handdator

Visa fullständig version : Använda sin klotgrill som rök ?

Bergman
2003-05-03, 17:58
Såg att någon här nämnde nåt ang detta ... vet inte om det var på skämt eller inte iofs för jag hittar det inte igen.

Jag har ju haft planer på att köpa mig en fiskrök men om det fungerar med en klotgrill vore det ju kanon att utnyttja det man redan har.

Frågan är nu:
Går det att använda klotgrillen som rök och hur gör man i sådana fall ? Tror inte det stog nåt om det i "manualen" till grillen.

Ralf
2003-05-03, 18:51
Det jag nämnde var att när man använder en klotgrill med locket på så är det ju egentligen en ungsbakning med grill/röksmak. Riktigt sant är det ju inte heller för kolen ger ju en riktad, ganska stark, värme, inte "allmänt" spridd som en ugn eller rök..

Jag har för mig att i det amerikanska sättet att grilla med dessa klotgrillar ingår att man lägger i bitar av hickory som får röka/kola och avge smak. Om vi istället lägger i enträ eller enris och inte tar så mycket kol så borde det fungera. Ha bara inte för bråttom. Min lilla fläskstek låg i över en timme och är ändå lite rosa (fast otroooligt god).

TEORETISKT borde det ju gå att varmröka i klotgrillen. En brännare (konservburk med t-sprit?) under. Något slags vindskydd (större konservburk?) runt brännaren. Rökspån och enris inuti. De flesta smårökar fungerar ju så.

Bergman
2003-05-03, 19:11
Ralf, intressant ... ska kolla hur en varmrök ser ut i detalj och se om man kommer på nåt smart till klotgrillen. Borde inte alls vara omöjligt att få till det där riktigt sjysst ! :)

Sturgeon
2003-05-03, 19:25
Använder du möjligheten till indirekt grillning i grillen så för du samma funktion som en ugn i stort sett, perfekt för tjockare köttskivor som annars lätt blir brända på ytan men inte färdiga i mitten.

Se www.grillweb.net där står det en hel del praktiska tips m.m.

Ralf
2003-05-03, 20:45
Ja, på deras sida om barbeque står ju ungefär det jag skrev om..

http://www.grillweb.net/barbecue/index.htm

Bergman
2003-05-05, 16:35
Snackade med Klöver lite nyss och han trodde att det skulle fungera bra med klotgrillen. Det som förmodligen behövs är ett par spritbrännare, spån och lite tjockare aluminiumfolie att lägga spånet på. Ska nog testa vilken dag som helst. Återkommer med resultat ... :)

Bergman
2003-05-05, 18:57
Har nu inhandlat det man "behöver" för denna idé. 2 etanolbrännare från ÖB (20:-), 1 påse rökspån från Biltema (25:-) & 1 flaska rödsprit från Biltema (20:-)

Totalt 65:- så visst är det en billig rök om man redan har klotgrillen. Nu återstår bara att testa det hela i verkligheten ... Öringen ligger på saltning just nu så om nån timme vet jag. :D

Ralf
2003-05-05, 20:03
Tänk på att aluminiumfoliet skapar en distans mellan klotens plåt och rökspån. Kanske (?) räcker inte brännarens värme för att få spånet att ryka då. I min lilla rök ligger spånet direkt på bottenplåten och en lättare plåt (aluminiumfolie?) ligger löst som ett strålskydd ovanpå så att rök och värme sprids bättre och att vätska från maten inte rinner ner i spånet..

Mmm, det tänkte jag inte på.. Att vätskan från maten kommer att rinna ner mot den runda botten. Nu spånar jag.. En kombination av folie i botten och folie löst ovanpå som droppskydd. Då borde det gå..

Lycka till..

Felix
2004-02-13, 18:42
Bergman: Hur gick det med grillen?
läste i Fiskejournalen 10/2003 att det skulle gå att röka i en klotgrill.

Push-Up
2004-02-13, 19:46
Tjaba,
Rökte Ål och Abborre i klotgrillen i somras, vart asbra.
Under gallret man lägger kolen lade jag en brännare med etanol, över kolgalllret en aluform med Spån, på grillgallret lade jag fisken.....(ngn form av droppskydd under fisken behövs, alufolie eller nått)
Höll locket lite öppet, för annars tenderade det att bli för tätt å elden slocknade. Samt att med locket lite öppett hölls en temp på mellan 70-90 grader....(en digitaltermometer som stoppades in i grillen var kanon för å hålla koll)

Kanon helt enkelt :)

Bergman
2004-02-13, 21:30
Felix, det funkade bra men jag skulle behövt termometern som P-U snackar om. ;)

Jasså så Fiskejournalen knep min idé ... ;)

Fireflex
2004-02-14, 02:23
Tackar för tipsen! Får se när jag drar igång min karriär som rökare..
Klart att fiskejournalen måste få inspiration nånstans ifrån : )
men den innehåller många intressanta artiklar, min favorit är Haugen kåserar.

Felix
2004-02-14, 02:30
OJ!! råkade öppna sidan i Opera så jag loggade in på brorsans användarnamn.