Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Blev det den nya serien av dom eller den vanliga du beställt ? Gillar 8”:an men har roots multi som to go spö för det över så det ska bli kul att se vad du tycker om 8,6:an, misstänker att du eventuellt får kapa bakhandtaget en bit sen räcker en 200 rulle också för gädda
    Nej det blev den gamla då nya ej släppts än.
    Samt vad jag har för info så är bakhandtaget 46 cm så hoppas den inte är absurt lång.
    Kommer i höst/vinter göra två st custom byggda spön med. Dock ingen panik med det.
    Är ingen stor spö köpare utan försöker hålla mig på max 2-3 spön.
    Hade velat haft st croix spön men svindyra samt odelade så det blir omständigt för mig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Zionnoiz Visa inlägg

Ok låter fint hur är balansen sett vissa skriva att den var framtung med tex en rocket 6501 på. Den väger ju ändå nästan 330g den rullen.
      Något man märker då man fiskar samt ligger balansen nära rullen om du provar? Fiskar typ 95% från flytring så vill ej ha ett framtungt spö.
      Kan inte känna på spöt atm då jag har det i stugan, ,men inget jag har tänkt på ang obalans är kanske inte så känslig över just detta då jag kastar beten som väger 120+g oftast. och bakhandtaget är som på alla gäddspön rätt tilltagna men inget onormalt som jag tänkt på. Fiskar från båt alltid så kan vara fel kille att svara på sånt men jag gillar aktionen när man fiskar och drillar.

Kommentera

Hade velat haft st croix spön men svindyra samt odelade så det blir omständigt för mig.
        St croix må kosta några slantar extra men det är i mitt tycke värt det, kvalité från topp till tå.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Börnie Visa inlägg

St croix må kosta några slantar extra men det är i mitt tycke värt det, kvalité från topp till tå.
          Några slantar ligger på runt nästan 9k för ett spö iaf det jag kollade på och endast mojo som hade spöt hemma.
          Kikade på ett legend elite men visst finns dom betydligt billigare så kan det vara intressant.
          Kommer landa på kanske runt 11k på 2 st custom byggda spön..så för mig är det inte värt det och framför allt inte allt strul med one piece spön. Vet att at croix gör bra grejer men från vaf jag läser nu med så har dom tappat en hel del.
          Skulle spöt ligga på kanske runt 5k max då hade det kunnat vara intressant.

Kommentera

• Denna kollade jag på då jag vet att den är underklassat så du kastar säkert 160-180g med detta spö.
            Hade dock velat haft några tum till typ 8.4ft på det spöt.
            Aldrig testat palmgrup heller så vette tusan om man skulle gilla det samt är lite skeptiskt till så kort bakhandtag.
            Men som sagt 8795:- är billigaste jag hittat. Är absolut ej värt dom pengarna för mig.
            Plockar ihop tex wolfcreek 8.6 60-180g med en Shimano calcutta conquest 301md rulle för samma pengar.

Kommentera

• Deras klassiska blå legend spön är galet sköna, har ett long ranger som kastar allt mellan 50-160 gram och ett sloop'n frog som kastar allt mellan 10-30 gram. Klart prisvärt och ska nog skaffa ett till något mittemellan det. Dom går ju under 5k tror jag alla i den serien??

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
                Deras klassiska blå legend spön är galet sköna, har ett long ranger som kastar allt mellan 50-160 gram och ett sloop'n frog som kastar allt mellan 10-30 gram. Klart prisvärt och ska nog skaffa ett till något mittemellan det. Dom går ju under 5k tror jag alla i den serien??
                Det håller jag med om men deras nya grasp handtag är för jevla illa. Har hållt i ett sådant och ogillade det starkt.
                Hade hellre haft palm eller klassiskt.
                Vet att det går att byta ut trigger iaf på spön som jag sett på tuben i USA men ej i Sverige.
                Senast ändrad av Zionnoiz; 2025-07-25, 19:52.

Kommentera

Det håller jag med om men deras nya grasp handtag är för jevla illa. Har hållt i ett sådant och ogillade det starkt.
                  Hade hellre haft palm eller klassiskt.
                  Vet att det går att byta ut trigger iaf på spön som jag sett på tuben i USA men ej i Sverige.
                  Finns massor av trevliga spön men ännu har jag inte stött på några spön som är i samma klass som St Croix.
                  Efter flera resor till Kanada och muskie fiske där det verkligen visar vad spöna går för, vi har haft med oss massor av olika märken och modeller men inget når upp till St Croixs egenskaper, spöna laddar upp skjuter i väg beten bättre än något annat, att drilla fisk oavsett stl är kul. Kraften för att sätta mothuggen.
                  Vi använder Ledgend spöna Longranger, Lipstick och Slingblade.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Finns massor av trevliga spön men ännu har jag inte stött på några spön som är i samma klass som St Croix.
                    Efter flera resor till Kanada och muskie fiske där det verkligen visar vad spöna går för, vi har haft med oss massor av olika märken och modeller men inget når upp till St Croixs egenskaper, spöna laddar upp skjuter i väg beten bättre än något annat, att drilla fisk oavsett stl är kul. Kraften för att sätta mothuggen.
                    Vi använder Ledgend spöna Longranger, Lipstick och Slingblade.
                    Loneranger 8.6ft och 21-166g visst är det lone ranger spöt.
                    Men sjukt trist med grasp triggern. Var det nya modellen du fiskade med eller den äldre?
                    samt st croix är väldigt ofta underklassade. Kunde du kasta 160g beten utan problem?
                    Samt slingblade det är väll den som är klassad till 244g lite väl mastigt för mig då jag kastar otroligt sällan mer än absolut max 160g gummin. Skulle nog säga att jag ligger runt 100-145g som oftast.
                    Senast ändrad av Zionnoiz; 2025-07-26, 08:57.

Kommentera

• " Det håller jag med om men deras nya grasp handtag är för jevla illa. Har hållt i ett sådant och ogillade det starkt."

Har inte med dom nya handtagen och tror inte jag vill testa ens. Vissa saker ska man bara låta vara som dom är.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 021 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13