Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Nörre_ Visa inlägg
    Har fiskat kanske ca 1,5år med mitt st croix top n tal,älskar värkligen det spöt,kastar allt suveränt bra.känsligt,å mycke trevlig halv/topig action.
    Men,det finns ju allti ett men
    Bakhandtaget skulle gärna fått varit nån cm längre.
    Har varit inne lite på å försöka hitta nån som kan förlänga d nån cm,då skulle d värkligen vara nära på perfect
    Men köpte spöt beggat å ja sj har använt det mycke,så det börjar bli lite slitet + att det vore intressant å kanske provanågot annat.
    Spanat endel på gator spöna,ä ju hyffsat pris på dom nu å.
    Annars vad har ni för förslag?
    Skulle du hitta ett Bulldawg Hall of Fame Series modell Spring så ska du slå till! 8'3" och kastvikt 0,75-4oz. Klingan har samma känsla ungefär som st.croix. Styvt men ändå skönt att drilla på. Bra allroundspö som kastar bekvämt 40-140g. Dock nästintill omöjligt nu att få tag på tyvärr.

Ditt TnT kan du ju annars förlänga som någon skrev och la upp bild på innan i den här tråden.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

• Har snörat in mig på ett spö för det tyngre fisket 100-160g typ. Spöt är https://www.fiske.se/swimbait-8ft-6in-up-to-200g-1 och jag undrar om det är någon som känt eller fiskat med ett?

Kommentera

• Är det nån som har koll på de uppdaterade shimano compre spöna? Jag klämde på ett par (upp till 6 & 12 oz) i min lokala fiskebutik och de känns riktigt sköna ändå. Jag har oerhört svårt att bedöma utan att testa dem men första känslan va ändå bra. De är dock billigare än de tidigare så undrar hur det kommer sig.

Tänkte även passa på att bidra till tråden. Jag har haft nöjet att fiska en del under året och då testat mitt Okuma EVX-C extra heavy 4-12oz. Detta är mitt första spö i den här kastvikten jag fiskat med så har ingenting att egentligen jämföra med. Som jag hört så är det överklassat, varav jag tog extra heavy trots att min kastvikt är upp mot 220g .Jag har kört med beten på 180 gram vilket är perfekt för det här spöt enligt mig. Det känns med de betena enkelt att kasta och behöver inte vara rädd för att ta i lite. Däremot tycker jag inte att 220g är riktigt bekvämt. Mycket av det kan bero på personliga preferenser eftersom jag vill ha ett lite, några cm, längre handtag. Bakhandtaget är inte heller i min smak, det är en klump istället för rakt. Så som sagt kan det vara en smaksak som gör att inte jag gillar att vräka ut 220g beten men det funkar. Jag har under året växt in i spöt så att säga så jag har gillat det mer och mer men det känns ändå som att någonting saknas. Vid drillning (främst av fisk) så är spöt förvånansvärt medgörligt och böjer sig djupt. Det är inte en lyftkran vilket är en egenskap jag själv uppmärksammade när jag läste om spöt och som jag ändå blev förvånad över när jag väl testade det. Känslan med betet och kontakter när jag fiskar är ändå bra men här känner jag att jag saknar lite. Samtidigt måste jag vara realistisk och inse att för mycket känsla och kasta så pass tunga beten inte är möjligt i dagsläget, men jag tror att lite mer känsla är möjligt. Bör även tillägga att handtaget är ganska grovt så man bör inte ha allt för små händer med det här spöt.
        Slutsats: För pengarna så är spöt kanon. Trevligt att drilla fisk på. Djupare aktion än vad många andra i den här kastvikten verkar ha. Känslan, stötar och kontakten med betet, är ok men finns nog lite mer att hämta hos andra där.

Kommentera

• De har kortat ner handtagen, mindre bra enligt mig.

Kommentera

• Vad kan herrskapet på Fiskesnacka rekommendera en haspelfiskande gäddjagare som mig inför våren? Köpte mig ett Westin Dynamic Edge Powercast 40-130g precis i slutet utav hösten men har inte hunnit drilla någon större mängd fisk och funderar på om jag ändå inte skulle vilja ha ett litet mer påkigare åbäke för att just kunna nita dit mothuggen ordentligt.

Fördelaktigt om man kan kasta större drag även om jag vet att gränsen vid haspelfiske går där någonstans vid 120-ish. Något mellanting på en kastvikt upp till 80 gram kan jag också ta. Rullen jag har för närvarande är en Shimano Aero 4000 c14 men kan definitivt tänka mig att köpa en ny rulljäkel (3000 kanske?) också..

Läst mycket om Biomaster Select Shad och Yasei Pike bl.a.
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
            7:e plats i FIskesnacks Gäddfemma 2024

Kommentera

• Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
              Vad kan herrskapet på Fiskesnacka rekommendera en haspelfiskande gäddjagare som mig inför våren? Köpte mig ett Westin Dynamic Edge Powercast 40-130g precis i slutet utav hösten men har inte hunnit drilla någon större mängd fisk och funderar på om jag ändå inte skulle vilja ha ett litet mer påkigare åbäke för att just kunna nita dit mothuggen ordentligt.

Fördelaktigt om man kan kasta större drag även om jag vet att gränsen vid haspelfiske går där någonstans vid 120-ish. Något mellanting på en kastvikt upp till 80 gram kan jag också ta. Rullen jag har för närvarande är en Shimano Aero 4000 c14 men kan definitivt tänka mig att köpa en ny rulljäkel (3000 kanske?) också..

Läst mycket om Biomaster Select Shad och Yasei Pike bl.a.
              Personligen har jag ett westin powercast 40-130g men känner inte själv att jag haft några problem med att "nita" fisk på det. Vill nog föreslå att du testar det lite till. Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig i nån större utsträckning. Jag kände idag på SG custom predator och de verkar sköna. De finns även i haspel i lite tyngre vikter.

Kommentera

• Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Har snörat in mig på ett spö för det tyngre fisket 100-160g typ. Spöt är https://www.fiske.se/swimbait-8ft-6in-up-to-200g-1 och jag undrar om det är någon som känt eller fiskat med ett?
                Om inte ditt nya Tintanium II räcker till varför inte pröva Browser 8'6" -170g? Pegu78 hade ju i annan tråd prövat 150g utan problem och det är ju riktigt prisvärt i Danmark nu... Jag gillar SG spön men har bara ett, hur var ditt Titanium II förresten - "trevligt" men överklassat?

Annars såg ju Greys "trevligt" ut, tvådelat med långt främre handtag vilket jag tycker kan vara skönt att hålla i mellan varven vid tyngre fiske, ffa kalla dagar...
                Senast ändrad av anteman; 2017-12-30, 20:39.

Kommentera

• Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                  /...Läst mycket om Biomaster Select Shad och Yasei Pike bl.a.
                  Yasei är ett lätt, ganska djupt spö om jag minns rätt här från FS, dock överklassat, tror nån sa runt max 100g och det låter väldigt nära ditt nuvarande spö, sök på Yaseispöt på FS.

Biomastern är ovanligt snabbt och ganska styvt, jag kastar max 140g beten och det klarar spöt, kör det med beten 100-140g, annars byter jag till andra spön av lite lägre kaliber.

Kommentera

• Select shad spöt är inte ovanligt snabbt utan mer som gäddspön är nuförtiden, Snabbt men inte xfast eller vad tillverkarna kallar sina spön i dagsläget. Gällande ryggrad har den en schysst aktion när du laddar på med en bättre fisk men inget överdrivet dpöböj får man.

Till braindisorder det finns flera bra haspel trådar för gädda bara att sök på forumet så kommer du hitta en del matnyttigt. Selectshad spöt är fint och kan starkt rekommendera det om du vill kasta de vikterna med haspel.

/Apan

Kommentera

• Ursprungligen postat av Johan Sundfeldt Visa inlägg
                      Personligen har jag ett westin powercast 40-130g men känner inte själv att jag haft några problem med att "nita" fisk på det. Vill nog föreslå att du testar det lite till. Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig i nån större utsträckning. Jag kände idag på SG custom predator och de verkar sköna. De finns även i haspel i lite tyngre vikter.
                      Jo, har fiskat på tok för lite med det tyvärr så skall definitivt ge det en rejäl omgång innan jag tar något annat beslut. Körde med ett Svartzonker innan och det var ju en viss skillnad på toppdelen utav spöet. Tyckte det kändes ganska så överklassat dock, har t.ex en Guppie trueglide 120g i fiskelådan och det är inget jag skulle vilja dänga iväg med det spöet, även om det säkert går.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Yasei är ett lätt, ganska djupt spö om jag minns rätt här från FS, dock överklassat, tror nån sa runt max 100g och det låter väldigt nära ditt nuvarande spö, sök på Yaseispöt på FS.

Biomastern är ovanligt snabbt och ganska styvt, jag kastar max 140g beten och det klarar spöt, kör det med beten 100-140g, annars byter jag till andra spön av lite lägre kaliber.
                      Tack! Kanske kika in ett Biomaster då (om man hittar något) för att köra lite tyngre och sedan skaffa sig en finare "downsizer"-spö också med en lite mindre rulle kanske.

Vet att det sällan rekommenderas att jerka med haspel, men har du något tips på ett styvare och kortare spö inom haspelspöna som skulle åtminstone fungera okej till just det? Dem flesta spön jag har fiskat med har varit kring 8,6" - 9" och det är ju kanske lite i det längsta laget för att få till den rätta knycken. Men jag är ingen expert heller så! Kul med fiske dock.
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
                      7:e plats i FIskesnacks Gäddfemma 2024

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg