Visa fullständig version : Lack till jerkbaits?
Tänkte bara fråga vad ni använder för lack till era hemgjorda jerkbaits?
Vet inte riktigt vad jag ska använda.
Envirotex lite, finns hos bla lundgrens
ezox_666
2006-04-06, 17:30
Envirotex lite, finns hos bla lundgrens
penslar man på den på betet eller ?
Hallå
Det går alldeles utmärkt,penslar på lagom mycket över betet, flyter ut jämnt och bra. Torkar sedan betet i torkhjulet. I många timmar.
hälsn. perx
penslar man på den på betet eller ?
Piratepig
2006-04-06, 18:42
andvänder mig av båtfernissa, fungerar bra.
Golvlack. Ca 149 kr/litern. Har testat flera och de fungerar utmärkt. Jag brukar oftast doppa i draget det ger jämnast yta. Är det ändå någon knöl eller lite buckligt kan man slipa (sandpapper) på ytan innan man lackar igen.
dubbelut
2006-04-07, 11:44
jag brukar plasta med tvåkoponent båtplast direkt på trät och sedan lacka med olika sprayfärger för att till sist avsluta med klarlack för hållbarhet.
MårtenSv
2006-04-11, 21:23
Jag har testat med båtlack. Tycker det har blivit för mjukt och det tar för lång tid mellan lackningarna. Jag har kört med vanlig enkomponents lack.
Testade att lacka ett bete idag med biltemas snabbepoxy. Torkar så in i helvete snabbt och det blev ett par prickar som inte ville bli lackade, dvs. lacken flöt inte ut så bra. Men epoxyn stelnar så sjukt snabbt. Hur gör ni när ni använder epoxyn för att hinna med någonting alls? Tar ju en minut sen är den tjock.
/ Mårten.
använd inte den där supersnabbhärdande, finns ju de som härdar någorlunda långsamt, pröva det kanske.
Jag har testat med båtlack. Tycker det har blivit för mjukt och det tar för lång tid mellan lackningarna. Jag har kört med vanlig enkomponents lack.
Testade att lacka ett bete idag med biltemas snabbepoxy. Torkar så in i helvete snabbt och det blev ett par prickar som inte ville bli lackade, dvs. lacken flöt inte ut så bra. Men epoxyn stelnar så sjukt snabbt. Hur gör ni när ni använder epoxyn för att hinna med någonting alls? Tar ju en minut sen är den tjock.
/ Mårten.
Storfiskaren
2006-04-11, 23:31
"ett par prickar som inte ville bli lackade"
Du har blandat komponenterna för "hastigt" och fått luft in i smeten så att säga. Rör om ordentligt fast inte "slarvigt". Det är med andra ord luftbubblor som yttrar sig som dessa "prickar". Ser du dem vara på "g" så ta en tandpetare som du blöter med saliv och dra över partiet. Du skall dock inte behöva uppleva detta "fenomen" mycket ifall du lägger energi på att blanda i lugnt tempo. Testa gärna att ta en "ordentlig" blandning för att få rätt lager, annars blir det ju mest att man försöker "streta" ut blandningen på betet. Det skall flöda i dess härliga prakt...
"Hur gör ni när ni använder epoxyn för att hinna med någonting alls? Tar ju en minut sen är den tjock."
Blanda den med lite mer "bas" och mindre härdare. Men överlag skall det inte vara några problem. Har lyckats i över två år med den produkten. Själva tekniken är att ha en pensel som har långa "spröt" för att få en följsam smekning över betet. När du väl penslat på beten på vardera sida ser du till att rotera det för hand för att ha koll på "flytningar".
Slutligen är produkten inte avsedd för alla, då den ställer krav på den som hanterar den, men i mina ögon är den den absolut bästa produkten av "epoxymärken" som florerar på marknaden. Har prövat flertalet och kan säga att Snabbepoxyn klår dem alla. Klar nyans, torkar bra och täcker även behovet av fästning av dina egengjorda öglor på bästa vis.
MårtenSv
2006-04-12, 03:23
Tack för svaren.
Visst går det undan när jag blandar. Ska väl lugna ner mig lite i fortsättningen.
Övning ger väl färdighet antar jag.
/ M.
Värmehärda med araldit istället, mycket smidigare, och bättre resultat.
Tack för svaren.
Visst går det undan när jag blandar. Ska väl lugna ner mig lite i fortsättningen.
Övning ger väl färdighet antar jag.
/ M.
MårtenSv
2006-04-15, 01:23
Till ZPK:
Vilket golvlack använder dus? Finns ju en del olika att välja mellan.
/ Mårten.
Till ZPK:
Vilket golvlack använder dus? Finns ju en del olika att välja mellan.
/ Mårten.
Jag har använt flera olika och de flesta fungerar bra (brukar oftast doppa ner draget ett antal gånger). Den lack jag använde på den senaste omgången med jerkbaits är Nordsjö parkettlack (helblank).
MårtenSv
2006-04-15, 16:40
Tack ZPK.
Jag köpte idag en parkettlack från beckers. Ska prova hur detta funkar.
Tror att mitt problem har varit att lackena inte riktigt vill fästa på min färg. Helt vanlig allmogefärg som man köper på panduro.
/ M.
Sandman63
2006-05-16, 13:08
Jag använder mig av Marine Båtlack finns på Ö&B .
På burken står följande!!
Till alla träslag ger en vattenavvisande och väderbeständgih yta.
Motverkar sprickbildning.
Har fått några gäddor på dom jerkar jag gjort det ser ut att hålla bra.
:fiska3:
Här (http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=18571) hittar du mera om saken, absolut bästa lacket för ändamålet.
Använder Polyurethanelack (LV 1)
Har bara inte fått hem d än...ska beställa snart :rockbanan
Storfiskaren
2006-05-16, 17:03
..............?????
Fiskepappa
2006-05-16, 18:11
Hej dubbelut
Kan du inte göra en fullständig
beskrivning hur du olastar in dina drag från moment 1 - slut
gärna så enkel som möjligt
lägg gärna ut en tråd för oss nybörjare
//kentha
jag brukar plasta med tvåkoponent båtplast direkt på trät och sedan lacka med olika sprayfärger för att till sist avsluta med klarlack för hållbarhet.
..............?????
hahaha ....
Envirotex tycks inte finnas på Lundgrens . inte på Hemsidan iallafall
eller är det jag som är dålig på att leta !!
pikeAlert
2006-08-14, 07:46
ring lundgrens vetja.
e-tex är det enda som ger proffsigt resultat. men är ju lite jobbigare eftersom du måste skaffa någon typ av torkhjul om du inte vill stå och vända betet själv i 5-6 timmar
jodujadu
2006-08-14, 22:27
går de och köra med universal lack?. hittade nån burk hemma jag tänkte testa