Resultat 1 till 20 av 41
-
2011-10-31, 08:23 #1
Fredrik Johansson
Registered User
Fotoalbum: Länk här
Placering i ligan: Länk här
- Reg.datum
- Nov 2009
- Gilla
- 10
- Gillad 1 gång i 1 inlägg
Tappar jiggade storabborrar
Jag var ute i helgen och jiggade abborre. Det var rätt trögt men så hittade jag ett ställe där det var lite större borrar.
Mitt problem var att de som kändes riktigt tunga tappade jag innan de kom upp till båten. Fick upp Några till båtkanten som krokade av sig själva innan jag hunnit böja med ned och lyfta upp dom. De abborrar jag fick upp var de mindre, typ 800g och nedåt, helt ok alltså men surt att tappa de större. Abborrjiggning är relativt nytt för mig då jag främst fiskat gädda tidigare.
Jag fiskade med 3" relaxjiggar, 2/0 och 3/0 krok, bromsen rätt hårt ställd. Större abborre väger alltså mer, kan bromsen vara för hårt ställd så att de sliter av något på sig själva vid krokningen? Alltså bör man släppa på bromsen? Stingers, funkar det ens vid abborrjiggning?
Alla tips om att landa storabborren vid jiggning mottages tacksamt.Senast redigerat av frejo den 2011-11-01 klockan 13:37. Anledning: Angav felaktigt 4" relaxjiggar, jag använder 3"
-
2011-10-31, 08:27 #2
Jörgen Månsson
Registered User
Rekord: Grön Glasfiberkanot med tillhörande arg roddare
- Reg.datum
- Nov 2010
- Gilla
- 146
- Gillad 200 gånger i 136 inlägg
Jag kör nästan alltid nylon-lina till borre och sill fiske tappar mindre fisk på det sättet, vet inte varför......
-
2011-10-31, 08:55 #3
Registered User
- Reg.datum
- Oct 2006
- Gilla
- 64
- Gillad 23 gånger i 17 inlägg
Nu kommer inte jag riktigt ihåg vilken storlek på jigg jag kör med... Men låter som att du har för kort krok. Jag kör 5/0, precis så att krokspetsen går upp i slutet av själva kroppen/precis innan svansen när jag trär på den. Då är svansen fri från rörelse och kroken tillräckligt långt bak.
Lägre broms än vanligt är nog att föredra, speciellt med nutida flätlina
Dom punkterna har hjälpt en del för mig, men det finns dagar då dom bara inte vill upp heller...
-
2011-10-31, 09:07 #4
Jörgen Månsson
Registered User
- Reg.datum
- Nov 2010
- Gilla
- 146
Är dom riktigt tröga brukar jag montera en metklok och sedan ett sänke ovanför då kan dom bita i gummit utan att något tar emot, detta brukar funka fint för mig....
-
2011-10-31, 09:24 #5Team: lustfiske.blogspot.com
Erik Ljung
Registered User
- Reg.datum
- Jan 2011
- Gilla
- 64
- Gillad 42 gånger i 29 inlägg
Rätt storlek på krokarna och att man inte är alltför snabb med mothuggen... Sedan kan fluorocarbontafs hjälpa till lite med det lilla stretch man då får (samtidigt utan att få svampighetskänslan av att köra hel nylonlina). Själv tycker jag oftast att abborrar är betydligt enklare att kroka än t.ex. öringar.
lustfiske.blogspot.com
-
2011-10-31, 12:15 #6
Fredrik Johansson
Registered User
- Reg.datum
- Nov 2009
- Gilla
- 10
Jag tror att kroken sitter rätt bra, alltså i slutet av relax-jiggen innan den övergår till den tunnare svansen. Kanske minns fel med storleken. Men jag ska dubbelkolla detta.
Jag är väldigt snabb med mothuggen, ibland känner man att de är på och nafsar och då får man göra ett par mothugg innan de sitter. Men ett tips är alltså att vara långsammare med mothuggen så att man krokar dom djupare?
Mitt problem är främst att jag tappar många vid ytan då de ska landas, och några större som jag tappade halvvägs in i drillningen. Själva krokningen känns inte som ett problem mer än att jag kanske skulle kunna kroka dom bättre
-
2011-10-31, 12:37 #7
Jörgen Månsson
Registered User
- Reg.datum
- Nov 2010
- Gilla
- 146
Jag brukar få dit mina, ända gången dom bara rycker naffsar och jag tappar dom är om jag kör för försiktigt.
-
2011-10-31, 13:20 #8
Registered User
- Reg.datum
- Jan 2005
- Gilla
- 35
- Gillad 313 gånger i 123 inlägg
Hej Fredrik Johansson;
Det är ganska sällsynt att man tappar någon Abborre som fastnat vid jigfiske. Stora Abborrar brukar ju gapa över hela jiggen och sitter ofta rejält. Själv lyfter jag bara armen och spöt rakt upp samtidigt som jag snabbt börjar invevningen av Abborren. Små krokar och slöa krokar fyller ingen kasse...
En "Stinger Hook", dvs en liten, vass 3-krok under eller bakom jiggen brukar utgöra skillnaden mellan nafsande och fast Abborre. Det går även att trä Stinger Hook- öglan över spetsen och ner i böjen på jigkroken. Cirka en cm ventilgummi hindrar Stinger Hook-kroken att glida av...
Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/booyah/booyah.htmSenast redigerat av Old Firehand den 2011-10-31 klockan 13:27.
-
2011-10-31, 13:39 #9
Registered User
Bannad
Rekord: Abborre 1,1
- Reg.datum
- Feb 2011
- Gilla
- 4
- Gillad 3 gånger i 1 inlägg
Med flätlina blir abborrjiggning mkt mkt roligare, men med nylon får du antagligen fler abborrar upp i båten. Nylon linan dämpar abborrens tunga stötar bättre eftersom den inte är stumm. Testa det.
-
2011-10-31, 14:09 #10
Börje Eriksson
Filosofiskare
Rekord: Gädda 11,2 Abborre 1,1 Sutare 1,6 Havsöring 4,4
- Reg.datum
- Nov 2002
- Ålder
- 66
- Blogginlägg
- 1
- Gilla
- 56
- Gillad 50 gånger i 24 inlägg
Om ditt spö är för stumt i toppen dämpas inte abborrens sprattel. Det är just när du fått in abborrarna nära dig, som spöets dämpning behövs.
Sitter kroken långt fram i fiskens mun, vilket den ofta gör när det gäller abborre, måste man vara medveten om att hinnorna vid fiskens läppar lätt slits upp och gör krokhålet stort. Ett alltför stumt spö tillsammans med en stum lina leder lätt till förstorade krokhål och tappade storfiskar.
Ett sätt att undvika detta är att använda en bra flätlina men kompensera med ett spö med mjukare och mera flexibel topp. Du kanske tappar ett par meter i kastlängd men du får själv kroka av fler storabborrar.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
2011-10-31, 16:10 #11
Fredrik Johansson
Registered User
- Reg.datum
- Nov 2009
- Gilla
- 10
Krokarna är vassa, det har jag koll på och som spö använder jag använder ett Yasei dropshot som står i en fin båge när man drillar abborre. Kör med flätlina och en flätad tafs. Jag har bromsen rätt hård ställd och vevar in abborrarna rätt snabbt.
Får man inte väldigt mycket skit på jiggen om man kör med stinger? Beror såklart på vad det är för botten, men är det vanligt att köra med det vid abborrjiggning?
-
2011-10-31, 16:28 #12
Joakim
Registered User
- Reg.datum
- Apr 2006
- Gilla
- 6
- Gillad 0 gånger i 0 inlägg
Personligen anser jag 2/0 och 3/0 är för litet om du är ute efter storabborre.
-
2011-10-31, 17:32 #13Team: Team Bite Me
Robert Fjällborg
http://www.fjallfoto.se
Rekord: Gädda på 18,3 kg och 133 cm, sen vaknade jag kallsvettig......
- Reg.datum
- Aug 2003
- Ålder
- 34
- Gilla
- 6
- Gillad 18 gånger i 6 inlägg
4/0 krok använder jag till Relax 3 tums shadjiggar
5/0 eller 6/0 krok känns rätt för Relax 4 tums shadjiggTävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
-
2011-10-31, 19:06 #14
S N
Registered User
- Reg.datum
- Jun 2005
- Ålder
- 20
- Gilla
- 1
- Gillad 2 gånger i 2 inlägg
Jag tappar också mycket abborre på jigg. Dilemmat är ju att man vill ha bra kontakt med jiggen, vilket fordrar flätlina och ett spö som inte är mjukt. Då sprattlar de lätt loss... Kanske kan skaffa stora krokar och bocka ut dem så att jiggen fäster djupare i munnen istället för att glida fram och fästa i läpparna?
-
2011-10-31, 19:09 #15
Jörgen Engqvist
Registered User
- Reg.datum
- Jan 2008
- Ålder
- 32
- Gilla
- 3
- Gillad 40 gånger i 23 inlägg
Skippa flätlinan. Flätlinan är absolut inte bäst till allt!
Har börjat använda carbotex som töjer sig betydligt mindre än vanlig nylon men inte lika stum som flät.
Suverän lina.
Jag kommer nog bara använda flät till gäddfiske hedanefter..
-
2011-10-31, 19:43 #16Team: lustfiske.blogspot.com
Erik Ljung
Registered User
- Reg.datum
- Jan 2011
- Gilla
- 64
- Gillad 42 gånger i 29 inlägg
Antar att det är smaksak, men i mitt tycke känns det generellt rätt saggigt att fiska med nylon. Själv använder jag det numer i princip bara om jag är tvungen (t.ex. vid isfiske). Gillar helt enkelt inte känslan.
Det där med mjuk topp på spöet som någon tog upp håller jag däremot helt med om. Ett lätt spö med en utpräglad toppaktion (ofta kallade jigg- eller dropshotspön) är idealiskt vid abborrjiggning.lustfiske.blogspot.com
-
2011-10-31, 19:53 #17
Anton L.
Datanörd
Rekord: Massor av matgäddor och små abborrar
- Reg.datum
- Sep 2008
- Ålder
- 43
- Blogginlägg
- 1
- Gilla
- 56
- Gillad 78 gånger i 55 inlägg
Om jag är inte snabb nog med att lätta lite på bromsen , då får jag samma problem.
Fast jag kör med rätt styva spön och flätlina, så vi har förmodligen inte samma problem.
Häls /TBorn to fish ><> , forced to work.
Bra och informativa trådar om multi/lågprofil för lätta beten (mest Shimano)
Havsöring STHLM
-
2011-10-31, 20:00 #18
Fredrik Johansson
Registered User
- Reg.datum
- Nov 2009
- Gilla
- 10
Jag kör ju med ett dropshot spö som har en väldigt mjuk och känslig topp. Intressant med olika tycken gällande flätlina eller inte. Jag fiskar gädda med samma spö och tycker om flätlina.
Jag ska se över krokstorlekarna, blev lite osäker på om det är 3/0 eller 4/0. På 2,5" relax så kör jag mindre krok, kanske 2/0 eller 3/0. Insåg också att jag skrev fel på jiggstorleken det är främst 3" relax jag kör, inte 4". Den storleken (4") har jag till gös och gädda, och då använder jag 6/0. Men jag funderade på om den skulle funka till storabborre med, men har inte riktigt testat.
-
2011-10-31, 20:31 #19
Anton L.
Datanörd
Rekord: Massor av matgäddor och små abborrar
- Reg.datum
- Sep 2008
- Ålder
- 43
- Blogginlägg
- 1
- Gilla
- 56
- Gillad 78 gånger i 55 inlägg
Born to fish ><> , forced to work.
Bra och informativa trådar om multi/lågprofil för lätta beten (mest Shimano)
Havsöring STHLM
-
2011-10-31, 21:05 #20
Gunnar Jansson
Elanen
Rekord: Gädda 15,3 Gös 6,2 Abborre 1850 gr Lake 5610 gr Sarv 1080 gr Havsöring 7,0 kg, Sutare 2,5
- Reg.datum
- Aug 2003
- Ålder
- 59
- Gilla
- 45
- Gillad 27 gånger i 18 inlägg
Nåt konstigt är det om man tappar storabborre. Misstänker att spöet inte är anpassat för jiggfiske. Tappar sällan nån stor borre.
Ett riktigt jiggspö där man inte pressar in fisken. Där spöet får jobba i sakta mak. Och då förstås alltid en slirbroms som är rätt inställd.
Och på det riktigt bra och vassa krokar i rätt storlek.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Liknande ämnen
-
När tappar ni mest fisk?
Av Pontus Sjölund i forum LjugarbänkenSvar: 20Senaste inlägg: 2010-10-30, 00:44 -
Flätning som ej tappar färgen?
Av BjörnsfiskeTrosa i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - UtrustningSvar: 1Senaste inlägg: 2010-09-27, 20:39 -
Är storabborrar äckliga?
Av natito i forum LjugarbänkenSvar: 28Senaste inlägg: 2004-03-20, 01:02

Svara med citat

Bokmärken