Visa fullständig version : Dimension flätlina
Jonas 37
2006-07-27, 12:12
Tog bort 210m nylonlina på 2st av mina Daiwa Sea line 47 LCA var 0.40.
Sen smällde jag på PowerPro 0.36 jag fick på 160m på varje rulle.
Märkligt borde det inte gått på 230m PowerPro på rullarna.
Henrik Nordberg
2006-07-27, 12:19
Flätlinor bygger jäkligt mycket mer än nylon. Det råder dessutom variation på detta mellan olika flätlinor men en lina som bygger relativt lite, iaf mindre än PP, är Spiderwire Stealth. En jävligt grym lina dessutom.
Old Firehand
2006-07-27, 16:00
Jonas; Det finns en massa skrymmande luft i flätlinan som gör att den bygger betydligt mer på en rulle än vanlig homogen nylonlina. Om du lägger på flätlinan under maximal press bygger den mindre. Du kan ju också gå ner några steg i dimension på flätlinan jämfört med nylonlinan om du bara ska använda den vid trolling och inte vid nötande bottenfiske. En 0,36 mm PowerPro eller Tuf Line XP spectralina håller närmare 30 kilos dragstyrka när den är helt ny och dragstyrkan försämras inte av sol och saltvatten vid varje fisketur som motsvarande nylonlina. En 0,40 mm copolymer nylonlina håller 9-12 kilos dragstyrka när den är helt ny. Efter tio trollingdagar är den kanske nere i 85 - 90 % av den ursprungliga dragstyrkan. Nylonlinan är däremot mycket nötbeständigare och mer förlåtande vid trolling än den helt stumma spectralinan. Därför föredrar jag personligen en kvalitativt bra nylonlina vid trolling efter lax och öring. Vid göstrolling väljer jag helst en fluorgul flätlina som är lätt att se i skymning och halvmörker.
Go for them!
Old Firehand
Jonas 37
2006-07-28, 01:40
[QUOTE=Old Firehand]Jonas; Det finns en massa skrymmande luft i flätlinan som gör att den bygger betydligt mer på en rulle än vanlig homogen nylonlina. Om du lägger på flätlinan under maximal press bygger den mindre. Du kan ju också gå ner några steg i dimension på flätlinan jämfört med nylonlinan om du bara ska använda den vid trolling och inte vid nötande bottenfiske. En 0,36 mm PowerPro eller Tuf Line XP spectralina håller närmare 30 kilos dragstyrka när den är helt ny och dragstyrkan försämras inte av sol och saltvatten vid varje fisketur som motsvarande nylonlina. En 0,40 mm copolymer nylonlina håller 9-12 kilos dragstyrka när den är helt ny. Efter tio trollingdagar är den kanske nere i 85 - 90 % av den ursprungliga dragstyrkan. Nylonlinan är däremot mycket nötbeständigare och mer förlåtande vid trolling än den helt stumma spectralinan. Därför föredrar jag personligen en kvalitativt bra nylonlina vid trolling efter lax och öring. Vid göstrolling väljer jag helst en fluorgul flätlina som är lätt att se i skymning och halvmörker.
Go for them!
Old Firehand[/QUOTE
Är för göstrolling som jag slängt på PowerPro på 4st av rullarna. Till Vänerntrollingen blir det nylonlina undrar hur många laxkäftar man skulle slita sönder om man körde med flätlina på Vänern. Ska däremot prova med PowerPro på mina stora Dipsydivers , måste ju vara lättare att lösa ut den med flätlina.
RobRaven
2006-07-28, 10:50
Jag hittar inte Tuf line nånstans
Old Firehand
2006-07-28, 11:52
Jag hittar inte Tuf line nånstans
Hej RobRaven; Ring till Lundgrens Fiskeredskapsfabrik i Gamla Stan, Stockholm.
Tel. 08-102122. Snacka med Magnus Löfqvist eller PA Högberg. Hos Lundgrens handlar jag mina Tuf-Line XP. Jag har tidigare använt PowerPro sedan 1998 och har förutom vissa oförklarliga linbrott och lite knölar och klumpar på linan varit helt nöjd med PowerPro. Förrra året gick jag över till Tuf-Line XP eftersom jag personligen tycker att XP-linan håller en högre kvalitet. Den är jämnare i hela sin längd och har inga konstiga, försvagande klumpar lite här och där. Därför kan jag varmt rekommendera dig att använda Tuf-Line XP.
Go for them!
Old Firehand
Old Firehand
2006-07-28, 12:10
[QUOTE=Old Firehand]Jonas; Det finns en massa skrymmande luft i flätlinan som gör att den bygger betydligt mer på en rulle än vanlig homogen nylonlina. Om du lägger på flätlinan under maximal press bygger den mindre. Du kan ju också gå ner några steg i dimension på flätlinan jämfört med nylonlinan om du bara ska använda den vid trolling och inte vid nötande bottenfiske. En 0,36 mm PowerPro eller Tuf Line XP spectralina håller närmare 30 kilos dragstyrka när den är helt ny och dragstyrkan försämras inte av sol och saltvatten vid varje fisketur som motsvarande nylonlina. En 0,40 mm copolymer nylonlina håller 9-12 kilos dragstyrka när den är helt ny. Efter tio trollingdagar är den kanske nere i 85 - 90 % av den ursprungliga dragstyrkan. Nylonlinan är däremot mycket nötbeständigare och mer förlåtande vid trolling än den helt stumma spectralinan. Därför föredrar jag personligen en kvalitativt bra nylonlina vid trolling efter lax och öring. Vid göstrolling väljer jag helst en fluorgul flätlina som är lätt att se i skymning och halvmörker.
Go for them!
Old Firehand[/QUOTE
Är för göstrolling som jag slängt på PowerPro på 4st av rullarna. Till Vänerntrollingen blir det nylonlina undrar hur många laxkäftar man skulle slita sönder om man körde med flätlina på Vänern. Ska däremot prova med PowerPro på mina stora Dipsydivers , måste ju vara lättare att lösa ut den med flätlina.
Jonas37; Kanske är vi tvillingsjälar eftersom vi tycker likadant? Flätlinor av spectrafibrer har betydligt lägre friktionskoefficient än vanliga nylonlinor. Därför glider flätlinan lätt på spinn- eller haspelrullens spolaxel och man får linda dubbla varv runt kudden eller gapet på releasen för att undvika självutlösning. Hur det är med flätlina och en Dipsy Diver vet jag inte ännu eftersom jag enbart använder copolymer nylonlina vid laxfiske. När flätlinorna dök upp på marknaden började jag använda dessa vid alla slags fisken och även vid spinnfiske efter havsöring, men kom ganska snart underfund med att nylonlinorna var mera förlåtande och fungerade bättre för mig vid jakten på havets silver.
Go for them!
Old Firehand
Flätlina och dipsy funkar perfekt ihop.
GösMicke
2006-08-12, 09:14
Tycker att 0.36 låter onödigt grovt om du ska ha till göstrolling. Har precis dragit på spiderwire 0.17 på mina rullar ( dragstyrka 16kg).
Jonas 37
2006-08-12, 15:50
Tycker att 0.36 låter onödigt grovt om du ska ha till göstrolling. Har precis dragit på spiderwire 0.17 på mina rullar ( dragstyrka 16kg).
Tycker om att känna mig lite macho.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.