handdator

Visa fullständig version : Bra beten för trolling efter gädda?

Gävlegossen
2006-09-24, 22:31
Tjenare
På söndag är det dags för trolling tävling efter gädda. Men jag har inte trollat så himla mycket och har då inte så stor koll på vilka drag som är speciellt bra för trolling, efter gädda då.
Så ni som är mer kunniga kan väl ge mig några heta wobbler tips :)

brax slayer
2006-09-24, 22:37
bomber 16a lef5!!!

Pikeforlife
2006-09-24, 22:48
Rapala Magnum, Bomber 16A, Cisko Kid.

Hejan
2006-09-25, 08:51
Vilken typ av sjö gäller det? Siktdjup, djup, finns det siklöja och/eller nors?

Gävlegossen
2006-09-25, 15:59
Sjön är bara som högst 5-6 meter djup.

Bigfisher
2006-09-25, 16:10
testa Dunwright Depthcharge 11 Cisco för storgäddan !

Wachtel
2006-09-25, 16:19
Det var rätt grunt, Rapala Original 18 cm kanske? Swim Whizz i största storleken.

Robert Jaglén
2006-09-25, 16:30
Zalt & SSR & en 35g Abu Atom skulle nog sitta fint!

MälarGösen
2006-09-25, 17:23
Bomber 16A Är absolut outstanding om det bara är 5-6 meter som Djupast....

elanen
2006-09-25, 17:47
Robban och Wachtel, Swim Wizz och Zalt är ju inga direkta trolling vobblers. Och är också alldeles för långsamma i rörelserna i det fortsatta varma vattnet i sjöar och hav just nu. Dom vobblerna ni räknar är ju för fiske i senhöst och tidigt vårfiske. Manns har ju en modell som jag tror heter 15 + och sen finns det ju en uppsjö av vobblers med djupgående på runt 5 meter som passar dig.

the_unknown
2006-09-25, 17:52
Shark :cheers: :nojd:

Everflow
2006-09-25, 17:55
Robban och Wachtel, Swim Wizz och Zalt är ju inga direkta trolling vobblers. Och är också alldeles för långsamma i rörelserna i det fortsatta varma vattnet i sjöar och hav just nu. Dom vobblerna ni räknar är ju för fiske i senhöst och tidigt vårfiske. Manns har ju en modell som jag tror heter 15 + och sen finns det ju en uppsjö av vobblers med djupgående på runt 5 meter som passar dig.

inte?... knepigt att jag fått hur mycket som helst på swimwhizz.

Robert Jaglén
2006-09-25, 19:33

okej, har inte en annig vilka som är bra trollig wobbler :drunk: :) men jag brukar draga me zalt avän atom och det funkar superbra :D

Kiwi
2006-09-25, 19:48
Salmo Fatso och deapthraider är två måsten för trollingfisket. Grymma beten båda två. En westins jätte är också det ett måste. Sen är ju Zalten bra och en nilsmaster är fin om fisken vill ha ett snabbare, mindre bete.

g0wdn
2006-09-25, 21:41
...Swim Wizz och Zalt är ju inga direkta trolling vobblers. Och är också alldeles för långsamma i rörelserna i det fortsatta varma vattnet i sjöar och hav just nu...

Att swimwhizz skulle va en långsam vobbler ... glöm det !
Eller vill du vidareutveckla, jag kanske missförstår ngt ?
:hoppa:

MälarGösen
2006-09-25, 21:44
Men Bomber 16A är ändå bäst..

elanen
2006-09-25, 21:50
Nu var det ju snack om trolling till helgen. Vattentempen är ju fortfarande i sommarvärme. Då gäller det ju vobbler med hård gång. Inte vobblers som är anpassade för kallt vatten med sävlig gång. Zalt och Swim Wizz är ju beten som är helt anpassde för just kallt vatten. På grund av just dess sävliga och inte hård vobblande gång. Samma är det för Westins jätte. Att man sen får fisk på en hemvevad morot med trekrok fastsatt i ändan. Killen vill ju har råd. Inte bara att en vobbler kan ge fisk. Att räkna upp vad som finns i draglådan ger inget för handen vid tävling. Lika korkat att på vinterfiske, eller tidig vårfiske tipsa om att Cotton Cordell Deep Red Fin, Manns 25 + eller nån annan hårt gående vobbler. Blir garanterat inte en fisk.

Everflow
2006-09-25, 21:55
Nu var det ju snack om trolling till helgen. Vattentempen är ju fortfarande i sommarvärme. Då gäller det ju vobbler med hård gång. Inte vobblers som är anpassade för kallt vatten med sävlig gång. Zalt och Swim Wizz är ju beten som är helt anpassde för just kallt vatten. På grund av just dess sävliga och inte hård vobblande gång. Samma är det för Westins jätte. Att man sen får fisk på en hemvevad morot med trekrok fastsatt i ändan. Killen vill ju har råd. Inte bara att en vobbler kan ge fisk. Att räkna upp vad som finns i draglådan ger inget för handen vid tävling. Lika korkat att på vinterfiske, eller tidig vårfiske tipsa om att Cotton Cordell Deep Red Fin, Manns 25 + eller nån annan hårt gående vobbler. Blir garanterat inte en fisk.

fast jag vill ändå påstå att ettriga wobbler ger jättebra med fisk även sommartid. tycker snarare det kan skilja sig ifrån vatten till vatten.

g0wdn
2006-09-25, 22:07

Alltså, att swimmen ev skulle va anpassad till kallt vatten eller inte har jag varken kunskaper eller åsikter om ... däremot om du påstår att den inte har en hård gång eller rent av säger att den har sävlig gång...

Skitfiske :cheers:

elanen
2006-09-26, 18:40
Everflow, det är just som ettriga vobbler är anpassade för somrar och varmare vatten. Det är just det jag menar. Det är ju konsten att välja rätt vobbler för rätt årstid. Gäller ju alla beten. En spinnare är ju heller inte mycket till att fiska i kallt vatten. Blir ju totalt kokko i huvudet på en rovfisk om ett byte flaxar som en dåre. Prova själv att flaxa i 2-8 gradigt vatten. Blir inte länge innan all din energi försvinner. Precis som för ex, en mört.

mangeboy79
2006-09-26, 19:15
elanen om wizzen har du fel! du får kalla gången vad du vill, men inte är den långsam! inte en oblyad wizz på övre öglan! anledningen till att man blyar den och fiskar den på den nedre öglan är ju för att det är kallt i vattnet!

elanen
2006-09-26, 20:07
Mange boy, räkna knyckarna på en Swim Wizz eller gången. Och gemför med en Cotton Cordell Deep Red Fin. Där har du en stor skillnad. Att en vobbler vickar vet ju alla. Men hur mycket är just skillnaden. Det avgör just vad som passar för tillfället.

Everflow
2006-09-26, 21:39
Everflow, det är just som ettriga vobbler är anpassade för somrar och varmare vatten. Det är just det jag menar. Det är ju konsten att välja rätt vobbler för rätt årstid. Gäller ju alla beten. En spinnare är ju heller inte mycket till att fiska i kallt vatten. Blir ju totalt kokko i huvudet på en rovfisk om ett byte flaxar som en dåre. Prova själv att flaxa i 2-8 gradigt vatten. Blir inte länge innan all din energi försvinner. Precis som för ex, en mört.

jag vet precis vad det är du är ute efter elanen:). Men du uttryckte dig faktiskt lite konstigt. :cheers:

g0wdn
2006-09-26, 21:41
Conny123 :
Som du ser är vi aldrig överens här inne, om nånting !
Rapala Magnum, Bomber 16A, Cisko Kid, Zalt , SwimWhizz , Westins Jätte och NilsMaster e typ vanliga gångbara som funkar för det mesta som du ser av svaren. Tydligen är en del mer kräsna än andra, alternativt har nått längre i sina kunskaper om när en viss vobbler funkar i en viss situation så du får pm:a den du tror är gud eller använda sökfunktionen om du vill ha svaren du söker :cool3:

Gävlegossen
2006-09-26, 22:21
Okej tackar så mycket.

g0wdn:
hehe vet :) blir till att dra till berras på fredag och köpa in lite grejer, 40% på allt !

Kolnej
2006-09-27, 12:36
SSR har en lite hårdare gång, kan va nåt....

Axel_The_Doom_slayer
2006-09-27, 15:32
Bomber 16a i grönagularöda färger är helt oslagbar

R3HN
2006-09-27, 17:12
Strike Giant Deep Diver är iaf den vobbler som har gett mest med gäddor på våra turer till Dalälven. Kan vara värd att testa....