handdator

Visa fullständig version : Vad är fördelen med BOLT?

rickjung
2006-08-04, 22:47
Vad är egentligen grejjen med att BOLT-meta?
Är inte insatt för fem öre i det här med mer avancerade mete-
tekniker men är nyfiken vad som är grejjen med BOLT?

minken
2006-08-04, 23:05
enda fördelen jag ser med det är att man kan fiska med ett par larm medans man sover..på så sätt får man ut så mycket fisketid som möjligt.jag har själv provat bolt på ruda ett par gånger och har inte fått en fisk på det, men där emot har flötmete gett 3-5 fiskar per gång.

Golden
2006-08-05, 01:37
Är egentligen inte heller så insatt i detta, men svarar ändå :)

När du boltfiskar så självkrokas fisken... Den tar betet, sedan så har man man en större tyngd fastsatt i tafsen(fixed), eller delvis fastsatt (semi-fixed).... När fisken drar iväg betet så blir det ett ryck när linan sträcks upp och kroken fastnar... Detta gör att fisken nästan aldrig sväljer betet. Du slipper sitta och vara beredd att göra mothugg.

När tyngden är semifixed så lossnar tyngden från tafsen vid ett visst motstånd...

Mjo, det är nog typ det jag vet om bolt... ofta gör fisken en rusning när den blir krokad... antar att det är därför det kallas bolt?... Bolt = rusning, skena iväg... typ

Hoppas jag inte skrivit allt för galet, men det är såhär jag uppfattat att det fungerar, rätta mig om jag har fel.

Skitfiske på er

SharperCarper
2006-08-23, 00:40
Är egentligen inte heller så insatt i detta, men svarar ändå :)

Skitfiske på er

Sånt här är ju alltid kanonskönt att få höra om man ovetandes undrar något. Precis som folk som rekomenderar utrustning de inte vet hur man använder en gång... :mices_bla

Nu är dock din beskrivning bra så jag klankar inte :cheers:

Bolt är precis som det låter, en metod där man utnyttjar fiskens flykt då den sticker iväg. Anledningarna kan vara flera, man får helt enkelt fråga sig själv vad man vill uppnå med denna metod.

Själv använder jag den därför att det är en grymt effektiv metod för att kroka fisken och inte missa de få hugg man kanske får under ett 12 timmarspass i tröga vatten. Fisken kan ofta vara skygg och försiktig och man får inte så många chanser om fisken kommer in på mäskplatsen och behagar ta krokbetet.

Somliga hävdar att det skulle vara mindre känsla, eller slappare fiske osv. Själv är jag mån av effektiviteten och skiter blankt i om metoden heter flötmete eller bottenmete. Fiskar jag exempelvis Sutare en natt mellan klockan 21-11 kan jag välja att fiska effektivt med bottenmete (boltrig) eller att sitta vaken 14 timmar och stirra flöte. Detta har självklart att göra med hur min övriga vardag passar in i detta fiske, och för min del är det av praktiska skäl bättre att fiska effektivt med bottenmete än att sitta vaken hela passet. Jag lägger om spöna i princip varannan timme och förstås efter varje hugg, så det är knappast rätt att säga att man slänger ut sina tackel och bara väntar...

Vad gäller känslan så går jag igång många gånger mer på att väckas av ett skrikande larm när en fisk river lina av spolen än ett flötmete. Men jag tycker även att flötmete är ruggigt skojigt och läckert :)

I ett vatten där fisken är mindre skygg, större till antalet och mer lättfångade och dagaktiva skulle jag säkert kunna flötmeta i högre utsträckning...

moretoft
2006-08-23, 01:41
SharperCarper :goodwork: :goodwork: :goodwork:

Brunte
2006-08-23, 07:30
...att det känns nästan som om Bolt har blivit metets variant på Buster Jerk. Effektiv, men påhoppad av många

minken
2006-08-23, 07:39
det jag tycker är fel är att många ungdomar börjar sin metkarriär med just boltfiske!ni missar hela grejen med mete.en liten fråga till jon;har du någonsin fått en fisk på flötmete eller utan larm? ;)

Shanghai Lilly
2006-08-23, 08:28
In fact Bolt rigs/shock rigs self hooking devices, call them what you like! They take the essence out of fishing! Rip the soul & Romance out of it. Instead of setting the hook you’re self you rely on a type of baited snare to do the job for you! Trapping rather than fishing springs to mind.

/William.

Jan O
2006-08-23, 08:36
...sedan jag började bolta med blyad feeder och kort tafs, ca 12 cm och looprigg, har krokningsfrekvensen ökat enormt... Fisken/ sutaren tar och sitter suveränt... De sex senaste nappen har alla slutat i landad fisk...

Runman
2006-08-23, 08:53
Som Waterlog säger, så tar boltriggar bort en av fiskets största behållningar, nämligen att själv få sätta fast fisken, men man måste vara lite realistisk. Om man fiskar en bra bit ut under en lång tid, är det helt kört att flötmeta eller använda frilina med någon direkt skärpa. Jag själv boltar stenhårt när jag metar karp av just den anledningen, men får jag en möjlighet att välja, åker flötmetet eller frilineriggen fram direkt. Precis som SharperCarper uttrycker det, effektivitet måste ibland få gå främst...även om Chris Yates aldrig kommer att hålla med om det ;-)

Shanghai Lilly
2006-08-23, 08:55
...sedan jag började bolta med blyad feeder och kort tafs, ca 12 cm och looprigg, har krokningsfrekvensen ökat enormt... Fisken/ sutaren tar och sitter suveränt... De sex senaste nappen har alla slutat i landad fisk...

Jan, when your hook rate is nearly 100% what are you left with? A tench & some fresh air? Fishing becomes clinical does it not?

/William.

Jan O
2006-08-23, 09:50
... perhaps, but im sure that my 100% "hookrate" wont last forever, its just not possible. Im thinking of trying the same rig for eel...

apersson69
2006-08-23, 10:13
Har svårt att se skillnaden mellan det av karpmetarna så (ofta, inte alltid) hatade trollingen. Det är väl bara utrustningens fästpunkt som skiljer sig... 2 pods med 6-8 spön / två man eller en båt med samma antal spön är ingen skillnad för mig så länge man jagar få individer i stora vattenmassor. Synd att man inte har samma krokningsfrekvens på trolling ;) Jag förstår tjusningen med en sinnrik rigg som krokar perfekt i mungipan varje gång, särskilt vid c&r. Håller själv på att riggar en Siver Hawk för seriös trolling så detta är ingen kritik utan mer en reflektion. Men Hawken har fått stått i sommar till förmån för flötmete efter sutare och ruda.

Enda invändningen jag har mot vissa trollare är att man använder för lite c&r dom dagar det är enkelt.

grindpalm
2006-08-23, 10:14
JanO: Jag tappade min första sutare på över ett år nu i somras, om man räknar bolt-sutare alltså. Så jag håller med, krokningarna blir klockrena.

Edling
2006-08-23, 10:27
JanO: Jag tappade min första sutare på över ett år nu i somras, om man räknar bolt-sutare alltså. Så jag håller med, krokningarna blir klockrena.

Och den stackars sutaren Palm :(

grindpalm
2006-08-23, 11:16
Och den stackars sutaren Palm :(

Mer synd om mig tycker jag... den var ju riktigt fin... :ledsen:

SharperCarper
2006-08-23, 12:54
Mer synd om mig tycker jag... den var ju riktigt fin... :ledsen:

hallå!? Jag då? Som fick din krok i handen som tack för simturen? :fingers:

grindpalm
2006-08-23, 13:03
hallå!? Jag då? Som fick din krok i handen som tack för simturen? :fingers:

Det var ju inte den första! :ordning:
Då hade jag ju redan tappat en under drillning :fingers:

snickarn
2006-08-28, 16:29
hmm är det ingen som tänkt på att ett vanligt paster noster botten mete tackel är en typ av bolt rig
bolt rig är bara ett annat ord
fördelen är att fisken krokar sig vid hugget förutsatt att du har rätt tafs längd
som brukar variera mellan några cm upp till 50 cm
beroende på vad du fiskar och hur skygga dom är

CalleX
2006-08-28, 17:35
hmm är det ingen som tänkt på att ett vanligt paster noster botten mete tackel är en typ av bolt rig
fördelen är att fisken krokar sig vid hugget förutsatt att du har rätt tafs längd

Funkar väl iofs inte alls på samma sätt...

snickarn
2006-08-28, 18:20
Funkar väl iofs inte alls på samma sätt...
kanske inte men jag har fått 4 över 15 med största på 17,1 så det verkar kvitta för karparna

CalleX
2006-08-28, 18:24
kanske inte men jag har fått 4 över 15 med största på 17,1 så det verkar kvitta för karparna

Det har väl ingen som helst betydelse? Tacklen fungerar fundamentalt annorlunda mot varandra

SharperCarper
2006-08-28, 18:43
det jag tycker är fel är att många ungdomar börjar sin metkarriär med just boltfiske!ni missar hela grejen med mete.en liten fråga till jon;har du någonsin fått en fisk på flötmete eller utan larm? ;)

En gång fick jag en id, den var bottenmetad med ett "känsligt och passionerat" feederspö och paternoster tackel. Inte flötmete, men den var jag ganska nöjd med hur som helst.

Sen har jag fått en sarv en gång, gills det? :blush:

carpfenmazter
2006-08-28, 19:02

NEJ, där anser jag verkligen att du har fel. Fisken har ju sänkestafsen*2 i längd att indikera napp på(när den tar betet) innan den isåfall skulle krokas mot sänkets tyngd. Tanken är ju att du ska se ett känsligt napp(ja paternoster är ju faktiskt känsligare än glidande), och kunna göra mothugg.

CalleX
2006-08-28, 19:05
En gång fick jag en id, den var bottenmetad med ett "känsligt och passionerat" feederspö och paternoster tackel. Inte flötmete, men den var jag ganska nöjd med hur som helst.

HAHAHAHA :asflabb2: :cheers:

snickarn
2006-08-29, 13:16
NEJ, där anser jag verkligen att du har fel. Fisken har ju sänkestafsen*2 i längd att indikera napp på(när den tar betet) innan den isåfall skulle krokas mot sänkets tyngd. Tanken är ju att du ska se ett känsligt napp(ja paternoster är ju faktiskt känsligare än glidande), och kunna göra mothugg.
det har du nog helt rätt i jag ber om ursäkt

CalleX
2006-08-29, 19:28
det har du nog helt rätt i jag ber om ursäkt

Men det var ju stilfullt hur du fick in din fina fångstsvit i sammanhanget... :rolleyes:

Är det svenska fiskar så är det ju verkligen imponerande

dns
2006-08-29, 22:23
Sånt här är ju alltid kanonskönt att få höra om man ovetandes undrar något. Precis som folk som rekomenderar utrustning de inte vet hur man använder en gång... :mices_bla

Nu är dock din beskrivning bra så jag klankar inte :cheers:

Bolt är precis som det låter, en metod där man utnyttjar fiskens flykt då den sticker iväg. Anledningarna kan vara flera, man får helt enkelt fråga sig själv vad man vill uppnå med denna metod.

Själv använder jag den därför att det är en grymt effektiv metod för att kroka fisken och inte missa de få hugg man kanske får under ett 12 timmarspass i tröga vatten. Fisken kan ofta vara skygg och försiktig och man får inte så många chanser om fisken kommer in på mäskplatsen och behagar ta krokbetet.

Somliga hävdar att det skulle vara mindre känsla, eller slappare fiske osv. Själv är jag mån av effektiviteten och skiter blankt i om metoden heter flötmete eller bottenmete. Fiskar jag exempelvis Sutare en natt mellan klockan 21-11 kan jag välja att fiska effektivt med bottenmete (boltrig) eller att sitta vaken 14 timmar och stirra flöte. Detta har självklart att göra med hur min övriga vardag passar in i detta fiske, och för min del är det av praktiska skäl bättre att fiska effektivt med bottenmete än att sitta vaken hela passet. Jag lägger om spöna i princip varannan timme och förstås efter varje hugg, så det är knappast rätt att säga att man slänger ut sina tackel och bara väntar...

Vad gäller känslan så går jag igång många gånger mer på att väckas av ett skrikande larm när en fisk river lina av spolen än ett flötmete. Men jag tycker även att flötmete är ruggigt skojigt och läckert :)

I ett vatten där fisken är mindre skygg, större till antalet och mer lättfångade och dagaktiva skulle jag säkert kunna flötmeta i högre utsträckning...

Efter inlägg som detta förstår jag varför du vill att man ska söka i forumet. Problemet var ju bara att jag inte visste vad bolt va innan :blush: Många +++ till inlägg som dessa! :headbang:

danbanan
2006-08-29, 23:04
har själv undvikit bolt och larmfiske i möjligaste mån hittills, tycker mer om visuellt fiske, dock får nog den "principen" ge vika nu när man ska bli nerdragen i det danska karpträsket i september.
Jag köper dock inte resonemanget att fiske blir till "fällvittjande" med boltrig, isåfall skulle inte heller trolling vara fiske. Så länge man sätter effektiviteten i relation till chanserna att fånga fisk är båda sätten OK, dock kan båda gå till överdrift, precis som t.ex. ismete eller angel ofta gör när "vanligt folk" ska ut på isen. (Det mest skrämmande exempel på missbruk av karputrusting jag sett var 2 killar som satt vid en P&T sjö med 6 spön ute, betade med powerbait o boltrig, snacka om felprioritering)

Och nu till något lite "halv offtopic": jag har alltid funderat på varför man inte "kan" bolta gäddor, eller det är iaf ingen som gör det. Vid bottenmete med död betesfisk används ju så friktionsfria och glidande tacket som möjligt i kombination med öppen bygel. Men rent teoretiskt, borde man inte kunna bolta även gädda med ett större sänke, typ 300g eller så?

SharperCarper
2006-08-29, 23:23
har själv undvikit bolt och larmfiske i möjligaste mån hittills, tycker mer om visuellt fiske, dock får nog den "principen" ge vika nu när man ska bli nerdragen i det danska karpträsket i september.
Jag köper dock inte resonemanget att fiske blir till "fällvittjande" med boltrig, isåfall skulle inte heller trolling vara fiske. Så länge man sätter effektiviteten i relation till chanserna att fånga fisk är båda sätten OK, dock kan båda gå till överdrift, precis som t.ex. ismete eller angel ofta gör när "vanligt folk" ska ut på isen. (Det mest skrämmande exempel på missbruk av karputrusting jag sett var 2 killar som satt vid en P&T sjö med 6 spön ute, betade med powerbait o boltrig, snacka om felprioritering)

Och nu till något lite "halv offtopic": jag har alltid funderat på varför man inte "kan" bolta gäddor, eller det är iaf ingen som gör det. Vid bottenmete med död betesfisk används ju så friktionsfria och glidande tacket som möjligt i kombination med öppen bygel. Men rent teoretiskt, borde man inte kunna bolta även gädda med ett större sänke, typ 300g eller så?

Problemen med att bolta en gädda ligger säkerligen till stor del i hur gäddans mun är konstruerad. En Karp, Sutare eller Braxen har väldigt mjuk och tandlös mun där en liten enkelkrok lätt får fäste när fisken suger upp och sedan försöker blåsa ut krokbetet En gädda sätter sina brosk och tandbelagda käkar i betesfisken och rör sig sedan en bit från platsen för att vända bytet och svälja. Jag har svårt att se att gäddan noterar ett stick i munnen och i panik boltar från platsen så att krokarna fäster än mer.

Andersson1
2006-10-10, 23:47
When your hook rate is nearly 100%???? Detta säger absolut ingenting mer än att dina run resulterar i att nästan alla fiskar kommer upp på land..... Hur många fiskar det är som tittat på ditt bete (rig) o skyggat vet du ingenting om....

Många är ute på hal is med allt boltrig fiske, alla förespråkar hur överlägset det är.
Vi kan ta ett ex. titta på alla KORDA filmerna vad är det fisken (karp och sutare) blir livrädda för när dom kommer in i swimet du fiskar?? Något ni kan fundera över.

Kan ta ett ex. till många som har varit i Hossmo (braxenfiske) har kört boltrig men det är väldigt sällan man ser någon får någon fisk på det, här är som jag mfl. menar quiverfisket, finlir, tunna linor längre kroktafsar (paternostertackel) små krok o små beten överlägset. Riggtube klumpigt sänke tätt inpå krokbetet osv. är inget bra allternativ.

Fiskar man istället karp i ex. Henrikstorp där det inte är ovanligt att man fiskar på 100m. och har stora probl. med braxen, boltrig med ex dubbel 20mm bottenboilie på en 20-25cm rigg typ Sufix heavy på dom dyiga bottnarna funkar alldeles utmärkt...

Tolka nu inte detta fel, men som några tidigare skrivit man måste anpassa efter sina fiskeförhållanden och jag menar om det inte är absolut nödvndigt så ska man undvika boltrig fisket.

Mvh/Henrik

limnos
2006-10-11, 08:35
Jag är övertygad om att nästan allt bottenmete är boltmete - fast man kanske inte tror det. De flesta indikationer man får på en quivertip får man när fisken redan fastnat. Testa att fiska mört i klart vatten med quivertip någon gång så får ni se. Det går inte att tillverka ett glidande bottenmete som är så känsligt att fisken inte känner motstånd. Frilina eller ett finjusterat flötmete kan dock göras (nästan) utan att fisken anar oråd.

Jag kan dock inte riktigt (alls) köpa att bolt-rig skulle vara effektivare än något annat till sutare. Då fiskar man nog fel med de andra metoderna. Det går utmärkt att "stirra på ett flöte" i tre dygn, med endast någon timmes sömn - även för en gammal stut som jag! "Tyvärr" måste man koncentrera sig 100% så det går inte bra att kombinera med öl och grillning.

Numse
2006-10-11, 08:53
Det går utmärkt att "stirra på ett flöte" i tre dygn, med endast någon timmes sömn - även för en gammal stut som jag!

Skulle inte tro det. Jag skulle vara halvdöd efter tre dygn med någon timmes sömn vad jag än gjorde under tiden jag var vaken. Man klarar att sitta i tio timmar och stirra på quivertip/flöte men sen e man som en snigel i skallen, och då behöver man ca 6 timmars sömn för att palla fler pass.

Någon här som kör glidande till karp?

limnos
2006-10-11, 13:00
Oftast fiskar jag som bäst när jag är i den halv-koma som inträder efter ett par dygn eller så. Ett normalt dygn brukar se ut så här: Fiske 15-23 sova 23:30-01:30 fiske 02:00-11:00 sova 12:00-14:00 fiske 15:00-> osv. osv. Det är en mycket speciell känsla när man inte längre är helt säker på ifall man är vaken eller sover. Man får också se mycket konstiga saker som man annars aldrig skulle få se. Tomtar i skogen, svävande majsburkar, stenar som vajar i vinden - och allt detta hela utan förbjudna syntetiska medel!

Numse
2006-10-11, 17:09
Jag känner igen det där. När jag var liten så testade jag och en vän till mig hur länge vi kunde vara vakna. Vid kring 45 timmar, efter en sömnlös natt, så kommer jag ihåg att jag helt plötsligt trodde det var kväll igen. Jag blev helt snurrig, visste inte vart jag var och började grina hejdlöst. Med andra ord, jag fiskar hellre, och bäst, med ordentligt med sömn i bakfickan. Men man önskar ju att man bara behövde äta en gång om dagen och sova två timmar när man väl är igång med fisket :)

SharperCarper
2006-10-24, 18:08
Jag är övertygad om att nästan allt bottenmete är boltmete - fast man kanske inte tror det. De flesta indikationer man får på en quivertip får man när fisken redan fastnat. Testa att fiska mört i klart vatten med quivertip någon gång så får ni se. Det går inte att tillverka ett glidande bottenmete som är så känsligt att fisken inte känner motstånd. Frilina eller ett finjusterat flötmete kan dock göras (nästan) utan att fisken anar oråd.

Jag kan dock inte riktigt (alls) köpa att bolt-rig skulle vara effektivare än något annat till sutare. Då fiskar man nog fel med de andra metoderna. Det går utmärkt att "stirra på ett flöte" i tre dygn, med endast någon timmes sömn - även för en gammal stut som jag! "Tyvärr" måste man koncentrera sig 100% så det går inte bra att kombinera med öl och grillning.

Själv satte jag in detta i sammanhanget kring vardagslivet. Att stirra flöte en hel natt och sedan åka direkt till jobbet skulle åtminstone inte JAG föredra framför att få några nyttiga timmars sömn emellanåt. På sikt orkar kroppen med mer om man inte slarvar med sömnen :winner:

Rassie
2006-10-24, 19:05
Var vaken i 26 timmar vid Svartån i sommras
Såg syner o kunde knappt gå då
Sen när man sluter ögonen för att sova ,,så ser man bara en spötopp i huvudet.

Numse
2006-10-24, 23:57
så ser man bara en spötopp i huvudet.

Exakt, den där jävla feedertoppen blir man aldrig av med!

Mink!
2007-02-05, 01:40
fiskar som är stenhårda i munnen är inte lätta att bolta. sen när en gädda hugger brukar jag uppleva den som lugn, oavsett vad det är den tar, drar man ett mothugg på en större gädda så flyttar den inte sig väldigt ofta. bolteffekten behöver att fisken skenar iväg och krokar sig själv ytterliggare. det är därför

erik81
2007-06-19, 20:31

Alla idar gills :cheers:, sarven också tror jag.

benste
2007-06-20, 13:25
Paternoster är väl INTE bolt by default -notera att det nästa rimmade- då får du ha en väldig kort paternoster länk och stort sänke.

Vet inte om jag håller med Mörtsjön om att paternoster är känsligare än glidande... varför skulle det vara det om man sträcker upp tacklet rätt? Har tävlat i många år och håller inte med.... skulle det vara så skulle det sprida sig hyfsat snabbt och till slut skulle de flesta som vinner fiska paternoster på våra tävlingar vilket inte är fallet.