Visa fullständig version : Kevlarlina till djuprigg
Giganticsalmon
2006-10-06, 19:53
Är det någon som provat kevlarlina som djupriggsvajer? Finns att köpa på Cabelas. Ska vara tunnare än rostfri vajer i motsvarande dragstyrka och därmed göra mindre vattenmotstånd och också föra mindre väsen i vattnet. Allt enligt reklamen..... ;)
Jonas 37
2006-10-06, 19:58
Är det någon som provat kevlarlina som djupriggsvajer? Finns att köpa på Cabelas. Ska vara tunnare än rostfri vajer i motsvarande dragstyrka och därmed göra mindre vattenmotstånd och också föra mindre väsen i vattnet. Allt enligt reklamen..... ;)
Nåt för Gösen kanske? Gösen gillar ju som bekant inte ljudet av vajern.
En av Sveriges vassaste göstrollare berätta för mig att han andväner typ
kraftig nylonlina och trollinglod på 1kg när han trollar gösen på hösten.
Tror att jag såg på något danskt forum att dom hade testat kevlarlina och att det hade funkat bra, vet inte var det var någonstans jag såg det bara.
Kolla Amerikanska sajter, med mördande reklam kan man sälja allt!
Giganticsalmon
2006-10-06, 20:15
Inte så jäkla dyrt heller. Det enda retfulla är att man kan kasta sin dyrt inköpt blackbox i sjön. Länk: http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/links/link.jsp?id=0024561012999a&type=product&cmCat=search&returnPage=search-results1.jsp&No=20&Ntt=downrigger&noImage=0&Ntk=Products&QueryText=downrigger&Ntx=matchall&N=4887&Nty=1
Nåt för Gösen kanske? Gösen gillar ju som bekant inte ljudet av vajern.
En av Sveriges vassaste göstrollare berätta för mig att han andväner typ
kraftig nylonlina och trollinglod på 1kg när han trollar gösen på hösten.
Går nog bra med kilos lod och grunt vatten går du mycket djupare med tyngre vikter kommer nylonlinan pga utvidgningen när du vevar upp spräcka spolen på riggen om den är gjord av plast stålwire och flät är ok på dessa områden dock vill du tappa lod kör med flät.
Flodebanan
2006-10-06, 20:21
Har aldrig fattat varför man skall ha vajer....;)
Inte så jäkla dyrt heller. Det enda retfulla är att man kan kasta sin dyrt inköpt blackbox i sjön. Länk: http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/links/link.jsp?id=0024561012999a&type=product&cmCat=search&returnPage=search-results1.jsp&No=20&Ntt=downrigger&noImage=0&Ntk=Products&QueryText=downrigger&Ntx=matchall&N=4887&Nty=1
Blackbox? amerikanska sajter har en åsikt om den också kan vara användbar i riktigt salt vatten och stora djup i övrigt bortkastade pengar.
Flyg inte i taket nu förmedlar bara vad jag läst om den har dessutom flera riggar med "positiv ion control" själv man undrar vad den finessen kostade men fick den på köpet mvh
Giganticsalmon
2006-10-06, 23:28
Blackbox? amerikanska sajter har en åsikt om den också kan vara användbar i riktigt salt vatten och stora djup i övrigt bortkastade pengar.
Flyg inte i taket nu förmedlar bara vad jag läst om den har dessutom flera riggar med "positiv ion control" själv man undrar vad den finessen kostade men fick den på köpet mvh
Jag vet, men jag köpte den vid ett sinnessvagt tillfälle när jag köpte en massa andra dyra prylar. Då verkade kostnaden liten i förhållande till allt det andra. Om inget annat så sparar det djupriggsvajern från att korrodera. Och sen kan det ju vara dumt att chansa... ;)
Det gör en offeranod på akterspegeln också om du kopplar den till wiren.
Höll på och testade med sådant förut men ids inte längre aldrig märkt att det skulle förbättra.
Blackbox används i Stilla havet och kan nog göra skillnad där då vattnet är mycket saltare, dock tafs till beten måste vara mycket kort.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.