handdator

Visa fullständig version : Jojons nya budetprojekt!

jojon80
2006-10-08, 15:49
Då saknaden av båt blev för stor slog jag i höstas till och köpte mej en till båt. Efter att åkt styrpulpet i flera år hade jag nu större krav på båten. Bla ville jag nu åka skyddat och ha möjlighet till övernattning. Valet föll på HT-båt, en ryds camping årsm 75. Efter att ha läst lite om modellen hängde jag på trailern och åkte ner till Gävle och inhandlade mej en båt för 20 tusen som jag hittat på annons. Båten var fräsch i skrovet och med ett nästan nytt kapell så det var inte så mycket att fundera över. Inredningen var lika med noll så här hade jag lite att göra. Nya stolar beställdes och dynorna kläddes om med galon. Styrningen var modell stenålder, så även den byttes ut.

En hel del plastande framförallt i motorbrunnen men även i båten för att de nya stolarna skulle passa. Pulpeten hade en hel del hål, så den spacklades upp och lackerades om.

Budgeten var satt till 50 tusen för båt och motor. Som tur var skulle kompisen byta upp sej i motorstorlek så jag fick köpa hans honda 50 billigt. Spöhållare, mast och allehanda grejor har jag byggt själv i rostfritt. Riggar, spön och allt annat hade jag kvar sen förut, men ett nytt garmin 250 ekolod inhandlades, plus att en garmin 260 plotter står på önskelistan. Ny el har dragits i båten, den fasta tanken slets ur och har ersatts av en trycktank.

Kanske kan inspirera ngn med mitt bygge, Postar några bilder på båten och en del av arbetet. Fler bilder kommer när båten åker i sjön till helgen!! :nojd:

Santa
2006-10-08, 16:21
kul med bygg bilder. hoppas du fortsätter att ta bilder under byggets gång och lägger ut

Bowen
2006-10-08, 16:24
Guud vad sugen jag är, håller dock på och fixar upp en plasteka, får göra det först, sen blir det större båt för större äventyr :)

joj
2006-10-08, 20:27
Jag ska lägga upp en projekt tråd när nya kameran har kommit, jag har en liknande sittbrunn och ska såga bort sofforna och plasta upp durken i den, spöhållarbåge ska monteras på taket, kapell ska sys mm.

jojon80
2006-10-08, 20:51
Jag ska lägga upp en projekt tråd när nya kameran har kommit, jag har en liknande sittbrunn och ska såga bort sofforna och plasta upp durken i den, spöhållarbåge ska monteras på taket, kapell ska sys mm.

väldigt intressant joj!
Går också i samma tankar att såga ur sofforna bak i min och plasta upp. Tyvärr sitter det flytelement längs sidorna på min, så det känns kanske lite vanskligt att börja såga i dom.

kul med fler som har projekt på g! :fiska3:

TAMTAM
2006-10-08, 21:20
Ryds Camping är inte fel för budget erbjuder mycket om man är händig och räcker långt 50kusar kan nog vara lite på den svaga sidan dock men om du inte har bråttom så...
Håller själv på med ny båt totalrenovering i denna ingår bla att skära bort aktersoffan flytta ner luckan i durken samt bygga nya förvarings utrymmen i aktern, fruktansvärt mycket jobb kunde aldrig tro på omfattningen i slutändan hoppas du får det lättare, ska tilläggas att det inte är första gången jag jobbar i plast som är ett fantastiskt material det finns inga gränser faktiskt för vad man kan göra om man orkar hålla på, har bla byggt nytt skjutbart tak med glasruta allt gjutet i plast och funkar bra originalet var uruselt lycka till är du händig finns inga gränser

joj
2006-10-08, 23:55
Ryds Camping är inte fel för budget erbjuder mycket om man är händig och räcker långt 50kusar kan nog vara lite på den svaga sidan dock men om du inte har bråttom så...
Håller själv på med ny båt totalrenovering i denna ingår bla att skära bort aktersoffan flytta ner luckan i durken samt bygga nya förvarings utrymmen i aktern, fruktansvärt mycket jobb kunde aldrig tro på omfattningen i slutändan hoppas du får det lättare, ska tilläggas att det inte är första gången jag jobbar i plast som är ett fantastiskt material det finns inga gränser faktiskt för vad man kan göra om man orkar hålla på, har bla byggt nytt skjutbart tak med glasruta allt gjutet i plast och funkar bra originalet var uruselt lycka till är du händig finns inga gränser

Vad har du för båt TamTam?

TAMTAM
2006-10-09, 22:10
Har två men en ska bort nya båten är en finnsport 600c med stängbar ruff ska få en Wallas för det kalla fisket, urless på kyla och blåst, bord också samt whiskyglas hållare vet ingen alkohol på sjön men ibland smakar en liten fint.

joj
2006-10-10, 15:07
OK, min Flipper 620 är ju litegrann samma stil, istället för vägg med dörr till akterdäcket så ska jag göra en kapellvägg där så man kan stänga in sig!

jojon80
2006-10-10, 20:56
I dag åkte båten i sjön! Tyvärr så fick jag aldrig liv i motorn pga ett trilskande tändningslås. Så ingen båttur i dag! Men några bilder på mitt bygge hann jag iaf med. Det tar mer tid än vad man tror. Motormontering, allt byggande i rostfritt, och en del plastande, ny styrning, nytt ekolod mm..

-OCKSÅ GÅR DEN INTE!!! :fingers:
jaja nytt tändningslås ska beställas, hoppas modellen går bra i sjön också.
Jag höll iaf budgeten ganska bra. Har kostat mej runt 55 för allting. :nojd:

TAMTAM
2006-10-10, 22:41
OK, min Flipper 620 är ju litegrann samma stil, istället för vägg med dörr till akterdäcket så ska jag göra en kapellvägg där så man kan stänga in sig!
Flippern är fin för trolling, riktigt gedigen men ett monster på trailern, dock bekväm och det vill man ha på vattenvidderna!

The Loomis Man
2006-10-10, 22:45
Hur är Crescent bamse? sprayhood, targabåge, plastning, pupilträcke och lite färg kanske kan göra en till en redigt maskin.......

joj
2006-10-10, 22:51
Flippern är fin för trolling, riktigt gedigen men ett monster på trailern, dock bekväm och det vill man ha på vattenvidderna!

Tycker inte den kändes så farlig på vägen, visst den ser lite stor ut, framförallt med en SAAB 9-3 framför. Är riktigt sugen på att sätta sågen i den nu och plasta upp nya durkar och skott, hade tänkt att göra trollingpremiär i nya båten idag men dimman stoppade det.

Var ute och spinnfiskade lite ikväll och knep två Gäddor, båda runt 4-5 kg.

Giganticsalmon
2006-10-10, 23:09
Tycker inte den kändes så farlig på vägen, visst den ser lite stor ut, framförallt med en SAAB 9-3 framför. Är riktigt sugen på att sätta sågen i den nu och plasta upp nya durkar och skott, hade tänkt att göra trollingpremiär i nya båten idag men dimman stoppade det.

Var ute och spinnfiskade lite ikväll och knep två Gäddor, båda runt 4-5 kg.

Var också ute idag men inget höjdarfiske, den hårda västan har fördärvat vårt gäddfiske. Rev upp min tumme å det grövsta när jag skulle kroka loss en snipa. Rena blodbadet i båten. Otacksamma djur...

"Hur är Crescent bamse? sprayhood, targabåge, plastning, pupilträcke och lite färg kanske kan göra en till en redigt maskin......."

Bamsen är väl inte känd som den båt som går bäst i sjön, men med ett par trimplan så går det att få dom att gå helt OK. Känner flera som har såna. Den mest kända är väl legendaren Arne Karlsson.

The Loomis Man
2006-10-10, 23:22
Var också ute idag men inget höjdarfiske, den hårda västan har fördärvat vårt gäddfiske. Rev upp min tumme å det grövsta när jag skulle kroka loss en snipa. Rena blodbadet i båten. Otacksamma djur...

"Hur är Crescent bamse? sprayhood, targabåge, plastning, pupilträcke och lite färg kanske kan göra en till en redigt maskin......."

Bamsen är väl inte känd som den båt som går bäst i sjön, men med ett par trimplan så går det att få dom att gå helt OK. Känner flera som har såna. Den mest kända är väl legendaren Arne Karlsson.

Förklara trimplan för en icke båtkunnig.

Giganticsalmon
2006-10-10, 23:33
Trimplan är 2 st plattor som sätts fast på båtens akter på vardera sidan om motorn. Finns dom som kan justeras med en knapp framme vi ratten, då kan man t ex trycka ner nosen mot vågorna så att det inte studsar så mycket. Andra är fasta och dom gör så att båten går lite lättare i vattnet, om jag inte missminner mig helt så är Bamsen en så kallad "halvplanande båt" vilket inte brukar borga för dom bästa egenskaperna när det blåser. Gå in på biltemas hemsida och knappa in trimplan så kan du se hur dom ser ut.

The Loomis Man
2006-10-10, 23:39
Ah! Vet precis vad det är, visste bara ej att dem hette så. Tack.

knota
2006-10-10, 23:41

Länk till brochyr om Bamse, finns nog flera under andra år än -82 som länken är till.
http://www.cremo.se/kataloger/82/frameset.htm sid 13
http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/542bamse.htm
http://www.cremo.se/kataloger/kataloger.htm

joj
2006-10-11, 08:50
Bamse är en stabil fiskeskuta som troligen tål allt, man ska nog inte försöka sig på att köra för fort med den bara för skrovet ser halvplanande ut och går nog helt ok i ca 15 knop. Funkar helt klart till trolling!

Jonas 37
2006-10-11, 10:33
Då saknaden av båt blev för stor slog jag i höstas till och köpte mej en till båt. Efter att åkt styrpulpet i flera år hade jag nu större krav på båten. Bla ville jag nu åka skyddat och ha möjlighet till övernattning. Valet föll på HT-båt, en ryds camping årsm 75. Efter att ha läst lite om modellen hängde jag på trailern och åkte ner till Gävle och inhandlade mej en båt för 20 tusen som jag hittat på annons. Båten var fräsch i skrovet och med ett nästan nytt kapell så det var inte så mycket att fundera över. Inredningen var lika med noll så här hade jag lite att göra. Nya stolar beställdes och dynorna kläddes om med galon. Styrningen var modell stenålder, så även den byttes ut.

En hel del plastande framförallt i motorbrunnen men även i båten för att de nya stolarna skulle passa. Pulpeten hade en hel del hål, så den spacklades upp och lackerades om.

Budgeten var satt till 50 tusen för båt och motor. Som tur var skulle kompisen byta upp sej i motorstorlek så jag fick köpa hans honda 50 billigt. Spöhållare, mast och allehanda grejor har jag byggt själv i rostfritt. Riggar, spön och allt annat hade jag kvar sen förut, men ett nytt garmin 250 ekolod inhandlades, plus att en garmin 260 plotter står på önskelistan. Ny el har dragits i båten, den fasta tanken slets ur och har ersatts av en trycktank.

Kanske kan inspirera ngn med mitt bygge, Postar några bilder på båten och en del av arbetet. Fler bilder kommer när båten åker i sjön till helgen!! :nojd:

Har en fråga angående Ryds camping har hört att det ska finnas 2 olika modeller. En modell ska ha tjockare skrov och kom nån gång i mitten eller slutet på 70-talet stämmer det?

Danne
2006-10-11, 10:47
1976 (eller 78) kom det senare skrovet. Utmärker sig på att sidorna är bestyckade med en sidoruta. På äldre årsmodellen 75 (77) och tidigare så är det två sidofönster.
Tjockare skrov vet jag inte, men den senare är bredare i aktern och mer V-format skrov. Både fördelar och nackdelar med det senare.

joj
2006-10-11, 10:55
jojons båt har ju två sidorutor, det är den första modellen av Ryds Camping, den andra modellen har hel sidoruta och går lite bättre isjön, tål något mer fart och är lite bredare i aktern, kostar oxå mer.

http://www.blocket.se/vi/9485144.htm?ca=22_s

http://www.blocket.se/vi/9205347.htm?ca=22_s

Tjockast vet jag inte vilken som är men jag har åkt en del i en -85 som är den nya modellen och känns som den är dimensionerad som en pansarvagn..

Danne
2006-10-11, 11:09
Går den verkligen bättre i sjön? Min erfarenhet är att den äldre är stötig och jobbig i planfart men grymt stabil i trollingfart. Man kan fördela vikten hur man vill i båten utan att den kränger på den äldre modellen. Eftersom den är plant skrovad så är den en dålig vågbrytare men stabil i "rullningarna" så att säga.
Jag lägger hellre 5 minuter extra tid på väg ut till fiskeplatsen och har en stabil båt under fisket. Ekonomiskt drar den plant skrovade formen också mindre bensin.
Smaken som baken..?

joj
2006-10-11, 12:21
Troligen så är dom väl ganska lika i sjöegenskaper men den nyare tål lite mer motor och mer fart, i trollingfart är även den nya grymt stadig tycker jag, har aldrig åkt i den äldre varianten. Stabilt byggda båtar är det i alla fall.

elanen
2006-10-11, 13:47
Ryys är en Ryys. Är mest kända för klena skrov och inte kraftigt byggda. Ojämnt uppbyggda i skrov är mer vedertaget. Klinkade skrov som Ryds Camping och liknande farkoster är inga fartvidunder. Är heller inte byggda för det. Men däremot kan man inhandla dom billigt. Crescent Bamse är en båt som mer passar för nätfiske än sportfiske. Slår stenhårt i sjön, fodras njurbälte för den stackare som tvingas sitta i fram. Sen är dom oftast ruttna inifrån. Att det inte fanns luftningshål gjorda. Gäller massor med äldre Crescentbåtar. Gäller att hitta senare modeller av Crescentbåtar där det kom till luftningshål.

joj
2006-10-11, 15:01
Ryds Camping är inte tunnt plastade snarare tvärtom...

Old Firehand
2006-10-11, 15:13

Hej JoJon80; Snyggt jobb! Det ser verkligen fint ut det du gjort med din gamla Ryds Camping. Vore jag du skulle jag kontakta Fiskejournalen, chefredaktör Martin Falklind (martin.falklind@fiskejournalen.se) och erbjuda honom en artikel om detta under temat Fiskebåten. Du kan gärna hälsa från mig, en av hans gamla medarbetare i Bålsta. Ring eller maila Martin idag!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

The Loomis Man
2006-10-11, 21:11
Team CWC Motala har en fräck flipper 620!

Blåmålat skrov mm, ser fin ut att fiska ifrån!

joj
2006-10-11, 22:59
Ja den ser helt ok ut! Dom har byggt en vägg med dörr till akterdäcket oxå!

Jonas 37
2006-10-11, 23:17
Ja den ser helt ok ut! Dom har byggt en vägg med dörr till akterdäcket oxå!

Om jag vore dom så skulle jag skaffa 1 Polermaskin 2 Cleaner 3 Vax. Har aldrig sett en skitigare båt.

jojon80
2006-10-11, 23:22
Hej JoJon80; Snyggt jobb! Det ser verkligen fint ut det du gjort med din gamla Ryds Camping. Vore jag du skulle jag kontakta Fiskejournalen, chefredaktör Martin Falklind (martin.falklind@fiskejournalen.se) och erbjuda honom en artikel om detta under temat Fiskebåten. Du kan gärna hälsa från mig, en av hans gamla medarbetare i Bålsta. Ring eller maila Martin idag!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Haha ja det skulle man kanske gjort. Men det får bli till sommaren isf. Då har jag hunnit lacka om pulpeten och inredningen också! :cool3:

jojon80
2006-10-11, 23:29
Ryys är en Ryys. Är mest kända för klena skrov och inte kraftigt byggda. Ojämnt uppbyggda i skrov är mer vedertaget. Klinkade skrov som Ryds Camping och liknande farkoster är inga fartvidunder. Är heller inte byggda för det. Men däremot kan man inhandla dom billigt. Crescent Bamse är en båt som mer passar för nätfiske än sportfiske. Slår stenhårt i sjön, fodras njurbälte för den stackare som tvingas sitta i fram. Sen är dom oftast ruttna inifrån. Att det inte fanns luftningshål gjorda. Gäller massor med äldre Crescentbåtar. Gäller att hitta senare modeller av Crescentbåtar där det kom till luftningshål.

Ang ryds kvalitetsproblem så gäller det de NYA båtarna. Campingmodellerna är kända för sina rejäla skrov, var också därför valet föll på just en sådan. Att ryds var ett kvalitetsmärke under slutet av 70-talet råder det inget tvivel om. Inga fartvidunder som du skriver, men det är ju heller inte det som är avsikten med modellen. Men det perfekta budgetalternativet som trollingbåt!

joj
2006-10-11, 23:33
Om jag vore dom så skulle jag skaffa 1 Polermaskin 2 Cleaner 3 Vax. Har aldrig sett en skitigare båt.
Skönt att min Flipper e vit...

jojon80
2006-10-11, 23:37
1976 (eller 78) kom det senare skrovet. Utmärker sig på att sidorna är bestyckade med en sidoruta. På äldre årsmodellen 75 (77) och tidigare så är det två sidofönster.
Tjockare skrov vet jag inte, men den senare är bredare i aktern och mer V-format skrov. Både fördelar och nackdelar med det senare.

1976 kom det kraftigare skrovet. Kompisen har en 76:a och jag tycker våra är närmast identiska. Dock ska skrovet vara ngt mer v-format på 76:an men skillnaden är nog inte så stor.

Dubbel sidoruta fanns på årsm 74-75. Sen kom båten med den enkla sidorutan. Max motor effekt på 75an är 60 hk resp 70hk på 76 om jag inte minns fel.

Hoppas att min ska funka bra med 50hk. Kompisens 76 gick lite trögt med tre pers i båten och en 60hk påstod han. Båda motorerna är nya fyrtakt..

Nån som är intresserad av ett faktablad från ryds om modellen kan maila mej så skickar jag det i pdf. (för stor för att ladda upp på sidan)

jojon80
2006-10-24, 19:38
I dag var äntligen den stora dagen. Efter allt pysslande och ett nytt tändningslås åkte båten äntligen i sjön för premiärtrolling.

Kan inte säga annat än att jag är helnöjd med modellen och vad mycket båt jag fått för pengarna.

Skrovet är inget att klaga på för insjöfisket. Lite stampigt i grov sjö, men inte så man lider av det. Istället väldigt stabilt i sidled, planar ut på en gång. Känns helt enkelt som en mycket sjövärdig båt, och en utmärkt fiskeskuta.

En ny gps beställts i morgon. Känns som man fiskar lite i blindo och omöjligt att hålla farten.

Premiärturen resulterade också i en prickig på 4,5kg. så det kunde inte börja bättre. GO FOR RYDS CAMPING!!! :winner:

TAMTAM
2006-10-24, 19:55
Visst är det bra budget projekt har alltid gillat Ryds Camping också ger mycket för pengarna bla vindskydd får du inte ens ett vettigt i Buster magnum till fantasipriser dessutom gamla båtar kan man skruva och fixa med utan att vara skräckslagen för andrahandsvärdet.
Min ena båt som snart ska säljas liknar den men har snabbare något rankare skrov dock mycket lätt att hantera på vagn en äldre utmärkt trollingbåt om man vet sina begränsningar när den är borta kommer jag sakna den då jag haft den i mer än 15år.

joj
2006-10-24, 21:13
Kul att det funkade bra! Grattis till fisken!

Jonas 37
2006-10-25, 14:06
I dag var äntligen den stora dagen. Efter allt pysslande och ett nytt tändningslås åkte båten äntligen i sjön för premiärtrolling.

Kan inte säga annat än att jag är helnöjd med modellen och vad mycket båt jag fått för pengarna.

Skrovet är inget att klaga på för insjöfisket. Lite stampigt i grov sjö, men inte så man lider av det. Istället väldigt stabilt i sidled, planar ut på en gång. Känns helt enkelt som en mycket sjövärdig båt, och en utmärkt fiskeskuta.

En ny gps beställts i morgon. Känns som man fiskar lite i blindo och omöjligt att hålla farten.

Premiärturen resulterade också i en prickig på 4,5kg. så det kunde inte börja bättre. GO FOR RYDS CAMPING!!! :winner:

Oljefiltret till motorn kan du beställa hos Hondas bilåterförsäljare. Dom är 65kr billigare än marinhandlaren på samma filter. Du får dock vänta några dagar på filtret då dom garanterat inte har det på lager.

jojon80
2006-10-25, 19:37
Oljefiltret till motorn kan du beställa hos Hondas bilåterförsäljare. Dom är 65kr billigare än marinhandlaren på samma filter. Du får dock vänta några dagar på filtret då dom garanterat inte har det på lager.

tack för tipset jonas. kan va bra att veta!

Jonas 37
2006-10-26, 12:57
Ganska komiskt båthandlaren tar 195kr för originalfiltret. Jag tog den tomma kartongen och åkte till Honas mc-försäljare dom hade inte filtret hemma men kunde ta hem det. Dom skulle ha 160kr , åkte sen till bilhandlaren , samma där dom hade det inte hemma men jag beställde ett det kom efter 4dagar.
Dom tog 130kr. Duells säljer piratfilter för 80kr dock inget jag skulle sätta i motorn.

joj
2006-10-31, 11:09
http://www.blocket.se/vi/9896264.htm?ca=22_s kanske du kan få några ideér av...

jojon80
2007-03-09, 18:45
lite nytt på båtfronten. Även om säsongen ännu känns vara rätt långt borta för oss norrlänningar så har lite snickeri på båten ändå hunnits med i vinter. Ett nytt spöställ på taket har monterats, trollingbaren har förfinats en aning, en ny mast har kommit till och även en del transsportställ mm. Så här ser det ut hittills. Förövrigt mycket nöjd med spöstället. Otroligt smidigt med låsningen av rullarna. Annat än med olssonrullarna som inte gjorde annat än att krångla.

jojon80
2007-03-09, 18:47
transporthållare...

jojon80
2007-03-09, 18:50
den nya trollingbaren som efter lite stagande blev otroligt stabil

jojon80
2007-03-09, 18:53
den nya masten blev höööög... även i nedfällt läge

Jonas 37
2007-03-09, 19:15
den nya trollingbaren som efter lite stagande blev otroligt stabil

Stabilt är väl Dr Albans favorituttryck :sol:

jojon80
2007-03-09, 19:29
Stabilt är väl Dr Albans favorituttryck :sol:

:devil1:
stabilt som fan!!

team char
2007-03-09, 20:58

Blir roligt i 10sekund meter när pulkalinan hoppar ur blocket :radd:

jojon80
2007-03-09, 22:09
Blir roligt i 10sekund meter när pulkalinan hoppar ur blocket :radd:

ingen risk char, big-john blocken gör sitt jobb. Det jag är rädd för är bryteffekten i uppfällt läge på transsportsträckorna :radd:

jojon80
2007-03-10, 17:36
Så här har jag satt fast trollingbaren i nedändarna för er som undrade

Old Firehand
2007-03-10, 19:46

Hej Jojon80; Jag drömmer också om en Ryds Camping (med Wallasvärmare) som trollingbåt att fiska med under vintermånaderna och i riktigt fulväder! Apropå trollingmast, du kan göra en steglöst teleskopisk trollingmast av rostfritt fyrkantsrör i tre grovlekar där fyrkantsrören löper i varandra. Så har jag haft på min Silver Hawk 1992 -98 och Buster Magnum från 1998 till idag och förhoppningsvis några år framåt. Masten, som har kraftiga, rostfria fyrkantsstag ner till vardera relingen, är 1,7 meter ihopskjuten och går att höja till 4,5 meter i riktigt finväder.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Ps. Glöm inte att kontakta Martin Falklind, Fiskejournalen.Ds.

Old Firehand
2007-03-10, 19:50
Så här har jag satt fast trollingbaren i nedändarna för er som undrade
Hej igen Jojon80; Det ser riktigt genomtänkt, rejält och hållbart ut det du "snickrar till" på din båt.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

joj
2007-03-11, 13:47
http://www.blocket.se/vi/11140795.htm?ca=22_s här kan du handla en färdigbyggd Camping Old Firehand:rockbanan :banana: :rockbanan :banana:

Old Firehand
2007-03-11, 17:25
http://www.blocket.se/vi/11140795.htm?ca=22_s här kan du handla en färdigbyggd Camping Old Firehand:rockbanan :banana: :rockbanan :banana:

Hej Joj; Tack för tipset! Jag ska kontakta båtägarn.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

jojon80
2007-03-11, 19:24

den har legat ute ända sedan i höstats fast såldes då med motor och full utrustning. Det verkar vara en fin båt där grovjobbet med att kapa ur sofforna osv redan är gjort. Det är dessutom det "nya skrovet" med den kraftigare v-formen

jojon80
2007-03-16, 02:00
Har hittat lite "före" bilder. Ska knäppa lite "efter" bilder i morgon. Kan va kul se resultatet!! :winner:

jojon80
2007-03-16, 17:40
inredning före-efter! lite jobb kvar med elen och instrumenten. Dynorna i ruffen måste också kläs om i galon...

jojon80
2007-03-16, 17:43
och så där aktern

jojon80
2007-03-16, 17:46
några fler bilder. Riktig fiskeabstinens nu. Hoppas isen går snart så man kommer ut!! :love:

Toxic
2007-03-16, 18:01
:goodwork: :goodwork: Ser riktigt fint ut det där jojon. Du är inte ensam om att leva med kraftig abstinens.
Ska själv åka och hämta min skuta från vinterförvaringen nu. Peace!

Osmerus
2007-03-17, 08:21
Det är riktigt snyggt alltså. Jag har ju inte kommit riktigt lika långt, fast jag har plockat fram båten från vinterförvaringen. Så tanken är att försöka få tag i lite material så att jag kan komma lös med svetsen snart. Börjar bli bråttom. Isen har ju redan gått upp här.

En fråga: Har du kapell på båten? Hur fäster du det? Lämnar du det hemma när du ska iväg och fiska? För min del sitter det fast så jag fäller det bakåt. Tyvärr stjäl den massa plats då. Funderar på en snabbkoppling så att man lätt kan ta av kapellet. Vet att det finns fiffiga kopplingar till bommarna till surfbrädor. De består av två halva kulor och en bladfjäder som pressar isär kulorna. Denna placeras i det innersta av två rör med olika diametrar. Sedan är det hål i rören så att kulorna kommer ut och låser. Är det någon som vet vad dessa heter och vart man får tag i dom?

jojon80
2007-03-17, 13:24
Tack för berömmet!
jo jag har ett kapell till båten, men det åker av annat än när den står för förvaring på land. Lika bra så, slits hårt och blir otroligt skitigt, sen är det otroligt i vägen när du ska åt riggarna. Visst går det att fiska med kapellet, ansåg det nödvändigt att kunna fälla in/ner kapellet då jag byggde trollingbaren så den passade in. Kan ju vara trevligt sova i båten ngn gång i bland under sommarhalvåret och då är det bra om det finns där. Annars ska det AV!! fullt i geddslem, fastnar med krokar och dessutom i vägen på alla de vis...

Förstår inte vad du menar med din kulkoppling, men nån annan har säkert nån ide om vad du menar

jojon80
2007-03-17, 23:10
Hej Joj; Tack för tipset! Jag ska kontakta båtägarn.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

hur går det med campingen firehand??? Joina campingklubben ffs!!! :winner:

Gruvis
2007-03-18, 00:37
gissar på samma kulkoppling som på kryckor och vissa håvar med inskjutbart skaft

Osmerus
2007-03-18, 08:20
Precis, Gruvis. Det är sån jag menar. Har dom något namn? Kan man köpa sånna lösa? Eller finns det några andra enkla snabbkopplingar till kapellet? Mitt är skruvat nu och det tar evigheter att få bort varje gång. Framförallt när man är ivrig på att komma ut och fiska.

/Osmerus

team char
2007-03-18, 10:27
Kolla på beslagen som hetter ekko dom har snabb fäste av någon typ. Skruven vrids bara ett halvtvarv
http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=3530

Gruvis
2007-03-18, 20:22
tror Osmerus menar låsning på kapellbyglarna inte kapellet

team char
2007-03-18, 21:32
tror Osmerus menar låsning på kapellbyglarna inte kapellet

Längst ned på sidan är det ett gäng kappelbygel beslag med snabb fäste som hetter ekko

Osmerus
2007-03-18, 21:53
Visst är det snabbkoppling till kapellbygeln jag menar. Ekko verkar smidig. Ska kolla närmare på den.

Gruvis
2007-03-18, 22:13
scrolla inte längre ner än till de första kapellbåghållarna sorry enda är väl att då får du knoppar (som man fastnar i )in mot fiskeytan