Visa fullständig version : Billiga multirullar till ismete
Vart kan jag få tag på multirullar till bra priser till ismetet?
Och vilken lina använder ni till ismetet??
trashmasta
2005-12-21, 15:26
Både Wiggler och Fishlogic rullar finns väll att få tag på billigt, dock har jag själv övergett dessa till förmån för lite bättre rullar.
Kolla tex http://www.fishit.com/spinnrulle-k3-p-80265.html eller www.berras.se
Dessa rullarna kostar väll oftast 299:-
Annars kanske denna är värd att kolla lite extra på:
http://www.buyit.se/berras2/defaultOpen.asp?page=visaprodukt%2Easp%3FproduktID %3D15570
Använder Sufix XL-Strong 0.40 på mina rullar. Funkar prima!
Vad räknar du som billigt?
Låt säga att Ambassadeur FIVE är det. Då har du det mesta som gör rullen till en Ambassadeur och det kan kännas som en viss trygghet. Rullen tillhör inte 2005 års standard sortiment men har tidigare funnits i butik. Med lite tur kan du nog få fram någon sån.
Vissa halvt lågbyggda 80-talsmodeller går relativt lågt på Tradera.
Biltema säljer en multi i ungefär 6000-storlek för 329:- Om den är värd det priset får du själv avgöra.
:)
apersson69
2005-12-21, 16:18
Spolar av linan på de lämpligaste av de rullar jag redan har och har lagt Sölvkroken Extreme Ultra 0,38 på dom, kalasbra!
:ordning: En varning till de som skall testa ismete för första gången, använd INTE flätlina!! Den fryser fast i både ringar och på spolen, kommer det då en skaplig krokko och tar så säger det plupp... :ordning:
Spöuppsättningen är: En gammal sleten F.I.V.E, en 6500C, två Shimano Crestfire lågprofilare. Lågprofilarna av grafit är klart skönast till det här fisket. Är ju inte direkt kritiskt vilken rulle man har... Haspel bör ju oxå funka fint.
Johannes R
2005-12-21, 16:24
Om man fiskar med sina vanliga multirullar och haspelrullar med flätlina på vintern, blir det några permanenta skador? Sliter det extra mycket på delarna?
Om du ska köpa nya rullar tycker jag att du ska satsa på rullar med bra kvalité så att dom även kan användas under sommarsäsongen för trolling m.m.
Man har nog igen det i slutändan så att dom håller några säsonger även om man bara använder dem till ismete.
0.45 nylon funkar prima till ismete,
Flodebanan
2005-12-21, 17:42
Jag kör Berkely Big Game 0.38.
Men får en bulkspole för 399;- på Olssons, passar mig toppenB :)
Om du ska köpa nya rullar tycker jag att du ska satsa på rullar med bra kvalité så att dom även kan användas under sommarsäsongen för trolling m.m.
Man har nog igen det i slutändan så att dom håller några säsonger även om man bara använder dem till ismete.
Amb 6000 och uppåt funkar finfint (röda är helt ok) funkar även till göstrolling mm.(eller motsvarande av annat märke)
Lite dyrare än vad du tänkt kanske men de håller länge och blir en bra investering för framtiden.
Lina; 0,38-0,46 Berkley big game beroende på vad som råkar finnas på storspole här hemma, alltid samma lina på alla rullar så det inte blir några onödiga missöden för att man tror något!
De billigare rullar som mindre fiskande polare köpt på tex Biltema och Jula + Fish logic har haft usel kvallitet, men kan ju iofs ha förbättrats sedan dom (polarna) gjorde bort sig genom att köpa billigt.
Hoppas du hittar rullar DU blir nöjd med.
Captain_Lovestar
2005-12-21, 20:01
Jag köpte 2 st Ron Thompson HTX (mots. Ambassadeur 6000) för 299 kr styck på Olssons fiske förra säsongen. Enkel konstruktion, ingen höjdare att kasta med, men funkar kanon till ismete, och jag behöver inte vara rädd om dem, eller oroa mig för att det kostar mucho om de försvinner ner i hålet.
trashmasta
2005-12-21, 20:21
Är det någon av er som testat BIOS rullen? Nått att ha?
http://www.buyit.se/berras2/defaultOpen.asp?page=visaprodukt%2Easp%3FproduktID %3D15570
Unregistered 1
2005-12-21, 22:38
SER iaf ruskigt prisvärd ut jämfört med vissa andra märken. Skulle kunna tänka mig Biosrullen efter lite kläm...
ZanderMan
2005-12-21, 23:58
Hör av dig till Lassemannen på Nya sporting för ett bra pris på rullar! Han har wiggler rullen (storlek med en amb 5000-6000). Han är aldrig omöjlig om du vill ha flera rullar på en gång!
Är det en dålig idé att gå ner på 0.30 nylon till ismetet ?
Anledningen till att jag frågar är att jag har kommit över en spole med drygt 20km (!) 0.30 nylon som dessutom är röd, vilket borde vara bra på isen (syns på långt håll).
Har ingen uppgift om vilken vikt linan ska klara, men jag tror att det är hyffsad kvalité.
Om det är nötning som är största problemet så har jag ju råd att kassera den del av linan som använts vid ett fisketillfälle, jag kommer ändå aldrig hinna göra av med all lina innan den blivit gammal.
Känns inte rätt att gå och köpa ny lina när jag har så gott om den, men man vill ju inte sumpa fiskar i parti och minut heller....
Johannes R
2005-12-28, 17:46
Anledningen till att jag frågar är att jag har kommit över en spole med drygt 20km (!) 0.30 nylon som dessutom är röd, vilket borde vara bra på isen (syns på långt håll).
Har ingen uppgift om vilken vikt linan ska klara, men jag tror att det är hyffsad kvalité.
Om det är nötning som är största problemet så har jag ju råd att kassera den del av linan som använts vid ett fisketillfälle, jag kommer ändå aldrig hinna göra av med all lina innan den blivit gammal.
Känns inte rätt att gå och köpa ny lina när jag har så gott om den, men man vill ju inte sumpa fiskar i parti och minut heller....
Det beror väl lite på vilka rullar du fiskar med. En 0.30 lina brukar klara runt 6-8 kg och får du en större gädda kan den ju ha av linan om du inte har en hyffsat mjuk broms. Ismetespöna dämpar ju inte särskilt mycket. Jag tror att det går men det blir nog större risk att tappa större fisk. (Allt som rimmar är rätt :))
oft. Hur har du lyckats få tag i så in i helvete mycket lina ? :)
Lägg linan dubbel! :hungrig:
Seriöst så tror jag att du kan klara dig på 0.30.
Du ska väll ändå inte hålla fisken i linan? ;)
Det beror väl lite på vilka rullar du fiskar med. En 0.30 lina brukar klara runt 6-8 kg och får du en större gädda kan den ju ha av linan om du inte har en hyffsat mjuk broms. Ismetespöna dämpar ju inte särskilt mycket. Jag tror att det går men det blir nog större risk att tappa större fisk. (Allt som rimmar är rätt :))
oft. Hur har du lyckats få tag i så in i helvete mycket lina ? :)
Jo, dom ska visst sluta tillverka/distribuera nylonlina på Wennerström i Norrtälje,
så jag fick köpa en STOOOR spole 0.30, pröjsade 250kr för ca. 24000 meter
Spolen är i metall av typen televerkstrumma :D
Köpte den egentligen för att ha att grunda med...
Johannes R
2005-12-28, 23:04
Jo, dom ska visst sluta tillverka/distribuera nylonlina på Wennerström i Norrtälje,
så jag fick köpa en STOOOR spole 0.30, pröjsade 250kr för ca. 24000 meter
Spolen är i metall av typen televerkstrumma :D
Köpte den egentligen för att ha att grunda med...
Haha okej, är det dogger linan eller? Den trodde jag de hade lagt ner för läääänge sedan :)
Wennerströms har slutat tillverka Dogger linan sedan ett tag tillbaka..
Nostalgi med Dogger. Den enda lina vi hade råd med i ungdomen på 60 o 70-talet. Typ 3,50 för 100 meter..
Men satan vad gädda vi hissade på Dogger på den tiden..
Vi körde 0,30 och en halvmeter 0,50 eller 0,60 som tafs.
Och eftersom vi körde från land o inte hade råd att sätta så många drag, så körde vi "Franska krokar" på skeddragen.
Tunna mjuka grejjor från Mustad, som man rätade ut vid bottennapp.
Bara böja tillbaks o fiska vidare. Och man missade i stort sett aldrig en gädda på dom grejjorna. När krokarna satt ner i böjen så höll dom..Och dom var så tunna att dom krokade klockrent med även fjösigt mothugg trots att dom inte var kemvässade, då dom var så tunna..
NOSTALGI!!!! :o)
Wennerströms har slutat tillverka Dogger linan sedan ett tag tillbaka..
Nostalgi med Dogger. Den enda lina vi hade råd med i ungdomen på 60 o 70-talet. Typ 3,50 för 100 meter..
Men satan vad gädda vi hissade på Dogger på den tiden..
Vi körde 0,30 och en halvmeter 0,50 eller 0,60 som tafs.
Och eftersom vi körde från land o inte hade råd att sätta så många drag, så körde vi "Franska krokar" på skeddragen.
Tunna mjuka grejjor från Mustad, som man rätade ut vid bottennapp.
Bara böja tillbaks o fiska vidare. Och man missade i stort sett aldrig en gädda på dom grejjorna. När krokarna satt ner i böjen så höll dom..Och dom var så tunna att dom krokade klockrent med även fjösigt mothugg trots att dom inte var kemvässade, då dom var så tunna..
NOSTALGI!!!! :o)
Nu var du lite oklar igen. Var Mustadkrokarna tunna eller kraftiga?...
Nu var du lite oklar igen. Var Mustadkrokarna tunna eller kraftiga?...
Tunna, ser du väl..Var ser du "kraftiga"..Åååååååååååå ATT man ska behöva..Men det är klart. Jag är ju superintelligent, å då kan man inte begära att du ska hajja vad jag skriver, banjo-lasse..te-he.. ;o)
Även en grövre lina typ 0,46 kan skavas av mot iskanten vid drillning av större fiskar.
Isen kan ibland vara eländigt vass.
JAG skulle aldrig använda en så klen lina som 0,30 vid ismete, men det är ju upp till dig. :)
Hrm. såg nu att du inte skrivit vilken art du tänkt fiska med den linan!
Jag kör med tunnare lina till Abborre och Regnbåge så visst kan den funka fint till ismete beroende på art och förmodad storlek på fisk! :sun:
Det handlar om Gädda, så jag får väl släppa tanken på att använda den linan.
Däremot följde det med 0.40-lina när jag köpte ismete-kitet och jag kan ju
alltid grunda med 0.30, snål som jag är :)
Måste ju räcka med ca. 50m 0.40 på rullen för ismetet !?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.