handdator

Visa fullständig version : Slipning av isborr

Roxen
2006-03-01, 23:02
Vid senaste pimpelturen nosade jag på en sten med isborret.
Är det någon som kan bidra med en bra beskrivning på hur man ska slipa skäret?
Visst, det kostar ej så mycket att lämna in men det tar ju ett par dagar upp till en vecka innan man får tillbaka det, sen är det ju alltid trevligt att fixa det själv!
Det är ett Rantanen-borr.

Unregistered kalle
2006-03-01, 23:45
Visst, det kostar ej så mycket att lämna in men det tar ju ett par dagar upp till en vecka innan man får tillbaka det, sen är det ju alltid trevligt att fixa det själv!

Det är inte det lättaste att slipa om en sån krona. Pajjade ett förra året och lämnade in det i affär som skickade det till en expert" fick ett slipat direkt i affären som inte fungerade alls, bytte det två gånger innnan jag köpte ett helt nytt...

Tror du kan räkna det som värdelöst och köpa ett nytt..

knota
2006-03-01, 23:49
Det är inte det lättaste att slipa om en sån krona. Pajjade ett förra året och lämnade in det i affär som skickade det till en expert" fick ett slipat direkt i affären som inte fungerade alls, bytte det två gånger innnan jag köpte ett helt nytt...

Tror du kan räkna det som värdelöst och köpa ett nytt..

Lämna det till någon som slipar det, det är inte helt lätt att ge sig på det själv, kan sluta med att du får köpa ny krona, brukar kosta 50-100kr att få dom slipade tror jag.

Det brukar gå att slipa om det inte är för stort märke i det, dom jag fått slipade har funkat perfekt.

swecarp
2006-03-02, 00:08
det fins endel äffärer som har bytes på rantanen borrkronor

salomon85
2006-03-02, 00:15
vissa butiker brukar ha utbytesskär till rantanen borren. vilket är jäkligt bra
dom skickar dom direkt till fabriken i finland som slippar och skickar tillbaka och du för ett nyslipat direkt i näven. det bästa alternativet till att köpa en ny krona.
slippa absolut inte själv du kommer garanterat inte lyckas särskilt bra

R_CION
2006-03-02, 01:22
Det som sagts låter vettigt, men som alltid finns det ett men.

Om du befinner dig på sjön, och bara har rört om i grusbotten (dvs inget jätte-hack i kronan) och inte vill gå hem, kan du försöka med följande.

Användandes en vanlig Morakniv eller motsvarande:
Vänd borren upp och ned.
Lägg knivbladet (eggen mot bladet på skäret) i samma vinkel som skäret redan har.
Dra sedan med kniven pressad mot skäret från mitten och utåt.

Enligt min erfarenhet, kommer detta inte att göra någon skada på skäret men det är inte heller säkert att det fungerar första gången.
För mig som gjort detta många gånger brukar resultatet bli att borren tar mer än den gjorde tidigare, men blir fullt funktionell.

Vill man ha det bästa lämnar man in skäret där det finns bra bytesskär eller till någon privatare som oftast ger bästa resultatet.

Men vad vet jag, förra veckan fiskade jag karp i Sydamerika.

këff
2006-03-02, 01:37
offtopic men men..
att äga en rantanen verkar smidigt... tacka vet jag mora 200 mm 150kr och då har jag nya skär. kan även ta med mig två extra uppsättningar för dom väger inte så mycket=)

Roxen (gäst)
2006-03-02, 09:54
Att det är svårt och att man "bör" lämna in borret för slipning/byte känner jag till sedan tidigare men vill som sagt kunna fixa detta själv utan att vara utan borret en längre tid.De lokala fiskebutikerna lämnar väl i regel skäret till en lokal förmåga som fixar till det hemma i garaget så...Tipset med kniven ger ju en vink om att vinkeln på skärets utsida är det viktiga, är det där det är kritiskt?
Tacksam för alla tips, säkert fler som har nytta av detta.....

Danne67
2006-03-02, 10:37
Att det är svårt och att man "bör" lämna in borret för slipning/byte känner jag till sedan tidigare men vill som sagt kunna fixa detta själv utan att vara utan borret en längre tid.De lokala fiskebutikerna lämnar väl i regel skäret till en lokal förmåga som fixar till det hemma i garaget så...Tipset med kniven ger ju en vink om att vinkeln på skärets utsida är det viktiga, är det där det är kritiskt?
Nja, men som någon skrev ovan. Flera affärer har utbyteskronor som kommer direkt från fabrik, så det enda du behöver göra är att ta med ditt nuvarande, byta mot ett nyslipat och gå hem och montera.

Tyvärr vet jag inte vilka som kan det i Linköpingstrakten, men ring runt och fråga i butikerna.

/D

avkroken
2006-03-02, 10:54
vill du paja skäret så slipa det själv!

kalleh
2006-03-02, 12:07
i garaget så...Tipset med kniven ger ju en vink om att vinkeln på skärets utsida är det viktiga, är det där det är kritiskt?

Min åsikt är att det är vinkeln på insidan som är kritisk, slipa aldrig på utsidan.
Sen beror det på vad man menar med slipa, är det stora jack i skäret bör det lämnas in. Behöver eggen bara brynas upp går det utmärkt med ett platt diamantbryne från Classe eller Biltema. Slipa bara på insidan och var noga med att behålla vinkeln. Ta sedan bort ev råegg som bildas på utsidan.
Jag har en Moraspiral som jag skärper upp regelbundet och det funkar hur bra som helst.
:)

Negus negesti
2006-03-02, 12:51
Det är, som det skrivs i inläggen ovan, jäkligt svårt att slipa själv.. Det finns en gubbe i Finspång som är en riktig klippa på att slipa borr, kostar inte alls mkt heller.. Är du intresserad kan jag se om jag kan få fram telefonnummret till honom.

knota
2006-03-02, 13:11
Det är, som det skrivs i inläggen ovan, jäkligt svårt att slipa själv.. Det finns en gubbe i Finspång som är en riktig klippa på att slipa borr, kostar inte alls mkt heller.. Är du intresserad kan jag se om jag kan få fram telefonnummret till honom.

Det finns nog flera i Finspång, har en på mitt jobb som aldrig har misslyckats åt mig.
Vet att Leffes cykel&motor Finspång ordnar slipning.

Roxen (gäst)
2006-03-02, 18:16
mm, de flesta förespråkar att inte slipa själv men det är just det som frågan gäller, alltså hur slipningen ska gå till inte om...
Har fått för mig att jag skall fixa detta.
Har som alla andra naturligtvis hört att/har vetskap om att det är svårt men ser än inte det som ett hinder.Det finns även affärer i min stad som ombesörjer slipning.
Frågan kvarstår: finns det någon som har tips om borrslipning?

/Roxen

Flodebanan
2006-03-02, 18:25

Säger bara en sak. Slipar du det själv kan du kasta det sedan om du inte har GRYM erfarenhet, det är inte direkt som att slipa en kniv eller liknande. Detta är tydligen skitsvårt.

Det finns inte många i Sverige som slipar dessa. Finns tydligen inte en käft i hela sthlm (vilket tyder på den grymma intelligens som råder där ;))

Diverse verktygssliperier på stora företag (som uppenbarligen har en stor flora av olika verktyg som erfarenhet) har inte klarat det.

Finns en kille som bor i närhten av Tibro som gör detta. Och han gör det riktigt bra, dem blir precis som nya, om inte ännu lite vassare :) (Är ju iofs säkert bara inbillning att dem blir vassar eftersom man den sista tiden borrat med ett "slött" borr.)

Ni som säger att det inte fungerar att slipa har inte en aning om vad ni snackar om.

Ett STORT plus är också att man kan "beställa" vinkel på borret. D.v.s man kan anpassa det efter sin egna borrstil. Man kan ta ett toppenbrant 200mm om man har ordentligt med muskler och vill snabbt igenom isen. Eller minska vinkeln lite för att det inte skall bli så tungt.

Flodebanan
2006-03-02, 18:27
offtopic men men..
att äga en rantanen verkar smidigt... tacka vet jag mora 200 mm 150kr och då har jag nya skär. kan även ta med mig två extra uppsättningar för dom väger inte så mycket=)

keff; inget snack Rantanen är det bästa borret på marknaden... ;)

këff
2006-03-02, 18:49
kan tänka mig att det behövs sån grym borr för isar som aldrig blir tjockare än 3dm=)

Flodebanan
2006-03-02, 18:56
kan tänka mig att det behövs sån grym borr för isar som aldrig blir tjockare än 3dm=)

Personligen är endast det bästa gott ;) Tur att inte alla tycker lika. Nog om detta innan det klagas över en förstörd tråd :)

Arnenym
2006-03-02, 19:26
mm, de flesta förespråkar att inte slipa själv men det är just det som frågan gäller, alltså hur slipningen ska gå till inte om...
Har fått för mig att jag skall fixa detta.
Har som alla andra naturligtvis hört att/har vetskap om att det är svårt men ser än inte det som ett hinder.Det finns även affärer i min stad som ombesörjer slipning.
Frågan kvarstår: finns det någon som har tips om borrslipning?

/Roxen

Det är inte en vinkel som är viktig. Det är alla vinklarna. Bägge skären ska ha samma längd och vinkel mot isen. Ditt ena skär kanske fick sig en snyting och behöver riktas innan slipningen. Det kan du kolla genom att ta bort graderna med en morakniv som nån redan har föreslagit. Tar borren hyfsat jämnt då kan du slipa på översidan. Se till att du slipar lika mycket på bägge översidorna. Det räcker med nån tiondels millimeter för mycket på ena översidan så tar inte borren som den ska. Använder du maskin så kör försiktigt.
På undersidorna gradar du bara av det med en kniv eller en roterande stålborste.

Lycka till ,,, hälsar vi från sportredaktionen.

jerklimpan
2006-03-02, 21:35

Så här gör ja när ja vill byta min borrkrona på min rantanen.

Ca karlsson sportfiske på karlbergsv i stockholm tel 08-300349 genom att lämna in din krona så får du en beg nyslipad . Ja byte min rantanen i januari kostnad 90 kr . så 90 kr plus frakt blir det då om du inte har nåt ärende upp hit , sportfiskemässan ex . Skicka i väg den till nordmark kostar nog minst 200 kr också ett alternativ. lycka till.

savbrink
2006-03-03, 10:53
Jag har lämnat in en krona två gånger och aldrig blivit nöjd. Visst man kommer igenom isen men det tar en jäkla tid.

Min affär skickade iväg det till Finland och någon som skulle vara väldigt duktig, men det räckte tydligen inte.

Har en krona hemma som skulle behövas slipas går det verkligen att få den lika bra som en ny? Är själv väldigt tveksam..

KG?
2006-03-03, 11:01
Jag har lämnat in en krona två gånger och aldrig blivit nöjd. Visst man kommer igenom isen men det tar en jäkla tid.

Min affär skickade iväg det till Finland och någon som skulle vara väldigt duktig, men det räckte tydligen inte.

Har en krona hemma som skulle behövas slipas går det verkligen att få den lika bra som en ny? Är själv väldigt tveksam..
Det går absolut att få en borrkrona lika bra eller bättre än en ny. Att skicka iväg skäret till Finland verkar överdrivet då det finns många som slipar skär i Sverige med utmärkt resultat.

savbrink
2006-03-03, 15:46
Det går absolut att få en borrkrona lika bra eller bättre än en ny. Att skicka iväg skäret till Finland verkar överdrivet då det finns många som slipar skär i Sverige med utmärkt resultat.

Får ta och lämna in det igen på ett annat ställe, vore skönt och ha ett i reserv

Old Firehand
2006-03-03, 16:43

Ja du Karl-Gerry abborrekung, nu spelar det nog ingen roll om din UR Rantanen är vass eller inte. Med det här barometertrycket som svänger ner mot 970 mb står nog flertalet abborrar stilla och trycker mot botten. Inte ens varma Powerstövlar kan få en att tro på bra abborrfiske i morgon. Jag längtar efter nästa högtryck!
Old Firehand

Jonas 37
2006-03-03, 16:50
Verkar onödigt att skicka en krona till Findland , deras valuta är väl numera Euro???

Flodebanan
2006-03-03, 17:34

Som jag skrev innan blir det minst lika vasst. Sedan kan man ju ställa skärvinkeln och på sätt anpassa borret lite :)

Tydligen finns det många amatörer där ute som tror dom kan eftersom det finns många skeptiska till att det går att slipa. DET GÅR :)

savbrink
2006-03-03, 17:38
Som jag skrev innan blir det minst lika vasst. Sedan kan man ju ställa skärvinkeln och på sätt anpassa borret lite :)

Tydligen finns det många amatörer där ute som tror dom kan eftersom det finns många skeptiska till att det går att slipa. DET GÅR :)

Får ta och kolla upp det här i affären vore fint att få bättre grepp på borren. Tar hellre i lite än står och vevar en stund.

Illrer jaegarN
2006-03-03, 21:15
Ja du jag har ett tips till dej
Du koper 3 fina illrar po ICA.
Du koper ockso ett hamsterhjul som du loter dom fina illrarna springa i och fixa fram gnistor dar kan du vassa bladen

FARMA ILLRAR BOYS!

hmm
2006-03-04, 01:47
har lämnat in skär och fått fula bytesskär flera gånger.. ALLA har varit väldigt vassa och fint slipade.. tror att ca e billigast.. kanske fly fisherman gör det fortfarande också..
enda tråkiga är som sagt att lämna in ett nytt och få ett som e 100år gammalt, men det är ju resultatet som räknas i det här fallet :)

Flodebanan
2006-03-04, 16:33
har lämnat in skär och fått fula bytesskär flera gånger.. ALLA har varit väldigt vassa och fint slipade.. tror att ca e billigast.. kanske fly fisherman gör det fortfarande också..
enda tråkiga är som sagt att lämna in ett nytt och få ett som e 100år gammalt, men det är ju resultatet som räknas i det här fallet :)

Jo, men det händer ju inte så ofta att man borrar i sten :) Annars är mnan ju ute i god tid så man får sina grejor fixade.

apersson69
2006-03-05, 00:30
En sak är 100% säker, du får inte till det själv! Tipsen ovan är nödgrejor som är bra att kunna för att rädda resten av fisketuren men sen är det obönhörligen omslipning som gäller. Det finns även ett sorts diamantbryne som många tävlingsfiskare har om olyckan är framme på en tävling, kräver övning för att det skall bli bra sägs det och det är fortfarande omslipning som gäller när man kommer hem.
Lämna in på en affär som har inbytesskär, dom skall vara minst lika bra som ny annars är det bara att lämna tillbaka skiten. Slipar hos en privatare i Bollnäs och jag kan lova att dom blir vass... Många tävlingsfiskare som passar på att slipa sina skär hos honom när dom är i krokarna. När man tävlar och gör 60-100 hål i 30-60 cm is på en normal tävling så är det otroligt viktigt att ha rätt drag i grejorna. Jag har min rantanen ställd för kärnis och sen har jag en mora om det blir dubbelis och stöp.

schlusser
2006-03-05, 12:32
försök inte ens... måste vara så rätt vinklar!

elanen
2006-03-05, 15:12
Apersson, exakt så är det. Man behöver i vissa fall två isborrar. Rantanen kan hugga rätt bra i slaskis. Där är Moran kanon i stället. Att slipa för hand har man ju provat på. Men inte blivit i närheten av nån riktig fabriks eller proffsslipning. Klart gör man några hål på en dag. Då duger nästan vilket halvruttet skär som helst. Men borrar man runt 50-100 hål på en dag. Funkar det inte med leksaksslipningar.

Roxen
2006-03-06, 21:37
Apersson, exakt så är det. Man behöver i vissa fall två isborrar. Rantanen kan hugga rätt bra i slaskis. Där är Moran kanon i stället. Att slipa för hand har man ju provat på. Men inte blivit i närheten av nån riktig fabriks eller proffsslipning. Klart gör man några hål på en dag. Då duger nästan vilket halvruttet skär som helst. Men borrar man runt 50-100 hål på en dag. Funkar det inte med leksaksslipningar.

Jo du...Kanske var ett misstag att lägga upp frågan här, tanken är att få tillräckligt på fötterna för att det inte ska bli just "leksaksslipning"!!!
Faktum kvarstår: det finns de som lyckas och frågan är hur!!
Här på forumet finns annars mängder med kunskap om sådant som man normalt ej gör själv: beten, rullar, spön osv.Alltså, inget är omöjligt!
Tror nog att med rätt verktyg och eventuellt en fixtur så går det!

KG?
2006-03-06, 22:48
Jo du...Kanske var ett misstag att lägga upp frågan här, tanken är att få tillräckligt på fötterna för att det inte ska bli just "leksaksslipning"!!!
Faktum kvarstår: det finns de som lyckas och frågan är hur!!
Här på forumet finns annars mängder med kunskap om sådant som man normalt ej gör själv: beten, rullar, spön osv.Alltså, inget är omöjligt!
Tror nog att med rätt verktyg och eventuellt en fixtur så går det!

Det är klart att det går. En bänkslipmaskin med rätt sten och sen "efterpoleras" skäret med nån slags smärgelduk som roterar. Har sett när mina skär slipats flera gånger, tvivlar bara på att det gär att läsa sig till. Man måste nog lära sig det praktiskt av nån som kan. Det kräver en hel del övning om jag förstått det rätt.

Hemi
2006-03-06, 23:30
Tror ju KG? har rätt. Allt är ju enkelt om man kan det och att slipa skär är naturligtvis inget hokus-pokus. Är själv van vid att slipa verktyg med bänkslipmasin och efterbryna med en speciell skiva. Men, men.....kör alltid med reglerbart anhåll för att ställa in den exakta vinkeln. Är anhållet inställt på rätt vinkel blir det rätt. Tex om man slipar borrar (trä och stål) är det olika vinklar. Mycket svårt att få det rätt så att borren biter utan jigg/anhåll...Rätt grejor, rätt vinkel..så enkelt är det. Snacka med de som kan, bara att slå i sig deras kunskap. Lycka till..

Hemi
2006-03-06, 23:52
Fast kollade just skären på en Mora. Vinkeln är ju inte likadan efter hela skäret...klart läge att ta sig en funderare på den rätta metoden. Det gäller ju att veta hur.Själv skulle jag snacka med ett riktigt proffs innan jag provade..

jo
2006-03-10, 09:53
Visst går det att slipa ett skär själv, trots att alla "förstå sig påare" här på forumet hävdar att det är omöjligt att lyckas.

Hur många av er som påstår detta har ens provat att slipa ett skär själva? Det vore kul att veta.

Jag säger inte att det är lätt, men det går, man måste dock ha klart för sig att skäret är tillverkat av ett mycket hårt stål och att man kan misslyckas om man har lite dålig koll på saker och ting.

Men det är knappast omöjligt!

Ska man lämna iväg skäret på slipning så gäller det verkligen att anlita rätt gubbe.
Har man otur får man tillbaka ett skär som är sämre än det var innan det blev slipat.

Tacka vet jag borrar med utbytesskär. Rantanen är en bra, men ändå fruktansvärt överskattad borr.

Roxen
2006-03-14, 21:18
Har nu testat min slipning och konstaterar att det är möjligt att slipa!
Slipade med en dremmel och följde den ursprungliga vinkeln noga, borret blev sylvasst men tog lite dåligt- vinkeln blev ej korrekt.Justerade vilkeln och avslutade med ett diamantbryne (plåtbit belagd med diamantpulver)-perfekt för sista skärpan och nu är borret som nytt. :banana:
Hittade idag lite info som kan vara av intresse:

Ofta så orsakar kontakt med sten en "bula" i skäret där detta deformerats så att bulan utgör den enda kontaktytan med isen.
Ett friskt skär skall ha sin skäryta med rätt eggvinkel mot isen för att den skall borra korrekt.
Figuren visar ett skär (hel borrkrona) med en korrekt eggvinkel där det gröna området ger optimal skärverkan.
Raskt så faller denna och försämras, en brantare (+) eggvinkel tar för hårt och det blir jobbigt att borra (rött område).
En för flack eggvinkel ger borret ett "slött" intryck då det tar för lite (-) (rött område).
Det blå området visar släppvinkeln (S) där issörjan skall lämna skäret för att matas upp av borrspiralen.

Edguy
2006-04-17, 21:26
Hej ! Tänkte bara tipsa om denna som jag läst om:
Icepal heter verktyget och hittas på http://www.edgepal.com/
Jag har inte testat det men det ser vettigt ut tycker jag i alla fall.
Fish on !

MeanMachine
2006-04-17, 22:39
Det här är nog det vi alla letat efter! fan vad nice! Orkar inte tänka på isborren nu, men till hösten lär vi nog alla behöva minnas denna länk! Perfekt! http://www.edgepal.com/products-ice-se.html
Tack för tipset Edguy..... :buga:

TAMTAM
2006-04-17, 23:15
Begåvat är att ha reservskär i bilen, koster kanske några kronor att ha ett liggande iofs men din fiskedag blir inte förstörd, under tiden går det andra på slipning.......

Edguy
2006-04-17, 23:28
Begåvat är att ha reservskär i bilen, koster kanske några kronor att ha ett liggande iofs men din fiskedag blir inte förstörd, under tiden går det andra på slipning.......

Jag har alltid reservskär med mig. Tipset var till dom som inte har löstagbara..

apersson69
2006-04-17, 23:41
Tacka vet jag borrar med utbytesskär. Rantanen är en bra, men ändå fruktansvärt överskattad borr.

Rantanen överskattad, det får stå för dig det... Är det bättre med lösa skär som lossnar när det fryser mellan skäret och kronan? Det händer då och då, förmodligen så deformeras gängorna tillräckligt för att tappa trycket och sen skräller det lös rätt fort för lossnar det gör dom. Det är verkligen ingen slump att typ 90% av alla tävlingsfiskare använder Rantanen. Många har andra borrar också som man använder i stöpis tex. den gamla godingen Vanaja och Mora, gärna med det gamla fasta skäret. Tävlar man inte så duger förmodligen de flesta borrar alla dagar i veckan men det gör inte Rantanen mer överskattad... Alla borrar har sina fördelar och nackdelar men Rantanen har minst minus av dom borrar som finns ute på marknaden. Största nackdelen med Rantanen är själva vevpartiet som inte riktigt matchar resten av borrens goda kvalité.

Bergman
2006-04-18, 09:20
Det här är nog det vi alla letat efter! fan vad nice! Orkar inte tänka på isborren nu, men till hösten lär vi nog alla behöva minnas denna länk! Perfekt! http://www.edgepal.com/products-ice-se.html
Tack för tipset Edguy..... :buga:

Jag har fått mail från tillverkaren av denna produkt och han säger att den fungerar bra och har erbjudit sig att jag får testa produkten om jag vill. Dock har jag ingen borr som är i behov av slipning men vi kanske kan styra upp någon form av test om någon är sugen på att prova produkten och sedan skriva om hur det gick ?

EdgePal
2006-04-23, 17:56
Hej, jag heter Thomas och det är jag som konstruerat IcePal som slipar isborrar. Min hemsida är: www.edgepal.com

De kupade skären för isborrar är världens svåraste egg att slipa eftersom det har tre dimensioner, slipvinkeln är glidande, skäret är böjt och skäret är skruvat. Jämför med en kniv som bara har 1 dimension - många har svårt att få kniven vass. Att för hand få till tre dimensioner än omöjligt – men man kan ha tur ibland – dock – i längden går det inte.

IcePal är enkel att använda och slipar alla de tre dimensionerna samtidigt. Små skador på eggarna slipar man till enkelt och underhållsslipning av isborren går snabbt. (Stora skador kan naturligtvis slipas de också men det tar en ”orimlig tid” att utföra det).

Tänk på IcePal som på ett bryne för en kniv. IcePal ser till att din isborr alltid är supervass och att slipvinkeln är perfekt.

Det bryne som medföljer är ett specialbryne just för isborrar. Det är ett dubbelsidigt diamantbryne som är platt på ena sidan och svagt konvext på andra sidan. Den konvexa sidan användas för det böjda skäret. Eftersom det böjda skäret är konkavt måste brynet vara konvext för att kunna slipa eggen. Ett rakt bryne når alltså inte ens ned till eggen utan slipar bara på kanerna av brynet.

IcePal är tillverkad i rostfritt stål i alla delar och rostar alltså inte. Även styrpinne och skruvar är rostfria. Brynet har aluminiumkropp och rostar inte det heller. Dock skall inte brynet förvaras fuktigt då metallbasen på diamantbrynet kan angripas av rost om man har otur.

IcePal är ett nytt slipverktyg på marknaden och är, än så länge, ganska okänt i fiskekretsar.
Om ni väljer ut någon på fiskesnack.nu som vill testa IcePal och sedan skriva om sin test på fiskesnack.nu så tillhandahåller vi gärna en IcePal till denna test.

Utöver ovanstående så svarar jag gärna på frågor om slipning av eggverktyg av alla de slag, från rakblad upp till machetes. Liar undanbedes vänligt men bestämt.

Thomas

schizo
2006-04-24, 09:34
Hade jag haft tillgång till is hade jag gärna hjälpt till att prova detta verktyg, har några kronor som skulle behöva en smekning.

Men det är svårt att uttala sig om hur verktyget fungerar utan att kunna provborra.

Men är det någon i norr som kan tänka sig prova det?

Funderar på att beställa den vanliga edgepal basic, passar stenen till icepal på den? skulle man isf inte kunna bundla dom?

EdgePal
2006-04-25, 01:09
Nej, det är olika brynen på IcePal och Basic.

IcePals bryne är konvext på ena sidan för att passa i det konkava skäret och detta bryne är 12 mm brett för att slipningen skall gå smidigare att utföra. Den platta sidan på detta bryne kan användas i Basic om du vill.

Basics bryne är dubbelsidigt, diamant/keramik samt bredare än IcePals bryne och har lämplig storlek för knivar.

Både Basic och IcePal har samma gänga på strypinnen så båda brynerna passar på styrpinnen men, det är ju en fråga om vilken typ av egg man skall slipa. Formen på brynet skall ju passa eggen...

Vintern börjar ju ge med sig så testen kan ju utföras nästa vinter. Jag har inte bråttom med testen.

Thomas

EdgePal
2007-01-18, 05:37
Jag skrev 2006 på detta forum om att det vore trevligt om någon stamkund på detta forum ville testa IcePal och sedan publicera sin test på detta forum. Vintern var nästan slut så vi sköt upp denna test till 2007.

Vintern 2007 är nu här med slöa isborrar och allt sånt - samt sköna fiskedagar! Bara det ville frysa till på riktigt...

Välj ut någon av er som brukar vara på detta forum och kontakta sedan mig. Jag skickar en IcePal till honom för att testa.

Jag har inga krav på testaren mer än att han skall äga en isborr och att han skall vara helt uppriktig och ärlig i sin test, oavsett vad han tycker. Naturligtvis skall han så hög kunskap att han kan avgöra om en isborr är vass eller inte...

Hälsningar
Thomas

elanen
2007-01-18, 13:30
Edgepal, ja skulle gärna testa. Men inte en tillstymmelse till is här i Tokholm. Var en skvätt på grundvattnet ett tag. Nån norr i landet vore det bästa. Ari, i Norrbotten vore nåt. Sök på Ari och mejla honom. MVH Gunnar Jansson.

janke
2007-01-18, 13:41

En borrkrona slipas vanligen i en verkstadsslipmaskin,en sådan som används till att slipa fräsar och dyl. med. Du kan ju alltid höra diig om efter något företag i den branchen,dem kan säkert hjälpa dig...Vad du en gör slipa inte själv.....

jerklimpan
2007-01-19, 23:44
En borrkrona slipas vanligen i en verkstadsslipmaskin,en sådan som används till att slipa fräsar och dyl. med. Du kan ju alltid höra diig om efter något företag i den branchen,dem kan säkert hjälpa dig...Vad du en gör slipa inte själv.....

Ca karlsson på karlbergsvägen i sthlm säljer utbyteskronor du lämnar in din slöa krona å får en beg slipad krona förra året tog han 90 spänn . å då är det ingen väntetid . Ring bara så att han har nån hemma .

Shitlake
2007-01-20, 00:39
slipar mina själv i en cnc maskin .kanonbra.---

Roxen
2007-01-20, 13:43
Hej, jag heter Thomas och det är jag som konstruerat IcePal som slipar isborrar. Min hemsida är: www.edgepal.com

De kupade skären för isborrar är världens svåraste egg att slipa eftersom det har tre dimensioner, slipvinkeln är glidande, skäret är böjt och skäret är skruvat. Jämför med en kniv som bara har 1 dimension - många har svårt att få kniven vass. Att för hand få till tre dimensioner än omöjligt – men man kan ha tur ibland – dock – i längden går det inte.

IcePal är enkel att använda och slipar alla de tre dimensionerna samtidigt. Små skador på eggarna slipar man till enkelt och underhållsslipning av isborren går snabbt. (Stora skador kan naturligtvis slipas de också men det tar en ”orimlig tid” att utföra det).

Tänk på IcePal som på ett bryne för en kniv. IcePal ser till att din isborr alltid är supervass och att slipvinkeln är perfekt.

Det bryne som medföljer är ett specialbryne just för isborrar. Det är ett dubbelsidigt diamantbryne som är platt på ena sidan och svagt konvext på andra sidan. Den konvexa sidan användas för det böjda skäret. Eftersom det böjda skäret är konkavt måste brynet vara konvext för att kunna slipa eggen. Ett rakt bryne når alltså inte ens ned till eggen utan slipar bara på kanerna av brynet.

IcePal är tillverkad i rostfritt stål i alla delar och rostar alltså inte. Även styrpinne och skruvar är rostfria. Brynet har aluminiumkropp och rostar inte det heller. Dock skall inte brynet förvaras fuktigt då metallbasen på diamantbrynet kan angripas av rost om man har otur.

IcePal är ett nytt slipverktyg på marknaden och är, än så länge, ganska okänt i fiskekretsar.
Om ni väljer ut någon på fiskesnack.nu som vill testa IcePal och sedan skriva om sin test på fiskesnack.nu så tillhandahåller vi gärna en IcePal till denna test.

Utöver ovanstående så svarar jag gärna på frågor om slipning av eggverktyg av alla de slag, från rakblad upp till machetes. Liar undanbedes vänligt men bestämt.

Thomas

Trevligt att tråden lever än.
Edgepal kan ju mycket väl vara svaret på frågan jag startade tråden med, nämligen hur ska man göra för att skärpa upp et slött skär. Svar som att det går int' har jag lite svårt för då det mesta faktiskt går att lösa.
Priset på Edgepal kanske avskräcker, (läge för rabatt till FS-medlemmar?) frågan är hur lång hållbarhet brynet har.
Bara tanken på att slippa avbryta en fisketur när man satt borret i en sten i första hålet är ju värt en slant. :headbang:

Hade vi haft is i östgötatrakten så hade jag gladeligen provat och kommit med ev, positiva och negativa kommentarer om produkten men vem vet, kylan kanske kommer snart!

Flodebanan
2007-01-20, 14:17

Verkstadssliperiet på Volvo Powertrain Skövde fixade inte detta iaf, så mkt vet jag. Lev väl ett antal 100tusen Volvomotorer varje år så verktyg slipar som för fulla muggar.

Flodebanan
2007-01-20, 14:18

Vad är det för typ av maskin? Måste ha ngt form av specialfixtur för att komma "åt" på rätt ställen o.s.v? Berätta gärna lite mera om det inte är någon affärshemlighet.

MVH Markus

EdgePal
2007-04-26, 04:29
Roxen!

Synd att du inte hade is där du bor. Du var ju den enda som anmält intresse för att testa IcePal…

Nåväl, blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor sägs det och det kanske gäller även isborrar – men vem f..n vill kyssa en isborr?

Jag har vid några tillfällen mött isfiskare som säger att ”isborrar är omöjliga att slipa själv, man måste lämna bort dom till experter”. De ville varken lyssna eller titta på när jag slipade isborrar eftersom de redan hade bestämt sig för att det inte går att slipa dom själv.
En för mig lite märklig attityd. Utvecklingen går framåt och det gäller att uppdatera sig hela tiden, det är i alla fall min uppfattning.

IcePal slipar alla isborrar, oavsett fabrikat, oavsett storlek, oavsett raka eller böjda skär, oavsett storlek på skären, oavsett lösa eller fasta skär. Det blir exakt så vasst som en isborr skall vara. Det är enkelt, det går snabbt att skärpa upp dom - och man kan göra det ute på isen.

Om IcePal är svaret på din fråga? Tja, vad mer kan du begära? Oavsett vilken isborr du än har så kan du slipa den med IcePal - samt, det är mycket enkelt att göra det. Även ute på isen under fisketuren. Kan det bli bättre?

IcePal kostar 500 kronor och det ingår bland annat 2 st diamantbrynen (av högsta kvalitet), ett rakt för raka skär och ett konvext för böjda skär. Diamantbrynen slits nästan inte, de håller därför mycket länge och de håller sig plana hela sin livslängd. Man får alltså mycket för pengarna.

Tack för ditt intresse Roxen.

Hälsningar

Thomas

walleyebuster
2007-04-26, 09:42
Köp nya skär. Inte så farligt dyrt.

Hjonsson
2007-04-26, 12:37
Jag har ju pm:at att jag ville testa den i vinter men jag fick alldrig nått svar? Nu är ju isen borta även här uppe i umeå, annars hadde jag och polarna gärna testat den i vinter.
Roxen!

Synd att du inte hade is där du bor. Du var ju den enda som anmält intresse för att testa IcePal…

Nåväl, blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor sägs det och det kanske gäller även isborrar – men vem f..n vill kyssa en isborr?

Jag har vid några tillfällen mött isfiskare som säger att ”isborrar är omöjliga att slipa själv, man måste lämna bort dom till experter”. De ville varken lyssna eller titta på när jag slipade isborrar eftersom de redan hade bestämt sig för att det inte går att slipa dom själv.
En för mig lite märklig attityd. Utvecklingen går framåt och det gäller att uppdatera sig hela tiden, det är i alla fall min uppfattning.

IcePal slipar alla isborrar, oavsett fabrikat, oavsett storlek, oavsett raka eller böjda skär, oavsett storlek på skären, oavsett lösa eller fasta skär. Det blir exakt så vasst som en isborr skall vara. Det är enkelt, det går snabbt att skärpa upp dom - och man kan göra det ute på isen.

Om IcePal är svaret på din fråga? Tja, vad mer kan du begära? Oavsett vilken isborr du än har så kan du slipa den med IcePal - samt, det är mycket enkelt att göra det. Även ute på isen under fisketuren. Kan det bli bättre?

IcePal kostar 500 kronor och det ingår bland annat 2 st diamantbrynen (av högsta kvalitet), ett rakt för raka skär och ett konvext för böjda skär. Diamantbrynen slits nästan inte, de håller därför mycket länge och de håller sig plana hela sin livslängd. Man får alltså mycket för pengarna.

Hälsningar

Thomas

EdgePal
2007-04-26, 21:30
Hej HJ
Jag har kanske missat någonting - men jag har inte sett något pm eller fått något email från dig angående test av IcePal. Beklagar detta.

Thomas

Hjonsson
2007-04-26, 22:29
Nåväl inte mycket att göra åt saken nu, kanske tll nästa vinter.
Hej HJ
Jag har kanske missat någonting - men jag har inte sett något pm eller fått något email från dig angående test av IcePal. Beklagar detta.

Thomas

Rödingen
2007-04-26, 23:20
Roxen!

Hälsningar

Thomas

visade intresse jag med men inget svar här heller

KG?
2007-04-26, 23:21
visade intresse jag med men inget svar här heller

Han kanske inte ville bli förknippad med dina lakhögar?

Rödingen
2007-04-26, 23:22
Han kanske inte ville blir förknippad med dina lakhögar?

vaknade du nu igen, tycker du varit lugn sista tiden:wow:

KG?
2007-04-26, 23:24
vaknade du nu igen, tycker du varit lugn sista tiden:wow:

Det kan nog hänga ihop med att du lagt ut dåligt med din speciella typ av bilder...

Hjonsson
2007-04-26, 23:26
Jo det är ett helvete att borra i sävarån, där förstör man verkligen borren snabbt.

Rödingen
2007-04-26, 23:26
Det kan nog hänga ihop med att du lagt ut dåligt med din speciella typ av bilder...

har inte fiskat så mycket på slutet

Rödingen
2007-04-26, 23:27
Jo det är ett helvete att borra i sävarån, där förstör man verkligen borren snabbt.

menar det det var därför det skulle va kul att testa den där prylen och se hur den verkar, funkar den bra skulle den inte va dum att ha med sig ut

Hjonsson
2007-04-26, 23:29
Har då bytt skär åtminstone en 5-6 gånger i vinter, Du får väll bjuda upp KG på Lite seriöst lakfiske till vinter ;)
menar det det var därför det skulle va kul att testa den där prylen och se hur den verkar, funkar den bra skulle den inte va dum att ha med sig ut

Rödingen
2007-04-26, 23:34
Har då bytt skär åtminstone en 5-6 gånger i vinter, Du får väll bjuda upp KG på Lite seriöst lakfiske till vinter ;)

om han vill dra lite lake så finns det åt han med, men han får ta med egen borr för den jag hade var ju för liten.

KG?
2007-04-26, 23:44
om han vill dra lite lake så finns det åt han med, men han får ta med egen borr för den jag hade var ju för liten.

Jag har en 200, den använder jag om det finns anledning...Finns såna att köpa om man är intresserad..

Rödingen
2007-04-26, 23:46
Jag har en 200, den använder jag om det finns anledning...Finns såna att köpa om man är intresserad..

finns större med, men får så sällan fisk av den kalibern, men visst skulle det va skönt med en större borr ibland

kotten1
2008-03-16, 22:29

Hej pike 14500!
Jag har också tillgång till cnc maskin på jobbet.
Funderar på att slipa min borrkrona själv men är lite osäker på hur jag ska gå tillväga.
Hur gör du?
Det skulle vara intressant att få ta del av dina efarenheter av isborr slipning.

Old Firehand
2008-03-17, 12:10

Hej Roxen; Gå in till Öhammars Fiske på Nygatan 11 och snacka med Inge Öhammar eller ring (013)-144895 för att få din UR-Rantanen fixad. Skäret bör slipas av ett proffs, annars är det lätt att förstöra det. Det finns även utbytesskär att köpa till alla Rantanen isborrar.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

Old Firehand
2008-03-17, 12:14

Hej KG; Ett Varmt och Stort GRATTIS till lagets SILVER i Pimpel-SM i helgen!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com