handdator

Visa fullständig version : Den bästa svenska fisketidningen ?

Bergman
2005-01-08, 18:00
Åsikterna om vilken fisketidning som är bäst går verkligen isär. Vilken tycker du är den bästa svenska fisketidningen ? Motivera gärna ditt svar.

Stizo
2005-01-08, 18:15
Min röst går till Fiske Feber... Bästa artiklarna och väldigt bra och annorlunda bilder... Dessutom har dem bäldigt bra papperskvalitet.

Synd att FJ har så dålig papperskvalitet. Dem skulle nog vinna på att byta till lite bättre papper!

Flodebanan
2005-01-08, 18:18
FFA; Dålig fördelning mellan dom olika grenarna inom fisket. Alldeles för mkt. flugfiske och gädda.

FJ; Helt ok bladning, dock dras betyget ner av "Svenssonfisket". Typ dragrod, bottenmete med mask efter abborre, ruskväderstrolling och liknande.

FF; Bra bladning med bra artiklar. Inget Svenssonfisket utan det är mera vidareutvecklingar. Hittils har nästan varenda artikel varit läsvärd.

BeBest
2005-01-08, 18:19
FJ känns mest allround men FFA, som har Mikael Engström är en god runner up. FF är än så länge varken fågel eller fisk för mig.

etuna_alex
2005-01-08, 18:35
ffa: tråkig borde förnya sig lite kör samma koncept alltid hehe
fj: en helt okej tidning en hel del bra meteartiklar på sommaren men också lite för mycke "svensson fiske som flödebanan säger
ff: en bra tidning lite mer vågad mer nya metoder vågar sticka ut lite fina bilder och bra artiklar! :buga:

BBRF
2005-01-08, 18:44
Fiskejournalen är bäst och mest läsvärd. Eftersom JAG anser det så behövs ingen motivering.

Hundersmarck
2005-01-08, 18:45
fiskesnack funkar utmärkt o gratis.
och finns de inte på fiskesnack så finns de hos elanen

benji
2005-01-08, 18:58
när jag prenumererade på fiske för alla så bläddrade jag bara igenom och tittade på bilderna. jag läste aldrig någon artikel för det var aldrig några intressanta artiklar. i fiske feber så läste jag jerkskolan och jag tyckte även att bilderna var tuffare i fiske feber. enda nackdelen är att den kommer så sällan att man glömmer bort att den finns.

SpecimenHunter_Rasmus
2005-01-08, 19:09
jag läste aldrig någon artikel för det var aldrig några intressanta artiklar.

Benji om du inte läste artiklarna så är det väl självklart att du inte upptäcker de intressanta!

Själv så tycker jag att FF är den bästa av tidningarna, bra varierat innehåll och om lite mera intressant och spännande fiske.
Har även prenumererat på FFA, där fanns det väl en del bra artiklar och så men det var mest samma om och om igen. Och instämmer med alex och flodebanan om att det var lite för mycket "svenssonfiske"

pontus
2005-01-08, 19:13
Fiske för alla är min favorit fisketidning, också den första fisketidningen som jag kom i kontakt med. Den är sig lik sedan dess och det är därför jag tycker om den, man vet vad man får när man köper den och blir sällan besviken. Jag tycker om upplägget i tidningen, till skillnad från t.ex nummer 11/04 av fiskejournalen som knappast är värd de 48 kronor som den kostade. Allt mellan sidan 15-35 är bara trams följt av ett reportage på 8 sidor om rödingen med text som knappt skulle fylla ut en sida. Sidan 50-53 innehåller ett bra reportage om havsöringsfiske, lagom bilder och rikligt med text på sidorna. På de resterande 28 sidorna är det en läsvärd artikel om pimpelfiske, sedan är det dessvärre utfyllnad igen.

esobus
2005-01-08, 22:34
Skall definitivt prenumerera på FF. Jag gillar den tidningen, mest, gillar de andra oxo faktiskt. Flugfiske i Norden har fina bilder och jag har några äldre årgångar hemma. Men flugfisket har liksom gått i stå ett slag. Kommer nog igång igen rätt som det är och då...
Fast jag gillar att FiN ibland hade danska och norska artiklar. Det känns trevligt.

steffe
2005-01-08, 23:32
fortsätter ff att holla lika hög klas som den har gjort hittills så är den helt klart favoriten, men fiskejournalen kommer inte långt efter,, ffa köper jag bara i de fall det kan vara någon intresant artikel att läsa

Robban g
2005-01-09, 07:08
1 FFA, (Trots för mycket trolling och flugfiske) Mikael Engström är i mitt tycke Sveriges bästa fiskeskribent och gör ensam tidningen till nummer ett.
2 FF, Innehållsrik men ibland kan jag tycka att innehållet inte motsvarar den glassiga förpackningen i form av snygga bilder och glassig redigering.
3 FJ Tyvärr har FJ tappat rejält de senaste åren. Hade stora förhoppningar då Falklind tog över men idag är tidningen hopplöst efter konkurrenterna.

joj
2005-01-09, 09:25
Läser numera FF & FFA, FJ är så ointressant det kan bli, vad handlar den om? Ingenting tycker jag!

FF & FFA har dom bästa skribenterna med Engström och Tapsa i topp vad det gäller senska fiske skribenter, kan för att jag är trolling galen men jag kan även läsa Engströms flugartiklar och ha kul och jag gillar verkligen inte fluga.....

FJ:s papperskvalité är som sagt var pinsam....

jka
2005-01-09, 12:58
Jag röstade Fj, men måste säga att FF har den bästa pris/kvalitet här. Fj kostar 9,4e i Finland men FF bara 6,6e. Jag förstå inte hur Fj kan vara så dyrt.

-jka-

Unregistered 1
2005-01-09, 13:03
BBRF brukar bara svamla, denna gången han på rätt spår har hamna, FF och Fiske För Alla, ingen av oss proffs lär kalla,
FJ FJ FJ...

Grishildan
2005-01-09, 13:06
Jag är extremt besviken på både FFA och FJ, FF har jag aldrig läst så den har jag ingen uppfattning om.
Har man prenumererat på en tidning en av dessa två tidningar i två år så vet du för all framtid vad de kommer innehålla. FFA är flugfiske till döden och FJ kör ju sina trolling och spinnfiske artiklar i repris varje år. Pimpelfiske efter abborre som garanterat är en av vinterns mest förekommande fritidssysselsättning, det får en artikel varje år som är skriven av PK. Denna artikel har dock dykt upp mer än en gång i samma tidning. Finns det verkligen så få skribenter så att man inte kan variera sig litegranna.
Fj har väldigt sällan bra vinterartiklar. När det är sommar så skriver man om sommarfiske och när det blir vinter så fortsätter man skriva om sommarfiske. FJ är en typisk stockholms tidning om jag får säga vad jag tycker.
/Magnus Nydahl

Clas
2005-01-09, 15:49
Att alla ogillar FJ så mycket, jag förstår inte? FFA och FJ är båda bra så jag prenumererar på båda. FJ är ändå den bätttre av de två eftersom FFA har massa flugfiske i stället för roligare saker för spinnfiskare. Jag kanske ska börja prenumerera på FF, men jag avaktar ett tag. Tidningen är ny och snart kanske alla dessa fina idéer de haft är slut. Frågan är om det finns plats för så många STORA fisketidningar i lilla Sverige?

Brax_Max
2005-01-09, 19:55
Jag tycker att både FF o FJ e mycke bra tidningar med mycket "vardagsfisk" dvs gädda, (specimen)mete o lite gott o blandat. FFA har en enda fördel, Micke Engström. Hans artiklar e varma o goa med en del humor, även om de sällan innehåller massor av fisk, tack Micke! Annars e FFA segläst o tråkigt, mycket flugfiske(gäsp) o stenhård kritik på allt som har minsta lilla fel, enligt herr Forsberg.

Lazinko
2005-01-09, 21:26
Jag valde FiskeFeber för lite nya artiklar. gillar att dem tar upp lakfiske t.ex. lite mer avancerade grejjer.

En sak jag har tänkt på är att i FiskeFeber så lägger dem gärna ut bilder på utrustningen, med märke mer detaljerat än dem andra tidningarna.
Köper märkena reklam hos FF och får det inbakat i artiklarna?
Eller vill dem underlätta utrustningsvalet?

Sånt man antagligen aldrig får veta.

Clas
2005-01-11, 09:20
Reklam som i första hand inte syns som reklam är vanligare än många tror. Att bara nämna tillexempel en fiskeguide och lägga ut hans hemsida i tidningen är ganska vanlig reklam som förekommer.

Clas
2005-01-11, 09:23
Snart går posten iväg med prenumerationslappen från FF. Snart frår man inte bara FJ och FFA i brevlådan. Om man inte kan bestämma sig kan man ju läsa alla. :)

GuTe
2005-01-11, 11:03
Tycker inte det finns någon bra fisketidning här i landet. Prenumererar på 3 stycken olika ifrån England.

grebgokz
2005-01-11, 11:28
FIN är bästa tidningen.

FFA, FJ är OK men de innehåller för lite flugfiske och en massa tråkiga artiklar om trolling och spinnfiske... trollingartiklarna är de tråååkigaste av alla.

Mer flugfiske. Boys när ni växt upp kommer ni oxå uppskatta den ädlaste fiske metoden av dem alla ;)

ALQ
2005-01-11, 15:09
fiskefeber är minst dålig tycker jag!

Quivertip
2005-01-11, 15:16
Kan inte påstå att någon är bra, dom innehåller förmycket flugfiske och exotiskt fiske från fjärran plattser.

Old Firehand
2005-01-11, 15:46
FiskeFeber är en nästan helt ny tidning. Fiske För Alla har funnits ett tiotal år. De två första åren är chefredaktör, skribenter och övriga medarbetare fulla av energi och nya idéer. Efter fem år då gäller det att kunna förnya sig antingen med ny redaktör eller nya skribenter med nya grepp och nya idéer. Om tidningen är kvar efter trettio år då måste den ju vara bra! Självklart är att även en gammal tidning måste kunna förnyas och utvecklas. Annars försvinner den. Fiskejournalen är kvar efter 31 år och tidningen har ju bytt till ny chefredaktör för några år sedan. Min röst idag går till FJ.

Discharged
2005-01-13, 18:28
tycker också jag om tidningen fiskefeber, synd bara att några av de som jobbar där inte verkar ha något vidare vett (ursäkta mig om nån här på forumet jobbar där...)

Jag, liksom många av er beställde tidningen tillsammans med deras prenumerations-erbjudande, jag valde spö + rulle. Till det tråkiga... Första turen med spöet, ett napp, en liten gädda på halvkilot, slirbroms och allt ställt löst, som alltid... Direkt när den hugger flyger spöet i delar (bryts på 2 ställen samtidigt) brottytorna är helt raka, som om man skurit av spöet där, utan tvekan konstruktionsfel...

så jag ringer upp, de ber mig skicka tillbaka spöet (detta var alltså i juni eller nåt förra året...) så det gör jag givetvis...

i Augusti har jag FORTFARANDE inte fått något nytt spö, jag ringer upp igen... han jag pratar med har ingen aning om vad som hänt, säger att de har skickat ett utbytes-spö till mig, bara att det datum han säger att det var skickat var innan jag kontaktade dom angående att spöet var trasigt... (jag mailade nämligen en fråga till dem ungefär en timme efter att jag ringde, så jag hade datum på mailet)

I alla fall, jag gick bort till mitt "serviceställe" och undrade om de hade haft något liggandes väldigt länge, och han sa att de hade haft ett gäng paket liggandes, men om nåt ligger mer än en månad skickas påminnelser och jag hade inte fått nån, i vilket fall så lät han mig komma bak och titta bland paketen... inget till mig...

jag ringer tillbaka med detta och han skulle kolla upp vad som kan ha tänkas hänt... har FORTFARANDE inte hört något av honom eller nån annan från det stället...

Hade det varit så att de glömt bort mig en gång, OKEJ... det kan jag leva med, men att glömma, ljuga och sen glömma igen... Nej!

truttakungen
2005-01-14, 08:13
Flugfiske i Norden klar favorit....

Arnenym
2005-01-14, 10:37
FFA har kört samma artiklar med nya bilder de senaste 5 åren. Mikael Engström är ljuset i mörkret för deras del.
FJ har nåt läsvart nästan varje gång.
FF har varit bra hittills.

schlusser
2005-01-16, 14:32
FFA tyckte jag var skitbra förr! men nu drar dom sig lite för mycket mot trolling och det går inte i min smak! fiskejournalen och fiskefeber är väl dom bästa men jag tycker ändå att fiskejournalen tar priset för den är riktigt rolig samtidigt!!

Eyrie
2005-01-26, 15:36
Jag tycker att Fiskefeber är den bästa tidningen. De är nyskapande och är inte heller rädda för att ha med lite utlandsartiklar som man kan drömma sig bort i.. Bilderna är superba och artiklarna är mycket läsvärda.
Tack, fiske-feber för att ni kom till sverige..

Everflow
2005-01-28, 01:28
jag måstr faktiskt också rösta på fiske-feber, tycker att den är såpass bra att jag blev tvungen att börja prenumerera på den:):)

GösMicke
2005-01-28, 05:35
Har lagt min röst på FJ men FF är också bra. Prenumerar på bägge. Köper FFA ibland om det verkar finnas några bra artiklar men blir oftast besviken.

Arnenym
2005-02-02, 10:59
Undrar om det är nån som mixtrat med röstningen på nåt sätt?
FFA låg klart sist tills för ett tag sen och vips åkte dom upp till drygt 30% , ÖVER EN NATT! Utan att det har kommit in fler positiva kommentarer!

esobus
2005-02-02, 12:45
Kanske medierna ägnat sig litet åt röstfiske? ;)
Dvs sagt år några kompisar att rösta.
Det är ett imponerane antal röstande dock!

Men det kan ju vara tid att stänga 'pollen' innan det sker i stor skala om det inte skett redan..

Crubbster
2005-02-06, 19:03
ffa kost och gott suger, nu ska ja igentligen inte utrycka mig så barskt men jo de ska ja fan i mig, för ja säger inte att ffa är en dålig tidning , men byt namn för helvete ja menar fiske för ALLA heter de, och så är de 60% flugfiske 20 %trolling och resten svensson fiske, mete sidorna är tragiska, ja har funderat på att göra en statistisk undersökning på antal sidor med mete ,flugfiske, trolling osv , skulle va rätt kul !!!

slutmonolog . ffa kalla er inte nånting ni inte kan hålla, byt namn eller börja skriv artiklar för ALLA !!

PÖSS Crubbster

Bergman
2005-02-06, 21:11
Verkar vara påfallande många "gäster" som röstat på en del av alternativen. Kanske ska se över rättigheterna vid nästa omröstning. ;)

The man
2005-02-07, 02:03
FFA har Mikael Engström vilket gör dem till den bästa fisketidnigen! Kanske ligger de på en lägre nivå när det gäller advancerade artiklar, men de har Engström, det kompenserar! Tapsas artiklar är också ofta läsvärda.

Fisketidnigar borde försöka få in mer humor, jag läser dem mest i roande syfte, fisket i sig lär jag mig allt som allt oftast igenom praktik

hokan
2005-02-20, 14:47
fiske feber är det självklara valet för egen del. ingen annan tidning levererar såpas mycket mattnyttig info som fiske feber.

cirre
2005-02-25, 03:27
FIN är bästa tidningen.

FFA, FJ är OK men de innehåller för lite flugfiske och en massa tråkiga artiklar om trolling och spinnfiske... trollingartiklarna är de tråååkigaste av alla.

Mer flugfiske. Boys när ni växt upp kommer ni oxå uppskatta den ädlaste fiske metoden av dem alla ;)

jag förstår inte vad du menar med att vi "boys" växt upp? för fan kolla bara på hur folk har röstat flugfiske är ju helt dött! :nut:

pg_atl
2005-03-02, 16:53
Fiskejournalen är klart bäst. FFA är ju också bra, men det är mycket tack vare Mikael Engströms artiklar.

esobus
2005-03-07, 22:04
Kul att se hur rösterna ökar med ca 3/dag efter ändringen av rösträtten i ett av fälten. Det fortsätter, lustigt nog det fält som växte snabbast med oreg röster.

Kanske jag bara är... Men det finns en tendens här som ger fundersamhet för mig. Det kan väl inte vara så att av alla efter ett par veckor bara råkar surfa in och rösta på en och samma tidning? 3/dag? Det verkar statistiskt väldigt osannolikt.

Faktiskt är jag nyfiken på längd registrerade på forat och antal poster av dessa senaste röstande.

FredrikB
2005-03-18, 14:29
FFA har Mikael Engström vilket gör dem till den bästa fisketidnigen! Kanske ligger de på en lägre nivå när det gäller advancerade artiklar, men de har Engström, det kompenserar! Tapsas artiklar är också ofta läsvärda.

Fisketidnigar borde försöka få in mer humor, jag läser dem mest i roande syfte, fisket i sig lär jag mig allt som allt oftast igenom praktik

FJ och FF är klart bäst, men jag håller med Ovanstående om att Engström är en förbannat bra skribent som blandar in mycket humor i sina artiklar.
Tänk om han kunde börja på FJ eller FF då hade den tidningen som fick honom varit komplett.

Anders (Team Lilla My)
2005-03-18, 17:41
Tänkte jag skulle gnälla lite...

Börjar kännas som om FJ kör artiklar i repris. I nya numret är artikeln om knivar en rak kopia av en artikel puplicerad för ett tiotal år sedan med samma författare. Visst behövs det knivvett men ändå... Många andra artiklar har samma drag av upprepning i FJ. Vi gamla prenumeranter på Sportfiske, sedemera FJ skådar igenom sådant!

Köpte också mot all förmodan nya Fiske för alla eftersom jag såg att det var en artikel om vrak i Kattegatt med. Det var i princip den enda artikeln som inte handlade om fiske efter prickiga fiskar. Visserligen var det ett temanummer om lax men ändå... Vem fan vill läsa ett helt nummer om laxfiske när man inte är intresserad av det. Måste vara tråkigt att som prenumerant att få ett sådant nummer i så fall. Vrakartikeln var ingen höjdare heller. I princip ett rent plagiat från AJ-vraksida på nätet.
Någon etik borde man ha! Kan bara i förbifarten nämna ett av Sportfiskeförburbundets tidning "Svenskt Fiskes" nummer där en mycket känd havsfiskare skrivit en artikel om Öresundsfisket med plattfisken som huvudnummer där han i princip bara kopierat av text från min hemsida!
Verkar som om många har svårt med inspirationen. Låt då bli att skriva tycker jag!
:yiack:

Axel
2005-04-05, 15:46
Kan inte mer än hålla med Anders, det skrivs för mycket om att fiska småfisk i norrländska bäckar och trolling i vänern. Har slutat prenumerera på båda tidningarna FFA och FJ och köper ett nummer med intressant artikel istället.

teambohr
2005-04-14, 18:26
Fiskejournalen utan tvekan, och det av hävd och inget annat vettigt argument! (har haft den sedan 1982).

Attractor
2005-06-01, 15:43
FF är solklart bäst men det är också den enda tidningen som inte ser ut som ett fanzine skapat av 13-åringar. Jag arbetar inom reklam och visade ett par formgivare ett nummer av FA. De höll på att få stroke av skratt och rädsla. Så ful att det nästan är roligt. Och illustrationerna av fiskar som pryder många reportage! Helvete, jag kommer kanske att fortsätta prenumerera på den bara för att det är roligt.
FFA har bara Mikael Engström och det räcker tyvärr inte. Skicka honom till FF!
FF har den bästa genomgående nivån. Det beror antagligen på att Jörgen Larsson är den mest seriösa och passionerade sportfiskaren som arbetar med tidning.
I FA kan det vara ett hyfsat reportge med något nydanande och lärorikt. Men sen kommer ett reportage om bottenmete på abborre som helt bygger på ett lågt skämt om Bill Clinton och inte kommer med något intressant i vare sig metod, utrustning eller bete. Tvärtom, jag kände mig dummare efter att ha läst den. :oj:

timo
2005-06-05, 21:52
Eftersom jag tycker mig bedriva avancerat svenssonfiske så faller mig alla de tre stora i smaken. Fiskefeber verkar klockren, Fiske för Alla har bra kontinuitet i Gunnar Westrin, Mikael Engström m.fl. men Fiskejournalen får min röst den här gången.. Med lite mer erfarenhet kanske Fiskefeber lyckats peta ner tidningen från tronen, eller om Fiske för alla lyckats få in ännu en klippa i stabben. Ingenting är säkert! Däremot vet jag hur svårt det måste vara att tillgodose alla behov i en bred fiskande allmänhet i Sverige.. Tänk på att det är inte enbart vi fiskenördar som ska köpa tidningen. Jag vill gärna se mer av svenssonfiske i tidningarna, blandat med med avancerat fiske, just för att våra nykomlingar ska känna sig bekväma i fisket och få en bra start att bygga vidare på. Och personligen tycker jag lika mycket om att läsa om andra fiskesätt än de jag själv sysslar med. Min slutsats är att dom tre tidningarna behövs! :goodwork:

Flugfiske i norden är för smal för mig...

David Söderlund
2005-06-26, 01:55
Eftersom jag tycker mig bedriva avancerat svenssonfiske så faller mig alla de tre stora i smaken. Fiskefeber verkar klockren, Fiske för Alla har bra kontinuitet i Gunnar Westrin, Mikael Engström m.fl. men Fiskejournalen får min röst den här gången.. Med lite mer erfarenhet kanske Fiskefeber lyckats peta ner tidningen från tronen, eller om Fiske för alla lyckats få in ännu en klippa i stabben. Ingenting är säkert! Däremot vet jag hur svårt det måste vara att tillgodose alla behov i en bred fiskande allmänhet i Sverige.. Tänk på att det är inte enbart vi fiskenördar som ska köpa tidningen. Jag vill gärna se mer av svenssonfiske i tidningarna, blandat med med avancerat fiske, just för att våra nykomlingar ska känna sig bekväma i fisket och få en bra start att bygga vidare på. Och personligen tycker jag lika mycket om att läsa om andra fiskesätt än de jag själv sysslar med. Min slutsats är att dom tre tidningarna behövs! :goodwork:

Flugfiske i norden är för smal för mig...

Mer svenssonfiske? Ja, då är det ju bara att köpa FFA, varje nummer är ju som en enda lång instruktionsbok för nybörjare. Det är ju därför den heter Fiske För "ALLA". Så mer av svenssonfiske i fisketidningarna tycker jag du ska sluta skrämmas med. Det finns tillräckligt av den varan.

Fiske Feber tycker jag själv bäst om.

stigson
2005-06-26, 02:03
Mer svenssonfiske? Ja, då är det ju bara att köpa FFA, varje nummer är ju som en enda lång instruktionsbok för nybörjare. Det är ju därför den heter Fiske För "ALLA". Så mer av svenssonfiske i fisketidningarna tycker jag du ska sluta skrämmas med. Det finns tillräckligt av den varan.

Fiske Feber tycker jag själv bäst om.

ja fiskefeber är utan tvekan bäst :)

Stizo
2005-06-26, 02:30
Säger det ännu en gång... FISKEFEBER är klart bäst av dem svenska fisketidningarna... FFA prenumerationen sa jag upp nyligen pga dess innehåll. FJ får bli kvar ett tag till i alla fall.

limnos
2005-06-28, 10:41
När man blir allt för leds på flugfiske och trams finns ju alltid "Coarse angling today" "Crafty carper" "advanced carp fishing" "International carper" "Carpworld" mm.

BeBest
2005-06-28, 11:22
Det bästa med fiske-feber är att den fått skallarna på övriga tidningsredaktioner att börja skallra! Det börjar märkas att de forna parhästarna FFA och FJ vill upp ur de gamla hjulspåren och börjat så sakteliga förnya sin profil. Det har kommit till många nya skribenter hos dem!

Det är nog mest en tidsfråga innan själve Gunnar Westrin på FFA får se sig om efter nya idéer och kanske även tvingas spänsta till sitt språk. I princip räcker det ju gott med endast en flugfiskeexpert på den tidningen och de har åtminstone tre utpräglade flugtokar i stallet! :D

FJ är den tidning som svarat snabbast på konkurrensen från f-f. Där märks faktiskt att det skett en kvalitetshöjning och kanske också en föryngring sedan Jörgen Larsson slutade. ;)

I f-f tycker jag som helhet fortfarande att annonserna är mest läsvärda även om Amazonas-reportaget i senaste numret #4 var en trevlig överraskning!

timo
2005-07-01, 22:24
David >> Jag tror Du har missuppfattat mitt budskap helt och hållet. Läs igen eller så får jag omformulera mitt inlägg.

McStone
2006-02-09, 13:32
Åsikterna om vilken fisketidning som är bäst går verkligen isär. Vilken tycker du är den bästa svenska fisketidningen ? Motivera gärna ditt svar.
Svenska fisketidningar ligger i dagisklass. Om ni har möjlighet (språk) så kolla in ERÄ-Lehti från Finland. Där talas det om fiske för fiskare i fisketrakterna där fisken bor, inte som vissa svenska Kalle Ankan; Sillen har lagt till vid Gladahoppsöarna eller vad dom nu heter. Svensk fiskejournalistik ligger lite efter i allt utom annonserna i blaskorna.

Jimmiee
2006-02-09, 14:02
tycker fiske för alla är bäst för den var jag med i..hihihihihihihi :)

Björn Blomqvist
2006-02-09, 14:25
FISKEJOURNALEN HAR TAPPAT SNUDD 50 000 LÄSARE PÅ FYRA ÅR

Med anledning av tyckande och tänkande om svensk fiskepress presenterar undertecknad följande info.

Enligt färska siffror från ORVESTO Konsument visar att Jaktmarker & Fiskevatten är den tidning inom fiskesvängen som i nuläget har flest läsare. Visserligen är J&F ingen utpräglad fisketidning, men fiskeskriverier finns dock däri. 172 000 läsare/nr är vad som kollar in J&F.

Fiske För Alla har i nuläget 123 000 läsare. Tilläggas kan att sedan 2003 har FFA tappat 24 000 läsare.

Vid mätning 2003 hade Fiskejournalen 137 000 läsare. Vid mätning två 2003 hade Fj:s siffror dalat till 120 000 läsare, ett tapp på 17 000 läsare i ett nafs. Sedan dess har Fj:siffrorna i stort bara gått utför. Bottennappet hittills är från mätning två 2005 då Fj noterade prick 100 000 läsare. Dock har Fj:s läsarsiffror nu ökat till 112 000 läsare. Fj:s toppsiffror på 2000-talet är från år 2001 då hela 161 000 läsare bläddrade i tidningen. Fj har således i runda slängar tappat 50 000 läsare på fyra år.

Mesta åldersspannet av läsarna på ovan nämnda tidningar ligger mellan 35 – 44 års ålder och över 80 % är manliga läsare. Trenden är tydlig – och den är att fisketidningarna tappar läsare.

Vad ”nya” Fiskefeber och Allt Om Flugfiske har för läsarantal framgår inte av undersökningen.

Dock aviserar Fiske Feber att de under våren kommer att satsa på ett sk mässnummer. Citat; ”Extra utgåva som trycks i 50 000 exemplar och distribueras löpande på mässor och andra arrangemang under april – juni”.

Avslutningsvis: Ju mer annonser desto mer klirr i kassan. Artiklar genererar inga pengar. Nej, de skapar utgifter till dem som skrivit dem. En fullspäckad annonstidning med reklam om fiskeprylar är klart bäst, åtminstone för dem som driver en tidning. "That´s life"

Mvh / redaktör Björn Blomqvist Sportfishing News www.outdoor.se/sportfishnews

Ps. Så här mycket kostar en annons i Fiske Feber mässnummer.
Helsida 210 mm x 280 mm = 22 500 kr + moms
Halvsida 280 mm x 135 mm = 11 800 kr + moms

Pastpsycho
2006-03-30, 14:15
Jag hadgärna settatt flugfiske för alla hade funnits med!!! :fiska1:

Bergman
2006-03-30, 14:29
Avslutningsvis: Ju mer annonser desto mer klirr i kassan. Artiklar genererar inga pengar. Nej, de skapar utgifter till dem som skrivit dem. En fullspäckad annonstidning med reklam om fiskeprylar är klart bäst, åtminstone för dem som driver en tidning. "That´s life"

Mja, är det verkligen så ? Tidningarna måste ju tjäna lite på att sälja nummer också ... utan läsare blir det inga reklamintäkter. Läsarna vill ha fina artiklar, tips och bilder. Utan detta tappar man läsarna och så är den onda spiralen igång.

Tappar man läsare får man börja luska i varför och sedan åtgärda problemen.

erki
2006-03-30, 14:36
Bättre att prenumerera på engelska tidningar, IYCF kostar typ 630kr/år och kommer med flygpost varje månad dvs 12nr/år. I england har de ju tidningar som är specialicerade på det man är intreserad av, nyheter får man ju via sportfiskarna och nätet ändå.

Krokko
2006-04-05, 21:59
Måste säga att FFA har ryckt upp sig, ett tag var det riktigt kasst men dom senaste numren har haft mer substans. Mikael Engström är egentligen värd lösnummer stålarna bara han. FF är nog den vassaste tidningen för tillfället även om kvalitén gått ner något sista tiden, det är många artiklar som känns köpta/sponsrade, bl.a. är deras Österlenartiklar (HÖ) mest kosmetika. I.o.fs så har FJ P.O Johanneson som verkar vara toksponsrad av Salmo, snackar bara skinner och slider-

TIMMY!
2006-08-02, 11:00
Jag valde FiskeFeber för lite nya artiklar. gillar att dem tar upp lakfiske t.ex. lite mer avancerade grejjer.

En sak jag har tänkt på är att i FiskeFeber så lägger dem gärna ut bilder på utrustningen, med märke mer detaljerat än dem andra tidningarna.
Köper märkena reklam hos FF och får det inbakat i artiklarna?
Eller vill dem underlätta utrustningsvalet?

Sånt man antagligen aldrig får veta.

hej..skriver i fisketidning och vägrar ta på mig några märken som förknippas med fiske..att grejerna syns är en femma..men inga kepsar..t-shirts osv...det är min grej
jag har inte blivit tvingad att ha ngt speciellt märke på mig.

aimar92
2006-08-08, 22:02
Vart finns fiske-feber då?

Hibbahubba
2007-03-09, 13:50
Väldigt mycket reklam å fiskeresor nu. Reportagen håller fortfarande hög klass, men de behöver vara fler i förhållande till antalet sidor reklam.

Shitlake
2007-04-11, 18:47
FFa e sämst tycker jag,men prenumenerar på alla 3 ändå

Tobbe
2007-04-11, 19:27
Apropå fiskejournalen.... http://www.journalisten.se/a.aspx?article_id=13146

Ambassadeur5000
2007-04-11, 20:48
FFAs så kallade multirulle-guide suger ju p_ng:regn:
Guide, ojoj! Den guidar ju inget, förutom priset och om eventuell rullväska medföljer:ledsen:

Katastrof!

ansa
2007-07-02, 16:56
Personligen ogillar jag reklam, reklam, reklam om det inte är vettig reklam. Den vettiga reklamen är dock ovanlig. Tycker FFA är den tryggare av dem, men läser lika gärna de bägge andra.

Ett tipps till Er alla:

Vill Ni läsa om Göspilke, Gäddsaxar eller något annat; gör en sökning på Internet - oj, oj vad det finns mycket att läsa. Man kan sitte uppe kvällar och nätter bara om ett enda ämne.
Är Ni dessutom "haj" på engelska så kan Ni läsa ihjäl er på nätet ;)