Visa fullständig version : Nån som fiskat i Telemark, Norge?
hyltekarlsson
2005-06-06, 21:48
Hej nån som vart i telemarkområdet och fiskat? Var det bra fiske? Vilka flugor är det som gäller? Mycket mygg? Andra tips?
GäddJävel
2005-06-06, 21:59
Jag har varit MYCKET i telemark och fiskat... dock aldrig med fluga. Men fisket var bra. Dock hade jag vissa privilegier när jag var där och fick fiska på vatten få andra fått fiska i... kan bara uttryckas med ett enda ord: FANTASTISKT!
och mygg... jodå, fanns det gott om på sina ställen. :)
Pikopath
2005-06-06, 23:08
Prøva Norsjø. Mye ørret, og jeg tror norgesrekorden på gädda på fluge er derfra;)
Hvor i Telemark er det du skal?
Michael
GäddJävel
2005-06-07, 11:31
Jag undrar detsamma som Pikopath... VART ska du fiska. Telemark är ju rätt stort... :)
hyltekarlsson
2005-06-07, 15:24
Fyresdalen tror jag det heter vi ska till.. Flugtips?
hyltekarlsson
2005-06-12, 18:44
Vad rekomenderar ni för drag för fiske efter öring i sjöarna där uppe då? Vilken spinnare llr vilket skeddrag är bäst?
Pikopath
2005-06-12, 19:25
Hvilke flugor/drag vet jeg ikke. Men Fyresvatn er et ok vann for øring. Og om ni husker den videon med de 2 nordmennene som fikk øring på 9 kilo, det er i Telemark et sted ;)
Nevnte Norsjø er et bra trolling vann i hvertfall.
Bandak ligger vel og i Telemark, og er kjent for stor øring.
http://www.elbe.no/Andre_napp/Fiskehistorier/4755
Michael
GäddJävel
2005-06-12, 19:35
små spinnare och drag, panther martin i olika varianter, mina favoriter går i rött och svart. KANON! Vibrax, mepps o dyl.
Sölvkroken, koppar, 7g max... gärna 4g... och ja, man kan få GROV fisk på så små. :)
Kommer du ut i båt så skulle jag rekommendera långedrag... åhh... ilningar av längtan vandrar längs ryggraden bara jag tänker på det.
Och så MASK... mycket viktig ingrediens till ett lyckat fiske. Man kan meta från land ... bara du är försiktig... Stå så långt upp på land att du måste ha spöets hela längd för att nå till strandkanten. Kan vara väldigt effektivt vid lite mindre vatten som tjärnar och älvar / åar / bäckar...
SKITFISKE och NÅGRA avundsjuka tankar... :)