Visa fullständig version : Spö för gäddmete?
Slemgädda
2005-07-12, 22:55
Hade tänkt att köpa ett par haspelspön för gäddmete och behöver lite tips på bra prisvärda spön.
Hur kraftigt spö är lämpligt egentligen, är det 3 lb som gäller eller klarar man sig med ett lite klenare spö.
Antar att feederspön är helt uteslutna eller?
Jag tror på 2.75 - 3lbs iaf. Tror det finns en hel del poster om det i forumet.
Feederspöna är rätt usla till gäddmete. om du inte hittar ett kraftigt som fan (o då försvinner ju feederspönas funktion.)
etuna_alex
2005-07-13, 13:37
har fått "slupm gäddor" på mitt feeder spö då jag metat brax och nån gädda har huggit på småfisken när man vevat in. det är grym känsla i feeder spöet men man har inget att sätta i mot är nästan omöjligt att få stopp på gäddan! och då har jag använt ett kraftigare feeder spö!
jag tog en gädda på match spö, men den var inte så stor, 0.5 kg kanske den vägde. :) den gillade i alla fall maggot och majs. :rolleyes: den kämpade fint på det spöt tyckte jag, riktigt skön känsla. :)
Spön från 2,5-3lbs. Gärna med helaktion, specielt om du kommer fiska med flätlina! Själv föredrar jag 3lbs då man snabbare får in fisken med dessa, men å andrasidan mister man lite känsla på fisk upp mot 7-8 kilo. Så fiskar du mest efter Gädda i den klassen eller vill ha sköna fighter med lite längd på bör du köra ett vekare spö! Vill du även använda det till gösfiske så föreslår jag ett helaktions i klass 2,5-2,75lbs.
Tänk också på att det är lättare att kasta stora beten (om man nu vill det) med ett grövre spö, då ryggraden pallar för tyngden på betesfisken!
Själv började jag med Karpspön på 2,75lbs och använde det till både flöt- och bottenmete. Då fick jag möjlighet att fiska efter många olika arter med spön som var hyggligt bra till allt. Fox Warior spön är billiga och ganskasköna. Många polare som fiskar då och då har köpt dom och är mycket nöjda.
Köper du 3pack så blir slutsumman ca 2000-2500kr beroende på var du köper dom.
Jag kör med 2 handbygda gäddspön som har en testkurva på 2.75, grymt goa. Till lite tyngre beten och längre distanser använder jag 2 st 3.50 spön, återigen "riktiga" gäddspön.
köp fox warrior 2,75 det ska jag göra iaf=) 3 för 2300 eller 1000kr styck.
Keff - Eller tre för 2000:- och 800:- st, på popuptackle :)
Slemgädda
2005-07-13, 21:38
Hur är det med leveranstid / leveranssäkerhet från www.sportfiskehornan.se
Ser att dom har ganska bra pris på Shimano Catana Carp.
3 pack för 1800:- ordpris. 949 :-/st
Jag har handlat ifrån dom och det är en mycket bra affär.
Är lite nyfiken bara. Hur kommer det sig att ni vill köpa karpspö istället för gäddspön?
Fux tillverkar en serie som heter Piker och kostar ifrån 699:-/st, alltså 3 för 2100:-
Om jag skulle starta om från början med att handla på mig fiske prylar, så hade jag garanterat köpt karpspön, då jag tycker att dom är bästa kompromisen till allehanda fiskar och fiskesätt. Men det är en personlig uppfattning och kan säkert skilja sig från andras. Det är däremot inget fel i att köpa spön designade för gäddfiske om man vet med sig att det är gädda och bara gädda man skall köra eller åtminstonde inte så mycket annat. Likaså om man redan har börjat specialanpassa sin utrustning efter skilda arter. :sol:
Så du menar att ett par gäddspön bara funkar till gäddmete?
Så du menar att ett par gäddspön bara funkar till gäddmete?
Inte alls! "så hade jag garanterat köpt karpspön, då jag tycker att dom är bästa kompromissen till allehanda fiskar och fiskesätt."
Jag har själv special designade spön för: gäddfiske, Karpfiske, Sutare, 2 olika spön för Ruda (om än inte specialdesignade så åtminstonde utprovade under många år för att jag skall tycka att dom är optimala), osv osv.
Så fortfarande skulle jag välja karpspön om jag började bygga upp min utrustning från början!
Är lite nyfiken bara. Hur kommer det sig att ni vill köpa karpspö istället för gäddspön?
Fux tillverkar en serie som heter Piker och kostar ifrån 699:-/st, alltså 3 för 2100:-
Är det Fox Piker Deadbait du menar?
Vad är det som gör att de får namnet deadbait, är det bättre till just deadbait och isf hur? Antar att det funkar till livebait också?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.