Visa fullständig version : hur använder man en överhandsfräs egentligen?
pikeAlert
2005-01-09, 20:33
Hej jag har fått en överhandsfräs av mig själv i julklapp. Just nu använder jag den till o fräsa bly hål i mina fina små jerkbaits, vilket är en klar förbättring jämfört med att stå och förgripa sig på dom stackars små liven med en borrmaskin.. Men jag fattar inte hur man fräser avfasningar på kanten på ett bete!!? Hur gör man? jag fattar noll.
Kan inte nån snäll person som brukar hålla på med sånt förklara lite pedagogiskt hur arbetsgången är??
tusen tack på förhand
Du behöver ha en fräs som är anpassad för ändamålet tex:
Avrundningsfräs 30-7707 hos Clas Ohlson.
Sen är det bara att anpassa fräsdjupet och låta kullagret stötta försiktigt mot kanten. Kör så att fräsen får skära med fiberrikningen så minskar risken för spjälkning av trät.
Sätt fast biten ordentligt innan du börjar.
Fick du med några fräsar till maskinen ? Isånnafall så är du ju nästan halvvägs ... ;)
Man kan sitta med överhandsfräsen mellan knäna och hålla träbiten i ena handen och fräsa kanterna men det är lite väl vanskligt och risk att man fräser sönder fingrarna. En myckt säkrare metod är att göra ett hål i ex en spånskiva som är lite större än ditt bete som du vill fräsa. Montera sedan mallen på en annan skiva och dra fast ditt bete med två skruv mitt i hålet. Var noga med att inga skruvskallar sticker upp. Sedan fräser du kanterna mycket enkelt och framförallt säkert ! :)
Använd en rasp, latskalle! :D
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.