handdator

Visa fullständig version : Tips om vad man kan göra med fisken efter trollingtävling

Boa
2006-06-07, 19:00
Hallå.
Vi var på en trollingtävling igår (6/6) och började fundera på vad man kan göra av all fisk man får upp.
I och med att allt ska vägas så funkar ju inte C&R.
Gös och ädelfisk tar jag gärna hand om själv men vad ska man göra med "slemgäddorna"? Själv så tycker jag inte att gädda är en direkt bra matfisk (får säkert skit för det men det är vad jag tycker). Som tur var så fick jag tag på en som ville ha gäddorna igår, men det var efter många telefonsamtal...

Är det någon som har en bra ide? Tips? Erfarenheter från andra tävlingar?

Den lokala affären kan inte ta emot i alla fall (kvalitetssäkring, ISO bla, bla bla).

Tack på förhand
Boa/Team MUSTARD (som fick största fisk i tävlingen.. Gädda 8.2)

g0wdn
2006-06-07, 19:46
Kräv av tävlingledningen att dom har en kontrollant i varje båt som följer med och mäter/väger/för protokoll osv och sen C&R:ar firrarna ?
Annars gåre ju alltid bojkotta eller hota med bojkott :cool2:

Ni kan även sälja gäddorna mot kilopris typ på ngn "fisk&bär-affär" odyl som skeppar dom till Grodlårslandet ...

Kanske finns det ngn katt/hundhem i närheten som skulle behöva donation i form av gratis käk till juren ?

rickjung
2006-06-07, 19:50
Håller med.. Det ligger helt klart på arrangören att ta ansvar för att man kan bedriva c&r på gäddorna. Ingen c&r?. BOJKOTT

Boa
2006-06-07, 20:30
Tyvärr så är nog inte den anordnande fiskeklubben så stor så att dom kan skicka ut 30-35 kontrollanter (en till varje båt), speciellt eftersom många av båtarna kommer från klubben.

Läste någonstans att dom kört med engångskameror där man får ta kort på fisken (med måttsticka) och lämnat in kameran vid tävlingens slut, låter som ett bra allternativ i och med att C&R var obligatorisk vid den tävlingen. Nackdelen är väl att det tar någon vecka innan resultatet kommer.

Bojkott??? Tja.. det ligger nog ganska nära till hands för oss eller åtminstone hot om det. Måste få med sig fler Team för att det ska funka.

Frankrike? Någon som har tel.nr till någon exportör?

Hur som helst så tycker jag att om fisken skall dö så ska den användas, inget jä**a slöseri.

Fler tips tack...

Rödingen
2006-06-07, 21:24
de kan väll ha en eller två båtar ute på sjön med kontrollanter, sen då det blir napp för nån får de väll köra till den båten och väga och releasa då.

mangeboy79
2006-06-07, 21:28
mätsticka digikamera och att bara gäddor över 100cm ger poäng!

Boa
2006-06-07, 23:05
mätsticka digikamera och att bara gäddor över 100cm ger poäng!
Då hade vi vunnit... 101 var gäddan på 8,2 :rockbanan

Tack för alla tips från er alla :cheers:

Danne67
2006-06-08, 00:56
Kör som i Värtan Cup. Dela upp vattnet i ett antal områden, sätt en kontrollbåt per område, kopiera upp från sjökort eller en enklare karta med områdena utmärkta och skriv mobilnummer i varje område till det områdets kontrollbåt.

Krav: varje båt skall ha en mobil, det skall finnas en karpsäck alternativt snöre för att snara gäddan, endast gäddor över 75 cm räknas.

Fungerar det på en tävling som Värtan Cup, så fungerar det på alla andra tävlingar också (möjligtvis undantaget trolling på mycket stora vattenområden).

/D

Boa
2006-06-08, 01:43
Tack för alla tips.
Flera av dom kommer att framföras till den aktuella tävlingsledningen.
Ingen ändring=bojkott av vårt team i alla fall.
//
Boa

Muppen
2006-06-08, 02:23
Ta ett snack med Micke, http://heviltro.se/. Han har anordnat ett flertal fisketävlingar med c&r och det har funkat bra.

oringen
2006-06-08, 08:07
Tyvärr så är nog inte den anordnande fiskeklubben så stor så att dom kan skicka ut 30-35 kontrollanter (en till varje båt), speciellt eftersom många av båtarna kommer från klubben.

Läste någonstans att dom kört med engångskameror där man får ta kort på fisken (med måttsticka) och lämnat in kameran vid tävlingens slut, låter som ett bra allternativ i och med att C&R var obligatorisk vid den tävlingen. Nackdelen är väl att det tar någon vecka innan resultatet kommer.

Bojkott??? Tja.. det ligger nog ganska nära till hands för oss eller åtminstone hot om det. Måste få med sig fler Team för att det ska funka.

Frankrike? Någon som har tel.nr till någon exportör?

Hur som helst så tycker jag att om fisken skall dö så ska den användas, inget

jä**a slöseri.

Fler tips tack...

Det tar inte någon vecka innan resultatet kommer. dom gör så på gäddfestivalen i blekinge. Tar några timmar. Inte så att dom skickar iväg i "fotopåse" Det är ju bara att gha en överänskomelse med en foto affär så fixar dom det snabbt.

Kan inte förstå varför du deltar i en sådan tävlig spec eftersom du själv ser det som ett problem att veta vad du ska göra med fisken. Blir ju altid "slöseri" på fisken under liknande tävlingar.

Flodebanan
2006-06-08, 12:17
Hallå.
Vi var på en trollingtävling igår (6/6) och började fundera på vad man kan göra av all fisk man får upp.
I och med att allt ska vägas så funkar ju inte C&R.
Gös och ädelfisk tar jag gärna hand om själv men vad ska man göra med "slemgäddorna"? Själv så tycker jag inte att gädda är en direkt bra matfisk (får säkert skit för det men det är vad jag tycker). Som tur var så fick jag tag på en som ville ha gäddorna igår, men det var efter många telefonsamtal...

Är det någon som har en bra ide? Tips? Erfarenheter från andra tävlingar?

Den lokala affären kan inte ta emot i alla fall (kvalitetssäkring, ISO bla, bla bla).

Tack på förhand
Boa/Team MUSTARD (som fick största fisk i tävlingen.. Gädda 8.2)

Hehe, du kanske skulle ta och omvärdera din syn på en "bonka" tävling lite. Att slå ihjäl en gädda bara för tävlingens skull på 8.2 kg verkar oerhört dumdristigt, speciellt om du fiskar C&R på "fritiden".

Min "klubb" har också sådana töävlingar, men det var några år sedan jag var med på dem nu. Massa idiotiska bakåtsträvande gubbar som skall döda fisken, för dem alltid har gjort det. Sedan efter invägning kastar dom fisken i SKOGEN.

VAR ÄR DET FÖR BUDSKAP TILL JUNIORERNA? Att det sedan heter Tibro "Sport"fiskeklubb är rätt ironiskt.

Flodebanan
2006-06-08, 12:21
Sökte på leta.se

Ett tips att ta kontakten i förväg, så de är förberedda.

Håller med att kommer det till användning så känns det ok.

MVH Scanner

Andersson, AB Wilgoth - Örebro
Tel. 019-57 91 07
G. Örebrov. 7, 69232 KUMLA · Karta
Skicka som sms Skriv omdöme

Bästa Fisken AB - Örebro
Tel. 019-16 93 90
Järntorgsg. 9, 70361 ÖREBRO · Karta

Fiskpoolen i Mellansverige AB - Örebro
Tel. 019-27 10 40
Handelsg. 3, Box 22073, 70203 ÖREBRO · Karta

Johansson & Co HB, Thomas - Örebro
Tel. 0586-523 70
Distansv. 13, 69148 KARLSKOGA · Karta

Kung Markatta AB - Örebro
Tel. 019-30 73 00
Hjälmarsberg, 70595 ÖREBRO

Nordic Lunch Drift AB - Örebro
Tel. 0581-134 00
Norev. 29, 71132 LINDESBERG · Karta
Skicka som sms

Tillkommer väl rätt mkt pappersarbete om man inte gör det svart?

Flodebanan
2006-06-08, 12:23
Decimering eller slakt av gädda bara ökar på gäddantalet, bättre gäddfiske i framtiden.

Googla med "culling" och "pike" , culling betyder typ slakta, kraftig decimering , gallra.

Ett exempel: Kell (1985) reported the impact of pike and zander culling on the Middle Level drainage system in East Anglia, where the pike standing crop of 5.0kg/ha at the end of culling (1981) more than quadrupled, to 21.6kg/ha - its approximate pre-cull status - by 1983... just two years after culling ceased.

4 ggr mer gädda efter slakt än innan.

Och alla väger 1kg...

Flodebanan
2006-06-08, 12:24
Nackdelen är väl att det tar någon vecka innan resultatet kommer.

Tänk efter lite, man säger ju heöt enkelt hur många och långa firrar man fått, så skriver tävlingsledningen i pappret, sedan dubbelkollar man bara mot fotot.

Tycker du helt allvarligt att det farligt att vänta några dagar på resultatet gentemot att bonka en MASSA gädda och kasta i skogen!?

Atraxz
2006-06-08, 15:51
Decimering eller slakt av gädda bara ökar på gäddantalet, bättre gäddfiske i framtiden.

Googla med "culling" och "pike" , culling betyder typ slakta, kraftig decimering , gallra.

Ett exempel: Kell (1985) reported the impact of pike and zander culling on the Middle Level drainage system in East Anglia, where the pike standing crop of 5.0kg/ha at the end of culling (1981) more than quadrupled, to 21.6kg/ha - its approximate pre-cull status - by 1983... just two years after culling ceased.

Fiskar i flera sjöar i jämtlands inland där ortsborna tycker att gäddan är ett avskräde och ska rensas från jorden. Dom dödar all gädda dom får och visst finns det massviss med gädda i sjön, men som flode sa så är dom på mindre än 3 Kg. Detta har lett till att dessa sjöar har ett sån sjukt stor id population. kryllar av id runt 1 Kg eftersom det knappt finns några gäddor i sjöarna som äter större fisk. Dessa idar i sin tur konkurerar med öringar och annan "bättre" fisk som stor i strömmarna. Inte kul när man får en kämparfisk på fluga i strömmarna och tror att det är en fin öring, men istället får man en lönnfet id. :mad:

Flodebanan
2006-06-08, 15:57
Fiskar i flera sjöar i jämtlands inland där ortsborna tycker att gäddan är ett avskräde och ska rensas från jorden. Dom dödar all gädda dom får och visst finns det massviss med gädda i sjön, men som flode sa så är dom på mindre än 3 Kg. Detta har lett till att dessa sjöar har ett sån sjukt stor id population. kryllar av id runt 1 Kg eftersom det knappt finns några gäddor i sjöarna som äter större fisk. Dessa idar i sin tur konkurerar med öringar och annan "bättre" fisk som stor i strömmarna. Inte kul när man får en kämparfisk på fluga i strömmarna och tror att det är en fin öring, men istället får man en lönnfet id. :mad:

MAO kraschar ekosystemet, men vissa tycks inte fatta att ett ekosystem fungerar BÄST UTAN manniskans ingrepp...

Lärlingen
2006-06-08, 17:14
Så länge den bonkade fisken kommer till nytta så tycker jag inte att det är nått problem.
Om man nu skulle fixa så att klubben kan sälja den "oönskade" fisken för teamen till exempel till Frankrike så kommer ju fisken till andvändning och klubben gör sig en slant.
Anser jag inte att det är nått problem...
Är väl bättre att den ligger på någons tallrik än i skogen...
Eller???

g0wdn
2006-06-08, 20:26
gissningsvis krashar man inte ekosystemet för att man "fyller det" med smågäddor efter bonkning , det torde gå i cykler precis som tusenbröder i en abborrsjö ... näringsbristen driver dom till kanabalism och tills slut efter ngra år blir det bara ngra få grisar kvar som självdör en efter en och lämnar plats för sista batchen tusenbröder - repetera ...
Var ngn forskarsnubbe på SLU som irl berättade detta för mig , mao tror jag på honom ! Har inte orkat analysera eller fundera över detta, tänkte bara tillföra ngt skoj :cool2:

Danne67
2006-06-09, 00:39

Japp, det har du rätt i...

MEN, som vissa av oss påpekat för dig ett antal gånger så kör man inte C&R för att det skall vara MÅNGA gäddor (i alla fall inte i första hand), utan STORA gäddor... Och som Flode påpekar ovan... Resultatet blir många men SMÅ!

Du gör som vissa politiker i det här landet. Du siktar in dig på en liten del av sanningen och försöker göra så just detta låter bra (i det här fallet), ex 'Det blir mer gädda - hurra'. Men samtidigt så bara 'råkar' du missa att informera om att storleken på gäddorna minskar. SUCK! :rolleyes:

/D

Danne67
2006-06-09, 00:41
gissningsvis krashar man inte ekosystemet för att man "fyller det" med smågäddor efter bonkning , det torde gå i cykler precis som tusenbröder i en abborrsjö ... näringsbristen driver dom till kanabalism och tills slut efter ngra år blir det bara ngra få grisar kvar som självdör en efter en och lämnar plats för sista batchen tusenbröder - repetera ...
Var ngn forskarsnubbe på SLU som irl berättade detta för mig , mao tror jag på honom ! Har inte orkat analysera eller fundera över detta, tänkte bara tillföra ngt skoj :cool2:
Det repar sig säkert i de flesta fallen, men det tar tid. En stor gädda är gammal och det kanske inte är så skoj att fiska i ett vatten där medelstorleken är klart mindre under de närmsta 20 åren, eller vad det nu kan röra sig om...

/D