handdator

Visa fullständig version : Ytlacker för DIY-drag? mm

Leonard
2006-09-12, 18:06
Vet att detta varit uppe en massa gånger förut, men måste bara få ett expert-råd för just mina behöv =) *alltså jag tycker att nästa alla mertoder har sina nackdelar och fördelar*

Drag jag tänkte göra är Havsöring-drag av cernit-lera, Spook av rundstav med hobbylack (sparyfärg) från Biltema, sen kommer jag säkert att göra fler grejer, men jag vill ha lite grepp om hur man gör dragen först.

Jag har kollat på Bauhaus och dom har ingen rundstav av lönn alls där (det tipsade dom om i artikeln här på FiskeSnack), vart hittar jag det i Göteborg nu?

Vilka lacker använder ni? Var det inte nån som använt golv-fernissa på Biltemas hobbylacker, hur funkade det? Golvlack då? Epoxy och liknande (halv-giftigt och alergi-framkallande) gillar jag inte riktigt att hålla på med för mkt.
Så nån klar, blank lack som går att få tag på lätt, vad kör ni med?

Leonard
2006-09-25, 21:50
Ingen som har nåt förslag alls?!?!?

Da_Moose
2006-09-25, 22:15
Denna lack verkar ju bra, skall själv beställa mig en förpackning för lite Jerkbaits nu till vintern. Blir ett första taffligt försök att tillverka beten.

Det som skrivs om LV-1 i tråden verkar ju iaf. bra. Skönt att det inte är 2-komponents också.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=18571

Jag brukar försöka gå på saker som andra testat först, det är ju då man får ett ordentligt omdöme av produkten. Pratar man med nån säljare direkt så är ju oftast "deras produkter" hur bra som helst och passar till allt. Men där har man ju blivit lurad någon gång.

Perx
2006-09-26, 14:24
Epoxy skall man nog springa lika långt om inte längre om du ser en LV-1 burk.

Kör med Aralditmetoden, funkar utmärkt till havsöringsbeten och "raka" spookar"...

Denna lack verkar ju bra, skall själv beställa mig en förpackning för lite Jerkbaits nu till vintern. Blir ett första taffligt försök att tillverka beten.

Det som skrivs om LV-1 i tråden verkar ju iaf. bra. Skönt att det inte är 2-komponents också.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=18571

Jag brukar försöka gå på saker som andra testat först, det är ju då man får ett ordentligt omdöme av produkten. Pratar man med nån säljare direkt så är ju oftast "deras produkter" hur bra som helst och passar till allt. Men där har man ju blivit lurad någon gång.

Leonard
2006-09-26, 19:17
Epoxy skall man nog springa lika långt om inte längre om du ser en LV-1 burk.

Va?!?!? :wow3:

Vad är LV-1?

Funkar det att lacka med snabb-epoxy, elller vad för epoxy kör ni med som säger att ni använder "epoxy" på dragen?

Kan man ha på snabbepoxy och köra i ugnen som araldit? eller är det bara aralditen som man gör så med?

Vad för färg målar ni dragen med?

Leonard
2006-09-26, 19:45
Lackerna som jag sett att folk nämnt på forumet är LV-1, Epoxy och araldit, så någon av dom får första försöket på HÖ-drag bli med.

För- och nackdelar med dessa lackerna? Kan man lacka över alla olika sorters färger med dessa tre lackerna? Vilka kan man inte det med och på vad?

Nån som vet vad LV-1 är och vilken sprts epoxy folk använder? Hur man torkar aralditen i ugnen (hänger upp draget på nåt?), om man kan göra så med epoxy, mm?

Storfiskaren
2006-09-26, 20:53
Rundstaven på Bauhaus är i sig INTE en rundstav (i sig).
Det är en stav på 1m a olika tjockleksdimensioner.

Ändamålet med staven är att "man" tillverkar plugg av den, genom att kapa
i mindre bitar...

Så när du frågat efter "rundstav" så vet förmodligen inte försäljaren annat
än att se till sin egen expertis angående "rundstav" som oftast blir något ala
furu.

Produkten finns i Gbg/Bäckebol/Bauhaus/Vid listerna, ståendes lodrätt i en ställning på golvet.

:popcorn: / Storfiskaren

Leonard
2006-09-27, 22:47
Ahh, tack!!!

Ska kolla igen, när vi åker förbi nästa gång.