handdator

Visa fullständig version : Hur förvara alla drag???

Åsunden
2003-02-17, 11:44
Jag har svårt att hitta den ultimata vägen att förvara alla beten, som man "måste" ha.
Jag har provat "jätteboxen Allan", den blir för stor och tung att alltid släpa med sig. F.n kör jag med ett (stort) antal småboxar. En låda för Jensen-vobblers, en för "alla" Terminatorvobblers, en för Reflexspinnare osv...

Som den ordningsamme man jag är har jag svårt för att slänga ner alla drag i samma låda.

Hur gör ni?

JD
2003-02-17, 12:53
Jag har förlorat hoppet om den ultimata förvaringen. :(

Det finns nog bara mer eller mindre acceptabla förvaringssätt. Tror till exempel på ditt sätt; att förvara i mindre lådor, gärna i teman. Då är det lätt att ta med det man ska ha och slippa släpa på en massa som man ändå inte använder.

Har själv en Plano 1233, tror jag den heter, och den är väl bra men jag har aldrig tagit med den på en fisketur. Brukar stoppa smålådor i ryggsäcken. Förresten, tror att det finns en stor tråd om det här.. minns att folk lade upp en massa bilder på sina lådor. =)

rapala
2003-02-17, 19:46
Jag har skaffat en Flambeau 8020 nyligen fast knappt 1/2 av alla mina drag får ju plats. Annars kan man stoppa ner ett par smålådor i en ryggsäck.:)

Danne
2003-02-17, 19:53
För gäddpåkarna (de riktigt stora som inte ryms i betesboxen) duger en cementhink eller likande klockrent. Såga jack runt om och placera påkarna. I hinken ryms tafsar mindre betesboxar och annat krafs som man måste ha med sig.

Funkar bra till den båtburne!

Toby
2003-02-17, 19:54
Originally posted by rapala
Jag har skaffat en Flambeau 8020 nyligen fast knappt 1/2 av alla mina drag får ju plats. Annars kan man stoppa ner ett par smålådor i en ryggsäck.:)

har också svårt att få plats med alla drag. att ha en stor draglåda är både bra och jobbigt

blir onödigt tungt att släpa på en stor låda en längre sträcka,

fast i båt är en stor draglåda kanon..

:rolleyes:

rapala
2003-02-17, 19:58
Jo, precis jag ska bara ha den i båten, blir lite jobbigt att springa runt med en 20-kilos klump.;) Annars funkar en vanlig ryggsäck, bra vid landfiske.:)

Åsunden
2003-02-17, 20:54
Originally posted by JD
Jag har förlorat hoppet om den ultimata förvaringen. :(

Det finns nog bara mer eller mindre acceptabla förvaringssätt. Tror till exempel på ditt sätt; att förvara i mindre lådor, gärna i teman. Då är det lätt att ta med det man ska ha och slippa släpa på en massa som man ändå inte använder.

Har själv en Plano 1233, tror jag den heter, och den är väl bra men jag har aldrig tagit med den på en fisketur. Brukar stoppa smålådor i ryggsäcken. Förresten, tror att det finns en stor tråd om det här.. minns att folk lade upp en massa bilder på sina lådor. =)

Tjena JD,

Det verkar som om ingen har det där helt perfekta sättet att bära omkring alla beten.
Jag får fortsätta med de små lådorna. Att sortera efter "tema" verkar vara ett bra sätt.
Jag köpte för övrigt en ny liten låda idag. Men jag märker att det får bli ett par till....

JD
2003-04-21, 08:11
Ska köpa ett par lådor till jag också. 2 st 3700-lådor (för ul-fisket och pilkar) och några 3500-lådor (för pillemetematerial, krokar m.m.)

Har följande teman då:

Mete
Flytande gäddvobbler
Sjunkande gäddvobbler
UL-fiske
Pilkar
Pillemeteprylar
Krokar

rapala
2003-04-21, 08:31
Synd att det inte finns boxar som rymmer stora wobbler, 20cm+.
Blir till att ha dem liggandes i det stora förvaringsfacket till linor osv.

JD skrev sina teman, nu kommer mina:

En Flambeau 8020 alt. ryggsäck till gäddfisket.
En ABU med 3 "våningar" till havsfisket+en pärm till häcklorna
En Plano 1155 till abborr+UL-fisket
Sen har jag en massa Flambeau samt Fladen miniaskar till jiggar och mindre spinnare.

Trolling
2003-04-21, 20:10
Jag köpe två draglådor från Clas Ohlsson med 4 st stående boxar funkar bra för mig billga 155:-st
har även en Plano 758 men den är klumpig att ha i båten

korten
2003-04-21, 20:59
rapala har f*n allt!

roffe
2003-04-21, 22:24
Hörni fiskebröder, den gamla hederliga kylväskan i frigolit är perfekt till alla möjliga drag. Lätt att bära, lätt att inreda efter eget behag med flera mellanväggar.
Dragen hängs i kanterna och resterande tjafs som man släpar med sig lägges i botten. Möjligtvis är den kanske inte så förbålt snygg. Håll till godo...

yoxler
2003-04-22, 08:13
jag har börjat köra med boxar i varierande storlek. Tycker det fungerar bra.

lillgustaf
2003-04-23, 09:38
jag tror jag ska dela upp dragen en stor väska med bara wobblers till gädda och öring mer och en annan väska med bara spinnare mm

Perchman
2003-04-23, 15:00
jag har alla mina drag upphängda på en sorts tavla på väggen, sen stoppar jag ner dragen i ett antal mindre boxar inför varje fisketur. Lite jobb, men det funkar bra för mej.

FetOst
2003-04-23, 15:04
men rapala antingen är du jävligt rik eller så är du en fet myttoman

Bergman
2003-04-23, 15:19
FetOst, lite billigare prylar "Over there" iofs ... ;)

rapala
2003-04-23, 16:51
Bergman har rätt, du har fel i dubbel bemärkelse dock.

Berndtsson
2003-05-06, 18:18
Jag hittade en bra axelväska som rymmer 4 större betesboxar och två mindre. Köpte till några boxar och byggde upp ett system efter tidigare namnda teman.

Det bästa av allt är att det är biltema som säljer väskan för 250kr.
Kvaliten må vara si så där, men den funkar bra än så länge.

/Berndtsson

David Ståhlman
2003-05-06, 19:50
Jag har betena hängande på en korktavla. Sedan plockar jag ner de som jag tror e bäst för dagen tills det blir fullt i lådan. men det förutsätter ju att man måste hänga upp alla på nytt efter fisketuren