handdator

Visa fullständig version : Vart få tag i snurrplattor till CANON till vettigt pris?

jojon80
2006-11-13, 18:55
Nån som vet var jag kan få tag i 2 snurrplattor till mina easi-troll riggar? Kostar ju typ 1700 kr st ord pris i sverige, helt sjukt.

Snajk säljer i bland ut för 500 kr st, men hade inga hemma nu.

Har också hört med captgarys, men 2 st kostar runt 1400kr med frakt, och sen ska man krångla med tullen också så det går väl också bort.

Ingen som har några beg liggandes? Är man lite händig borde man kanske tom kunna snickra ihop 2 st själv. Frågan är isf vart man skall hitta "fjädringsanordningen" Rör som passar i varandra går ju att använda, resten av det rostfria materialet har jag också tillgång till

Pikeless
2006-11-13, 20:24
Testa ebay i USA, gjorde en snabb sökning där och fann dessa:

http://cgi.ebay.com/cannon-swivel-base-hi-rise_W0QQitemZ200046688690QQihZ010QQcategoryZ36151 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/cannon-swivel-base-hi-rise_W0QQitemZ200046684297QQihZ010QQcategoryZ36151 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/CANNON-DOWNRIGGER-SWIVEL-BASE_W0QQitemZ140052044980QQihZ004QQcategoryZ36151 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Fanns några av den nyare varianten oxå, men de är inget att ha. Den gamla höga varianten ska de va, de håller en livstid....

;)

jojon80
2006-11-13, 20:29
Testa ebay i USA, gjorde en snabb sökning där och fann dessa:

http://cgi.ebay.com/cannon-swivel-base-hi-rise_W0QQitemZ200046688690QQihZ010QQcategoryZ36151 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/cannon-swivel-base-hi-rise_W0QQitemZ200046684297QQihZ010QQcategoryZ36151 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/CANNON-DOWNRIGGER-SWIVEL-BASE_W0QQitemZ140052044980QQihZ004QQcategoryZ36151 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Fanns några av den nyare varianten oxå, men de är inget att ha. Den gamla höga varianten ska de va, de håller en livstid....

;)

Tack för tipset Pikeless! :)

Tyvärr har jag redan kollat ebay och faktiskt redan kikat på just de länkar du nämner! Men superschysst av dej att ta dej tid att leta! :wink: Ingen av säljarna skickar heller internationellt :mad:

Många nämner att den gamla varianten är den som gäller och att den nya är bara skräp. Vad grundar ni det på?

Pikeless
2006-11-13, 20:40
Många nämner att den gamla varianten är den som gäller och att den nya är bara skräp. Vad grundar ni det på?

Sprinten som håller snurrplattan på plats vill gärna trilla överbord, på grund av att fjädermekanismen som håller fast den går sönder...el ja, typ så...
:nut:

jojon80
2006-11-13, 20:43
Ja jag måste försöka få tag i ett par plattor nu. Har kört med snäppfästen i 3 år nu och stört mej varenda gång jag är ute på att riggarna inte går att fälla in. :wow1:

Gruvis
2006-11-13, 21:53
gör ett eget fäste med gångjärns princip du fäller helt sonika in djupriggen i båten vid transport mm

TAMTAM
2006-11-13, 22:03
Ingen av säljarna skickar heller internationellt
Jojon det behöver inte alls vara något hinder tro mej som jag sa skicka privat mejl till mej
Den nyare lågprofilaren har en tendens att spricka i plasten speciellt om du lämnar den ute hela tiden både kyla och sol tar på plasten.
Själv har jag haft flera av den äldre typen där är själva snurrplattan hel aluminium bara underdelen är plast mycket kraftigare byggd.
Då du har easitrolls är bommarna kortare utsätter inte snurrplattorna för så stora påfrestningar kan det funka ändå ersättningsplast delar i lågprofil basen kostar ca 10 dollar styck småpengar.
På min nya båt kommer snurrplattorna att vara utomhus jämt köpte därför Big jon helaluminium plattor tål vad som helst och lät borra och gänga för Cannon helnöjd med dessa.

jojon80
2006-11-17, 13:12
har precis fått tag i plattor från usa.
Hoppas nu att det är den gamla hållbara modellen jag har fått tag i, ganska säker. dom ser ju helt annorlunda ut mot den nya platta

TAMTAM
2006-11-17, 17:27
Jodå du är på rätt spår :wink:
behöver du delar i framtiden be capt garys skicka dej en pdf fil visar snurrisar i sprängskiss de har alla delar eller fixar dem.
Har filen själv om du behöver

jojon80
2006-11-17, 17:39
tack tamtam. Hjälpsam som vanligt! :)

TAMTAM
2006-11-17, 18:24
Jojon tänk på att auktionen börjar på allvar de sista två timmarna priset jag såg kommer troligen inte stå sej men de brukar vara billigare än lågprofilarna i alla fall som tur är.
Såg att du sköter feedbacken helt rätt den kommer du ha stor nytta av om du fortsätter mycket viktig.
Tänk på att transporter kan krångla har hänt mej kan dra ut på tiden vänta med att posta negativt i det längsta med största säkerhet löser det sej mycket ovanligt om inte. (har faktiskt aldrig hänt för mej)

jojon80
2006-11-17, 18:29
Jojon tänk på att auktionen börjar på allvar de sista två timmarna priset jag såg kommer troligen inte stå sej men de brukar vara billigare än lågprofilarna i alla fall som tur är.
Såg att du sköter feedbacken helt rätt den kommer du ha stor nytta av om du fortsätter mycket viktig lycka till

Vi får se hur mycket priset stiger. Har iaf lagt in ett ganska generöst sistabud, och mer än det så får nån annan ta dom :wink:

brukar som sagt va riktigt spännande där sista timmarna för att inte tala om sista sek. Men man gör nog klokt i att sätta upp ett max sista pris i förväg, det är så man gör fynd. Lätt att bli för ivrig på slutet annars och betala för mycket,

TAMTAM
2006-11-17, 18:34
Du kommer säkert att få stifta bekantskap med ett program som heter "bidsniper" dvs du kan förlora i absolut sista sekunden!
Finns de som använder detta man blir snopen kan jag säga men bara de första två gångerna :wink:

jojon80
2006-12-10, 00:53
Tänkte bara berätta att nu är de nya svängplattorna på plats, eller begade från usa ska man kanske säga. Mycket riktigt va en tillverkad i aluminium och en i plast. Den i alu va ju grymt stabil. Räcker säkert tills jag tar pension. :wink: Postar en bild på bygget. Dom hamnar rätt långt upp men det tycker jag bara är bra, går ju lätt att fälla bakåt vid en ev håvning längs sidan om man nu behöver det, dom flesta fiskar går ju att håva bak vid motorbrunn så dom är nog inte i vägen trots höjden. Bra med lättmanövrerade riggar! Svetsade även dit två spöhållare som får funka vid djupare fiske och fler spön. Tycker det nästan känns tryggare sätta fast spöna i baren än i riggen. Riggarna kommer även säkras med rostfri stålvire den här gången, man lär sej av sina misstag, det är dyrt köra riggar i sjön!

TAMTAM
2007-01-02, 19:06
Jojon var en av dem i alu även underdelen?
Då måste den vara riktigt antik den saken är klar säkert 30-35år gammal jag vet att de finns men ovanliga bara vara glad vissa grejor var faktiskt bättre förr.
Många riktigt gamla Cannon elriggar har hela kroppen gjuten i alu inte ovanligt även på riktigt gamla Unitroll 6 handvevade heller, dessa har big body kropp dvs samma fot och base som de äldre elriggarna väldigt ofta har de också blanka alubommar icke teleskopiska, kollar du favvosidan dyker de upp med jämna mellanrum.
Säkringslinan är onödigt jobb om du inte kört sönder dina fästen innan dock...
PS när jag kollar på bilden av Campingen får jag ett intryck av att dina planer spolar inte är riktade mot masttoppen/bigjon blocken utan snarare parallella med båtens längdriktning vilket borde betyda du får en riktigt dålig riktning när linan ska hem därav dina problem med att linan hoppar, om detta stämmer testa flytta bägge spolarna till mitten på båten så de får en absolut rak linje mot blocken så har jag själv i nuläget på min spridarbom sitter två block närmast masten sen har jag ett block på varje sida längst ut detta har fungerat utmärkt för mej mina linstyrningar sitter dessutom så nära spolarna som möjligt är bara ett tips kanske jag missuppfattat men det är i alla fall intrycket god fortsättning :D

jojon80
2007-01-02, 21:35
Jojon var en av dem i alu även underdelen?
Då måste den vara riktigt antik den saken är klar säkert 30-35år gammal jag vet att de finns men ovanliga bara vara glad vissa grejor var faktiskt bättre förr.
Många riktigt gamla Cannon elriggar har hela kroppen gjuten i alu inte ovanligt även på riktigt gamla Unitroll 6 handvevade heller, dessa har big body kropp dvs samma fot och base som de äldre elriggarna väldigt ofta har de också blanka alubommar icke teleskopiska, kollar du favvosidan dyker de upp med jämna mellanrum.
Säkringslinan är onödigt jobb om du inte kört sönder dina fästen innan dock...
PS när jag kollar på bilden av Campingen får jag ett intryck av att dina planer spolar inte är riktade mot masttoppen/bigjon blocken utan snarare parallella med båtens längdriktning vilket borde betyda du får en riktigt dålig riktning när linan ska hem därav dina problem med att linan hoppar, om detta stämmer testa flytta bägge spolarna till mitten på båten så de får en absolut rak linje mot blocken så har jag själv i nuläget på min spridarbom sitter två block närmast masten sen har jag ett block på varje sida längst ut detta har fungerat utmärkt för mej mina linstyrningar sitter dessutom så nära spolarna som möjligt är bara ett tips kanske jag missuppfattat men det är i alla fall intrycket god fortsättning :D

Tjena tamtam och god fortsättning på dej själv!
Visst underdelen på ena plattan var även den tillverkad i alu, och den plattan verkar i stort sett oförstörbar. Visst, allt var inte bättre förr, men att man satte kvalitet framför kvantitet är rätt uppenbart i vissa fall :wink:

Mycket riktigt ligger linan från planerspolarna i linje med båten, den nya masten är inte på plats än, men nu kommer spridarbommen/blocken i samma linje. Men förstår inte riktigt vad du menar, det är väl öglan för linupptagningen som isåfall spelar roll i det här fallet. Hursomhelst är problemet med olssons rullar snart löst då dom åker ut för ett par hemmagjorda med djupare spoldiameter!

Båtbyggandet har kommit lite på efterkälken nu då min impala -65 lockar mer för tillfället. Men snart är våren här!

TAMTAM
2007-01-10, 17:53
"Mycket riktigt ligger linan från planerspolarna i linje med båten, den nya masten är inte på plats än, men nu kommer spridarbommen/blocken i samma linje."
Övertygad att problemen med hoppande lina upphör då, alltid viktigt att spolarna är direkt riktade rakt emot blocken som som tar emot samt linstyrningarna sitter mycket nära spolen dvs precis inpå spelar ingen roll om det blir slack heller linan kan inte hamna fel helt enkelt :buga:
Också se till att din lina i alla lägen när pulkorna är ute inte i onödan vidrör linstyrningsöglan dvs lägger press på denna betyder bara mer friktion och motstånd idealet är att linan då befinner sej exakt mitt i linstyrningen denna ska bara styra om det är nödvändigt vid hemtagning.