Visa fullständig version : Bästa 50hp fyrtakt
The Loomis Man
2006-12-04, 17:44
Vad skall man välja?
Mercury
Honda
Suzuki
Yamaha
ska både användas som fullfräsmotor och som trollingmotor.
Abelsson
2006-12-04, 17:48
Amerikanskt!!
Inte för att jag kan garantera att den är så mycket bättre än dom andra.. Men om det bara hadde handlat om att VÄLJA en, så hadde det blitt en murkla.
Annars så blev de den jag fick bäst pris på. Dom kostar ju dock en slant.
//Abel
Flodebanan
2006-12-04, 17:54
Vad skall man välja?
Mercury
Honda
Suzuki
Yamaha
ska både användas som fullfräsmotor och som trollingmotor.
Kan inte motivera det, men Honda :)
= RÄtt onödigt svar men endå :)
MastaPike
2006-12-04, 17:57
Köp Mercury så du kan köpa deras trollingreglage där man har som en liten färddator samt kan ställa in varvantalet med 10 i taget, grymmt vid trolling.
Fishcraft
2006-12-04, 18:13
Jag hade en Honda 50hk 4 taktare i 10 år den gick som en klocka......ska du trolla mycket så är Honda lite struliga för dom går inget bra på tomgång.
Yamaha om du skall trolla mycket, om du ska bedriva spinnfiske efter Gädda och HÖ och ingen trolling så kan jag rekommendera Honda, en kanon maskin.
Jag tror att all de maskiner som du har nämnt är bra det är frågan om underhåll byta filter,olja så går dom hur länge som helst.
Amerikanskt!!
Inte för att jag kan garantera att den är så mycket bättre än dom andra.. Men om det bara hadde handlat om att VÄLJA en, så hadde det blitt en murkla.
Annars så blev de den jag fick bäst pris på. Dom kostar ju dock en slant.
//Abel
Amerikanskt går bort direkt!!
Köp japansk kvalite Yamaha/Suzuki hugget som stucket Honda har jag ingen erfarenhet av men de är säkert bra också, där slutar min lista......
Lätt för en som har insider kontakter. Murkla går fetbort, likaså Honda idag stenåldersmotor. 1. blir Suzuki och då given 2:a Yamaha.
15 problemfria år med Honda! Om man bortser från två grundstötningar, skräp bakom ratten orsakade de.
Flodebanan
2006-12-04, 18:52
15 problemfria år med Honda! Om man bortser från två grundstötningar, skräp bakom ratten orsakade de.
Känner xx antal trollingfiskare som kör Honda utan minsta problem :)
Pikeless
2006-12-04, 19:00
Gör som jänkarna gör numera - kör japanskt!
:)
Gör som jänkarna gör numera - kör japanskt!
:)
Exakt de enda amerikanska motorer som förekommer på bass båtarna därborta är sponsor maskiner skulle jag tro, skulle de betala själva blev nog valet ett annat, möjligen Johnson fyrtakt som luktar sushi lång väg :)
MälarGösen
2006-12-04, 19:09
KAn ju bara tala för mej själv och då går Yamaha fet bort..har haft en nu i 5 år och har fått nytt tiltpaket 3 gånger.....fått det på garanti men det är ändå dåligt..
Ska byta till nästa år och då blir det en Honda eller Suzuki...Yrkesfolket kör ju mest med dom 2 så då borde dom vara bäst...
Har desutom en släkting som kör en honda från 93 som han inte haft ett fel på trots att han varken servar eller har den inomhus på vinter...det är bara upp och i som gäller...
Försök hitta test i Båtnytt för 2-3år sedan. Dom gick igenom olika fabrikat 50hp fyrtakt. Suzuki har lägst decibel och bränslesnålast. Kör Suzuki själv och kan bara lovorda den! Mercury är skräp! Flera bekanta som haft strul med sina. Skramlar och går hårt. Lyssna på en Suzuki på tomgång, och en Mercury..
Yamaha eller Honda !
Yamahan skulle jag helt klart ta, Hondan drar dock lite mindre bränlse skulle jag tro.
Är kanske inte rätt person att kommentera detta, men har kollat ett tiotal tester på olika motorer i olika storlekar och Yamaha presterar helt klart bäst ! Hondan säker 2:a.
Mercury's testresultat har varit riktigt bedrövliga.
Köp den som har bäst kombination av pris, garanti ,lokal service.
Bara för att nån tycker att en motor "går fetbort" eller nån annan haft otur med ett exemplar av en motor från ett speciellt märke, är alla fyra märkena stora på marknaden och förmodligen dugliga.
Jag hade en Mercury F60 i två sommrar som gick som tåget, helt perfekt, andra tycker den går "fetbort"... You pay your money, you take your chances.
The Loomis Man
2006-12-04, 19:45
Försök hitta test i Båtnytt för 2-3år sedan. Dom gick igenom olika fabrikat 50hp fyrtakt. Suzuki har lägst decibel och bränslesnålast. Kör Suzuki själv och kan bara lovorda den! Mercury är skräp! Flera bekanta som haft strul med sina. Skramlar och går hårt. Lyssna på en Suzuki på tomgång, och en Mercury..
har du den på en B16?
KAn ju bara tala för mej själv och då går Yamaha fet bort..har haft en nu i 5 år och har fått nytt tiltpaket 3 gånger.....fått det på garanti men det är ändå dåligt..
Ska byta till nästa år och då blir det en Honda eller Suzuki...Yrkesfolket kör ju mest med dom 2 så då borde dom vara bäst...
Har desutom en släkting som kör en honda från 93 som han inte haft ett fel på trots att han varken servar eller har den inomhus på vinter...det är bara upp och i som gäller...
Då har du haft otur definitivt mitt Yamaha F50 tilt/trimpaket från 98 med 1500 driftstimmar (har timräknare sköter motorn efter intervallerna som räknaren visar) bakom sej fungerar lika bra idag som när den var ny, inte en rep. bara normalt underhåll som bytt kamrem supermotor som jag är fruktansvärt nöjd med soppasnål är den också trots förgasare alltid perfekt trollingfart aldrig en hackning på varvet, ska byta båt dessvärre sitter det en amerikansk tvåtaktare på aktern ser hur spargrisen försöker gömma sej i bokhyllan!! :)
PS kan tillägga att en vän till mej har en Mercury 75a fyrtaktare från 2004 den går bra när allt funkar men 10000 kr har försvunnit i rep bla brunnen startmotor och märkliga skrapljud i växelhuset!
Har vart båtmekaniker på aukt. mercuryverkstad, mercury är fina å går skapligt bra. Men själv så skulle jag föredra en japansk motor, har en helt annan gång å en annan uppbyggnad i transmission mm. Köp dej en suzuki så blir du nöjd å belåten. :winner:
The Loomis Man
2006-12-04, 20:23
Enda problemet som jag hört talas om med Suzuki är att det är så förbaskat populära just nu :nut:
kan man inte få en Abelfinish på kåpan :headbang:
Enda problemet som jag hört talas om med Suzuki är att det är så förbaskat populära just nu :nut:
Varför en fyrtaktare? Vad jag läst är det bättre drag och mindre bränsleförbrukning med en Evinrude E-Tech. Dessutom släpper den ut mindre skit i vattnet.
Fiskaren2
2006-12-04, 20:35
Varför en fyrtaktare? Vad jag läst är det bättre drag och mindre bränsleförbrukning med en Evinrude E-Tech. Dessutom släpper den ut mindre skit i vattnet.
Om man jämför med en vanlig tvåtaktare så är den bättre, Dom har även en förmåga att gå fet sönder om man låter motorn jobba hårt då oljeblandningen är för snål.
SÅ en fyrtaktare är renare och drar mindre så sa iaf alla båthandlare till mig när jag skulle köpa min sen så går dom ju jämnare och tystare.
Om man jämför med en vanlig tvåtaktare så är den bättre, Dom har även en förmåga att gå fet sönder om man låter motorn jobba hårt då oljeblandningen är för snål.
SÅ en fyrtaktare är renare och drar mindre så sa iaf alla båthandlare till mig när jag skulle köpa min sen så går dom ju jämnare och tystare.
Jag skulle aldrig lita på en båthandlare som vill sälja "sitt eget" märke...
har du den på en B16?
Japp!
Sätter man på en "Happy troller" upp till 50hp får man ner den till under 1knop till trolling om man önskar?
Har läst ett antal trådar med detta tema nu. Funderar om det inte finns tillförlitliga oberoende tester av dessa dyrgripar.
Hänger inte med så bra i facktidningarna men jag de test jag sett har varit egna (dvs. tidningen gör testet) och då tycker inte jag att man kan lita på testresultatet (alldeles för lätt att påverka).
Skulle vara skönt att ha ett riktigt "supertest" i ryggen då man ska hala fram alla tusenlappar... Tyvärr är det väl några år innan jag har råd och först måste jag ju skaffa egen båt :(
Så...Har någon en länk eller referens till nåt "supertest" som man vågar lita på?
Sen är det ju inte fel att plöja igenom trådar som dessa där ägare berättar om positiva sidor och brister, ibland känns det dock som många av svaren är lite dåligt underbyggda eller bygger på fördomar...
/Donsko
The Loomis Man
2006-12-04, 21:14
Japp!
Sätter man på en "Happy troller" upp till 50hp får man ner den till under 1knop till trolling om man önskar?
behöver man det i östersjön? :blush:
Haha Loomis man (du får byta nicket alltför mycket flugfiske :wink: )
Vad menar du med Abel finish? (har på känn vad men i alla fall mvh
The Loomis Man
2006-12-04, 21:16
Abel är ett amerikanskt flugfiskemärke (steve abel). Dem började med rullar men har nu även spön, väskor mm. Numer är dem uppköpta av T&T (tror jag?). Man kan beställa deras rullar i olika finish. "graphic", "senic", "fish" osv. Berömda är tex "splatterfärgerna" med sträck, pricar och bakgrund i olika färger. Skitcoola!
Åker Suzuki 60 fyrtakt nu. Kanon nöjd, allt fler Suzuki om man kikar på sveriges trollingbåtsflotta. Har visserligen bara kört 2-taktare innan, men kompisarn har andra fyrtaktare å varken mercury, honda eller yamaha tycker jag kommer i närheten av Suzukin.
Fin bränsleförbrukning och underbar ljudnivå.
Löjtrolling garanterat gör sej bäst i insjöar, är du på fisk som inte vill ta gärna är det oslagbart men om fisken är aktiv och huggvillig blir skillnaden betydligt mindre, fördelen då är att med högre fart täcker du större yta och förhoppningsvis fler huggvilliga fiskar.
Men visst är löja bra i vissa situationer för att inte säga oslagbart...
Vatten tempen är också intressant i det hela
heikinheimo
2006-12-04, 21:21
Honda-funkar fint men ar lata (acceleartion 35% samre en Yamaha 50% under Mercury) jamfort med de andra och den drar int minst bensin heller, och kommer inte up till samma fart. Som max gemfort med till ex Yamahan kommer du till 33knop po 5600rpm Hondan 31knop 6200rpm. Honda och Yamaha ar de enda jag har non erfarenhet av. Tror att det skulle hjalppa med en ny propeller po hondan men detta har jag inte provat.
Abel är ett amerikanskt flugfiskemärke (steve abel). Dem började med rullar men har nu även spön, väskor mm. Numer är dem uppköpta av T&T (tror jag?). Man kan beställa deras rullar i olika finish. "graphic", "senic", "fish" osv. Berömda är tex "splatterfärgerna" med sträck, pricar och bakgrund i olika färger. Skitcoola!
Åfan trodde du menade Abelsson ww guiden han kör Suzuki....
Där lärde man sej något nytt mvh!
The Loomis Man
2006-12-04, 21:26
Åfan trodde du menade Abelsson ww guiden han kör Suzuki....
Där lärde man sej något nytt mvh!
Jamen
bifogar en länk till lite snygga rullar (tyvärr äre korkbroms i skiten) http://www.abelreels.com/pages/camo.htm
det är långt ifrån alla som finns.... de vore coolt att ha på motorkåpan :winner:
Mitt råd av fyrtaktare beror på att min son jobbat inom branschen. Men nu tagit steget ut i en annan del av båttillbehören i stället. Och att meka i ett par år ger bra besked. Dessa tester som ges av båttidningar är ett slag för örat oftast. Precis lika som fisketidningar om typ haspelrullar. Där det visar sig helt annat efter ett tag. Årets bil är väl det största skämtet av alla. Finns det nån av dessa bilar som inte annat varit skrotbilar. Fiat Uno, Fiat Tipo, är bara några av skämten.
Jag skulle aldrig lita på en båthandlare som vill sälja "sitt eget" märke...
Prylis om du inte haft fyrtakt byt och prova
E-techen om lika bra som utlovad borde vara strået vassare notera då att ingen modern bilmotor överhuvudtaget bygger på tvåtakts teknik, man frågar sej varför det skulle vara bättre på sjön definitivt.......
Prylis om du inte haft fyrtakt byt och prova
E-techen om lika bra som utlovad borde vara strået vassare notera då att ingen modern bilmotor överhuvudtaget bygger på tvåtakts teknik, man frågar sej varför det skulle vara bättre på sjön definitivt.......
å... Helt klart en befogad frågeställning, men om testvärden är till fördel för E-Techen kan man ju inte blunda för det. Kanske har det med auktoriserad service att göra? -Det man inte får in på gungorna osv...
Haha klarsynt mvh
Vilka testvärden menar du då?
Jamen
bifogar en länk till lite snygga rullar (tyvärr äre korkbroms i skiten) http://www.abelreels.com/pages/camo.htm
det är långt ifrån alla som finns.... de vore coolt att ha på motorkåpan :winner:
loomis man föredrar definitivt suzuki loggan... :wink:
The Loomis Man
2006-12-04, 22:46
nänänänänänänänä :winner:
Haha klarsynt mvh
Vilka testvärden menar du då?
Visserligen är informationen tagen från tillverkarens hemsida, men jag tror inte att det är rent hokus pokus. http://www.evinrude.com/en-US/Campaigns/
F.ö har jag sett en filmsnutt där Veradon och Yamma HPDI blir fullständigt krossade i ax.. :)
heikinheimo
2006-12-05, 01:26
http://www.buster.fi/Motortestrapporter.705.0.html
Las igen dendar so ar jag 99% saker att du tar yamaha over Honda.
Vat inte vart min forra post tog vagen :skaka:
Vet man var fisken är och inte behöver leta efter den är det inte fel att köra sakta. Fick ngra i simrishamn mars förra året på skarpsill. Riktigt surfiske, kom upp extremt lite fisk, men första dagen fick vi tre.
Fiskar dock inte bara på östersjön. Det skall det inte gå snabbare än 1knop på tidig vårtrolling på gädda. Ska eventuellt upp till Vänern om vindarna lugnar ner sig lite? Har kompisar på plats som har koll på var fisken finns, tacksamt att släppa ut löjorna och ligga och pumpa på hotspotsen..
När fisken är passiv känns det hett att kunna köra så långsamt man vill.
kör honda 50 fyrtakt från 96. Med rätt service går dom hur länge som helst. SKulle jag köpa en ny skulle jag fortsätta på japanskt. Jänkarna med mercury/mariner verkar inte hålla lika hög kvalitet.
kolla bara alla gamla volvo-pentamotorer (fyrtakt) som är tjugo år gamla, (hondamotor i dom) dom bara går och går
Har själv en ockelbo b 16 kör med 60hk Selva. Så jäkla nöjd. kör nu på 0.4-0.5 l/d .Säger 1selva 2yamaha 3 suzuki
Självklart skall du köpa en svart motor. De andra är ju bara flickgrejer.
lassekongo
2006-12-05, 10:19
Självklart skall du köpa en svart motor. De andra är ju bara flickgrejer.
Endast en riktig man kan bejaka sina kvinnliga sidor :wasntme-s
Flodebanan
2006-12-05, 19:28
Åker Suzuki 60 fyrtakt nu. Kanon nöjd, allt fler Suzuki om man kikar på sveriges trollingbåtsflotta. Har visserligen bara kört 2-taktare innan, men kompisarn har andra fyrtaktare å varken mercury, honda eller yamaha tycker jag kommer i närheten av Suzukin.
Fin bränsleförbrukning och underbar ljudnivå.
Som sagt, kollar man på vad trollingguiderna kör och rekommenderar ligger helt klart Suzuki i toppen, deras 150hks skall tydligen vara topoftheline ?
Flodebanan
2006-12-05, 19:30
kör honda 50 fyrtakt från 96. Med rätt service går dom hur länge som helst. SKulle jag köpa en ny skulle jag fortsätta på japanskt. Jänkarna med mercury/mariner verkar inte hålla lika hög kvalitet.
kolla bara alla gamla volvo-pentamotorer (fyrtakt) som är tjugo år gamla, (hondamotor i dom) dom bara går och går
Och alla rödblockare som bara rullar och rullar ;) No fucking asian ;)
Abelsson
2006-12-06, 16:29
bra pris åtminstonne
http://www.batcompagniet.se/batcompagniet/df70.htm
Har inte orkat läsa allas kommentarer innan detta inlägg, men håll tillgodo...
Jag pratar en hel del med marin-handlarna i mitt arbete, och ryktet gör gällande att Suzuki krånglar minst, Mercury krånglar mest och Honda kör gammal teknologi. Yamaha hamnar nånstans i mitten.
Jag har kört flera märken och egentligen aldrig haft problem. Dock vet jag att det finns guider i norra skärgården (inga namn nämnda) som kör Mercury som med kunder i båten fått problem och blivit bogserade av andra guider som kör Suzuki. Lite pinsamt kanske..!!
Jag hade valt Suzuki, deras enda nackdel är att de är lite tyngre än övriga. Som alternativ 2 hade jag valt Yamaha. Övriga märken har för skamfilade rykten för att vara aktuella för mig.
Hälsning Anders Krus
homemade
2006-12-11, 12:28
http://www.buster.fi/Motortestrapporter.705.0.html
Las igen dendar so ar jag 99% saker att du tar yamaha over Honda.
Vat inte vart min forra post tog vagen :skaka:
Vad är det som talar FÖR Yamahaa i denna jämförelse? Jag tittar på 50 Hp och Buster L.. ?? Yamaha är marginellt långsammare men dricker mer soppa än alla andra!? Hastighet /bränsleförbruknig talar för Mercury!
Själv kör jag Yamaha 50 4-takt, trivs Kanon men min Buster L gör bara 29 knop (enligt GPS) när jag är själv i båten!! Nöjd!! går som en klocka, med eller utan service...
I'm Homemade
Krus då har vi kommit fram till samma slutsats. Och genom kunniga människor med insyn av båtmotormarknaden.
heikinheimo
2006-12-11, 16:37
Vad är det som talar FÖR Yamahaa i denna jämförelse? Jag tittar på 50 Hp och Buster L.. ?? Yamaha är marginellt långsammare men dricker mer soppa än alla andra!? Hastighet /bränsleförbruknig talar för Mercury!
Själv kör jag Yamaha 50 4-takt, trivs Kanon men min Buster L gör bara 29 knop (enligt GPS) när jag är själv i båten!! Nöjd!! går som en klocka, med eller utan service...
I'm Homemade
Kom ihog att F50 och F50B ar two olika motorer. Och jag menade att den taler emot hondan. Dock kan jag inte sagga nogot om en Buster L med 50hp alla mina fiskekompisar kor med 60hp po deras botar.
heikinheimo
2006-12-11, 16:45
I'm Homemade
Tittade just igenom Mercury och Yamaha reportten for Buster L och Yamahan slipper ju up till 31knop (5900rpm)och Mercurin up till 28(6800rpm). Nar mercury drar 28knop drar den 16l/h och nar Yamahan gor 28knop drar den 15l/h. So vet inte vad somTalar for Mercurin dar om inte egen preferrens.
Stefannilsson73
2006-12-30, 14:00
jag hade en evinrude 50 hk fyrtakt med insprutning årsmodell 2000 tidigare på en ryds camping. Denna motor är exakt samma som suzuki, lite "märkesmystik" alltså. Samma sak fast i olika färger.
Var supernöjd med motorn, startade direkt, inget krångel alls och den var mycket tyst. På tomgång hördes den knappt. Hände att jag vred på nycklen när den var igång...
Kör nu en mindre båt, ryds 480 rs med en yamaha 25 hk 4-takt, denna är med förgasare.
Det är en betydligt sämre motor, brukar kalla den för "skrammelfyrtakare" när folk undrar vilken motor jag har.
Vet inte om den är min "skramlaha"(Yamaha) men den går inte att jämföra med Evinruden/suzukin.
Pig-king
2006-12-30, 16:59
Fan va skönt att man valde suzuki :appl:
Är det inte på sin plats att jämföra motorer med likvärdig konstruktion dvs direktinsprutare med direkt insprutare osv?
Sen är det ju allmänt känt att flera av motorerna använder samma grundkomponenter tex har Mercury och Yamaha samma block mm, endast riggarna som är olika!? (Muddog kan säkert svara bättre på hur det ligger till mer exakt).
Har själv en Mercury 115 EFI som jag kört två trollingsäsonger helt problemfritt (ca 200 timmar). Hyfsat snål förbrukning minst lika tyst som polarens 115 Suzuki. Fick den fullservad precis och allt var i toppskick. Det viktigaste är att man har lite tur och inte får tag i ett måndagsex och att man underhåller motorerna regelbundet. Bytar tex alltid mororoljan en extra gång under säsongen, viktigt om man trollar mycket på tomgångsvarv.
Hade en Mercury 90 hp 2-takt i 7 år utan några problem (om man bortser från den enorma bensinförbrukningen) endast byte av filter och växelhusolja årligen.
Det skulle vara kul om folk delade med sig mer av vilka komplikationer de har haft med sina motorer så kan vi skapa oss ett oberoende test av olika märken här på forumet :headbang:
Musky, när det gäller exempel som Mercury överlag så är det belgisk hopsatta modeller som falerar. Och oftast är idiotfel som otäta växelhus på helt ny motorer. Där inte ens nya packboxar igen fått till det tätt ändå. Och där elektroniken har varit en del av problemen. Motorer som inte gått av få att gå jämnt på tomgång. Där det försökts på alla medel att få dom att gå jämnt. Helt enkelt varit dåligt byggda motorer. Jappsarna har ju sällsynt haft fel på sin elektronik. Är väl ett arv av deras noggrannhet som med bilarna. Sen har ju jappsen den bästa elektroniken. Jappsen kan i stället vara lite klent byggt, men lever på sin bra elektronik. Är precis samma som för bilarna. Suzuki däremot är ju oftast tunga och kraftiga i sin konstruktion. Därför är oftast dera motorer av dom lite större modellerna riktigt bra. Det som tar död på alla motorer förr eller senare är dessa system som blandar tvåtaktsoljan med den rena bensinen typ autolobe och liknande.
När dom falerar är det oftast försent. Kommer sakta smygande och inte ens varningslamporna hänger med.
Jonas 37
2006-12-30, 20:07
Det skulle vara kul om folk delade med sig mer av vilka komplikationer de har haft med sina motorer så kan vi skapa oss ett oberoende test av olika märken här på forumet :headbang:[/QUOTE]
Har ägt följande motorer 2-taktare Evinrude 15hk 76 , Mercury 9.9hk 80 , Evinrude 4hk 85 , Nissan 13.6 hk 90. Fyrtaktare Yamaha 15hk 00 , Honda 50hk 95.Samtliga motorer gick som en klocka har inte haft nåt krångel med en båtmotor i hela mitt liv.Mercuryn jag hade blir svårbedömd då den vart stulen 1v efter köpet.Sköter man grejorna så är det aldrig några problems.
Mina motorer
Johnson 90 hk -89 vägrade gå hyfsat på låga varv men gick som ett spjut annars och hög soppaförbrukning.
VP 151c/290sp Alltid svårstartad och var ganska slö...
Yamaha 8 hk 2-t -94 gick kanonfint och startade lätt!
Honda 90 hk -01 Lättstartad och gick perfekt men oxå ganska slö.
Mercruiser V8 350/260 hk med AlphaOne drev -97 Stark men inte speciellt snabb, lättsartad.
Nu har jag en Yamaha F100 -03 som går som en vacker sommardröm samt en Honda 8 hk 4-t -95 som har samma egenskaper :-)
Jösses har ju blivit någr asnurror under åren men ska försöka komma ihåg dem men årtalen kan bli lite fel.
Min första var en Evinrude 6 hk -69-70 som gick som en klocka och sannolikt den mest lättstartade snurra jag någonsion ägt, sen en Mariner 15 hk -75 bullrig och törstig men gick bra, sedan en Mariner 40 hk -80-81 samma som den andra bullrig och drack kopiöst med soppa men levererade inte så mycket fart.
Yamaha 40 hk -86 (ersatte Marinern) drog hälften så mycket soppa och gav bra mycket mera kraft främst acc men även toppfart och gick tyst och jämt.
Yamaha 4 hk -90-91 lättstartad och snål men bra drag på lillbåten tyvärr stulen-96-97 och ersattes med en Yamaha F4 hk som var en jädra skitmotor gick som en sopa och byttes mot en Yamaha 5 hk efter några månader den gick som en klocka tills den blev stulen -04 och ersasttes av en Mercury 5hk som var rena krutpaketet jämfört med Yaman trots samma hk och samma båt så känns det mera som om den var en 8 hk.are men icke .
Yamaha F50 -00 rena drömmen till motor inte ett problem bara ren nytta och kraft, sålde båten efter sommaren och skaffade en ny med en likadann maskin men -01 och den gick lika fint den.
Skaffade nuvarande båten med en Yamaha F60 -04 och den var en besvikelse slö och svårstartad samt tjyvstannade tätt som oftast, den byttes mot en Mercury Optimax 75 hk -06 och den är rena drömmen snål och kraftfull.
Senaste förvärvet är en Johnson 35 hk -78-79 på lilla SP och den går så bra som man kan förvänta av en så gammal snurra, har funkat klockrent under sommaren iaf och den körs nu på Alkylat bensin och bio olja vilket den går jädrigt bra på kan rekomenderas.
Tror jag fått med alla :D
När jag var i Vättern för någon månad sedan så var det tre båtar som tidigare hade haft Yamaha F60 men alla hade bytt bort dom mot andra 4-t motorer på 70-80 hk och dom verkade alla besvikna på F60:n både för att den var svårstartad samt krånglade men jag vet inte mer om den.
frank3n5731n
2006-12-30, 21:40
om man får låna tråden lite så är jag lite nyfiken på vad som gäller för mindre 4stonkare.
är i faggorna o ska köpa mig en linder 400 sportsman men är lite nyfiken på vilken motor man ska välja där.
Flodebanan
2006-12-30, 21:47
En liten BI-fråga.
Hade nyligen inne min motor på service och efter detta är den betydligt mera svårstartad, kan det ha med årstiden och temp (någon plusgrad) att göra?
Har aldrig använt en båtmotor i dessa temp. innan.
Rospigg, inte konstigt att din 5 hk Mercury gick som ett spjut. Det var ju egentligen en Tohatsu med påklistrat Mercury märke bara. Den ger runt 7 hk egentligen. Är ett krutpaket och väldigt billig i inköp. Går rätt bra att trolla med fast det är encylindrig. Jonas 37, hjälper inte att sköta om en båtmotor om det från start redan är skit och fabrikationsfel. Oftast svårt att få retsida på sådana motorer. Gäller precis som bilar vid måndagsexemplar där med och misslyckade bilmodeller. Där det också finns en uppsjö av både bilar och båtmotorer. Ta Evinrudes Fichtmotorer som inte finns många kvar i helt skick. Ta dessa årets bilar som i dom flesta fall har vait skräpkonstruktioner.
Rospigg, inte konstigt att din 5 hk Mercury gick som ett spjut. Det var ju egentligen en Tohatsu med påklistrat Mercury märke bara. Den ger runt 7 hk egentligen. Är ett krutpaket och väldigt billig i inköp. Går rätt bra att trolla med fast det är encylindrig. Jonas 37, hjälper inte att sköta om en båtmotor om det från start redan är skit och fabrikationsfel. Oftast svårt att få retsida på sådana motorer. Gäller precis som bilar vid måndagsexemplar där med och misslyckade bilmodeller. Där det också finns en uppsjö av både bilar och båtmotorer. Ta Evinrudes Fichtmotorer som inte finns många kvar i helt skick. Ta dessa årets bilar som i dom flesta fall har vait skräpkonstruktioner.
Så det var så det var, jo den går som tusan på lilla Linder 355.an och den har fått hänga på som extra snurra vid trolling även om jag kört med Optimaxen som funkar kanon för det, fin finess med Troll Control funktionen :D
om man får låna tråden lite så är jag lite nyfiken på vad som gäller för mindre 4stonkare.
är i faggorna o ska köpa mig en linder 400 sportsman men är lite nyfiken på vilken motor man ska välja där.
Min rekomendation är att inte köpa 1 cyl 4T då dem går väldigt ojämt och inte alls speciellt ekonomiskt.
Ska Du ha den på en Linder 400 så skulle jag välja en 10-15 hk (beroende på om Du normalt kör med lätt eller tung last) sannolikt skulle jag välja 2T och köra den på Alkylat för miljöns skull, men vill Du ha 4T så välj den större då dem väger mera och det har betydelse på en så liten båt :fiska2:
När jag var i Vättern för någon månad sedan så var det tre båtar som tidigare hade haft Yamaha F60 men alla hade bytt bort dom mot andra 4-t motorer på 70-80 hk och dom verkade alla besvikna på F60:n både för att den var svårstartad samt krånglade men jag vet inte mer om den.
Kanske inte var något måndags ex jag hade då utan dem är inte bra helt enkelt för min var totalt hopplös!?
Tvivlar starkt på att jag kommer att Köpa Yama igen men osvuret är väl bäst, men det känns inte så iaf.
Har en kompis som köpte en ny Yamaha 30Hk 4-T i våras. Hittills har en flottör hängt sig, startmotorn har hängt sig i "startläge" och senare har drevet på startmotorn lossnat. Nuförtiden är det trimotilten som krånglar, den tappar trycket och fastnar ibland.
Tillråga på allt är firman han köpte motorn hos inte speciellt tillmötesgående.
JAG skulle tänka efter både en och två gånger innan jag köpte mig en Yamaha.
Jag har också för mig att det skiljer ca 50 kilo mellan en 60hk Yamaha och en motsvarande Suzuki. Man kan ju fråga sig var Yamaha sparat in de kilona. Även om Suzukin skulle ha en cylinder mer än Yamahan så är 50 kilo lite i överkant. Eller?
Jag själv susar nu omkring med ett sänke, en Johnson 60a från 86. Funkar klocka, startar bra (om jag ser till att batteriet är i skick),pålitlig.
Dessutom ser den till att oljebolagen har det bra.
//Stefan
Ja en gammal trotjänare som en Johnson eller Evinrude 40-50-60 ja även 70 hk är dom bästa motorer som byggts. Sällan nåt vajsing med dom. Johnsons (Evinrude) 20-25-30-35 hästars motorer är dom mest lättmekade och säkra motorer man kan finna. Men då inte dessa med brytare för dom drar soppa som ett as. Inte heller Evinrude (Johnson) 35 hk trecylindriga modellen. Där i sig självt motorn bra men oljeblandningssystemet rasar ihop tidigt på den modellen. Får man tag i en sån 35:a ska man bygga om för vanlig oljeblandning i trycktanken. Kan knappt räkna upp hur många motorer jag haft. Men just nu är det inte så många. Kan nämna att jag har en fyrtakt Mercury (tohatsu) 5 hk. Vibrerar som en borrmaskin vid körning. Får snart skador. Men drar otroligt lite med soppa. En Johnson 15 HK-79 årsmodell. Är nog den bästa trollingmotor som går att uppbringa. Lätt så att den går att använda till båtar för mindre snurror. Och även få upp mindre planande båtar i plan. En Nissan (Tohatsu)15 HK. Dåliga tomgångsegenskaper på grund av konstruktionsfel, men bra krut. En 25 Evinrude med CDI-tänding (Kom från 20-35 hk 1977). Alltid en kraftfull motor med hög kubik 521 CC. Finns ju 20 HK -25 HK från andra motormärken som bara har lite över 400 CC och även under. Dessa med mindre kubik passar på mindre planande båtar.
Och sedan en 35 HK Evinrude som har samma kubik 521 CC men har andra munstycken och annan tändning. Även kraftigare byggd för att tåla den mer effekten. Har sen ett par till hemma. En klassisk favorit är Mercurys 40-50 HK fyrcylindriga motor. Sista modellen av dessa modeller försvann för ett par år sen. Perfekt att trolla med. Men hade ingen termostat så den behövdes alltid varmköras innan start.
Jonas 37
2006-12-31, 06:03
Elanen. En Johnson 15 HK-79 årsmodell. Är nog den bästa trollingmotor som går att uppbringa.
Glömde en motor jag ägt nämligen en Suzuki 16hk med vit kåpa runt 1981? den tappa en kompis i sjön då bygelskruvarna gått upp , efter den så köpte jag en Evinrude 15hk 76:a satan vad den var slö jämfört med Suzukin trots att det bara skiljde 1hk.Skiljde åtskilliga knop i toppfart.Hur den var som trollingmotor vet jag inte då jag inte trollade med den. Min Evinrude 4hk 1985 vibrerade som en borrmaskin trots att den var 2-cylindrig.Gjorde dock ett riktigt kap på den köpte den runt 95 , den hade stått oandvänd i ett garage i 10år.Jag gav 1500kr var en villaägare som renoverade huset som var i behov av stålar.
Olamörrum
2006-12-31, 08:50
Jag kör själv en yamaha men jag tror det är jämn kvallitè över lag på motorer idag. Trollar man mycket är det bästa valet en liten motor brevid den stora, om man har råd vill säga. Det är ju dessutom en trygghet om olyckan skulle vara framme.
Kanske inte var något måndags ex jag hade då utan dem är inte bra helt enkelt för min var totalt hopplös!?
Tvivlar starkt på att jag kommer att Köpa Yama igen men osvuret är väl bäst, men det känns inte så iaf.
Jag vet inte men det är den enda modellen av Yamaha som jag har hört några problem om, det värsta med den var nog att den var orkeslös.
80, 100 & 115 hk 4-t modellerna från Yamaha känner jag till många som kör med utan problem och jag själv är mycket nöjd med min Yamaha F100, går jämnare, tystare och startar lättare än den Honda BF90 jag hade för ett par år sedan :cool1:
Jag har också för mig att det skiljer ca 50 kilo mellan en 60hk Yamaha och en motsvarande Suzuki. Man kan ju fråga sig var Yamaha sparat in de kilona. Även om Suzukin skulle ha en cylinder mer än Yamahan så är 50 kilo lite i överkant. Eller?
Det skiljer också 50kg på Suzuki 50hk och 60hk. Där går dom från 3 till 4 cylindrar i modellerna. Frågan är om man vinner något på att lassa på en massa extra kilo på en 5m båt för att få 10hk extra?
Tittar själv på att skaffa en fyrtaktare, men är väldigt kluven på vad man ska ha. Lutar åt Suzuki 50hk med insprutning. Vid rampen i höstas hade några lagt i båten före oss och startat sin suzuki fyrtaktare (ca 100hk). Det surrade lite sött och det tog lite tid innan jag fattade att det var motorn som lät och att den var igång. Då drog jag igång min tvåtaktade, och genast försvann vi i ett moln av rök och ett rejält vrål. Så nu vill jag ha fyrtaktare :love:
frank3n5731n
2006-12-31, 11:41
Min rekomendation är att inte köpa 1 cyl 4T då dem går väldigt ojämt och inte alls speciellt ekonomiskt.
Ska Du ha den på en Linder 400 så skulle jag välja en 10-15 hk (beroende på om Du normalt kör med lätt eller tung last) sannolikt skulle jag välja 2T och köra den på Alkylat för miljöns skull, men vill Du ha 4T så välj den större då dem väger mera och det har betydelse på en så liten båt :fiska2:
klart att det kommer att bli en 15hp 4-takt till båten min.
frågan är bara vad man ska hänga för märke i aktern.
:wow3:
En sån här http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Document.Show?CID=214&MID=928 skulle jag gärna hänga på :D
Jag vet varför din 15 hk Evinrude var slö. Det är väldigt liten kubik på dessa 15 hk. Tror att det bara är lite över 200 CC. Sen var din en brytarmotor. Från 1977 blev det CD-tändning. Minsta brytarna blir slitna blir det ju en trött motor. Klacken slits ner och gapet ändras. Sen behövs det rätt sorts fett på klacken också. En brytarmotor behöver större omvårdnad en vad en CD-tändning behöver. Är vanligt att båtmotorer med brytare ställs undan eller säljs på grund av att ägaren tycker att motorn går dåligt. När det bara är att fixa nya brytare och justera in dom. Kanske inget man gör utan kunskap. Men den slanten man betalar till nån kunnig är det värt. Att ett kompprov är aldrig fel heller om man misstänker nåt fel. Speciellt rätt på en äldre motor.
Jonas 37
2006-12-31, 15:28
När jag var i Åmål i höstas så var jag ombord på En Beason som en Norrman ägde.Vart chockad när han startade sin Suzuki 200hk fyrtakt det stora aset lät som en symaskin när den gick på tomgång.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.