handdator

Visa fullständig version : Favorit Zonker

maryland
2004-10-04, 23:14
Efter allt tjat om Zonkers, ska jag binda upp några varianter och testa.

Tar tacksamt emot några beprövade förslag för kustfisket.
Gärna med bildlänk, om möjligt.

BeBest
2004-10-05, 01:49
Efter allt tjat om Zonkers, ska jag binda upp några varianter och testa.

Tar tacksamt emot några beprövade förslag för kustfisket.
Gärna med bildlänk, om möjligt.
Här har du en bindbeskrivning med bild. Du kan ju sen skapa vidare genom att ta färger och form från andra favoriter och sätta dit en kaninhårs vinge i stället, antingen du binder in den på matukavis eller som en zonkervinge
http://www.flugfiskarna.org.se/flugor/rickardaberg/havsoringrichard.htm
På samma sida har du också en riktigt läcker tångräka och några fisketips.

Här finns mera intressant om kaninhårsstreamers.
http://www.rackelhanen.com/swe/1072.htm

Här finns lite info från Paul Milstam: http://flyspot.members.easyspace.com/streamer3.html

Den här Minken kan ju vara en mink på havsöring!
http://www.edgeflyfishing.com/flugbindning/monster/laszlo/streamer_nymphs/fly5/fly005.html

linu_z
2004-10-05, 07:28
bästa är är med epoxikropp valfi vinga men gäran orange, vit eller svart ... bra förtyngd gärna med balans...

Pikopath
2004-10-05, 08:26
Jeg har en favo zonker;
Mønster:
Krok: Mustad streamer str 6.
Tråd: Uni 6/0, farge rød.
Kropp: Pearl ice dubbing eller lignende.
Rygg: Kaninstrips i fargen Chartreuse.
Hode: Bindetråden.

http://www.fiskeguiden.no/flue/Zonker.jpg

Denne er enkel og rask å binde, og den fiske bra :D

Har og en variant med epoxy hode.

Michael

yoxler
2004-10-05, 09:33
helsvart zonker med röd butt.

silvrig kropp, brun zonker och rött huvud.

maryland
2004-10-05, 22:34
Tack för fina uppslag.

La in en beställning på svart och chartreuse, från Crilles i dag.
Man bor ju inte i Stockholm längre, så de blir till att beställa allt via postgången.

Tänker binda på Kamasan B 830, i storlek 4 och 6, borde ju vara helt rätt (stor Östersjööring), tror jag. :banana:

Zonker
2004-10-06, 10:29
Min favorit är olivegrön Zonker.

maryland
2004-10-07, 09:30
Min favorit är olivegrön Zonker.

Olivgrön kaninstrimla, men kroppen då?
Krokstorlek och längd på hela ekipaget, kan ju vara intressant att veta, vi har ju tidigare fiskat i samma vatten, va jag förstår.

Zonker
2004-10-07, 11:09
Olivgrön kaninstrimla, men kroppen då?
Krokstorlek och längd på hela ekipaget, kan ju vara intressant att veta, vi har ju tidigare fiskat i samma vatten, va jag förstår.

Kroppen ska vara av mylarslang som glittrar. Storleken på flugan beror på vilken art man är ute efter. Jag har bara fått havsöring, gädda och abborre på Zonker med streamerkrok stl 6-2. Kroppen får gärna vara dubbel så lång som krokskaftet.

Vilka vatten syftar du på? :)

B3 Jonas
2004-10-09, 00:39
Orange zonker av god kvalitet. Butt röd eller hott orange en kropp an holo silver tinel me överdrag av epoxy (giftigt som fan) så se till och vädra ordentligt och använd gärna skyddshandskar. Fronthckle hor orange pärlhöna 2-3 varv ocg så ett par kul ögon monterade nertill. Lacka 2-3 gånger med transparent lack. Sen är det bara ut och kasta med en super fluga grymt vacker och fiskar oerhört bra olive och svart är även det bra färger som man bör ha i asken.

B3 Jonas
2004-10-12, 17:43
Orange zonker av god kvalitet. Butt röd eller hott orange en kropp an holo silver tinel me överdrag av epoxy (giftigt som fan) så se till och vädra ordentligt och använd gärna skyddshandskar. Fronthckle hor orange pärlhöna 2-3 varv ocg så ett par kul ögon monterade nertill. Lacka 2-3 gånger med transparent lack. Sen är det bara ut och kasta med en super fluga grymt vacker och fiskar oerhört bra olive och svart är även det bra färger som man bör ha i asken.

Kan ikväll binda upp ett ex så ser ni hur jag gör mina zonkers.

Zonker
2004-10-12, 17:55
Kan ikväll binda upp ett ex så ser ni hur jag gör mina zonkers.

Du vet att mina är godare för öringen.

B3 Jonas
2004-10-12, 20:01
Du vet att mina är godare för öringen.

hehe det blir upp till bevis i morgon :asflabb2:

B3 Jonas
2004-10-12, 20:18
några zonker.

maryland
2004-10-13, 21:17
Kroppen ska vara av mylarslang som glittrar. Storleken på flugan beror på vilken art man är ute efter. Jag har bara fått havsöring, gädda och abborre på Zonker med streamerkrok stl 6-2. Kroppen får gärna vara dubbel så lång som krokskaftet.

Vilka vatten syftar du på? :)

Tack för de uppgifterna Zonker, jag har nu bundit några stycken som skall provas å det snaraste.

Syftade på Stockholms ström, men sen i somras blir det rent kustfiske på norra Gotland, som hemmaplan.

maryland
2004-10-13, 21:50
Sett, att en del enbart fäster kaninstrimlan i framkanten (vid öglan) kanske för att öka rörligheten.
Några synpunkter?

Har förstått att Zonkers binds på en hel del olika sätt, ex tjocka och smala kroppar etc.

Aarne Karjala
2005-05-22, 03:10
Faforit zonker........hmmm........ I like this one:wow1:
http://perhorasia.fi/Fly/BigFly.thtml?flyID=6559 :rockbanan

HåkanViskafors
2005-05-23, 22:47
Välbeprövat hett tips!

Bind inte in vingen i bakkanten. Bind bara fast den vid kroköglan och låt den sedan hänga fritt. Jag inbillar mig att den får bättre rörelser då... Men framförallt så kan man göra den lite kortare och ändå ha kvar livligheten. Dvs man kan ha den "bara" lika lång som kroken. BeBest kallar det att binda Matukavis tror jag :-)

Min erfarenhet är att om man binder in den i bakkant och har den ytterligare någon/ett par centimeter längre så hugger fisken på vingen och missar kroken.
Jag har inga erfarenheter om att de skulle vara ömtåligare med fri vinge..

Färger kan man ju experimentera med, men jag gillar gul, röd eller svart. Kropparna kan varieras på många olika sätt. Mylarslang, tinsel, dubbing... you name it!

maryland
2005-06-06, 22:25
Faforit zonker........hmmm........ I like this one:wow1:
http://perhorasia.fi/Fly/BigFly.thtml?flyID=6559 :rockbanan

Verkar vara en nedlagd site. :ledsen:

Olof
2005-06-06, 23:16
några zonker.

Väldigt fina! :ogen: Ska försöka lite själv nån regnig dag!

Majakovskij
2005-06-06, 23:20
på kusten kör jag mycket mörkt,svart.

skulle det vara oväder,snöfall tidiga våren kan ajg väl sätta på en vit eller orange zonker annars är det imitationer.

-Braw-
2005-06-14, 16:03
Svarta funkar bra på regnbåge. Bubble bug funkar bra på gädda. Halva kroppen (bakkroppen) är gjord av marabou. Där på sätter man zonkerstipen. Framkroppen är gjord av enbart zonkerstripe. Den binds runt krokskaftet. Bra fluga främst på våren :cool2:

nomosd
2006-07-18, 14:15
Jag köpte ett flugset på www.zonker.nu med en gul zonker som har varit riktigt vass, iallfall där jag fiskat...

Motvind
2006-07-28, 13:00
Flugfiskar på Torö (nynäshamn) på vintern, eller då båten inte längre ligger i. Då ifrån land där det inte finns is och då inriktad efter havsöring. Har aldrig tagit hö från land varken på drag eller fluga, men så fort man sätter sig i båten så blir dom lättare att komma till tals med. Fiskar oftast med "dog nobbler" men har även prövat en zonker i "vinterfärgen" (silver mylar,vit remsa och rött hackel), men utan resultat. Ska ta å köpa lite strimlor nu och undrar om man verkligen behöver ha hackel. Annars så tänkte jag för övrigt skippa mylar och köra dubbing, tycker att det kan bli lite bättre färger då. Och sen frågan om man verkligen ska binda fram den baktill också. Inga regler utan undantag, men man måste ju börja någonstans ;)

Alessandro
2006-07-28, 14:16
Min favorit Zonker är Zonker på sportfiskebutiken.se :winner: