handdator

Visa fullständig version : Malar i sverige??

N-R-G
2006-10-23, 19:10
Såg nyss i galleriet att Gutta89 fått en mal som bifångst vid trolling i båven.
Så jag undrar hur vanligt det egentligen är att man får mal vid trolling för jag har hört en del rapporter om det, Och om besåndet håller på att stärkas för dom som är ute och "metar" brukar ju få en hel del mal.( även stora)

Bigfisher
2006-10-23, 19:25
mal vid trolling är ovanligt. Däremot vet jag vissa som fiskar riktat efter mal o dom får några bitar iaf. Jag tror och hoppas att malbeståndet är påväg uppåt!

Bowen
2006-10-23, 19:26
mal vid trolling är ovanligt. Däremot vet jag vissa som fiskar riktat efter mal o dom får några bitar iaf. Jag tror och hoppas att malbeståndet är påväg uppåt!
Får man fiska riktat efter dom? Är dom inte fridlysta typ?

Ryckarn
2006-10-23, 19:28
Vore jäkligt coolt o landa en stor, Svensk mal.
En riktig dröm.

N-R-G
2006-10-23, 19:35
Vet också folk som fiskar riktat efter dom, men tycker inte det gör så mycket, dom är ju rädda om dom och så får man ju reda på hur beståndet är

Granis
2006-10-23, 22:53
Jepp, det är inte tillåtet att fiska riktat efter mal, så finns det väl några som har fått dispans i vetenskapligt syfte. När dom tömde en sträcka av ån (emån) här hemma för ett par år sedan, så hittade vi tre små malar, största var väl runt halvkilot.

Ryckarn
2006-10-23, 23:11
Vore häftigt om vi kunde ha ett lite större malbestånd i våra vatten!

Gutta89
2007-05-28, 10:20
det är inte så himla ovnaligt med mal på trolling. jag har hört ryktas om malar på trolling flertalet ggr.. en del större än andra!

Brunte
2007-05-28, 10:37
Pikelords brukar tjata en hel del om malhugg! :popcorn:

Nordahl
2007-05-28, 11:12
Under bottenmetepassen i emån brukar vi få en hel del mal som bifångst. De flesta är små så det verkar som att beståndet håller på att repa sig. Vore kul om man kunde öppna upp fisket i framtiden. Men var det tillåtet att rikta fisket om man är försiktig med fisken?

Sir Fish-a-lot
2007-05-28, 12:16
Riktat fiske efter mal ÄR förbjudet! Dispens får bara några få.

Man diskuterar nu möjlighteten att öppna för riktat fiske i vissa vatten men först efter nogrann kartläggning av beståndet.

Sedan vet jag en kille som fiskar mal i "privat vatten" (en större damm /mindre sjö) markägaren planterade in mal för x antal år sedan och de kan vara riktigt feta nu!

RobRaven
2007-05-28, 12:19
Vore det inte kul om nån planterade in Bass i Sverige!:D

ob
2007-05-28, 13:43

"Svartabborren finns sedan 1962 i vilt tillstånd i Sverige. Den har efter ett tidigare misslyckande inplanteringsförsök i Sydsverige införts till odlingsdammar i Blekinge och ovannämnda år även i 2 fria vatten i samma landskap, nämligen Vitavatten och Norra Dämmet. Arten har fortplantat sig där och fanns 1984 med goda bestånd."

http://www.fiskbasen.se/svartabborre.html

Hurvida det stämmer eller ej vet jag inte.

jonnhy
2007-05-30, 00:39
Har faktiskt en ganska intressant historia om just detta ämne.
Farsan och hans kompis var ute o fiskade gös en natt och rätt som det var högg det tag rejält i spöt...
Dom trodde först på en ritkgit stor gädda, men det visade sig när den kom till båten att det var en mal på uppskatningsvis 25-30 kilo...1timmes fajt sen brast linan några fåtal meter från båten !

Jimmiee
2007-05-30, 09:08
Jag känner några som brukar trolla på båven efter gös med feta beten och får ofta på mal,så för dom är de inte ovanligt ; )

GAH vill meta dom asen :D

Gutta89
2007-10-18, 13:55
Jimmiie: Vad heter dom som du känner på båvens vattenvidder? någon från närheten av sjön eller?

Reine71
2007-11-13, 08:28
Fick en mal på trolling i sommras. Trodde inte man kunde få det på rodd. Fick den på en blå Broman lite större modell. Tyvärr är bilderna dåliga, hade bara en mobil med mig. Kunde inte åka hem och hämta kamera, malen måste i så snabbt som möljigt då dessa är fredade. Men f.n vilken upplevelse...................

DavidL
2007-11-13, 09:29
Mal på konstbete är inget konstigt. I spanien/frankrike spinnfiskas, jerkas, vertikalfiskas mal inriktat.

Sveriges malpolitik är ett skämt! Arten är hotad, och det behövs fler och större rovfiskar i övergödda slättsjöar som kvävs av för stora vitfiskbestånd. Dom borde spridas! Men arten har lågt komersiellt värde, därför är inte fiskeriverket intresserade. Sverige har åtagit sig att skydda arten, men gör inget! Därför behöver arten hjälp av unga heta hunters att hitta nya livsmiljöer..

Mary Jane
2007-11-13, 13:20
Klart att malen är en hotad art, men att den skulle vara utrotningshotat i tex Emån är ett skämt. Lägger du i en kräftbur med agn i där så kan jag garantera många småmalar.
Att sportfiskare får mal i båven skvallrar ju om att malen är kvar, sen vet jag inte hur stora och många som finns i båven.
Malen är för övrigt en underbar fisk som bjuder upp till kamp och lååånga härliga rusningar. Har slutat fiskat mal efter att i somras nåt mitt mål. 100+ Pounds mal som med internationella mått räknas som en breakpoint...

tintin_jkpg
2007-11-13, 14:25
Vore intressant att samla in uppgifter om i vilka vattendrag Malar blir tagna.
Även om det endast är ett exemplar.

Har försökt hitta uppgifter om detta men det skrivs inte mycket om det och Emån, Båven och Mälaren är de enda namnen man ser när det pratas om fångade Malar.

Jag tror att sportfiskare är bättre lämpade till att samla in uppgifter och kolla beståndet på Mal än Fiskeriverket. Känns som de bara är ett stort stimm pappersknuffande mörtar för att lyckas visa riktiga resultat.

_Baste_
2007-11-13, 14:44
Men om man hade den listan på nätet sen, så skulle säkert en massa idioter åka dit och tjuvfiska sen. Bättre att inte ha någon lista alls, men visst kan jag hålla med om att det skulle vara jävligt intressant med en sån lista.Kul att veta var de finns. Hur långt norrut kan malen finnas?

DavidL
2007-11-13, 14:55
Bottenmetar man med daggmask, utanför valfri näckroskant i rätt område i Båven, Möckeln, eller Emån så fångar man ganska enkelt ett antal små malar. I Helgeå, där det sattes ut mal från Emån för ngra år sedan, är det nu vanligt med småmal.
Några lekmoga malar där förutsättningarna är halvbra, så verkar det ta sig?

John B Eriksson gjorde med tillstånd från länstyrelsen examensarbete om malens jaktbeteende. Dom fick under deras fiske minst 1 över 30kg, per fisketillfälle i snitt. Varav två st över 50kg. I samma vatten som Natanson arbetar heltid med att forska på malen, och beräknar beståndet till ca 300 individer. Och aldrig får några stora på sina långrevar på botten.

I Emån är inte malbeståndet svagt, är förutsättningarna rätt fångar man flera vid varje fisketillfälle, i blandade storlekar.

tintin_jkpg
2007-11-13, 14:57
Ja självklart kommer det alltid finnas idioter men det kan ju även sägas om terrorister och listor på vart kärnkraftverk finns i olika länder. Och uppgifter om vart körnkraftverk finns är ju inte dolda precis.

Vill man ha säkerhet får man ju helt enkelt hålla så mycket koll på vattnen som det är möjligt. Mer kan man inte göra.

Att hålla det hemligt hjälper inget alls anser jag. Kanske skulle även allmänheten tycka om tanken och få upp ögonen mer för hur viktigt det faktiskt är att vårda våra fiskevatten.

Mal finns ju uppenbarligen i fler vattendrag än dessa 3 men då det hålls så hemligt så anses den här fisken som något som inte borde existera i Sverige.

Dalis
2007-11-13, 14:58
Mal på konstbete är inget konstigt. I spanien/frankrike spinnfiskas, jerkas, vertikalfiskas mal inriktat.

Sveriges malpolitik är ett skämt! Arten är hotad, och det behövs fler och större rovfiskar i övergödda slättsjöar som kvävs av för stora vitfiskbestånd. Dom borde spridas! Men arten har lågt komersiellt värde, därför är inte fiskeriverket intresserade. Sverige har åtagit sig att skydda arten, men gör inget! Därför behöver arten hjälp av unga heta hunters att hitta nya livsmiljöer..

Kan inte annat än hålla med. Dock lär man verkligen tänka sig för vart man stoppar dem, det går ju rätt fort att rasera ett ekosystem om det blir fel eller om de sprider sig till vatten de verkligen inte hör hemma i. Men som du säger i sjöar som håller på att kvävas av för stora vifiskbestånd (det finns väl t.o.m. en del sjöar man försöker näta bort vitfisk från?) kan malen inte göra annat än nytta.

tintin_jkpg
2007-11-13, 22:22
Vore inte fel med Mal i Vättern =)
Men det skulle nog inte vara så populärt om det beståndet blev för stort och konkurrerade ut ädelfisken...fast ädelfisken går kanske inte riktigt på samma föda som malar.

Dalis
2007-11-13, 22:36
Men det skulle nog inte vara så populärt om det beståndet blev för stort och konkurrerade ut ädelfisken...fast ädelfisken går kanske inte riktigt på samma föda som malar.

Finns nog en överhängande risk att ädelfisken BLIR födan^^

tintin_jkpg
2007-11-13, 22:45
Finns nog en överhängande risk att ädelfisken BLIR födan^^

Ja det är klart men det får man ju räkna med =)

Och det finns nog tillräckligt för att de ska kunna samsas i det vattnet :P

DavidL
2007-11-13, 22:47
Malar passar nog dåligt i vättern? Det skall vara varmt och grumligt och riktigt mycket halvstor fisk. I Ringsjön trålar dom upp var det 700 ton vitfisk förra året? Ett malbestånd där hade varit bra.

CalleX
2007-11-13, 22:57

Mal i en klar kallvatten sjö? Det skulle nog vara ett dömt projekt...

tintin_jkpg
2007-11-13, 23:07
Mal i en klar kallvatten sjö? Det skulle nog vara ett dömt projekt...

Säg inte det, det kan ju fungera och vilka jättar det skulle kunna bli.

Rudan
2007-11-13, 23:09
Säg inte det, det kan ju fungera och vilka jättar det skulle kunna bli.

Inte de bästa förutsättningar för en framgångsrik lek.....

//Stefan

tintin_jkpg
2007-11-13, 23:13
Inte de bästa förutsättningar för en framgångsrik lek.....

//Stefan

Det finns många grunda partier och säkert även delar av sjön som är långt ifrån klara under sommaren. Man ska ju aldrig säga aldrig.

Fast visst finns det bättre sjöar med både varmt, grunt och grumligt vatten.

Dalis
2007-11-13, 23:17
Rent hypotetiskt, vilka svenska sjöar hade varit mest lämpade utplantering av mal?

Mink!
2007-11-13, 23:19
i ringsjön hade vatt finfint

tintin_jkpg
2007-11-13, 23:21
Ja vad tycker de om?
Varma vatten(20+ under sommaren?), grumliga vatten och småfiskrika vatten.
Om sjön passar in på alla dessa finns säkert en bra chans att få igång ett reproducerande bestånd.

Jag vet inte vad de 'kräver' när det kommer till surhetsgrad och annat sådant dock.

LordPike
2007-11-13, 23:36
Pikelords brukar tjata en hel del om malhugg! :popcorn:

hehe, jadu brunte, ja mfl i pikelords har en del sjöar som vi har fått oförklarliga hugg i som inte kan vara något annat än mal alternativt blåval. Då med info om att sjön i fråga "ska" hålla mal så det finns nog på fler ställen än man tror. Riktigt skoj är det när det smäller på en rysk ubåt som man aldrig får se. :D

Dalis
2007-11-14, 13:05
Ja vad tycker de om?
Om sjön passar in på alla dessa finns säkert en bra chans att få igång ett reproducerande bestånd.

Jag vet inte vad de 'kräver' när det kommer till surhetsgrad och annat sådant dock.

Jag var inte ute efter info om vilka livsmiljöer de föredrar, utan bara nyfiken på om någon hade några förslag på lämpade svenska vatten utifall någon av en händelse råkar få för sig att ta tag i Davids förslag

Mink!
2007-11-14, 14:09
Ja vad tycker de om?

Om du räknar småfisk som brax på 3 kg:P Är där för mycket vitfisk som brax, mört o allt annat så tar de över och utvecklingen blir ganska värdelös, men gott om mat för mal. Snogeholmssjön hade lätt funkat till mal. Grumlig året om, så mkt brax att du inte kan mäska för mkt och den blir långt över 20+ varje år, halva sjön är fredad från fiske. Större delen är 7 m djup, och har gott om grunda vikar också. :P känns dock som att dessa malar hade käkat upp allt i den sjön:P

_Baste_
2007-11-14, 15:19
tintin_ jkpg: Jo, det har du ju faktist rätt i :catfight:. Fan vad kul om malen spred sig i Sverige, men jag gissar att de inte kan vara så högt upp som Hälsingland? Överlever malarna när isen lägger sig? Hmm, man kanske skulle ta sig till Rio Ebro?:cheers:

Rassie
2007-11-14, 15:36
Vore skoj att plantera in mal i en populär badsjö :blah:

Mink!
2007-11-14, 16:17
tintin_ jkpg: Jo, det har du ju faktist rätt i :catfight:. Fan vad kul om malen spred sig i Sverige, men jag gissar att de inte kan vara så högt upp som Hälsingland? Överlever malarna när isen lägger sig? Hmm, man kanske skulle ta sig till Rio Ebro?:cheers:

klart dom överlever när isen lägger sig, annars kunde de aldrig varit i sverige över huvud taget, och med tanke på klimatutvecklingen gynnar det malen oerhört. Det är betydligt varmare och mildare vintrar nu, och malen borde ju ha funnits här ett braaa tag.

Snoge är en badsjö:P

Neiklot
2008-01-30, 20:49

Nej!

Hur kul det än skulle vara så ska svenska vatten hysa svenska arter.

limnos
2008-01-30, 21:01
Som rengbåge och karp och gräskarp och bäckröding och kanadaröding och...

mandatory
2008-01-30, 21:11
Neiklot ägd av Limnos!! :blah:

raketjohan
2008-01-30, 21:38
Vore skoj att plantera in mal i en populär badsjö :blah:

Finns en sjö här som folk brukar bada i är ofta fullsatt på stranden o den blir runt 23+ om inte mer på sommaren o är bara 7 meter på djupaste stället men kanshe 3meter som är medel:appl:

Fredrik-Berg
2011-08-14, 18:33
Dammar av tråden lite. Finns det bara mal i södra Sverige eller är det någon som vet om de finns högre upp än så? I mellersta delen av landet t.ex.? Nämn gärna vilka län också men skippa namn på sjöar/åar :)

Gimmy
2011-08-14, 19:31
Inte så ovanligt med mal som många tror. Har tagit mal på pelagiskt vertikalfiske, tanken var dock att släppa på en gös men oj så förvånad jag blev när en mal på ca 3-4 kilo bröt vattenytan.

Men som sagt, malen är fridlyst och riktat fiske är förbjudet. Skulle ni få mal så har ni inte ordentliga avkrokningsmattor m.m. så kroka av i vattnet, malens slem är viktigt för den och den bör ej bli torr eller läggas på nått båtdäck.

MVH/Gimmy

Sebring
2011-08-14, 19:42
Kanske inte riktigt sant. Jag känner till några privata dammar med "inplanterad" mal, som nu har ett eget reproducerande bestånd. Där har jag metat mal.

Jepp, det är inte tillåtet att fiska riktat efter mal, så finns det väl några som har fått dispans i vetenskapligt syfte. När dom tömde en sträcka av ån (emån) här hemma för ett par år sedan, så hittade vi tre små malar, största var väl runt halvkilot.

Ridderstedt
2011-08-15, 16:30
Helge Å här i Skåne har mal, och det planteras även ut. Stammen lär ha varit betydligt större förr men de tycks föröka sig där. Vattensystemet är ju kopplat till en mängd sjöar också så de har god möjlighet att spridas. Ivösjön lär t.ex. ha en och annan mal.

Sword
2011-11-26, 11:53
Bumpar denna.

För något år sedan rapporterades det om en del fångster i Mälaren. Hur ser det ut i Mälaren nu?

/Fredrik

LazziLax
2011-11-26, 12:07
Tror inte det finns någon mal kvar i Mälaren,med tanke på alla nät från fritidsfiskare/yrkesfiskare och sportfiskare med trolling, mete ,jigfiske ,och ingen har fått någon? så ser det verkligen mörkt.

BigWalley
2011-11-26, 12:46
Under sommaren kom det in flera kunder i butiken som berättade att dom hade fått mal i mälaren. Jag fick även se kort på en fin mal. Så visst finns dom , mälaren är stor.

LazziLax
2011-11-26, 13:01
Under sommaren kom det in flera kunder i butiken som berättade att dom hade fått mal i mälaren. Jag fick även se kort på en fin mal. Så visst finns dom , mälaren är stor.

Lite konstigt, för det brukar bli lite uppståndelse med så ovanlig fisk.

minken
2011-11-26, 13:58
jag har oxå haft ett par kunder i sommar som fått mal i mälaren/freden, 2st samma dag vid bottenmete

Von__H
2012-04-01, 08:29
Det är inte lake de fått då?

Kennat
2012-04-01, 09:35
Det är inte lake de fått då?
Verkar som om det är Mal.
http://bblat.se/nyheter/lanet/1.1588105-ful-fisk-okar-i-antal-i-malaren

Ploatfan
2012-04-01, 09:59
Vet att det har funnits mal här i Sala dammar. Det är grunt och grumligt och bara 2 meter som djupast. Men efter att kommunen inte släppte på tillräckligt med vatten under vintertid så bottenfrös hela systemet och det blev fiskdöd utan dess like. Det var ett par år sen nu och det kanske har kommit igång igen. Det finns rikligt med gädda plus att dom planterar in regnbåge varje år.

Archenemy
2012-04-01, 10:20
Enligt vänner finns det även en del mal i Småldands trakterna och norra skåne.

jakobj
2012-04-01, 10:33
Det har konstaterats malförekomst i 30-40 vatten i Sverige vad jag hört.
Och mestadels handlar det förstås om illegalt förflyttade malar som återfångas och kanske lyckas bilda bestånd på lämpliga platser.
Att flytta runt mal är nog det mest idiotiska man kan göra som sportfiskare! Malen är en toppredator som kan gå fruktansvärt hårt åt andra fiskbestånd i vatten dit den kommer, exempel finns på vatten i södra Europa där den utrotat exempelvis lax. Dessutom går den hårt åt sjöfågeln. Jag håller till i ett område där malen gått fruktansvärt hårt åt fiskbeståndet, även sjöfågeln är borta och gäddan som tidigare toppredator tycks vara i det närmaste helt undanträngd. Gäddfiske går för övrigt knappt att bedriva pga all mal som nappar istället och de flesta malar under 10-12 kilos vikt är rejält " sandpapprade" av andra malar som gnagt på dom. Antagligen är andra fiskar så hårt nedbetade att dom äter varandra.
Om man över huvudtaget är rädd om fisken i vattnen flyttar man inte dit en predator som malen då konsekvenserna kan bli fruktansvärda för fiskbestånden och ekosystemet. Låt den vara där den är idag och spridas på naturlig väg om omständigheterna tillåter

Hemi
2012-04-01, 11:23
Vad jag minns av tidigare läsning i ämnet är det två förutsättningar för naturlig förekomst av Mal i Sverige. Den första är en sjö i samma vattensystem djupare än typ 40 meter pga en historiskt tidigare torrperiod. Den andra är att vattentemperaturen för framgångsrik lek måste kunna bli typ 22-23 grader..

Archenemy
2012-04-01, 11:34
Det har konstaterats malförekomst i 30-40 vatten i Sverige vad jag hört.
Och mestadels handlar det förstås om illegalt förflyttade malar som återfångas och kanske lyckas bilda bestånd på lämpliga platser.
Att flytta runt mal är nog det mest idiotiska man kan göra som sportfiskare! Malen är en toppredator som kan gå fruktansvärt hårt åt andra fiskbestånd i vatten dit den kommer, exempel finns på vatten i södra Europa där den utrotat exempelvis lax. Dessutom går den hårt åt sjöfågeln. Jag håller till i ett område där malen gått fruktansvärt hårt åt fiskbeståndet, även sjöfågeln är borta och gäddan som tidigare toppredator tycks vara i det närmaste helt undanträngd. Gäddfiske går för övrigt knappt att bedriva pga all mal som nappar istället och de flesta malar under 10-12 kilos vikt är rejält " sandpapprade" av andra malar som gnagt på dom. Antagligen är andra fiskar så hårt nedbetade att dom äter varandra.
Om man över huvudtaget är rädd om fisken i vattnen flyttar man inte dit en predator som malen då konsekvenserna kan bli fruktansvärda för fiskbestånden och ekosystemet. Låt den vara där den är idag och spridas på naturlig väg om omständigheterna tillåter

Intressant läsning. Och om du nu huserar kring Västervik så stämmer det ju ganska väl överens med vad jag hört.
Jag har dock aldrig hört att det skulle vara så som du beskriver det, utan att det är väldigt sällsynta fiskar och att fridlysningen förhoppningsvis i alla fall ska innebära att de inte dör ut helt.

Har du bilder? Jag hade mer än gärna besökt vattnet du beskriver för att kika själv, vart är det?

jakobj
2012-04-01, 12:09
Intressant läsning. Och om du nu huserar kring Västervik så stämmer det ju ganska väl överens med vad jag hört.
Jag har dock aldrig hört att det skulle vara så som du beskriver det, utan att det är väldigt sällsynta fiskar och att fridlysningen förhoppningsvis i alla fall ska innebära att de inte dör ut helt.

Har du bilder? Jag hade mer än gärna besökt vattnet du beskriver för att kika själv, vart är det?

Emåns vattensystem. Vissa områden är hårt "drabbade" och malen VAR sällsynt, men inte längre. Troligtvis är det de varma somrarna sedan nåt tiotal år som gjort att malen kunnat öka som den gjort. Se på Ems herrgård och havsöringsfisket, fram till för några år sedan var malen mycket ovanlig och någon bifångst per år max vid öringfisket. De senaste åren brukar det komma upp 20-30 per år, på fluga! Fiskade själv öring där i april ifjol och det kom upp 4 stycken då på 2 dagar, fick själv en.

Men forskningen som finns är nästan obefintlig, den gamla enmansforskningen som pågick under många år byggde på långrevsfiske och uppskattade Emåns totala malbestånd till 200 individer. Antar att det är mycket därav som malen klassades som nästan utrotad i Emån. När den avslutades började man med en annan typ av provfiske med ryssjor. Första årets provfiske resulterade i ÖVER 200 individer! Alltså fler än vad som uppskattades finnas i hela ån totalt...

Som det ser ut nu är det väldigt gott om mal där och det är klart lättare att fånga en mal än en gädda känns det som. Och om jag hade varit en skurk hade jag förstås provat att fiska riktat efter de riktigt stora, men det får man ju inte.. :cool2:Och stora är dom också. Vansinnigt kul, men vansinnigt tråkigt att denna fantastiska sportfiskeresurs inte får utnyttjas pga lagstiftning som bygger på gamla och felaktiga siffror. Idag är det istället ett massivt tjuvfiske och ofta av folk utan koll och med för klena utrustningar. Forskarna har fått ett antal malar med krokar och tackel i sig.

Jo jag har lite bilder förstås men inget jag vill lägga upp offentligt.

Sen finns det förekomst i ett ganska stort antal vatten till i Kalmar län och även Jönköpings län. Förmodligen härstammar malfångsterna i dessa vatten ofta från malar flyttade från Emån.

Seatbox 4 ever
2012-04-17, 22:57
Jag har sett mal i vattensystem runt Stockholm.
Blev helt säker efter att tagit fram uppgifter (Naturhistoriska Museet)om att man
runt stenålder och efter fångade mal(även sutare) i mälaren som transporterades till vattendrag
liggande kring sin "by".
Så leta stenålders lämningar vid vatten och börja speja på vattenytorna när värmeböljorna
drar in över landet !

Mvh Tikkanen