Visa fullständig version : Bästa materialet för gäddmetestafsar.
Jag letar efter ett riktigt bra material för gäddmete. Något som man verkligen kan lita på. Behöver inte vara något smidigt eller så, det ska bara hålla när 130-centimetarn sitter där.
Drennan sevenstrand och fox easytwist är de jag gillar bäst hitils, men jag undrar om det finns alternativ.
Det får gärna finnas tillgängligt i 40-45lbs, tycker att det mesta är svårt att hitta över 30lbs.
Tackar på förhand //Foppa
En 30lbs lär hålla för det mesta som simmar i sverige. Tänk på att 2 kilos press på en fisk är riktigt mycket. Testa själv genom att fästa en våg i linan/spöt o dra.
Det är det säkert, men jag väljer att ha marginalerna på min sida. En 40lbs tafs känns ändå inte särskilt grov i munnen på en stor gädda, så varför chansa?
Man tappar ju dessutom mycket styrka när man tvinnar/klämmer.
Samt att alla material inte håller vad de lovar, e-sox är ju bara förjävligt.
Flodebanan
2005-07-29, 23:49
En 30lbs lär hålla för det mesta som simmar i sverige. Tänk på att 2 kilos press på en fisk är riktigt mycket. Testa själv genom att fästa en våg i linan/spöt o dra.
Vet en kille som "verkligen KAN fiska", han drog av en 30lbs på 10sek på en ÅL.
Så att "vara på säkra sidan" skadar inte...
Det är bara att testdra tafsarna, håller de för 5kg+ så är man på den säkra sidan (spöt lär ryka om du pressar mer än 5 kilo). E-sox tycker jag är ett ypperligt material, har testdragit/fiskat mina och de håller. Sen måste man ju självklart testdra tafsen efter varje fisk med (kassera tafsen om det blitt en massa kinkar).
Läste en artikel av David Lundqvist där han skrev om att han kört 15lbs material när han fiskat i lödde (med bra resultat:)).
Ok, låt mig göra på mitt sätt nu :)
Ja men gå till järnaffären och skaffa en ordentlig kabel då om det ska va på det viset, eller "låna" lite från öresundsbron;).
Varför inte köra BOA materialet... använder den både till Jerk å Spinn.. funkar utmärkt... tålig å inte för hård men ändå inte för mjuk... även använt den när jag kört spinnare å det gick över förväntan... :banana:
Malin boa är, om jag inte misstar mig, monofil och då blir den ju VÄLDIGT styv, tror inte att det passar sig så bra till mete.
Jag kör med 2 olika Eddie Turner 49 strand & 7 strand, grymt bra. 49.an är grymt bra till deadbaitfisket, finns upp til 95 lb så det borde räcka :)
Foppa, snacka me Lilleman på sportfiskeakademin han köpt en plastad "vajjer" tafsmaterial som är gjort för havsfiske av en kille i åmål tror jag.. Maila han så kanske du hittar det du söker..
Gute:Vart har du fått tag på dom?Betalade hur mycket?
Johannes R
2005-07-30, 15:35
Säger bara titanium tafsar, mjukt, starkt och deformeras aldrig, kör med dem till allt gäddfiske och de har aldrig gått av, de ska enligt uppgift klara 100kg, även om det inte är helt sant så klarar de en del ändå.
Kiwi: Jag köper dom ifrån Leslies of Luton
http://www.leslies-fishing.co.uk/acatalog/Eddie_Turnerpikehook.html
Flodebanan
2005-07-30, 16:06
Säger bara titanium tafsar, mjukt, starkt och deformeras aldrig, kör med dem till allt gäddfiske och de har aldrig gått av, de ska enligt uppgift klara 100kg, även om det inte är helt sant så klarar de en del ändå.
Mjuka ? :/
Flodebanan
2005-07-30, 16:07
Det är bara att testdra tafsarna, håller de för 5kg+ så är man på den säkra sidan (spöt lär ryka om du pressar mer än 5 kilo). E-sox tycker jag är ett ypperligt material, har testdragit/fiskat mina och de håller. Sen måste man ju självklart testdra tafsen efter varje fisk med (kassera tafsen om det blitt en massa kinkar).
Läste en artikel av David Lundqvist där han skrev om att han kört 15lbs material när han fiskat i lödde (med bra resultat:)).
Beror väl på vad man har för grejor, har man 0.50 nylon, ett 3.5lbs spö och en bottad broms så...
Flodebanan
2005-07-30, 16:17
DD hade förut en trevlig vajer som jag dock hann testa alldeles för lite för att göra ett utlåtande om. Med Grosell har förespråkat den i sina artiklar vet jag (sedan om det är ett simpelt reklamtrick är en annan sak).
49 trådarna, mjuk som satan, dock samma prob 28lb är den "tyngasta",
Trapy som gör kräft burar har en bra 19 trådig vajer som finns i 40-50lbs. Hyfsat billig med!
jag brukar alltid dragetsta mina tafsar till 10kg. vissa håller för 10 utan att tvinningen ger vika alls medan andra släpper vid 2-3kg. ved det beror på vet jag inte. jag kör med 28lbs 7strand.
Johannes R
2005-07-30, 23:54
Mjuka ? :/
Japp, lika mjuka som vilken annan vajjer som helst.
Malin boa är, om jag inte misstar mig, monofil och då blir den ju VÄLDIGT styv, tror inte att det passar sig så bra till mete.
Nja, kör 30 pundaren till mete och den är inte styv. Tycker inte att 60-pundaren är så styv heller, men skulle nog inte använda den till mete.
Däremot är den inte så fladdrig så att mörten går runt och gör knutar på den och kink existerar inte...
Vet dock inte om den finns som 40-50 pund.
/D
Flodebanan
2005-07-31, 20:44
Japp, lika mjuka som vilken annan vajjer som helst.
Jag har Malin BOA titanium (eller vad den ny heter från CWC) 30lb och den är verkligen inte lika mjuk som någon annan tafs, långt ifrån. Fasst du kanske använder ngn annan Titanium tafs?
Johannes R
2005-07-31, 22:34
Jag har Malin BOA titanium (eller vad den ny heter från CWC) 30lb och den är verkligen inte lika mjuk som någon annan tafs, långt ifrån. Fasst du kanske använder ngn annan Titanium tafs?
Japp CWCs material tycker jag är kasst. Jag andvänder titanium tafsar som innan såldes av Zalt AB men dem är slut nu. Sportfiskebutiken i täby har kanske några kvar. Dem kanske kommer tas in i framtiden.
carpfenmazter
2005-07-31, 22:45
Esox materialet från Drennan är ju helt jäkla kajko! 24 lbs gick rakt av vid ålfiske, utan att jag ens kände fisken. Fox 20 lbs wire har jag haft typ 3 tafsbrott på vid ismete, alla snipor.
Drennan 7 strand 15 lbs har jag använt till gösfiske och en del gäddfiske. Den har funkat bra. Ska testa surfstrand nu till hösten
Flodebanan
2005-09-19, 14:07
Jag letar efter ett riktigt bra material för gäddmete. Något som man verkligen kan lita på. Behöver inte vara något smidigt eller så, det ska bara hålla när 130-centimetarn sitter där.
Drennan sevenstrand och fox easytwist är de jag gillar bäst hitils, men jag undrar om det finns alternativ.
Det får gärna finnas tillgängligt i 40-45lbs, tycker att det mesta är svårt att hitta över 30lbs.
Tackar på förhand //Foppa
Kom du fram till någon "tung" vajer över 30lb sträcket? Sitter i riggtankar nu inför den stundande hösten och vintern...
Jag vet också att en 12kg vajer liksom håller när det gäller dragstyrka, men det är ju nötningståligheten man är ute efter...
Nepp, jag har inte hittat någon som är helt tillfredsställande än. Den som gute föreslår, eddie turner, verkar intressant, men lite jobbigt och onödigt att beställa en 50kr-grej från england.
Men ska jag vara ärlig har jag inte letat särskilt mycket heller, är inte särskilt brådskande. Har inte blivit så mycket gäddmete :)
men du som jobbar i en fiskebutik borde väl ha koll på vad som finns på marknaden?
Flodebanan
2005-09-19, 14:38
Nepp, jag har inte hittat någon som är helt tillfredsställande än. Den som gute föreslår, eddie turner, verkar intressant, men lite jobbigt och onödigt att beställa en 50kr-grej från england.
Men ska jag vara ärlig har jag inte letat särskilt mycket heller, är inte särskilt brådskande. Har inte blivit så mycket gäddmete :)
men du som jobbar i en fiskebutik borde väl ha koll på vad som finns på marknaden?
Har bara hittat upp till 30lb saker här med, men jag tror Lazinko skulle beställa döärifrån, sugen på en spole eller två?
M.V.H Markus
Flodebanan
2005-09-19, 14:51
http://www.leslies-fishing.co.uk/acatalog/foxcarboflex.jpg
FOX CARBOFLEX WIRE 40LB
Ngn som testat denna, erfarenheter`?
Jag använder Tyger 19lb och tycker den är det bästa jag testat för spinnfiske.
Skulle nog använda en tunnare för Gös/Gädda utan att vara orolig för att den skulle gå av.
Den tror jag nog klarar ALLA gäddor med tanke på de bottennapp man fått slita loss.
Nån annan som har någon åsikt om den?
Danish Delights är fina, kallas nog prologic numera.
Flodebanan
2005-09-19, 22:30
Jag använder Tyger 19lb och tycker den är det bästa jag testat för spinnfiske.
Skulle nog använda en tunnare för Gös/Gädda utan att vara orolig för att den skulle gå av.
Den tror jag nog klarar ALLA gäddor med tanke på de bottennapp man fått slita loss.
Nån annan som har någon åsikt om den?
Vart hittar man den ?
Det är som sagt inte styrkan på "längden" man oroar sig åt, jag menar isf ryker ju linan innan, utan på "tvären" d.v.s i nötningstålighet.
Flodebanan
2005-09-19, 22:31
Danish Delights är fina, kallas nog prologic numera.
Kasst dock att man får dem i slingor med pirösnare ist för spole, det gör så man förstör hälften då man skall lina om den på någon spole :)
Nylonstrumpa
2005-09-19, 22:53
Akta dig för boan..
Jävlar vad den går av lätt om fisken tvinnar den. Prova att gör en ögla på mitten och dra ut den samtidigt som du håller ihop öglan.
(svårförklarat kanske) Jag drog av den grövsta boan i 5cm långa bitar med lillfinger och tumme inne på berras.. Fan vad vi skrattade..
Kör du med din sevenstrand om du skiter i följsamhet, annars testa powerpros eller loops. Har för mig att fox hade en nice som hette softsteel också. Dessa är riktigt nice och mjuka och vad jag använder till mete och flugfiske.. Och flugfisket visar vad som funkar vid slitage, tro mig...
MEN PASSA ER FÖR BOAN (och de nya nylontafsarna av "hård" nylon.. smäck)
Vart hittar man den ?
Det är som sagt inte styrkan på "längden" man oroar sig åt, jag menar isf ryker ju linan innan, utan på "tvären" d.v.s i nötningstålighet.
Jag köper den på Sportfiskeboden.
Fast jag har väl haft tur och inte haft nån gädda som gnagt på tafsen men som jag skrev tidigare vore det kul att höra någon annans åsikter.
Flodebanan
2005-09-20, 09:23
Akta dig för boan..
Jävlar vad den går av lätt om fisken tvinnar den. Prova att gör en ögla på mitten och dra ut den samtidigt som du håller ihop öglan.
(svårförklarat kanske) Jag drog av den grövsta boan i 5cm långa bitar med lillfinger och tumme inne på berras.. Fan vad vi skrattade..
Kör du med din sevenstrand om du skiter i följsamhet, annars testa powerpros eller loops. Har för mig att fox hade en nice som hette softsteel också. Dessa är riktigt nice och mjuka och vad jag använder till mete och flugfiske.. Och flugfisket visar vad som funkar vid slitage, tro mig...
MEN PASSA ER FÖR BOAN (och de nya nylontafsarna av "hård" nylon.. smäck)
Jo, jag gjorde samma sak med boan men trodde det var mitt eget fel. Dock 30lbs
Softstell borde vara 49trådars med det priset?
Jo, jag gjorde samma sak med boan men trodde det var mitt eget fel. Dock 30lbs
Softstell borde vara 49trådars med det priset?
Ni har naturligtvis rätt eftersom ni råkat ut för det, men jag fick inte klart för mig hur det gått till. Har själv kört med 60 pundaren i två år (till spinn) utan några som helst problem och jag kör ganska mycket. Har dessutom rekommendationer från folk som fiskar riktigt, riktigt mycket och tycker att det är den mest hållbara (så jag testade den).
30 pundaren började jag med till ismetet i vintras och även kört till gäddmete i början på sommaren och aldrig haft några problem. Så jag känner inte igen problemet (med drennan, vissa fox osv har jag däremot tidigare haft flertalet brott under fisket).
/D
Räkna inte med att ett matrial som heter 20 lbs verkligen håller det samma. När det gäller amerikanska matrial så är IGFA klassning viktig. Således får ett matrial som klassat 20 lbs ej vara starkare än 20 lbs för att godkännas. Detta ger att tillverkarna designar utrustning med en säkerhetsmarginal uppåt istället för neråt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.