gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även Gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem Gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan Gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Du nämner enligt mig dyra linor, som inte uppvisar bättre egenskaper än många andra linor.., varför inte en NoName (överlägset bästa linan i förhållande till priset) eller en Platypus, Duel, Nogales, Sunline, Toray, Ygk Yoz-Ami, Sea Hunter, Robinhan (speciellt deras 8x Braid är riktigt bra), Rainbow/Kamatsu, RUZF, Hawk, Saratoga m.fl märken i hundratal?
Nämnde de linorna för att de är väldigt populära bland haspelfiskarna, trots priset. Skälet till detta är nog förmodligen att det är bra linor och användarna är nöjda med dem.. Är man nöjd med något, så brukar väl inte viljan att byta till något annat vara så stor. Finns ju en del skräp på marknaden också:)
engqvist
2011-12-10, 22:48
Vet inte om jag sagt att ALLA nyheter kommer hit. Det jag menade är att det kommer in fler nyheter på flätsidan än på nylon. Där utbudet i Sverige är riktigt uselt.. Det jag fattade att du tyckte var bra. Sen för övrigt är väl både 832 och superslick 8 trådiga.. Vill du ha de värsta linorna är det Japan som gäller.
Det är möjligt, men föga troligt du har rätt ang flätlinor, vi har verkligen försökt hitta bra å billiga 8-strands linor i de svenska butikerna, men det finns inte.
Har jag fel vill jag du nämer några 8 eller 12 strands linor som går att köpa i butik.., 12-strands nämner jag för att du säger att de senaste snabbt kommer hit.., själv är jag övertygad om att det inte finns en enda 12-strands lina att köpa i Sverige, å 12:or är det senaste i grövre diametrar..
uppköparn
2011-12-11, 02:40
Vet inte om jag sagt att ALLA nyheter kommer hit. Det jag menade är att det kommer in fler nyheter på flätsidan än på nylon. Där utbudet i Sverige är riktigt uselt.. Det jag fattade att du tyckte var bra. Sen för övrigt är väl både 832 och superslick 8 trådiga.. Vill du ha de värsta linorna är det Japan som gäller.
Riktigt bra linor är svindyra i Sverige, eftersom kunden vill ha ett "märke" på dom, där har du problemet..., men en 4-strands eller Fireline ska inte kosta mer än 40-60 öre/metern, allt annat är överpris.., en 8-strands ska/bör ligga mellan 130-190 öre/metern.., nylon är svårt.., men 5-35 öre metern är det slutkunden ska betala.., inte mer iaf.
jorgen.mansson
2011-12-11, 08:12
Jag ska testa en lina som för mig är okänd, kostade 99 kr spolen, kändes helt ok när jag tog med handen, påminner lite om spider-wire men inte fullt så mycket coating.... Import från Polen eller Kina.....
Riktigt bra linor är svindyra i Sverige, eftersom kunden vill ha ett "märke" på dom, där har du problemet..., men en 4-strands eller Fireline ska inte kosta mer än 40-60 öre/metern, allt annat är överpris.., en 8-strands ska/bör ligga mellan 130-190 öre/metern.., nylon är svårt.., men 5-35 öre metern är det slutkunden ska betala.., inte mer iaf.
Tycker också kvalitetslinor är dyra i Sverige, men som alltid är det ju marknaden som styr priset. Vi svenskar verkar ha höga smärtgränser överlag när det gäller priser på våra hobbies. Inte speciellt konstigt att handlare utnyttjar detta. Fast internethandeln ökar hela tiden och med den även prismedvetenheten. Är ju faktiskt inte speciellt svårt att köpa sina favoritprodukter billigare, till lägre fraktpriser och ibland även med bättre service hos handlare utanför Svea rike:)
engqvist
2011-12-11, 10:33
Jag tror vi är ense om att att utbudet här är dåligt och priset är alldeles för tok för högt!!
gnetvedis
2011-12-11, 10:56
Fiskar nästan uteslutande med powerpro.
Men då har man ju för resten av livet ;) Det handlar ju inte om så farligt mycket pengar.
Jag får hem 300 meter sample på den linan snart :)
Jag återkommer med information när den har landat.
Räknar du med spömomentet? För 5 gr så mkr är väl rakt ut från rullen, eller?
jorgen.mansson
2012-01-09, 19:15
Räknar du med spömomentet? För 5 gr så mkr är väl rakt ut från rullen, eller?
Ursäkta om det är oklart vad jag menar, om en rulle har 5kg i broms-styrka tycker jag det känns onödigt med en lina som lyfter 25 kg.
Ursäkta om det är oklart vad jag menar, om en rulle har 5kg i broms-styrka tycker jag det känns onödigt med en lina som lyfter 25 kg.
Jojo, jag förstår vad du menar. Jag måste förtydliga så vi vet båda vad som menas ;) Säg att du håller i rullen i handen, jag tar linan och drar ut linan. Där har vi tex 5 kg i bromsstyrka. Right?
Men eftersom rullen går genom diverse spöringar och till slut toppöglan så får du ju ett extra moment som du inte räknar med. Kan någon som är duktigt på matte eller fysik gå med i ämnet? Eller har jag helt fel på denna punkt?
jorgen.mansson
2012-01-09, 19:37
Det blir nog svårt att räkna ut finns ju massor med spö som alla är helt olika ,, självklart dämpar spöet en hel del ryck , men drar du i linan med 5 kg tryck borde väl detta nå ända ner till rullen i slutändan är det ju den som håller emot eller ??
Visst håller rullen emot. Men där brottstyrkan spelar roll är ju inte 30 cm efter rullen, det är vid det mest kritiska stället (knuten)
Du drillar ju inte med spöt vågrätt, du har det ju lodrätt i förhållande till fisken.
jorgen.mansson
2012-01-09, 20:26
Är du inte inne på en helt annan grej nu?, du börjar snacka om knut-styrka , du kan väl inte belasta rullens broms med fler kg för att knuten är bra eller dålig????
Är du inte inne på en helt annan grej nu?, du börjar snacka om knut-styrka , du kan väl inte belasta rullens broms med fler kg för att knuten är bra eller dålig????
Jo, det kan jag. Dom har ju ett samband. Vad rullen har för maxprestanda ut är inte densamma som vid knuten, där är det mer. Därför tycker inte jag att din teori håller om en lina som klarar 25 kg är helt omotiverat för en rulle som klarar 5. Du har en poäng med just det, men du tänker inte på hela förloppet, och det är väl det som räknas i slutänden?
jorgen.mansson
2012-01-09, 22:21
Hur kan du dra med över 5 kg tryck utan att rullen släpper ut linan lägger tummen på spolen ?
Nu är jag inte 100% men om jag studerar din bild verkar trycket bli högst där linan viker sig vilket är spö-toppen eller något längre ner mot rullen där spöet belastar max , eller vad får du det till??,,,
När jag drar loss botten-napp smäller aldrig linan vid knuten den brukar gå betydligt högre uppe, hur är det för dig???
Du har en poäng i ditt sätt att resonera, nästan alla rullar har ju en rekommenderad lina som överstiger broms-kapaciteten med några kilo...
Jag sa väl tidigare att mer en dubbelt mot bromsen är onödigt och det är vad jag menar, om fisken belastar dubbelt mot bromsen drar den ju ut lina, vad ska du då med starkare till?? kortare kast-längder men lättare att dra loss botten-napp???
Hehe... roligt sätt att fördriva tiden en måndagskväll :)
Vi föreställer oss din rulle i det utförandet du pratar om. Och så låssas vi att vi har en lina som håller för exakt lika mycket som rullens maxbroms klarar. Om jag då drar linan i jämn takt så borde linan hålla.
MEN! :ordning: Om man gör exakt samma sak enligt min modell så kommer linan att gå av.
Resultatet av detta och för att citera dig tidigare: "men drar du i linan med 5 kg tryck borde väl detta nå ända ner till rullen i slutändan". Drar jag med 5 kg dragstyrka med spöet inräknat så kanske det bara handlar om 3 kg ut från din rulle. Eller om vi vänder på det, 5 kg ut ur rullen men kanske 7 kg efter toppöglan. (Siffrorna är ju verkligen gissningar)
Skulle va kul om någon anna hade en synpunkt på detta....
jorgen.mansson
2012-01-09, 23:10
Jag redigerade lite under tiden du skrev :cool2:
Dom kg du skrev nu sist värkar komma riktigt nära tillverkarnas siffror, en Amb 5500 har väl en broms på 7kg och en rekommenderad lina på 10kg en 6500 har väl ungefär samma broms men en rekommenderad lina på 12 kg så det kilos snacket köper jag rakt av,,,,,,
Härligt att vi löste det tillsammans! Som sagt, du har inte fel i det du menar, jag tror bara att vi tänker i lite olika banor.
Men, mina brott vid bottennapp är oftast vid knuten för att linans svagaste länk är knuten. Det är ju om linan har skavts någonstans som den går av tidigare, men ajg brukar försöka va uppmärksam på sånt och fimpa det som behövs för att minimera ett brott pga en sån simpel detalj.
Nu ska jag lägga mig till sängs.
Ha det bra jorgen... kul att vi redde ut saken :)
jorgen.mansson
2012-01-09, 23:22
Tack själv för ett trevligt resonemang och god natt :appl:
Intressant diskussion om lindimension kontra bromsstyrka mm....jag vill nog inte säga varken bu eller bä men ändå ge min vinkling på det hela.
Vad är svagaste länken?.....alla instämmer nog med att det för en oskadad lina är knuten.
Hur mycket svagare än linans brottsgräns vet jag inte men låt oss anta att en oskadad 20kg lina smäller av vid knuten vid ett drag på 15kg.
När smäller en efter en tid använd 20kg lina av, jag är inte förvånad om det är vid 10kg.
Nästa grej...
Visst, en slirbroms kanske har en bromskraft på 5-7kg som max.
Om man minns lite från skolbänken så är vilofriktion större än rörelsefriktion, dvs det krävs mer än 5-7 kg att få bromsen att börja "slira ut" lina.
En flätlina är stum som satan, vilket innebär att vid ryck, mothugg och liknande så kan man nog räkna med att både lina och knut under en kort tid utsätts för mer än vad rullens broms är inställd på.
...även om det sviktar i spöt......och så var det någon som nämnde friktion i spöringar också...all friktion i spöringarna ger ju negativ inverkan, det tar ju upp kraft som man helst vill att rullen ska få och därigenom kunna slira vid behov.
Man kan väl även anta att det här skiljer mellan "bra" och "dåliga" bromsar.
En bra broms menar jag är en broms som har låg vilofriktion.....att den börjar slira ut vid en dragkraft som är nära den som den är inställd på.
Åter till vårat exempel, om man har en broms, inställd på 5kg, en 20kg lina med lite slitage som då håller 10kg.
Gäddan går på, mothugg för kung och fosterland!........kan inte då flätlinan utsättas för mer än 10kg och linbrottet sitter där som en keps!?
Jag spekulerar lite, ingen fakta bakom....bara lite sunt förnuft(!?) och ett litet minne från fysiken i plugget för 30 år sedan.
Kanske ger det något till den diskussion som föregåtts.
Avslutningsvis vill jag med säkerhet minnas att jag någonstans läst;
Rullens slirbrom skall max ställas in på en tredjedel av linans brottgräns.....en slirbroms inställd på mer är hälften av linans brottsgräns leder oftast till linbrott.
....länge sedan jag läste det men det var något åt det hållet ialla fall..
Jag vet inte exakt hur hårt jag ställer slirbromsen men inte är det mer än en tredjedel av brottgränsen på linan i alla fall.
Det fanns en tid då jag använde grabbens fjädervåg när jag ställde in bromsen, det gör jag inte nu men det är ett tips att använda fjädervågen för att få en uppfattning om när vilken kraft som egentligen krävs för att få rullen till att börja slira.....tyvärr minns jag inte hur mycket vågen gick upp kontra den kraft som rullen sedan bromsade med men jag vill minnas att det var en hel del!
jorgen.mansson
2012-01-10, 09:52
Visst har du rätt i det du skriver angående linor och att dom minskar i drag-styrka beroende på slitage och man kan kompensera det till vissa delar genom att lägga på en tjockare lina.
Sedan kan det diskuteras hur mycket man ska kompensera innan det värkar löjligt.....:oj:
Spö-val är också bidragande orsak till belastning, ex. ett kort stumt spö dämpar inte lika mycket som ett längre mjukare gör, så korta spö borde ge högre belastning på övrigt material en dom längre mjukare....
Det där med att linan smäller av vid knuten beror för mig ofta på att betes-låset skaver på linan så pass att styrkan är bedrövlig där nere.
Själv kör jag med linor på ca:15 kg vid flät, (ca 0:20) och 10-12 kg lina vid nylon (0:35) samt en broms jag kan dra ut för hand om jag tar i lite.. (kustfiske/ Hö med gädda som bifångst)
Tappar hellre några drag och fiskar en att riskera materialet/utrustningen
Inget är rätt eller fel vid lin-val, det ska passa den som fiskar inte alla andra också då hade man fått ha gigantiska möten varje gång det byts linor eller drag....:cool2:
Man får sig en tankeställare när man minst anar.
Keba, jag förstår vad du menar med den extrakraften som kommer när en fisk slår på, och det är en bra synpunkt!
Man får sig en tankeställare när man minst anar.
Keba, jag förstår vad du menar med den extrakraften som kommer när en fisk slår på, och det är en bra synpunkt!
Kul man kan väcka lite nya tankar!
Jag tror att kraften som krävs innan en broms börjar slira kan vara det som gör att linan smäller av oväntat i många fall.
Kan tänka mig att en hårt åtdragen brom som inte slirat på länge är j-ligt trög att få igång!
Precis, många har för hårt åtdragen slir när man använder flätlina. Där har vi ju det jag varit inne på tidigare med nylon - att under just den perentesen så är nylon bättre. Vad vi får lägga till i beräkningarna är ju också hur bred spolen är. För ju bredare diameter den har, ju smidigare går den igång.
jorgen.mansson
2012-01-10, 22:09
Jag upplever även att en bredare spole kastar bättre, ex en 6500 kastar längre och säkrare en 5500, antagligen på grund av linspridarens vändningar, och precis som ni säger går bromsen igång lite trevligare.... Ofta har ju som ni säger folk bromsen för hårt ställd, så när den väl reagerar hoppar den igång med tendens till skatbo som följd....
Som jag sagt tidigare föredrar jag nylon till många typer av fiske....
...
Spö-val är också bidragande orsak till belastning, ex. ett kort stumt spö dämpar inte lika mycket som ett längre mjukare gör, så korta spö borde ge högre belastning på övrigt material en dom längre mjukare....
...
Det är inte bara det. Ett mjukt spö böjer sig mer och linan "lämnar" spöet i ett mindre vinkel som gör att friktionen mot sista ringarna är mycket mindre. Kör man med stumt spö får man räkna med att det blir större friktion mot toppringen.
Trycket hamnar ju istället hårdare på de första ringarna.......
uppköparn
2012-01-11, 12:50
Jag tror vi är ense om att att utbudet här är dåligt och priset är alldeles för tok för högt!!
Ja visst, men vi har oss själv att skylla då märkesfanatismen styr utbudet å priset.., vilket enkelt kan bevisas med att nästan ingen har gjort egna jämförelser.., så det är enbart tron som styr valet av lina.., garanterat så skulle valet av lina se helt annorlunda ut, om folk fick välja fritt utifrån ett rent blindtest..
Linor görs ju inte av "märkena" själv utan i fabriker som tillverkar efter "märkenas" kravspecifikationer.., å "märkena" köper såklart där dom får bästa priset...
Så att säga att ett märke är bättre än ett annat är helt fel, då det helt är linans konstruktion som bestämmer dess egenskaper.., å det finns massvis med märken som säljer exakt samma lina som många andra.., men eftersom märkesfanatismen styr hos många så dissas billigare linor trots att dom är minst lika bra..
Jag vet att det är så, vi har ju testat massor av fabrikat, å det är sällan nån lina utmärker sig, vilket inte är å konstigt, då det är samma råvaror, samma maskiner å samma sätt att kvalitetskontrollera som används.
Det betyder att är linorna gjorda efter samma kravspec, så uppvisar dom såklart även samma egenskaper.., "problemet" är att dyrare märkesprodukter ofta behandlas bättre än dom billigare alternativen..., ingen misshandler t.ex en svindyr märkerulle på samma sätt som en billig, samma gäller för övrigt alla produkter.., d.v.s dyra märkesprodukter sköts bra å får sällan utstå mer än vad dom tillverkats för att klara, men billiga får utstå rena misshandeln å saker dom inte är konstruerade för att tåla..
Det betyder att är linorna gjorda efter samma kravspec, så uppvisar dom såklart även samma egenskaper.., "problemet" är att dyrare märkesprodukter ofta behandlas bättre än dom billigare alternativen..., ingen misshandler t.ex en svindyr märkerulle på samma sätt som en billig, samma gäller för övrigt alla produkter.., d.v.s dyra märkesprodukter sköts bra å får sällan utstå mer än vad dom tillverkats för att klara, men billiga får utstå rena misshandeln å saker dom inte är konstruerade för att tåla..
Intressant poäng...
jorgen.mansson
2012-01-11, 14:53
Linor görs ju inte av "märkena" själv utan i fabriker som tillverkar efter "märkenas" kravspecifikationer.., å "märkena" köper såklart där dom får bästa priset...
Så att säga att ett märke är bättre än ett annat är helt fel, då det helt är linans konstruktion som bestämmer dess egenskaper..,
Lite fundersam på den kommentaren, du säger att ett märke inte bättre en ett annat märke samtidigt är inte linorna lika dana utan tillverkas efter märkets krav specifikation, blir inte linorna olika då ??
Tycker personligen att det finns massor av folk som testat linor här på forumet, sedan kommer dom med betyg antingen positiva eller negativa sådana.
Om du är ute efter riktiga tester och fakta så läs folks erfarenheter av linor, den typen av tester kommer från verkligheten och inte från några dragprov hos er eller på en fabrik....
Sedan har du en poäng i att man behandlar billiga saker sämre en dyra, det är säkert så i många fall....
Jag hörde av mig till Sveriges tekniska forskningsinstitut för ett par dagar sedan gällande hur lintester kunde gå till och om man kan få en lina certifierad. Tanken var att en certifiering på något sätt ändå är ett teoretiskt och praktiskt bevis på hur mycket en lina står pall. Detta fick jag tillbaka.
Hej Mattias,
Din förfrågan studsade runt lite men har nog hamnat rätt till slut. Vi har lämplig utrustning för att prova fiskelina. SP har mycket få certifieringar för konsumentprodukter. De som finns är för komplexa saker som vedkaminer.
Pris för att dragprova 20 fiskelinor med och utan knut i fem exemplar per variant (totalt 200 dragprov) inklusive skriftlig rapport blir 24000 kr. Det hela tar troligt i praktiken två heldagar. Om du inte behöver en rapport utan bara resultat så kan du vara med och tex styra efter hand hur många exemplar som ska provas per variant. Då kan vi köra på löpande taxa 1525 kr/timma.
Med vänlig hälsning,
Stefan
Jag hörde av mig till Sveriges tekniska forskningsinstitut för ett par dagar sedan gällande hur lintester kunde gå till och om man kan få en lina certifierad. Tanken var att en certifiering på något sätt ändå är ett teoretiskt och praktiskt bevis på hur mycket en lina står pall. Detta fick jag tillbaka.
Hej Mattias,
Din förfrågan studsade runt lite men har nog hamnat rätt till slut. Vi har lämplig utrustning för att prova fiskelina. SP har mycket få certifieringar för konsumentprodukter. De som finns är för komplexa saker som vedkaminer.
Pris för att dragprova 20 fiskelinor med och utan knut i fem exemplar per variant (totalt 200 dragprov) inklusive skriftlig rapport blir 24000 kr. Det hela tar troligt i praktiken två heldagar. Om du inte behöver en rapport utan bara resultat så kan du vara med och tex styra efter hand hur många exemplar som ska provas per variant. Då kan vi köra på löpande taxa 1525 kr/timma.
Med vänlig hälsning,
Stefan