Visa fullständig version : Ståltafs eller inte vid Göstrolling.
Jag har precis kollat på en film av bröderna Anden. De sa att de aldrig använder tafs vid göstrolling.
Så nu blev jag lite nyfiken, hur gör ni??
Själv har jag bara trollat efter gös 2 ggr och då använt en tunn ståltafs.
vad har ni för lina?
:nut:
Micke-71
2006-07-31, 02:52
Körde efter gös nu i kväll. (flera andra kvällar också för den delen). Jag har ett spö o grabben det andra. Grabben envisas med tafs o jag beteslås.
Samma släplängd, likadan wobbler, identisk lina (0.28). Grabben vill ju hela tiden välja samma wobbler som farsan för han får ju några stycken på kroken. Det är en kort o fet djupdykande halvfabrikat som säljs av bla Fly Fisherman i Firetiger.
Ikväll så hade vi upp 3gös på det med beteslås o 2st som följde med halva vägen upp. Ingenting på det med tafs.
Andra kvällar inte lika tydliga med rakt över lag så kan vi ju nog säga att vi har dubbelt upp på det utan tafs.
Tafsen är då en hemmatillverkad utav drennan 7strand och minimala lekare o lås.
Morsan o hennes gubbe brukar få sisådär med tafs utav den vanliga grova modellen. Men ikväll så hade dom fått riktigt bra sånär som på att det var bara 2 utav 6 som höll måttet. Men jag misstänker att dom provat utan tafs nu efter att vi haft bättre lycka och dom fick det tipset häromdagen. De kör med 2st Walleye Diver i firetiger liknande färgsättning också. Tidigare så hade de ett spö med tunnare lina (0,35) o det andra med riktigt grov lina typ 0.60. Det var i stort sett bara ett spö man fångade gös på.
Jag har därför kommit till slusatsen att man inte ska ha grövre lina än 0.35, helst 0.25-0.30. Och man ska ge fan i tafsen ifall det inte är fullt med fet gädda som slåss om wobblern.
Mikael
men kan inte gösen få av linan då? om man inte har taffs?
MastaPike
2006-07-31, 21:51
men kan inte gösen få av linan då? om man inte har taffs?
En gös har ALDRIG vobblern i munnen, den sittar alltid i munöppningen eller på utsidan.
Att använda tafs vid göstrolling bör man endast göra i extremfall då gäddorna hugger som besatta. Använd 0.30-0,40 nylon som huvudlina och använd rapalaknuten för bästa gången på vobblern. Envisas du med att använda flätlina så använd åtminstone nylon som tafsspets.
Gösvobblers tappar ofta en del aktion då man t.ex. laddar krokarna med lysslang och att då köra tafs eller beteslås på det försämrar fångstförmågan avsevärt.
Okej, jag tackar för de tips och åsikter jag har fått här.
Jag ska ut i morgon kväll och trolla efter Gös, kommer då att köra utan tafs.
Hoppas att jag kanske får lite fler än vad jag brukar.
:fiska2:
Micke-71
2006-08-01, 12:52
En gös har ALDRIG vobblern i munnen, den sittar alltid i munöppningen eller på utsidan.
Jodå någon enstaka har haft nästan hela wobbler i käften i i svalget. Men oftast så sitter den på utsidan. Allt för ofta så verkar gösan hugga på kroppen på bli krokad på utsidan.
Ingen har dock gjort den allra minsta repa på linan. Ska nog prova huruvida beteslås eller att knyta direkt påverkar.
Mikael
fiskekorpen
2006-08-01, 18:20
En gös har ALDRIG vobblern i munnen, den sittar alltid i munöppningen eller på utsidan
detta på grund av att den hugger huvet och sedan krokar kroken utsidan, så att skippa ståltafs är nog nånting man skall göra om man antingen har väldigt många wobbler, eller om man har väldigt mycket pengar
MastaPike
2006-08-01, 20:00
Jodå någon enstaka har haft nästan hela wobbler i käften i i svalget. Men oftast så sitter den på utsidan. Allt för ofta så verkar gösan hugga på kroppen på bli krokad på utsidan.
Ingen har dock gjort den allra minsta repa på linan. Ska nog prova huruvida beteslås eller att knyta direkt påverkar.
Mikael
Precis. Jag kör ganska stora vobblers, 15cm som minsta vobbler så jag har aldrig fått en svald, men kan tänka mig att det händer ifall man kör småvobblers. Men som sagt blir inte linan ens skadad då.
detta på grund av att den hugger huvet och sedan krokar kroken utsidan, så att skippa ståltafs är nog nånting man skall göra om man antingen har väldigt många wobbler, eller om man har väldigt mycket pengar
Fiskekorpen, sålänge du använder rätt sorts material är risken att linan ska smälla i stort sätt obefintlig.
Jag har fångat hundratals gösar via spinn, jiggning, mete och trolling. Numera så trollingfiskar jag nästan enbart men förr då jag körde t.ex. mycket flötmete med strömming brukade jag använda mig av 0.35-0,40 nylon/fc till tacklet. Vissa dagar kanske jag hade 10 gösar fångade och 20 kontakter på samma tackel UTAN ett enda tackelbrott NÅGONSIN även fast många gösar är snabba på att svälja och tafsen skrapar mot gösens gap.
Samma sak brukade jag jigga en del gös innan flätlinorna slog igenom, då körde jag med 0,15-0,20 nylon och fångade mycket gös. Inte där heller var jag någonsin med om ett endaste tafsbrott.
Så ifall du haft kontakter där linan gått av kan jag med största säkerhet säga att det inte rört sig om gös eller att du linan skadats mot t.ex. bottenstruktur under drillningen.
Vad jag kan minnas har jag bara tappat en gös p.g.a. tafsbrott, men då var det för att jag tokpressade en stor fisk för hårt.
Jo jag har en del wobblers men inte obegränsat, mycket pengar har jag inte.
Men va fan det kostar att ligga på topp, :cool3: från och med nu så blir det utan tafs vid göstrolling.
Tyvärr kom jag inte iväg idag som planerat. :(
Micke-71
2006-08-02, 01:16
Den idag hade tagit bakifrån o satt med bakre halvan i käften. Lite lustigt när dom gör så. I förrgår så hade jag en som jag såg att spöet rätade på sig en sekund 2ggr annars inga tecken på något skumt. Den idag fick grabben, nu när han körde utan tafs. Men den hade nog hängt på släp ett tag. Vi hade kört halva tiden då de brukar hugga utan något så jag sa att vi måste kika så inget var lurt. Han såg ganska snopen ut när det var en kilos gös med upp.
Men hur f-n gör man de dagar då de hugger försiktigt? Satte på en lättsimmande ytgående i Flou orange o gult med smala svarta ränder och det syndes vid 2 tillfällen att de smakade på wobblern men inget som ville gå fast i krokarna. Sådana här dagar kan man få upp 1 av 10 hugg medans man andra dagar får upp 6 av 10 o de 4 som man missar är med halva vägen in o slåss. Jo det är nya sylvassa relativt tunna krokar.
Mikael
Den idag hade tagit bakifrån o satt med bakre halvan i käften. Lite lustigt när dom gör så. I förrgår så hade jag en som jag såg att spöet rätade på sig en sekund 2ggr annars inga tecken på något skumt. Den idag fick grabben, nu när han körde utan tafs. Men den hade nog hängt på släp ett tag. Vi hade kört halva tiden då de brukar hugga utan något så jag sa att vi måste kika så inget var lurt. Han såg ganska snopen ut när det var en kilos gös med upp.
Men hur f-n gör man de dagar då de hugger försiktigt? Satte på en lättsimmande ytgående i Flou orange o gult med smala svarta ränder och det syndes vid 2 tillfällen att de smakade på wobblern men inget som ville gå fast i krokarna. Sådana här dagar kan man få upp 1 av 10 hugg medans man andra dagar får upp 6 av 10 o de 4 som man missar är med halva vägen in o slåss. Jo det är nya sylvassa relativt tunna krokar.
Mikael
finns bara ett sätt när dom är på nafs humör, håll spöt i handen och gör mothugg när det nafsar! eller kör med ganska hård slirbroms så dom krokar sig själv!
Micke-71
2006-08-05, 11:11
Jodå igår funkade det bättre. Har bytt krok till en med vidare böj. Körde en vanlig och en sådan. Den med vidare gap leder nu med 4-0 i fångst. Kanske slumpen men det kan kanske ligga något i det.
I huvudfrågan om tafs så hade jag telefon kontakt med morsan o hennes gubbe i andra änden på sjön. Morsan muttrade en del. Han hade tagit bort tafsen och inte berättat det för henne då han ville se om det vart någon skillnad. Han hade tagit 4st över minimått och släppt tillbaka ett par stycken medans hon inte fått ett skit. De körde med 2st walleye diver. Så när hon tagit mot en del spydigheter och upptäcker att han tagit bort tafsen........ :pangpang:
Mikael
Bigfisher
2006-08-05, 14:24
Jag körde med en tafs av 0.45 nylonlinan när jag jiggade gös tills jag tappa en stor gädda, så nu vågar jag knappt doppa jiggen utan någon smidig "stål" tafs ....
Old Firehand
2006-08-05, 16:32
Jag har precis kollat på en film av bröderna Anden. De sa att de aldrig använder tafs vid göstrolling.
Så nu blev jag lite nyfiken, hur gör ni??
Själv har jag bara trollat efter gös 2 ggr och då använt en tunn ståltafs.
vad har ni för lina?
:nut:
Jojje73; Visst har det hänt ungefär vart 5:e år att jag blivit av med någon wobbler vid göstrolling beroende på att jag aldrig använder tafs vid göstrolling. Och då handlar det om några hundra göstrollingturer! I samtliga fall är jag övertygad om att det var en stor gädda som nötte av tafsen mot den sylvassa tuggmattan i gommen. En liten, lättvickande göswobbler tappar mycket av den fina, huggstimulerande gången om man knyter en tafs mellan lina och wobbler. Jag skulle heller aldrig drömma om att använda tafs vid lax- eller öringtrolling!
Go for them!
Old Firehand
Old Firehand
2006-08-05, 16:46
Mikael
Micke-71; Gösen är en sävlig och klumpig jägare!! I gösens mun hittar man många små griptänder spridda bland dubbla rader av stora, sylvassa huggtänder. Gösens sätt att jaga och hugga ett byte motiverar också användande av spöhållare. Gösen ligger inte i försåt och kastar sig inte över sitt byte som gäddan. Tvärtom är gösen både långsam och klumpig och har därför ett helt annat jaktsätt. Gösen simmar uthålligt och målmedvetet efter sitt byte tills den hinner ikapp det. Då försöker den gång på gång med försiktiga nafs svälja bytet bakifrån. Svarar man som trollingfiskare med ett hårt mothugg i fel ögonblick, då blir gösen skrämd och går ner i djupet. En spöhållare förblir oberörd och gör inget plötsligt mothugg på ett litet gösnafs eller en serie lätta stötar ”tap..tap.. tap” mot wobblern. Spöhållaren bryr sig inte om att gösen simmar i samma fart som wobblern och skjuter på den bakifrån. Men när gösen hugger på riktigt, då blir det tvärstopp tack vare spöhållaren!
Go for them!
Old Firehand
Micke-71
2006-08-06, 14:32
Micke-71; Gösen är en sävlig och klumpig jägare!! I gösens mun hittar man många små griptänder spridda bland dubbla rader av stora, sylvassa huggtänder. Gösens sätt att jaga och hugga ett byte motiverar också användande av spöhållare. Gösen ligger inte i försåt och kastar sig inte över sitt byte som gäddan. Tvärtom är gösen både långsam och klumpig och har därför ett helt annat jaktsätt. Gösen simmar uthålligt och målmedvetet efter sitt byte tills den hinner ikapp det. Då försöker den gång på gång med försiktiga nafs svälja bytet bakifrån. Svarar man som trollingfiskare med ett hårt mothugg i fel ögonblick, då blir gösen skrämd och går ner i djupet. En spöhållare förblir oberörd och gör inget plötsligt mothugg på ett litet gösnafs eller en serie lätta stötar ”tap..tap.. tap” mot wobblern. Spöhållaren bryr sig inte om att gösen simmar i samma fart som wobblern och skjuter på den bakifrån. Men när gösen hugger på riktigt, då blir det tvärstopp tack vare spöhållaren!
Go for them!
Old Firehand
Jodå, spöhållare har jag. Med 2 ungar är det tvunget.... Flicken envisas annars med att hålla spöet och man hör precis hela tiden att hon kände något i spöet. Har man då tagit in tomma wobblers 10ggr på 2tim så åker man o köper spöhållare. :)
Mikael
Old Firehand
2006-08-06, 16:32
Jodå, spöhållare har jag. Med 2 ungar är det tvunget.... Flicken envisas annars med att hålla spöet och man hör precis hela tiden att hon kände något i spöet. Har man då tagit in tomma wobblers 10ggr på 2tim så åker man o köper spöhållare. :)
Mikael
Hej Micke -71; Långsam trolling är ofta rätt taktik! Vid göstrolling gäller det alltid att snabbt hitta för dagen exakt rätt trollingfart! Det duger alltså inte att köra med 1,7 knop om gösen hugger bäst vid 1,1 knop. Man måste variera trollinghastigheten tills man funnit den fart som gösen hugger vid just idag och just nu!.Det är sällsynt att någon trollar för långsamt för att få storgösen att hugga! Alltför ofta är det tvärtom! En extra långsam trollingfart ger gösen längre tid att besluta sig för att ta betet! Genom att köra båten i sicksack eller S-formade banor får man sina wobbler att sakta ner och öka farten på ett naturligt, huggstimulerande sätt. Man kan också köra båten i stora åttor så att wobblerna tappar fart i innersvängarna och ökar farten i yttersvängarna. Många gånger hugger gösen när betena stannar upp helt och ibland är fartökningen i yttersvängarna dagens melodi. Den erfarne göstrollaren vet att de flesta huggen kommer i medvind! Därför trollar han runt i en cirkel och kommer med vinden tillbaka över fångstplatsen exaxt likadant som vid förra hugget! Denna extremt varma sommar går storgösen ovanligt djupt! Därför kan man söka den strax ovanför temperatursprångskiktet som just nu ligger på 10 - 12 meters djup i Mälaren! Cisco Kid 1800 med 70 gram bly några meter framför wobblern pressar ner den till rätt fångstdjup.
Go for the monster walleyes!
Old Firehand
GösMicke
2006-08-06, 17:55
Skulle vilja påstå att långsam dragrodd är absolut effektivast på gösen. Brukar alltid köra med en tunnare ståltafs för att klara gäddattacker.
Old Firehand
2006-08-06, 19:15
Skulle vilja påstå att långsam dragrodd är absolut effektivast på gösen. Brukar alltid köra med en tunnare ståltafs för att klara gäddattacker.
GösMicke; Du gör nog rätt i att alltid köra med en tunnare ståltafs för att klara gäddattacker! Som jag ser det klarar du nog också attacker från stor gös om du använder små lätta, vibrerande wobbler i kombination med ståltafs. Smågösen är inte lika kräsen. Den hugger på allt som simmar eller förflyttar sig framåt! En ståltafs kan helt ta död på den simmande, vibrerande gången hos en liten wobbler. Storgösen är inte lättlurad utan avslöjar ofta något som verkar onaturligt. En wobbler som simmar framåt utan att samtidigt röra sig i sidled uppfattas som något onaturligt. Försök därför alltid att använda så tunn lina som möjligt och minsta möjliga hake eller ändå bättre: Knyt linan direkt i wobblerns fjäderring! Alternativt kan fjäderringen tas bort och du knyter linan i wobblerns nosögla med en 8-vars Uniknot (lassoknut) med 15-20 cm ögla. Då får du absolut den bästa simmande gången du kan få ut av en lätt wobbler.
Go for them!
Old Firehand
Old Firehand
2006-08-06, 19:26
GösMicke; Du gör nog rätt i att alltid köra med en tunnare ståltafs för att klara gäddattacker! Som jag ser det klarar du nog också attacker från stor gös om du använder små lätta, vibrerande wobbler i kombination med ståltafs. Smågösen är inte lika kräsen. Den hugger på allt som simmar eller förflyttar sig framåt! En ståltafs kan helt ta död på den simmande, vibrerande gången hos en liten wobbler. Storgösen är inte lättlurad utan avslöjar ofta något som verkar onaturligt. En wobbler som simmar framåt utan att samtidigt röra sig i sidled uppfattas som något onaturligt. Försök därför alltid att använda så tunn lina som möjligt och minsta möjliga hake eller ändå bättre: Knyt linan direkt i wobblerns fjäderring! Alternativt kan fjäderringen tas bort och du knyter linan i wobblerns nosögla med en 8-vars Uniknot (lassoknut) med 15-20 cm ögla. Då får du absolut den bästa simmande gången du kan få ut av en lätt wobbler.
Go for them!
Old Firehand
Hej igen GösMicke; Det jag menar är att du bör anpassa linans grovlek efter det bete du trollar med. En lätt 9-12 cm wobbler rör sig bäst om du använder 0,25 - 0,30 mm nylonlina. Ibland kan man tvingas gå upp till 0,40 mm, men det gäller mest vid trolling efter grov lax eller öring och då vid trolling med flera spön och sällan vid göstrolling.
Go for them!
Old Firehand
GösMicke
2006-08-06, 19:59
Hej igen GösMicke; Det jag menar är att du bör anpassa linans grovlek efter det bete du trollar med. En lätt 9-12 cm wobbler rör sig bäst om du använder 0,25 - 0,30 mm nylonlina. Ibland kan man tvingas gå upp till 0,40 mm, men det gäller mest vid trolling efter grov lax eller öring och då vid trolling med flera spön och sällan vid göstrolling.
Go for them!
Old Firehand
Hej kör nästan enbart med wobbler modell större. Mestadels westinare (17cm) samt bomber 16a. Tycker att det brukar ge en högre medelvikt. Har även tagit smågös under kilot på westinare. Så småwobbler känns bara onödigt att använda. Annars kör jag 0,19 PP. Vi har även testat med sidoparavaner ibland men tycker att det blir en massa onödigt jobb som tar en massa extra tid. Kan tillägga att sjön jag fiskar i är liten och grund ca 6meter i maxdjup.
Old Firehand
2006-08-06, 20:23
Hej kör nästan enbart med wobbler modell större. Mestadels westinare (17cm) samt bomber 16a. Tycker att det brukar ge en högre medelvikt. Har även tagit smågös under kilot på westinare. Så småwobbler känns bara onödigt att använda. Annars kör jag 0,19 PP. Vi har även testat med sidoparavaner ibland men tycker att det blir en massa onödigt jobb som tar en massa extra tid. Kan tillägga att sjön jag fiskar i är liten och grund ca 6meter i maxdjup.
Hej igen GösMicke; Mina gamla Westins Jätte tillverkades en gång i tiden av Ingvar Westin i Skutskär. De var 23 cm långa. Klart är att om du kör med så stora wobbler sorterar du bort 95 % av "barnkammargösen". Jag använde också PowerPro tidigare, men en hel del missöden har fått mig att för något år sedan byta till Tuf Line XP som har en betydligt jämnare kvalitet och inga konstiga försvagande knölar här och där på linan. Visst rekommenderade jag tunna linor men 0,19 mm verkar för mig alltför tunt vid trolling med Westins Jätte. Känns inte 0,28 mm eller 0,36 mm lite säkrare när du trollar med så stora wobbler? Har du testat Cisco Kid 1800? Sidoparavanerna gör att du får större spridning och hela tiden täcker större yta vid ditt trollingfiske och de gösar som skyggar för båten hugger ofta på betena bakom paravanerna!
Go for them!
Old Firehand
GösMicke
2006-08-06, 21:14
Hej igen GösMicke; Mina gamla Westins Jätte tillverkades en gång i tiden av Ingvar Westin i Skutskär. De var 23 cm långa. Klart är att om du kör med så stora wobbler sorterar du bort 95 % av "barnkammargösen". Jag använde också PowerPro tidigare, men en hel del missöden har fått mig att för något år sedan byta till Tuf Line XP som har en betydligt jämnare kvalitet och inga konstiga försvagande knölar här och där på linan. Visst rekommenderade jag tunna linor men 0,19 mm verkar för mig alltför tunt vid trolling med Westins Jätte. Känns inte 0,28 mm eller 0,36 mm lite säkrare när du trollar med så stora wobbler? Har du testat Cisco Kid 1800? Sidoparavanerna gör att du får större spridning och hela tiden täcker större yta vid ditt trollingfiske och de gösar som skyggar för båten hugger ofta på betena bakom paravanerna!
Go for them!
Old Firehand
Paravaner har funkat fint de gånger jag testat dem. Men sjön är så pass liten att jag inte känner något stort behov av dem. Cisco kid 1800 har jag aldrig testat tidigare. Vilket djupgående har du på den ungefär? Ska byta lina på rullarna i veckan nu så det blir kanske någon annan lina. Har precis som du haft en del problem med PP. Men hursomhelst blir det en flätad lina. Tycker nylonlinorna känns som en gummisnodd vid trollingfiske. :fiska3:
Micke-71
2006-08-07, 01:08
Jag står i valet o kvalet ifall jag ska byta till superlina på ett spö. Tycker att det krokar lite sällan vissa kvällar, även på de kraftigare huggen.
Jag kör med drivankare (hink på släp)och ligger nästan alltid på 1.5-1.6knop. Har dock funderat på två stycken sidohängda drivankare som får justerbar öppning på "utblåset" för att kunna variera hastigheten.
Det jag funnit med gösen i min sjö är att man får söka den djupt innan det mörknar och sedan följa med på grundare vatten allt eftersom det blir mörkt.
Men nu blir det inte lika ofta för i morgon så är semestern slut o jag börjar med kvällsvecka. :regn:
Mikael
Intressant läsning, några säger ingen tafs och andra säger tafs. Själv använder jag ALLTID ståltafs när jag fiskar rovfisk (även abborre om det finns risk för gädda). Har hittils inte läst en enda anledning till att inte använda tafs mer än om man använder småwobbler och det köper jag. Det pratas om 0,40 nylon som tafs, ärligt nu: vilken är styvast, en bit 0,40 nylon eller en tunn wire? Och att fisken ska känna tafsen vet jag inte, det är ju faktiskt en grym rovfisk vi pratar om här. Har metat en hel del gös och ALLTID använt tafs och jag tror inte fångsterna skulle så mycket bättre, har till och med använt Berkleys plastöverdragna i nödfall och inte märkt någon skillnad.
Skulle gärna vilja veta av vilken anledning som man inte ska använda tafs till gösen? Står det i Bondepraktikan eller... :-)
GösMicke
2006-08-07, 05:36
Intressant läsning, några säger ingen tafs och andra säger tafs. Själv använder jag ALLTID ståltafs när jag fiskar rovfisk (även abborre om det finns risk för gädda). Har hittils inte läst en enda anledning till att inte använda tafs mer än om man använder småwobbler och det köper jag. Det pratas om 0,40 nylon som tafs, ärligt nu: vilken är styvast, en bit 0,40 nylon eller en tunn wire? Och att fisken ska känna tafsen vet jag inte, det är ju faktiskt en grym rovfisk vi pratar om här. Har metat en hel del gös och ALLTID använt tafs och jag tror inte fångsterna skulle så mycket bättre, har till och med använt Berkleys plastöverdragna i nödfall och inte märkt någon skillnad.
Skulle gärna vilja veta av vilken anledning som man inte ska använda tafs till gösen? Står det i Bondepraktikan eller... :-)
Kör med 0,19 stålwire som tafs material till gösfisket även gäddfisket för den delen, och har aldrig märkt någon skillnad på gången på wobblern, om man bortser från småwobblers. 0,40 nylon VS 0,19 mjukare ståltafs. Tror precis som dig att det rimligtvis borde bli en klumpigare gång på wobblern med 0,40 nylonlina.
Mycket intressant att höra alla åsikter hursomhelst.
Ingen tafs och inget beteslås.
Knyta direkt i vobblern är det bästa.
Om vobblern har en fjäderring så är det bara att knyta en vanlig betesknut, och om den saknar fjäderring så funkar det bäst med en rapalaknut.
Mvh
Micke S
Precis som andra rapporterat ser inte heller jag någon skillnad på gången hos mina göswobblers (Nisse oftast) med tunn ståltafs jämfört med mono. En mono som givetvis av nödvändighet blir tjockare än den wire jag använder.
Jag monterar ståltafsen direkt i öglan mha wirelås och får på så sätt en ögla liknande den man får om man gör Rapalaknuten. Dvs, en relativt stor ögla vilket ger wobblern schysst rörelsefrihet imho.
Onödigt att riskera bli av med wobblern och riskera att fisken lider om oturen är framme. Senast förra veckan steg det på en 6+ kg slempelle vid långsam göstrolling i Mjörn (22.45, G. var uppe sent!) som garanterat skulle slitit av linan utan tafs då den (tafsen) låg tvärs genom munnen på gäddan.
Old Firehand
2006-08-07, 12:04
Paravaner har funkat fint de gånger jag testat dem. Men sjön är så pass liten att jag inte känner något stort behov av dem. Cisco kid 1800 har jag aldrig testat tidigare. Vilket djupgående har du på den ungefär? Ska byta lina på rullarna i veckan nu så det blir kanske någon annan lina. Har precis som du haft en del problem med PP. Men hursomhelst blir det en flätad lina. Tycker nylonlinorna känns som en gummisnodd vid trollingfiske. :fiska3:
Hej igen GösMicke; Förr i tiden var gamla modellen av Cisco Kid 1800 långsamt sjunkande. Den var något smalare uppifrån och hade därför mindre luftvolym. Dagens modell av Cisco Kid 1800 är flytande och går beroende på lindiameter och utsläpp på 5,0 - 7,5 meters djup vid trolling. Vill du ha den att gå ännu grundare då kan du bocka ner skeden något. Gången blir då lite yvigare men det har inte hämmat storgösens hugglust! Svärta gärna skeden med svart spritpenna för att få bort de horisontella, störande reflexerna. Utan dessa reflexer blir Cisco Kid-wobblern ännu mer huggstimulerande! Tuf Line XP kan du köpa hos Lundgrens Fiske i Gamla Stan. Ring 08-102122. Snacka med Magnus eller PA "Jerkbaitkungen"!
Go for the Giant Walleyes!
Old Firehand
Jag fick en liten Gös på knappa halvkilot i tidigare i sommar, den Gösen svalde nästan hela wobblern, men som tur var hade jag ståltafs ("vanliga") på, och det var ju en liten vit kvar till tafsen ocskå.
Har ni inte sett Rapalas nya taftar som är som en tunn länk, säkert grymt starka och tåliga, men dyra som f*n. Dom tafsarna är alldeles slappa, dom är nog bättre än nylonlina direkt i wobblerna (om man inte göra Rapala-knut) och dom är mer lealösa än typ 0.25 nylon.
Jag har inte testat att fiska med dom, men jag har kännt på dom. Vet inte om jag orkar köpa dom, 2st sånna tafsar kosta ca 60kr :radd: har jag för mig
Alsbäck_
2006-08-15, 18:55
kör med tunnt tafsmaterial. typ 5 - 10 kg proleader. känns ju nästan som en flätlina så den borde ju passa om man nu inte ska ha tafs men ändå ska ha det om ni fattar ;)
2-3-4st fjäderringar sammansatta i en länk och ena änden i betets ögla och den andra änden i beteslåset på ståltafsen.
kingfisher
2006-08-17, 13:24
Jag använder alltid en 70-80 cm bit Fluorocarbon närmast kroken när jag metar gös. har fått ett par gäddor också men ännu har dom inte bitit av linan
Alltid lika hett samtalsämne. Jag kör hursomhelst med proleadern både på gös och öringtrollingen i insjö. Detta pga av alla slempellar som har en tendens att nypa på lite då och då. Ståltafs skulle jag aldrig använda men har fångat gös på upp till 6 kilo på proleadern så nog funkar den.. Postar en liten skrytbild på den också.. den va ju så fin.. :rolleyes: