Visa fullständig version : Airbrush färger?? Vilka??
Danne_Viklund
2005-11-06, 14:07
Har suttit och sökt och läst om airbrush hela förmiddagen om vilka färger som går att använda. Någon här som har erfarenhete kring detta? Ska iväg nu å köpa lite färg på hobbex. Men jag tycker att det måste finnas någon vanlig färg som går att späda ut? Läst att humbrol färger tydligen skall gå att använda, men de skall lukta illa och går inte att klarlacka.
Funderade på om färg från spraybukar går att använda? Tänkte mest på biltemas hobbyfärger. Har en massa sådanna oanvända ståendes. Känns lite onödigt att inte använda dem nu bara för att jag skaffat airbrush. Iofs kanske jag kan lägga basfärgen på wobblern med spray och sedan göra mönster med brushen. Men det skulle iaf vara skönt om de gick att använda i sprutan.
Ge mig gärna tips på bra och billiga färger som passar wobbler.
Createx eller Deca-lack, spädes med vatten.
Har precis fått hem mina createx färger. Beställde från denna firma i USA.
www.autobodydepot.com
Har inte hunnit använda dem än men färgerna är grymma!
Beställde pärlemorfärger, metallic och lite andra färger.
Hade 25 flaskor hemma för runt 1500:-
Tycker det är vansinnigt billigt.
Dessa färger är vattenbaserade och kan klarlackas med billack.
Kan säkert lackas med andra lacker också.
Danne_Viklund
2005-11-07, 01:48
Snipan. Hur kan det ha kostat 1500:-? Har kikat runt lite på sidan, hittat ett 30 tal färger jag vill ha hem. Dock står det att det kostar drygt 90 Dollar. dock antar jag att frakten är dyrare än de 10 dollar de anger men hur mycket dyrare kan den vara?
esoxlucius74
2005-11-07, 07:58
Jag köpte hobbex sprayfärg på burk... av 3 flaskor var det en som inte fungerade alls, en som inte sprayade jämt och en som blev "frostig" ..... alla 3 hittade jag i rea korgen... :(
Ingen Createx i Sverige ?????
Createx säljs i Sverige av t.ex. Mattonbutikerna (www.matton.se)
Ett litet tips om man vill spara lite pengar, är att beställa från staterna. www.dixieart.com. Det borde inte vara några problem att beställa från dom, färgerna är vattenbaserade och bör kunna skickas. Priserna är betydligt trevligare än dom svenska. Tror matton tar ca 80 spänn per färg och i minsta storleken (4 oz).
Här finns det ett bra forum ikring lackering och tekniker.
Forum (http://www.flashit.nu/ullstammaby/forum/index.php?target=forum)
Fina priser i USA
+ frakt +moms 25%
Snipan. Hur kan det ha kostat 1500:-? Har kikat runt lite på sidan, hittat ett 30 tal färger jag vill ha hem. Dock står det att det kostar drygt 90 Dollar. dock antar jag att frakten är dyrare än de 10 dollar de anger men hur mycket dyrare kan den vara?
Mina färger var mer åt Billack hållet, men fortfarande vattenbaserade. Vid närmare koll visade det sig vara 21 st. flaskor.
Kolla här:
http://www.airbrush-depot.com/scripts/depot.exe?pgm=createxkit.bbx#PEARL
Köpte tre olika kits. Priserna var från 38.99- 45.99$ och det blev sammanlagt 140 $
Frakten blev 60 $
Varor plus frakt hamnade med dagens dollarkurs på 1620:-
Lycka till!
Danne_Viklund
2005-11-13, 19:54
Mina färger var mer åt Billack hållet, men fortfarande vattenbaserade. Vid närmare koll visade det sig vara 21 st. flaskor.
Kolla här:
http://www.airbrush-depot.com/scripts/depot.exe?pgm=createxkit.bbx#PEARL
Köpte tre olika kits. Priserna var från 38.99- 45.99$ och det blev sammanlagt 140 $
Frakten blev 60 $
Varor plus frakt hamnade med dagens dollarkurs på 1620:-
Lycka till!
Ok, frakten var så pass dyr. Har en polare som bor i staterna. Kanske blir lite billigare om jag beställer hem det till honom först. =)