Visa fullständig version : C&R Norge!
Tjena!
Såg på IT-Mannens film att dem körde med C&R på vissa stora sejar.
Dem kastades i med fart.
Hur bra fungerar denna metod???
Kan man köra med C&R på andra havsfiskearter?
Man vill inte slänga i en halvdöd fisk med tryckskador, men ifall man skulle kunna göra det med en metod som fungerar så kanske man kan tillämpa det!
kenta_85
2004-08-05, 22:00
Låter intressant!! Kstades i med fart? Hur ska det hjälpa för tryck skillnaden?
Sturgeon
2004-08-05, 22:04
Fiskar man djupt är det ofta kört för fisken, men det hjälper att ge den fart ner i vattnet eftersom den har så stor flytkraft i ytläget. Torsk klarar sig bättre än Sej, Sej bättre än lubb osv.
Stenbocken
2004-08-05, 22:30
Som havsfiskerookie undrar jag lite om man ens kan få Lubb grunt? Jag har i.a.f inte sett en Lubb som inte varit rejält tryckskadad när den nått relingen..
Sturgeon
2004-08-05, 22:32
Fått Lubb på 20 meter, tycker jag är grunt.:)
Och ja de är enormt tryckkänsliga.
Stenbocken
2004-08-05, 22:48
Oki. Jag har aldrig dragit Lubb grundare än 60 meter, och 460 som djupast :-)
Originally posted by Stizo
Tjena!
Såg på IT-Mannens film att dem körde med C&R på vissa stora sejar.
Dem kastades i med fart.
Hur bra fungerar denna metod???
Kan man köra med C&R på andra havsfiskearter?
Man vill inte slänga i en halvdöd fisk med tryckskador, men ifall man skulle kunna göra det med en metod som fungerar så kanske man kan tillämpa det!
C & R fungerar bra på alla hajar och rockor, eftersom dom inte har simblåsa. Storsej är ofta svårt. Torsken mår bättre om man låter dom tryckutjämna genom att låta dom vila i frivattnet då och då under hemtagningen. Inga alaskadrillningar alltså....Bottenfiskar som lubb och långa är också svårt att returnera.
Originally posted by Stenbocken
Oki. Jag har aldrig dragit Lubb grundare än 60 meter, och 460 som djupast :-)
HAr dragit 5 kiloslubbar på 20 meter, riktigt svartbruna saker...."Bergsubbar"....Visst var fisket på 460 meter kul....:wow1:
Är det inte så också att fisken tydligen ska piggna till mer när man "slänger i dom" och inte stannar på samma ställe för att kvikna till. De använde den metoden under min praktik förrut i en P&T vatten, och sa att fisken stack direkt. Tydligen så gjorde den det också.
Salvenius
2004-08-19, 14:04
Vissa tror alldeles uppenbarligen inte på C & R. Vad säger man? Kul med stora fina fiskar, men personligen tycker jag inte man bör ta med sig fler än max tre sådana här fiskar per person i land....
http://w1.421.telia.com/%7Eu42137507/Norge2004.htm
vilket jobb att ta hand om all fisk
att dom bara ids
Anders Jonasson
2004-08-20, 20:42
Salvenius> När du i ditt inlägg hänvisar till mitt reportage på min hemsida på ett sådant sätt gör du mig mycket besviken.
Vad vet du om mig som sportfiskare för att du ska kunna komma med sådana beskyllningar. Jag anser att man måste känna till alla situationella fakta innan man går ut med sådana anklagelser. Jag anser också man när man finner något som man inte anser passande, direkt vänder sig till berörd person istället för att gå ut på publika forum och svartmåla människor som därmed kanske inte har chansen att förklara/försvara sig. Feghet och dålig stil är vad det är.
Som tur är hörde jag talas om ditt inlägg via fiskepolare så därför kommer också här mitt svar:
Bilden du länkar till visar resultatet av vår första tur ut till stortorskgrundet Storskaltaren. Vi var fem man som åkte iväg på denna tur. Fisket där ute är helt otroligt varvid vi själva blev väldigt överraskade och förbluffade. 28 av torskarna vägde över 10kg och det är de som du ser på bryggan. All torsk under 10 kg samt all sej återutsattes vilket var en ansenlig mängd fisk. Vi behöll således 5-6 fiskar/man, vilket jag inte anser vara något rovfiske. Jämför med ditt eget förslag på 3 fiskar/man. Visserligen var fisken vi behöll av ansenlig storlek, jag tror knappast någon protesterat om vi behöll 6 st trekilos-torskar per man istället. Fisken skänktes dessutom bort till lokalbefolkningen så den berikade varken min eller mina kamraters plånböcker. Det finns ju annars många exempel på sportfiskare som fiskar för egen vinnings skull. Det ser jag inte minst här nere i Öresund. Så om du misstog mig för en sådan så är ditt missnöje förståeligt.
Den andra turen vi gjorde ut till Storskaltaren resulterade i otroliga 74 torskar över 10 kg till sju man + otaliga under 10 kg..
Var finns den groteska bilden från detta fiske???
Svaret är att den inte existerar då den mesta fisken återutsattes.
De fiskar vi tog upp var de riktigt stora (runt och över 20kg) som skulle kontrollvägas i hamn samt de som var för skadade för att återutsättas. Vi hade kanske 25 torskar med hem denna tur efter att vi återutsatt 1-2 ton fisk... men nej,visst ja - vi tror ju inte på C&R.
Fisket upp på Söröya är det bästa i Norge. Vi var där uppe 10 dagar och under en sådan semester landar man otroliga mängder fisk. Det är omöjligt att inte bedriva C&R under dessa omständigheter (vilket vi skulle gjort ändå) utan att ha en egen frysbil som fraktar hem fisken åt en. Tyvärr finns det faktiskt exempel på just detta när s.k. sportfiskare, ofta tyskar, drar upp enorma frysboxar på släp för att ägna semestern åt att tjäna lite extra pengar företrädesvis på dyr fisk som havskatt och hälleflundra. Därav kommer det förslag som nu diskutteras av Norska staten om att sätta en utförselgräns vi 25 kg fisk/privatperson. Ett vettigt förslag. Jag hade faktiskt just ca. 25 kilo filé med hem.
När det gäller C&R av havsfiskar är det min personliga uppfattning att detta i många fall fungerar alldeles ypperligt. I Norge bedrevs mycket av torskfisket på ganska moderata djup 20-40 m, d.v.s. på samma djup som i Öresund där jag redan innan framgångsrikt praktiserat C&R. Jag är övertygad om att torsken går att återutsätta på dessa djup bara man hanterar den snabbt och varsamt vid avkrokning och vägning. Det går att lyfta in stora torskar i gällocket för att snabbt hänga dem på tillgänglig våg och sedan tillbaka, på 10-15 sek. Nästan all torsk jag satt tillbaka på detta viset har kraftfullt simmat tillbaka i djupet. Annars brukar man ju skylla på simblåsans expansion när man menar att torsken inte går att återutsätta, men en uppblåst torsk kan inte simma ned igen, något som faktiskt händer vid sällsynta tillfällen när torsken ligger och flyter med buken i vädret trots varsam hantering. En sådan fisk ska naturligtvis tas tillvara. Men all annan fisk som simmar ned igen tror jag klarar sig. Jag diskutterade detta med en dykare som menade att de första metrarna under ytan borde vara de kritiska eftersom trycket ökar mest dramatiskt här. Så kan torsken simma ned så är troligen faran över. Ett bevis för att torsken faktiskt kan tryckutjämna snabbt är ju de otaliga gånger man har haft torsk som följt efter det snabbt flyende betet vid uppvevning ända upp till ytan. Här sker ju uppstigningen mycket snabbare än när de sitter på kroken. Jag hade i Söröya en torsk på 8-9 kg som följt en liten krokad sej ända upp till ytan där den frenetiskt attackerade och försökte äta upp sejen för att sedan simma ned igen. Det borde den inte kunnat gjort om torsken varit väldigt tryckkänslig.
Andra fiskar jag tror klarar C&R är pelagiska arter såsom makrill, sej och bleka och framförallt näbbgädda. Sistnämnda fisk rovfiskas det något enormt här nere i Sundet när den går till torts att den går alldeles utmärkt att återutsätta. Hade du (Salvenius) kollat runt på min sida hade du sett att jag förespråkar ett restriktivt fiske och återutsättande av näbbgäddorna under Fisketips/Horngäddefiske... men nej visst ja, jag tror ju inte på C&R...
Utpräglade bottenfiskar som långa och lubb, klarar däremot oftast inte sig. Jag har också fångat lubb på 20 m och de har gått att återsätta men så fort djupet faller ned mot 40-50 meter och djupare så kommer fisken upp med inälvorna uträngda genom munnen och ögon som pingisbollar. Det är naturligtvis djurplågeri att försöka årterutsätta sådan fisk. Vid djuphavsmetet ska man ha detta i åtanke då det oftast är omöjligt att återsätta någon fisk tagen på djup över 100-150 m. Undantaget är kanske haj och rockor som saknar simblåsa och alltid borde återsättas p.g.a. dessa arters trängda situation. Restriktivitet är också att rekomendera när det gäller vissa sällsyntare djupvattensarter som ofta har en låg reproduktion.
Däremot har jag upplevt att C&R fungerar alldeles utmärkt på så utpräglade bottenfiskar som plattfiskarna om djupet bara är moderat. Det är ofta jag har sett plattfisk följa betet ända upp till ytan på 20-30 m djup, speciellt sandskäddor. Det har hänt att jag har haft dubblé på tacklet och att 3-4 skäddor följt efter ända upp till ytan. Jag har också återfångat återsatt plattfisk. Troligen är plattorna mer pelagiska än vad vi ofta tror.
Avslutningsvis rekomenderar jag er alla sportfiskare att sluta träta inbördes och istället lägga energin där det behövs. Höj rösten istället mot de storskaliga industrifiskarna som med trål och snörvad damsuger upp de sista fiskarna i våra vatten. Sluta klaga på varandra och försök påverka beslutsfattarna och opinonen istället. Lägg en insändare i tidningen, ring Fiskeriverket, skriv till berörda nyckelpersoner i regeringen. Jag skrev till f.d. jordbruksminister Winberg och klagade på tjuvtrålningen i Öresund och krävde åtgärder. Jag fick faktiskt svar och även om kanske inget händer så är faktiskt varje opinionsyttring ett steg på rätt väg. Ju fler som höjer rösten desto bättre, till slut måste någon lyssna och agera. Vi är minst 2 miljoner sportfiskare i landet. En väljargrupp så stark som någon.
MVH
Anders Jonasson, Team Lilla My, bedrivare av C&R...
Hundersmarck
2004-08-20, 21:34
jag e rörd...
Håller delvis med dig i ditt resonemang, prickar man rätt i Norge så blir det mängder med grov fisk, så man kan alltså inte jämföra fångsten med fisket här hemma. Fotografierna ger alltså en skev bild, men personligen tycker jag att man bör undvika bilder på massfångster och istället fotografera enskilda storfiskar för att undvika missförstånd.
Hur som helst, provade ni något annat fiske än torskfiske på Söröya? Plattfiskar? Djupfiske efter uer? Kolja? Havskatt?
Originally posted by Anders Jonasson
Salvenius> När du i ditt inlägg hänvisar till mitt reportage på min hemsida på ett sådant sätt gör du mig mycket besviken.
Vad vet du om mig som sportfiskare för att du ska kunna komma med sådana beskyllningar. Jag anser att man måste känna till alla situationella fakta innan man går ut med sådana anklagelser. Jag anser också man när man finner något som man inte anser passande, direkt vänder sig till berörd person istället för att gå ut på publika forum och svartmåla människor som därmed kanske inte har chansen att förklara/försvara sig. Feghet och dålig stil är vad det är.
Som tur är hörde jag talas om ditt inlägg via fiskepolare så därför kommer också här mitt svar:
Bilden du länkar till visar resultatet av vår första tur ut till stortorskgrundet Storskaltaren. Vi var fem man som åkte iväg på denna tur. Fisket där ute är helt otroligt varvid vi själva blev väldigt överraskade och förbluffade. 28 av torskarna vägde över 10kg och det är de som du ser på bryggan. All torsk under 10 kg samt all sej återutsattes vilket var en ansenlig mängd fisk. Vi behöll således 5-6 fiskar/man, vilket jag inte anser vara något rovfiske. Jämför med ditt eget förslag på 3 fiskar/man. Visserligen var fisken vi behöll av ansenlig storlek, jag tror knappast någon protesterat om vi behöll 6 st trekilos-torskar per man istället. Fisken skänktes dessutom bort till lokalbefolkningen så den berikade varken min eller mina kamraters plånböcker. Det finns ju annars många exempel på sportfiskare som fiskar för egen vinnings skull. Det ser jag inte minst här nere i Öresund. Så om du misstog mig för en sådan så är ditt missnöje förståeligt.
Den andra turen vi gjorde ut till Storskaltaren resulterade i otroliga 74 torskar över 10 kg till sju man + otaliga under 10 kg..
Var finns den groteska bilden från detta fiske???
Svaret är att den inte existerar då den mesta fisken återutsattes.
De fiskar vi tog upp var de riktigt stora (runt och över 20kg) som skulle kontrollvägas i hamn samt de som var för skadade för att återutsättas. Vi hade kanske 25 torskar med hem denna tur efter att vi återutsatt 1-2 ton fisk... men nej,visst ja - vi tror ju inte på C&R.
Fisket upp på Söröya är det bästa i Norge. Vi var där uppe 10 dagar och under en sådan semester landar man otroliga mängder fisk. Det är omöjligt att inte bedriva C&R under dessa omständigheter (vilket vi skulle gjort ändå) utan att ha en egen frysbil som fraktar hem fisken åt en. Tyvärr finns det faktiskt exempel på just detta när s.k. sportfiskare, ofta tyskar, drar upp enorma frysboxar på släp för att ägna semestern åt att tjäna lite extra pengar företrädesvis på dyr fisk som havskatt och hälleflundra. Därav kommer det förslag som nu diskutteras av Norska staten om att sätta en utförselgräns vi 25 kg fisk/privatperson. Ett vettigt förslag. Jag hade faktiskt just ca. 25 kilo filé med hem.
När det gäller C&R av havsfiskar är det min personliga uppfattning att detta i många fall fungerar alldeles ypperligt. I Norge bedrevs mycket av torskfisket på ganska moderata djup 20-40 m, d.v.s. på samma djup som i Öresund där jag redan innan framgångsrikt praktiserat C&R. Jag är övertygad om att torsken går att återutsätta på dessa djup bara man hanterar den snabbt och varsamt vid avkrokning och vägning. Det går att lyfta in stora torskar i gällocket för att snabbt hänga dem på tillgänglig våg och sedan tillbaka, på 10-15 sek. Nästan all torsk jag satt tillbaka på detta viset har kraftfullt simmat tillbaka i djupet. Annars brukar man ju skylla på simblåsans expansion när man menar att torsken inte går att återutsätta, men en uppblåst torsk kan inte simma ned igen, något som faktiskt händer vid sällsynta tillfällen när torsken ligger och flyter med buken i vädret trots varsam hantering. En sådan fisk ska naturligtvis tas tillvara. Men all annan fisk som simmar ned igen tror jag klarar sig. Jag diskutterade detta med en dykare som menade att de första metrarna under ytan borde vara de kritiska eftersom trycket ökar mest dramatiskt här. Så kan torsken simma ned så är troligen faran över. Ett bevis för att torsken faktiskt kan tryckutjämna snabbt är ju de otaliga gånger man har haft torsk som följt efter det snabbt flyende betet vid uppvevning ända upp till ytan. Här sker ju uppstigningen mycket snabbare än när de sitter på kroken. Jag hade i Söröya en torsk på 8-9 kg som följt en liten krokad sej ända upp till ytan där den frenetiskt attackerade och försökte äta upp sejen för att sedan simma ned igen. Det borde den inte kunnat gjort om torsken varit väldigt tryckkänslig.
Andra fiskar jag tror klarar C&R är pelagiska arter såsom makrill, sej och bleka och framförallt näbbgädda. Sistnämnda fisk rovfiskas det något enormt här nere i Sundet när den går till torts att den går alldeles utmärkt att återutsätta. Hade du (Salvenius) kollat runt på min sida hade du sett att jag förespråkar ett restriktivt fiske och återutsättande av näbbgäddorna under Fisketips/Horngäddefiske... men nej visst ja, jag tror ju inte på C&R...
Utpräglade bottenfiskar som långa och lubb, klarar däremot oftast inte sig. Jag har också fångat lubb på 20 m och de har gått att återsätta men så fort djupet faller ned mot 40-50 meter och djupare så kommer fisken upp med inälvorna uträngda genom munnen och ögon som pingisbollar. Det är naturligtvis djurplågeri att försöka årterutsätta sådan fisk. Vid djuphavsmetet ska man ha detta i åtanke då det oftast är omöjligt att återsätta någon fisk tagen på djup över 100-150 m. Undantaget är kanske haj och rockor som saknar simblåsa och alltid borde återsättas p.g.a. dessa arters trängda situation. Restriktivitet är också att rekomendera när det gäller vissa sällsyntare djupvattensarter som ofta har en låg reproduktion.
Däremot har jag upplevt att C&R fungerar alldeles utmärkt på så utpräglade bottenfiskar som plattfiskarna om djupet bara är moderat. Det är ofta jag har sett plattfisk följa betet ända upp till ytan på 20-30 m djup, speciellt sandskäddor. Det har hänt att jag har haft dubblé på tacklet och att 3-4 skäddor följt efter ända upp till ytan. Jag har också återfångat återsatt plattfisk. Troligen är plattorna mer pelagiska än vad vi ofta tror.
Avslutningsvis rekomenderar jag er alla sportfiskare att sluta träta inbördes och istället lägga energin där det behövs. Höj rösten istället mot de storskaliga industrifiskarna som med trål och snörvad damsuger upp de sista fiskarna i våra vatten. Sluta klaga på varandra och försök påverka beslutsfattarna och opinonen istället. Lägg en insändare i tidningen, ring Fiskeriverket, skriv till berörda nyckelpersoner i regeringen. Jag skrev till f.d. jordbruksminister Winberg och klagade på tjuvtrålningen i Öresund och krävde åtgärder. Jag fick faktiskt svar och även om kanske inget händer så är faktiskt varje opinionsyttring ett steg på rätt väg. Ju fler som höjer rösten desto bättre, till slut måste någon lyssna och agera. Vi är minst 2 miljoner sportfiskare i landet. En väljargrupp så stark som någon.
MVH
Anders Jonasson, Team Lilla My, bedrivare av C&R...
Salvenius
2004-08-21, 08:58
Först och främst så framgår det inte av reportaget (och inte heller av bilden) att de flesta fiskar återutsattes. Att ni återutsatte 1-2 ton fisk nämns inte i texten. Dessutom läste jag om den här fiskeresan via Nordic Sea Anglings hemsida, där reportaget fanns som en länk. Din hemsida, Team Lilla My, hade jag alltså aldrig besökt innan du skrev detta inlägg. Att du förespråkar återutsättning av näbbgäddor är utmärkt (vet ej om de är en hotad art, i annat fall kan man eventuellt behålla en eller två för att äta). Som du skrev i inlägget återutsatte ni huvuddelen av all övrig fisk ni fick på Söröya, det är jättebra, föredömligt! Men, om ni publicerar en sådan här bild med massor av stora fiskar, liggande (döda?) på en brygga får man räkna med reaktioner, särskilt när det inte tydligt framgår att de flesta fiskar släpptes tillbaka. Av både detta inlägg och ett par andra på Nordic Sea Anglings hemsida har några av resans deltagare förklarat hur fisket gick till och att det mesta av fisken återutsattes, vilket skedde EFTER att jag kritiserat denna bild. Slutligen, när det gäller att påverka yrkesfisket är det mycket svårare och kräver politiska beslut vilket tar oändligt mycket längre tid att lösa, även om yrkesfisket är den överlägset största boven i dramat. Jag är tillfreds med era förklaringar om hur fisket bedrevs och betraktar därmed för min del denna diskussion som avslutad.
Anders (Team Lilla My)
2004-08-21, 11:10
Quote:
"Av både detta inlägg och ett par andra på Nordic Sea Anglings hemsida har några av resans deltagare förklarat hur fisket gick till och att det mesta av fisken återutsattes, vilket skedde EFTER att jag kritiserat denna bild."
Salvenius> Det var just det jag menade när jag kritiserade dig för att ösa galla över personer på en forumssida istället för att ta kontakt med dem för diskussion innan du fått en förklaring. Nåja vi lägger ned diskussionen nu.
BBRF> Kan hålla med dig att sådana bilder måste publiceras med varsamhet, dock tycker jag inte fångsten i sig var att kritisera med tanke på rådande förutsättnignar.
Och - javisst! Vi fångade massor av andra fiskaarter däruppe även om en hel del av fisket var inriktat på mycket grov torsk. Något som också gav resultat - största svenskfångade torsken någonsin, 33,65 kg till min fiskepolare Jimmy. Du kan gå in och läsa om resan på min hemsida:
http://w1.421.telia.com/~u42137507/
eller på Jimmys hemsida:
http://www.nordic-sea-angling.se/
där mitt reportage också finns länkat.
Här säljer Jimmy också resor till nästa sommars fiske på Söröya, något som jag verkligen kan rekomendera. Fisket där uppe är fantastiskt. Man behöver inte åka ut på Storskaltaren för att fånga grov fisk. Jimmy tog sin jättetorsk nära ön, Johan fick en 12:kilos på första toppen utanför hamnen där vi också fick hälleflundra. Boendet håller på att helrenoveras, datorer för väderutsikter införskaffas, uteplatser på att byggas. Båtarna är kanon. Vi körde dem ut till Storskaltaren, 30 dist, utan problem. (Dock måste man vara flera båtar för en sådan tur)
Det kommer också ett reportage om fisket i Fiskefeber nr 4 i år...
MVH Anders Jonasson - Team Lilla My
Måste nog trots allt ge mig in i debatten för nu börjar det bli för tillstrulat!
Jag citerar ur Anders inlägg ovan: "Men all annan fisk som simmar ned igen tror jag klarar sig. Jag diskutterade detta med en dykare som menade att de första metrarna under ytan borde vara de kritiska eftersom trycket ökar mest dramatiskt här." Slut citat.
Vad är det för skitprat? Trycket ökar linjärt med stigande vattendjup. Vid 10 meter är trycket 1 kg/cm², vid 20 meter 2 kg/cm² osv...
Däremot är det förmodligen så att de första metrarna är de mest kritiska därför att för varje meter som fisken lyckas dyka så minskar ju tryckskillnaden mellan fiskens ut- och insida.
Men ändå.... när vi fiskar gädda diskuterar vi utsträckning av ryggrad och andra skador då stora fiskar lyfts hängande för att vägas och fotas, och för att undvika detta används avkrokningsmattor och vågnät och jag vet inte vad.
Hur många behandlar sina stora torskar, som dessutom kan antas vara ännu känsligare pga tryckskillnaden de just utsatts för, med sådan varsamhet? Torsken lyfts vertikalt ur vattnet och avkrokning sker med den hängande. Det ÄR svårt att göra det på annat sätt, eftersom det oftast gungar, och kroken ofta är bökig att få loss. Man KAN göra det med fisken i vattnet, men hur många gör det?
Jag bedriver själv ofta C&R på havsfiskar, men då på mindre exemplar, då de oftast är lättare att kroka loss, och inte har tagit ut sig under fighten på samma sätt som en stor stark fisk gjort. Jag väljer dessutom att göra det med arter som hyfsade förutsättningar att klara av en återutsättning, dvs arter som av naturen är anpassade att klara snabba tryckskillnader. Tyvärr tillhör inte just torsken de mest lämpliga.
Min absoluta åsikt är att om man inte tycker sig kunna ta reda på mer fisk, vare sig man själv inte vill ha den, eller en utförselkvot sätter stopp, så ska man sluta fiska efter just den fisken. Att ge bort fisk till lokalbefolkningen... Har sett det användas som en ursäkt ett flertal gånger men är det så mycket bättre än att sälja den? Jag vet inte.
Salvenius
2004-08-26, 14:22
Norrmännen börjar visst klaga över oss svenskar och våra fiskeframgångar i norska vatten. Anar jag en viss avundsjuka?
http://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp?TOPIC_ID=1780
Jag måste nog hålla med brosme i hans inlägg.Att kalla sig för seriös sportfiskare när det gäller en sådan känslig fisk som faktist torsken är,tycker jag personligen är att ta i.För mig känns det som "sänk ner och dra upp"-fiske.Fast visst ligger det mer bakom själv fisket än det,men som nyfrälst flugfiskare har jag numera svårt att uppskatta torsk-fisket.Speciellt det som bedrivs i Öresund!Kan påpeka att jag kommer från Senja,och givetvis fiskat där mycket i mina dagar.Den slakt som det faktist förekommer inom torsk-fisket kan man inte se bland någon annan stor fiske-art,även om aborren är hårt fiskad på sina ställen.Men den kan liksom inte jämnställas med torsken.
mina 25 öre
Hundersmarck
2004-08-26, 15:40
ruskis din bild e lite småvidrig o lite läskig faktiskt :O
Sturgeon
2004-08-26, 15:48
Originally posted by Salvenius
Norrmännen börjar visst klaga över oss svenskar och våra fiskeframgångar i norska vatten. Anar jag en viss avundsjuka?
http://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp?TOPIC_ID=1780
Avundsjuka på mig tydligen!!!
:D
Ruskis - Stopp ett tag nu! Jag har aldrig påstått att man inte är seriös sportfiskare om man gillar att fiska torsk. Jag fiskar gärna torsk, ju större desto bättre, och jag äter med glädje och njutning min fångst, samtidigt som jag anser mig vara seriös i min inställning till fisket.
MEN jag föredrar att sluta fiska när jag har fått det jag vill behålla framför att börja experimentera med tveksamma C&R-metoder för att kunna fortsätta fisket. Istället byter jag då metod och/eller plats för att kunna fiska vidare, och på så sätt kan jag alltid fiska för fullt hela Norgeresan utan vare sig moraliska problem eller utslitna armar.
Sturgeon - Aj aj... nu har du startat ett tredje världskrig. Att de är avundsjuka är det självklart inget tvivel om, vem tusan är inte det?
För övrigt talar de om ett minstemål på kveite, men det gäller bara yrkesfiskare, så det blir väl rätt uddlöst mot just dig.
Sorry Brosme,jag formulerade mig nog lite konstigt där.Det var min egen privata uppfattnig.Det jag höll med dig om var detta:"Min absoluta åsikt är att om man inte tycker sig kunna ta reda på mer fisk, vare sig man själv inte vill ha den, eller en utförselkvot sätter stopp, så ska man sluta fiska efter just den fisken. Att ge bort fisk till lokalbefolkningen... Har sett det användas som en ursäkt ett flertal gånger men är det så mycket bättre än att sälja den? Jag vet inte."
Sorry för eventuella missförstånd.
Ang. min avatar/bild så är den tagen från uglypeople.com :)
Anders (Team Lilla My)
2004-08-26, 23:18
Brosme och Ruskis>
* Jag är ingen expert på dykning, jag vet inte vad dykaren syftade på, bara att han påstod att det borde vara så att de första metrarna var de kritiska. Att jag förmedlade hans åsikt gör mig inte till skitpratare så jag betackar mig för sådant snack!
* Jag skulle kunna vända på anklagelserna och kalla dina (Brosmes) påstående för just sk*tsnack. Du påstår att små arter som ger en kort fight skulle klara sig bättre än stora kämpar... har du hört talas om Big Game-fiske??? Timslånga fighter med jättefiskar som kör slut på sig själv för att sedan nästintill ALLTID återutsätts... Om fisken går att återutsätta eller ej har inte med storleken att göra. Det beror på helt andra faktorer såsom fångstdjup, fiskartens förmåga att hantera stress och mjölksyra och känslighet i andra avseende. Hur fisken behandlas vid landning och avkrokning samt var den är krokad är också av stor betydelse. Vid havsfiske borde det tvärtom vara så att en liten torsk har sämre förutsättningar för återutsättning än en stor då den lilla just inte kämpat och därför kommit till ytan på mindre tid och blivit utsatt för snabbare tryckförändring. Jag har flertalet gånger sett småtorsk ligga och flyta i ytan, något som är ovanligt med större torsk.
* Vad vet ni (och alla vi andra) egentligen om hur pass bra C&R fungerar på olika fiskarter. Ni påstår att torsken är en känslig art. Jag menar tvärtom att den faktiskt hanterar tryckförändringarna bra och faktiskt lever ett mer pelagiskt liv än vad de flesta tror. Detta gäller speciellt i Norge där torsken följer de pelagiskt levande sejstimmen som förflyttar sig mellan olika djup. Jagande torsk i ytvattnet är ett bevis för detta. För närvarande pågår ett försök i sundet där man NÄTFÅNGAT, MÄRKT och ÅTERUTSATT en massa torskar för att undersöka deras levnadsvanor. Nyligen stod det i tidningen att över hälften av torskarna redan återfångats. Detta bevisar inte bara hur hårt fisketryck de utsätts för utan också att torsken går att återutsätta. En nätfångad torsk har garranterat blivit utsatt för mer omild behandling än en sportfiskad.
* Vad som är tveksamma C&R - metoder får stå för var och en. Jag ser inte C&R av torsk som något tveksamt. Hade vi diskutterat lubb hade det varit en annan sak. Syvende och sist är det faktiskt ingen av oss som egentligen vet speciellt mycket om C&R överhuvud taget då det gjorts mycket få undersökningar på det, speciellt på havsfisk.
* Att små fiskar skulle vara lättare att kroka av håller jag inte heller med om. Tvärtom är det oftare lättare att komma åt i en stor fisks mun. Små fiskar har små munnar och kräver små krokar som oftast är krångligare att lossa då det är svårare att komma åt. Plattfiskarna har t.ex. ofta en förmåga att suga i sig betet så att de blir krokade i svalget vilket leder till att de inte går att återutsätta.
* Personligen landar jag all torsk som ska återsutsättas genom att lyfta ombord dem i gälarna. Jag är inte bekant med diskussionen som handlar om utsträckta gäddor. Det kan säkert finnas skäl att tro att det inte är hälsosamt för en fisk att hänga så att hela dess tyngd belastar ryggraden. Fisken är ju gjord för ett liv i vattnet där dess kropp i princip är viktlös. Detta faktum borde i så fall beaktas vid ALLT fiske.
* Vad skulle gärningen att ge ge bort fisk vara en ursäkt för??? Att få fiska mer? Då är det väl bättre att praktisera C&R!
Och det är en stor skillnad mellan att ge bort fisk och att sälja. Det kan säkert Ruskis intyga härifrän Öresund där det finns exempel på "sportfiskare" som tjänar pengar på sin hobby och bara går ut för att dra upp så mycket fisk som möjligt för att fylla plånboken.
* Att först förespråka C&R och sedan påstå att man inte ska fortsätta fiska sedan man fångat vad man kan ta vara på är för mig en paradox. Det ena utesluter ju det andra. Visserligen talar du (Brosme) kanske bara om vissa fiskarter men inte Ruskis...
Hårdrar man resonemanget kan man ju fördöma allt speciemenmete som bara går ut på att fånga stor fisk som återutsätts, man kan skrota 100-klubben för gäddfiskarna, förbjuda återutsättningen vid lax- och öringvattnen och skrota hela tanken på att åka till Norge. Är du på Söröya kan du fånga din årsförbrukning av fisk första dagen. Vad ska du göra resten av semester om du inte kan bruka C&R?
C&R måste ske med förnuft men att låta hela tankegången gå under anser jag inte är rätt. Vad som måste till är mer fakta om hur det i praktiken fungerar på olika fiskarter under olika situationer. Som det är nu tror jag på att det fungerar på torsk fångad på mindre djup vid varsam behandling. Skulle det visa sig i en vetenskaplig undersökning att motsattsen gäller är jag den förste att ändra uppfattning. Jag ändrar däremot inte uppfattning för att några debatörer på internet TROR annorlunda. Speciellt inte eftersom de själva inte praktiserar/har praktiserat C&R på torsk och således har mycket mindre erfarenhet av att se hur torsken reagerar under dessa förhållanden.
MVH Anders Jonasson Team Lilla My
Hejsan Anders!Jag håller med dig i det mesta du skriver,och jag tror vi har haft diskusioner innan på din sida angående torsk-fisket i sundet.Det är upp till var och en att ha sin syn på torsk fisket,och min syn på det hela är att då torsken är på gränsen till utrotad längs Sveriges kuster,känns det fel att utöva ett "sportfiske" på den.Torsk som matfisk är också bojkottad,enda gångerna jag äter torsk är när jag själv har fångat den ute i sundet.Då vet jag var den kommer ifrån.Och att det inte är någon trålfiskad torsk jag har på tallriken.Jag fiskar MYCKET,och då mest Gädda,havsöring och regnbåge.Fisken lossar jag så gott som ALLTID i vattnet,utom vissa gäddor som kanske har flugan illa placerad,så att en direkt avkrokning i vattnet omöjliggörs.Mina fiske-polare och jag har vad jag själv anser en ganska strikt C&R policy,ibland kanske i överkant :D.Får man en fet fin havsöring som hade varit perfekt som matfisk,tycker man oftast att den är för VACKER för att få smaka klubban.Men det är upp till var och en att ta ställning till vad man tycker är ett vettigt nöje,men jag bara manar till eftertanke!Är det verkligen rätt att "sportfiska" torsken?Det finns faktist andra fiskar som inte är utrotningshotade som faktist är minst lika kul att få på kroken.En vacker dag har vi ingen torsk kvar äns i Öresund som ändå har en ganska stark torsk-stam.Tänk på att det är inte SÅ många år sedan Öresund hade "Tur-båtar" som enbart fiskade efter tonfisk.Inte tänkte man på att en vacker dag är dom väck.
Anders - Du gör ett antal självmål i ditt inlägg, precis som du anser att jag gör. Avstår därför från att kommentera de flesta, men vad gäller stycket om det paradoxala i att förespråka C&R tillsammans med att ta sitt ansvar och sluta när det är fullt måste jag bara få säga ett par saker.
Vari ligger paradoxen att släppa tillbaka den fisk man kan så länge man fortfarande kan ta vara på fångsten om den inte skulle gå att returnera, och när man sedan känner att man tagit det man behöver helt enkelt sluta fiska? Det tycker jag är det enda hållbara sättet att agera, och helt utan paradox.
Ja... och vad ska man göra när man hivat "båten full" med fina torskar första dagen och inte kan fiska mer på hela veckan... Jo det ska jag tala om, då ska man prova ett annat fiske, kanske mete efter kungsfisk och lubb, eller varför inte plattfiskmete, det fyller inte så mycket i fiskbacken. Fast allra roligast hade kanske varit att variera sig redan från första dagen, så att man kunnat prova på torskfisket mer än en dag.
Anders (Team Lilla My)
2004-08-27, 14:49
Brosme> Nej du, det skulle vara mycket intressant att få veta vad du anser vara självmål i min text. Som jag ser det nu verkar du ju inte ha något bra svar, varför skulle du annars avstå svaret. Detta är ju ett forum för debatt och åsikter...
Jag har aldrig ansett att du gjort några självmål. Att vi har olika åsikter är helt okey och kan inte räknas som några självmål. Du får stå för dina och jag för mina. Självmål är när man gör motsägelsefulla utalanden. Tycker du att jag gör det får du gärna påpeka detta så ska jag förklara bättre.
Det enda jag beklagade mig över var att du kallade mig skitsnackare och jag betackade mig för sådant tal. Jag försöker hålla mig ifrån pajkastning och sandlådefasoner.
Tyvärr verkar du inte läsa mina inlägg ordentligt utan istället full av iver att ge svar tillbaka, skriva ned en massa ogenomtänkta slutsatser. Jag har väl aldrig påstått av jag hivar båten full med torsk första dagen och sedan fortsätter fisket och då bedriver C&R/alternativt lägger ned fisket! Jag bedriver C&R hela tiden för att jag anser att fisken klarar sig och de fiskar som inte klarar sig behåller jag naturligtvis. Precis som du själv påstår att du gör. Likväl kan jag behålla fisk som skulle klarat sig, det beror på fångsten.
Paradoxen i det hela är att du i ena meningen påstår att du slutar fiska när du fått vad du vill ha och i andra förespråkar C&R. Det är en parodox enligt mig och när du skrev detta hade du inte ingående förklarat vad du menade som du gjorde i senaste inlägget. Jag är ingen tankeläsare!
Var vänlig och var tydlig i vad du menar och tänk igenom dina inlägg!
Ruskis> Ja vi har ju snackat om detta innan. Jag är absolut inte främmande för dina tankegångar. Torskens situation bekymrar mig också och jag är inte emot ett totalstopp för torskfisket som även innefattar sportfiskarna. Tyvärr så vet vi ju alla att det är yrkesfisket som är den stora boven i dramat. Att vi som sportfiskare avstår fisket för att ha rena samveten när yrkesfiskarna fortsätter, känns för mig lite konstigt. Men låt mig tillägga att jag absolut respekterar dem som gör det. Jag rekomenderar dock en mer uthållig modell typ som man gör i USA där man framhåller sportfiskets fördelar gentemot yrkesfisket både ekonomiskt och miljömässigt. Där har man på många ställen förbjudit yrkesfisket till förmån för sportfisket. Men det förutsätter ju att vi sportfiskare har något att visa upp och något att lobba för.
Anders,jag kan bara nicka instämmande i det du skriver.Vi ligger nog inte så långt ifrån varandra ideal o tanke mässigt ;).Yrkesfisket i Sverige och länderna runt om kring har ett föråldrat tankesätt som borde gått i pension redan på 70-talet.Att läsa gamla fiske journaler från 70-80 talet inser man hur fort det har gått med utfiskningen av vissa vanligt förekommande arter längs våra kuster.Tonfisk,håkärring och till viss mån makrill har funnits i stora mängder längs västkusten,men är numera i stort sett utrotade fiskarter här.Du kan tro att man fick världens chock när man läste om Tur-båtar som dagligen hade rundor på sundet efter tonfisk,precis som vi har efter torsk idag.Fortsätter det som det gör nu,så om 10 år så har vi bara turbåtar efter sill...!Då kan vi sitta och tänka tillbaka på den goda gamla tiden när vi hade torsk i sundet,och berätta för barnbarnen när man utan större ansträngning kunde åka ut och ta en torsk på 5-10 kilo.Det kan låta abstrakt,men är nog tyvärr så det blir.Att våra flata politiker inte kan inse detta,och faller för penningens makt (läs.yrkesfisket)inser man hur mycket mer vi sportfiskare måste hålla ihopa för ett ekologist och hållbart fiske.Att våra politiker inte fattar vilken resurs,och vilka inkomster ett sportfiske kan inbringa till statskassan är för mig totalt ofattbart.Ett bra exempel är Alta älven,vilket förr istort sett bara var en "matfisk" älv.Idag är det en älv som inbringar mer pengar än någonsin.Förut räknade dom att en lax var värd kanske 15 kronor kilot,nu ligger den på flera hundra kronor kilot.Detta tack vare att invånarna i Alta insåg vilken potential älven och sportfisket hade.Idag finns där Amerikaner som är beredda att spendera 100-150 TUSEN för en vecka i denna underbara laks-älv.Något för våra politiker att fundera på kanske?
Anders (Team Lilla My)
2004-08-27, 19:50
Ruskis> Precis min mening! Tyvärr är det preicis som du skriver att ansvariga beslutsfattare in är införstådda med vad sportfisket kan ge. Kan väl bero på att det inte lobbyas tillräkligt för det, något som yrkesfiskarna är duktiga på att göra för sin verksamhet. Ganska konstigt egentligen med tanke på hur många som sportfiskar.
Man kan inte annat än fundera på hur det skulle vara om vi hade haft kvar fisket vi hade på 50-60-talet nu. Folk skulle inte behöva åka till norge för att ha chans att dra på en vettig havsfisk.
Tonfisk i Öresund för att inte tala om stor havskatt, långa, stortorsk längs hela västkusten ned till Östersjön. Farsan har berättat om jättelika makrillstimm som gick in i hamnarna där fiskarna satt och flötmetade dem längs kajerna. Allt är bara drömmar idag...
Anders - Visst, i "stridens" hetta och med ett liv som fortgår vid sidan av intressanta debatter här på Fiskesnack så händer det att händerna skriver lite fortare än huvudet. Det drabbar oss alla, även dig, och ibland gör man då ett självmål.
Ett bra exempel på självmål... ja vad sägs om detta: Vi diskuterar återutsättning av stora tunga fiskar som fångas på så djupt vatten att tryckskillnaden kan antas vara en faktor i skador som fisken kan åsamkas. Jag anför argument mot detta, eller rättare sagt, jag framför tveksamheter mot det lämpliga i denna hantering.
Du svarar med att man då måste fördöma specimenmete och stoppa återutsättning av gädda, lax och öring.
Självmål! För vad i all världen har det med saken att göra? Det är ytterst få gäddor som fångas på djup överstigande 10 meter, och några djupvattenssutare och dito sarvar har jag sällan skådat. Dessutom, dessa fiskar väger mindre än de torskar vi talade om och det finns dessutom betydligt bättre förutsättningar att hantera dem varsamt vid vägning och annat som följer efter fångsten.
Jag har aldrig påstått att du är en skitsnackare utan att det du hade att säga om snabb tryckökning de första metrarna är skitsnack. Dock vill jag hävda att om man anammar andras åsikter (läs din dykarvän) och använder dem som argument för sin sak, så får man nog också stå för dem när de kritiseras.
Vidare, hela stycket om "båten full" är ett lätt ironiserande med glimten i ögat, något som citationstecknen runt "båten full" var avsedda att ange. Jag säger inte att du har sagt att du fiskar så, jag påstår inte heller att du fiskar så. Läs ordentligt var det någon som sa!
För enkelhetens skull säger vi "backen full" i stället... min poäng blir ju ändå den samma, nämligen att om man varierar sitt fiske lite så kan man fiska mer utan att springa på problemet med för mycket fisk. Det är ju tyvärr så att det torskfiske ni upplevt är oerhört roligt, men också svårslaget när det gäller att få mycket fisk.
Anders (Team Lilla My)
2004-09-02, 20:15
Brosme> ??? Jag blir minsann aldrig klok på dig. Jag tror att resten av läsarna på denna tråd förstår precis vad jag menar, medan du bara virrar till det. Jag rekomenderar åter den där svenskkursen... ;)
Jag ville inte "förbjuda" klubb 100, återutsättning av laxfisk m.m. i samband med att vi diskuterade återutsättning av fiskar på större djup. Jag skrev det i samband med att du ansåg att man skulle sluta fiska när man fått vad man ville ha. (hur ska man då kunna bedriva återutsättning som ju klubb 100 m.m. faktiskt är?) Det står skrivet klart och tydligt i mitt inlägg. Jag förstår inte hur du kan misstolka det. Texten är ju t.o.m. uppdelad i punkterade stycken för att den ska vara lättförståelig. Det som står i ena stycket är inte direkt och helt förknippat med det som står i ett annat stycke. Det trodde jag du förstod.
Sålunda inget självmål där inte, bara ett missförstånd från din sida. Men sådana uppstår ju lätt i all kommunikation... :)
Jag läser ordentligt! Det är bättre om du skriver ordentligt...
Jag är mycket medveten om att det inte alltid är helt lätt att föra ned sina tankar i skrift, men kanske ska man vara extra tydlig om man är medveten om detta det. Jag menar inget ont, det är många som har mycket svårare med textmediet än det talade ordet och när man dessutom skriver på nätet till okända personer är fallgroparna ännu fler. Alltså...
* Du debbaterar och kritiserar mig och skriver sedan om att hiva båten full. Jag tror vilken läsare som helst tolkar det som att du underförstått menar mig. Vem skulle du annars mena?
* Cituationsteckena runt "båten full" anger knappast en ironiserande ton kring meningen utan beteckar bara att uttrycket inom tecknena inte ska tolkas bokstavligt. Vill man vara ironisk brukar man, om inte ironin tydligt framgår av texten som helhet, sätta en blinkande smiley ;) i slutet av meningen. För övrigt hade jag knappast anledning att tolka din text som ironi då du kritiserat mig i flera inlägg tidigare.
För övrigt tycker jag denna tråden är väldigt ointressant. Det kommer inget nytt fram i ämnet, inga nya skribenter uppenbarar sig, utan allt som händer är att vi träter inbördes om småsaker. Jag föreslår därför att varken du eller jag skriver mer på tråden ifall inga andra inlägg kommer in. Vad som skrivs här nu av dig och mig är knappast av intresse för läsarna på Fiskesnack och handlar heller inte om ämnet som tråden faktiskt ska handla om. Dessutom tror jag inte våra åsikter i ämnet C&R ligger allt för långt ifrån varandra. Jag har dessutom roligare saker för mig än detta. Låt därför tråden självdö.
MVH
Anders Jonasson Team Lilla My
OK vi låter det hela dö. Ett sista litet krampaktigt ryck bara; Jag är faktiskt heligt förbannad på ditt återkommande skitsnack om att jag behöver en kurs i svenska. Den delen av den här tråden dör nog aldrig i mitt minne. Det är inget fel på min språkbehandling, varken i tal eller skrift, och inte heller min läsförståelse. Tvärtom är min goda språkbehandling något jag haft stor nytta av.
Hursomhelst, om jag trots allt skulle ta en kurs någon gång kanske vi ses, för "debbatera" och "Cituationstecken" avslöjar brister även hos dig.
Visst, skitsaker, men det var du som tog ner debatten till den här nivån. Är trött på det och skall i fortsättningen skriva om fiske.
Till sist, anledningen till att jag återkom trots att några dagar gått var att jag varit bortrest och inte kunnat bemöta ditt inlägg tidigare.
Tack för ordet!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.